|
Rose Team DX Cross? -Eller kanskje GT Grade?
|
Rose Team DX Cross? -Eller kanskje GT Grade?
21/10/2016 23:02
|
winston
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Titter etter sykkel som skal erstatte en cx som har vært mest brukt til vintersykling og jobbsykling, men også noe grusveier og stier i Follo. Liker godt tanken bak GT Grade og den er en av de hotteste kandidatene pr nå. Sterk konkurrent kommer dog seilende opp i form av Rose Team DX Cross. Den er hakket lettere enn Grade Carbon 105, som jeg vurderer, samt designet med nogenlunde samme bruksområde i tankene. Altmuligsykkel og ikke så veldig sykkelkross-spesifikk. -Men lurer på om det kan bli trangt i gaffelen på en karbon-Grade med skjermer og piggdekk på 35mm? Syklet bak en Grade langs Mosseveien forleden dag. Fin-fin sykkel! Vet det er folk her inne som eier karbon-varianten av Grade. Tanker? Lest litt om problemer eikebrudd?
|
|
|
Re: Rose Team DX Cross? -Eller kanskje GT Grade?
[Re: winston]
22/10/2016 08:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Hei! Jeg kjøpte i sin tid en GT Grade X 2015 (alu, 105, fullhydrauliske bremser) som jeg endte opp med å returnere da jeg kom over en pent brukt GT Carbon Ultegra. Etter mange år på forskjellige krossykler er jeg vilt begeistret for Grade. Aldri syklet så mye i hverdagen. Eneste problemet er at både landeveissykkel og 29er blir stående ubrukt. Forstår godt hvorfor grus/eventyrsykler er en av de sterkeste trendene i sykkelverdenen. Denne kategorien sykler vil utvilsomt ta over store deler av markedet der krossykler inntil nylig dominerte. Nå kommer det også en bølge av nye lette og raske komfortracere med dekklaring opptil 35mm. Men som vintersykkel har Grade sine begrensninger. Jeg har satt min opp med Schwalbe G-One 35mm. Måler 37mm på Grail-felgene. Har lagt ut bilder her. Noe større enn reelt 39-40 mm får du neppe plass til. Mindre med skjermer. Jeg er ikke blant dem som vil ha 40mm+ på bukkestyresykkel og trives godt med 30-35mm. Har i flere år brukt 30mm piggdekk på krossykkel. Samme dekk vil få god plass på en Grade. Men da har jeg en 29er med 2,25" piggdekk i bakhånd for røffere forhold. Leser at enkelte har fått plass til Marathon Winter 35mm med skjermer, men at det er trangt. Jeg tror det lett kan bli for trangt. Frykter også at piggene kan skrape opp ramme ved fleks i hjul. Om du primært skal ha en vintersykkel, og det blir den eneste vintersykkelen du har, ville jeg valgt en modell med større dekklaring enn Grade. Hva gjelder eiker, er det rapportert på amerikanske fora problemer med hvordan enkelte av Grail-hjulene er bygget. Så vidt jeg forstår, gjelder det primært en produksjon av Grail-hjulene på Carbon 105 i 2015. Jeg har ikke opplevd problemer. Forresten andre hjul fra 2017.
|
|
|
22/10/2016 22:39
|
winston
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Virker som Graden nesten kunne gjøre nytten! -Men så vil jeg jo ha et ønske om en og annen lengre vintertur, og da holder jeg en knapp på Rose Team DX. Det skal ikke primært være en vintersykkel, men bør kunne gjøre nytte som det også. Det skal først og fremst være en rask pendlersykkel. Har 4 mil hver vei, og vil ha en rask sykkel med hydrauliske skivebremser. Liker godt tanken på én eneste sykkel man kan bruke til bortimot alt mulig, og har funnet flere rosende omtaler i tester av både Rose Team DX og GT Grade. Sett bilder av gaffelen på Graden og det virker trangt. Er ikke kjempefan av løsningen med den broen man fester på setestagene for å få festet skjermer på Graden, heller. Magefølelsen sier da at jeg bør gå for tyskeren her, men er enda litt i tvil. Hmmm.. -Vanskelig! 
|
|
|
22/10/2016 23:14
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Med 4 mil hver vei, ville jeg ikke sett på hverken krossykkel eller grus/stiorientert eventyrsykkel, men landeveissykkel/endurance med skivebremser og god dekklaring  F.eks. Focus Paralane er meget lovende. Med dekklaring på 35mm og spesialdesignede skjermer tar den også grus-, kross- eller piggdekk. Forhandles her i landet av bl.a. dyktige PROsykler. Cervelo C-serien, BMC Roadmachine og Canyon Endurace CF XLS er blant stadig flere lekre alternativer, men her vil du slite med å få plass til piggdekk. I ditt sted ville jeg uansett valgt en helt rimelig kross- eller grussykkel til vinterbruk og en mer kostbar, allsidig modell til resten av året.
|
|
|
25/10/2016 09:07
|
Talgos
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har en Rose Team DX Cross. Har i dag 35mm dekk som måler 36-37mm på de felgene jeg har montert de på nå.
Det er i hvertfall plass til 45mm dekk foran og 40mm bak uten skjermer. Dekklaring med skjermer er jeg usikker på...
Jeg har 2 hjulsett til denne sykkelen nå og da har jeg en sykkel som kan brukes til det meste. Har brukt den på Rallarvegen og noen endurostier så bruksområdet er stort. Har ett hjulsett med 30mm asfaltdekk og ett sett med 35mm knastedekk for litt røffere turer. Med 2 hjulsett er det bytte dekk etter hvilken type tur du skal ut på.
