Har tenkt å sykle ned mefjellet i fjørå neste sesong. Har aldri vært der før, men etter å ha sett en del klipp på YouTube ser det ut som at alle som sykler der bruker fulldemper. Har desverre ikke fulldemper selv. Skjønner at fulldemper er best i denne typen terreng, men lurer på om det er nødvendig? Blir det en dårlig opplevelse om jeg prøver med hardtail/halvdemper? Noen som har prøvd?
Stort sett enig med Garpen. Har du en slakk HT med 150-160-gaffel og grove dekk blir det kos. Bortsett fra at jeg nok vil omformulere siste setningen til noe slikt som: Har du en standard Birken-HT med bratt vinkel og 100mm-gaffel så tror jeg ikke syklisten har vært ute i slikt terreng før. For da hadde du hatt en annen sykkel.. Med en slik kombo av rytter og sykkel tror jeg det blir en sånn passe fin opplevelse med en del gåing og tryn. Og sikkert en del OK sykling innimellom. Er du superflink på bratt sti kan du sykle Mefjellet på det meste av terrengsykler.
Har bare en vanlig ritt hardtail ja, Scott scale 960. Litt oppgradert (breiere styre og grove dekk) men ellers helt standard. Er vel igrunn på nybegynner-nivå så om jeg forstår dere riktig bør jeg kanskje vente med denne turen?
Har syklet der med Ragley Bluepig 26" 150mm og On-One 45650B. Det går veldig fint..
Har også sykket der med k2 100mm fulldempet med vbrems bak og mekanisk fremme. Det funket også, men litt problemer med punkteringer. Trilla også ned et parti eller to