Når de 35mm knastedekkene er utslitt kommer jeg til å gå for noen dekk som er enda bredere neste gang (ca 40-45mm).
|
|
|
25/10/2016 21:10
|
winston
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I dag brukte jeg min over 10kg tunge Everest CX til og fra jobb. Tryna i går med raceren i en sving dekket med morderisk, vått løv, så den står parkert med skjevt girøre og bøyd girhendel. Selvsagt vesentlig tyngre med CX'en i dag, men en såpass lett sykkel som Team DX og noen lette fine hjul tror jeg kan være rett verktøy for jobben. Tror også jeg ville satset på å ha et par hjulsett å switche til og fra etterhvert som bruksområdet krever det. Fremdeles i tenkeboksen, ikke slått fra meg Grade'n, heller. -Men litt lite stas med den lange bestillingstiden på Rose!
|
|
|
26/10/2016 09:39
|
kritore
Fersking
|
Fersking
Jeg var i samme situasjon som deg og valgte til slutt en Rose Xeon cross. Syntes ikke prisforskjellen var så stor mellom Team og Xeon og valgte da å gå for carbon modellen. En halv kilo lettere og en noe mer behagelig sykkel, antar jeg. Jeg er godt fornøyd med min Xeon både som pendlersykkel og som grussykkel i marka.
|
|
|
[Re: Sepeda]
01/11/2016 08:59
|
nanonils
Avhengig
|
Avhengig
Men som vintersykkel har Grade sine begrensninger. Jeg har satt min opp med Schwalbe G-One 35mm. Måler 37mm på Grail-felgene. Har lagt ut bilder her. Noe større enn reelt 39-40 mm får du neppe plass til. Mindre med skjermer. Jeg er ikke blant dem som vil ha 40mm+ på bukkestyresykkel og trives godt med 30-35mm. Har i flere år brukt 30mm piggdekk på krossykkel. Samme dekk vil få god plass på en Grade. Men da har jeg en 29er med 2,25" piggdekk i bakhånd for røffere forhold. Leser at enkelte har fått plass til Marathon Winter 35mm med skjermer, men at det er trangt. Jeg tror det lett kan bli for trangt. Frykter også at piggene kan skrape opp ramme ved fleks i hjul. Om du primært skal ha en vintersykkel, og det blir den eneste vintersykkelen du har, ville jeg valgt en modell med større dekklaring enn Grade. Hva gjelder eiker, er det rapportert på amerikanske fora problemer med hvordan enkelte av Grail-hjulene er bygget. Så vidt jeg forstår, gjelder det primært en produksjon av Grail-hjulene på Carbon 105 i 2015. Jeg har ikke opplevd problemer. Forresten andre hjul fra 2017. Har en GT grade 105 fra 2015. Ikke opplevd eikebrudd på min i løpet av de ca 7000 km den er brukt. Enig med Sepeda at den har begrensninger til vinterbruk, har 30 mm strada bianca med skjermer, og det er ikke mye klaring til skjerm da. For min del brukes en 26er med pigg når behovene er der.
Redigert av nanonils; 01/11/2016 08:59.
|
|
|
23/11/2016 13:45
|
winston
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Da ble det en Rose Team DX Cross med Shimano 105 og hydrauliske skivebremser på meg!  Testet til jobb i dag med Schwalbe Durano 32mm og du verden så hyggelig dette var! Meget behagelig sykkel, imponert over komforten denne ramma leverer! Minnet mye om å sykle på karbonraceren, dette - var litt bekymret for om den ville føles litt hard og "stump" på rufsete underlag slik som min alu - Everest CX1, men dette var noe helt annet  Skal bli spennende å teste på mere utfordrende føre med annet hjulsett og med ikke minst med piggdekk. 7 pluss her i dag, så vinteren er jo foreløpig sporløst forsvunnet. Sykkelen virker helt umiddelbart å være akkurat det jeg var ute etter, rask pendler med slicks og med mulighet til grove piggdekk om jeg trenger det. -Og så bremsene, da! Endelig bremsekraft! Ikke satt på skjermer foreløpig, men tenker jeg skal forsøke å sette på noen SKS-skjermer jeg har liggende
|
|
|
24/11/2016 18:00
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Gratulerer, er nok kanskje det beste kjøpet i markedet for tiden. Skulle bare ønske de solgte den med grails-hjul.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
15/09/2017 18:32
|
larsss
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Hei Winston, Lurer på om du fremdeles er fornøyd med din Rose Team DX Cross? Vurderer tilsvarende kjøp. Problemfritt å kjøpe fra rosesykler.no ?
Hvordan er regnestykket? Oppgitt pris er ~14.000. Tysk moms blir trukket i fra, og norsk moms blir lagt til ?
|
|
|
15/09/2017 22:22
|
winston
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei Larsss - Joda, godt fornøyd! Syklet 3000km på den i høst, vinter og utover våren frem til karbonraceren overtok. På tide å parkere raceren på rulla nå, og ta frem igjen Team DX'en. Ingen ting å utsette på den. Selve kjøpet gikk veldig greit, tok vel drøyt to uker før jeg fikk sykkelen levert på døra, hvis jeg ikke husker feil. Tysk moms ble trukket fra og norsk moms tilkom etterhvert, så sluttsum ble en aning høyere enn oppgitt med tysk moms. Jeg bestille Team DX CROSS-2000, altså den med hydrauliske skivebremser. Den til ~14000 som du vurderer (2000 MB) har litt andre komponenter og mekaniske bremser.
|
|
|
|
|