Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trene til den store styrkeprøven Trondheim - Oslo

Trene til den store styrkeprøven Trondheim - Oslo #2356681 20/10/2016 12:05
F
Flamini Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
F
Har en god venn som har fått det for seg at vi skal sykle den store styrkeprøven Trondheim - Oslo.
Utfordringen er at han er relativt utrent og er ikke vant med sykkeltrening pdd.

Så, hvor lang tid i forveien bør en legge seg i trening. Holder det med en vinter med solid grunntrening og så sykkeltrening fra mars/april ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Trene til den store styrkeprøven Trondheim - Oslo [Re: Flamini] #2356780 20/10/2016 18:33
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
For å fullføre kan det være nok med grunntrening nå og sykkeltrening fra mars. Hvis dere ønsker en hyggelig tur som ikke sliter ut den dårligste så bør sykkeltreningen starte så raskt som mulig. Spinning, rulle og ergometersykkel anbefales i tillegg til annen grunntrening.

Re: Trene til den store styrkeprøven Trondheim - Oslo [Re: Flamini] #2357031 21/10/2016 14:54
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg har riktig nok syklet brukbart mye tidligere i mitt liv. Men syklet TO nå i år. Fikk trent skikkelig dårlig i løpet av vinteren og hadde ikke mange sykkeløkter før 1 april. Rakk 200 mil før TO (1/4 - 17/6). Mesteparten var jobbpendling, hvor 10 km til jobb er ned og flatt og motsatt hjem. Er langt fra lett i kroppen og var ikke i god form i april.

Men 200 mil hjalp bra. Hadde vel stort sett gradvis lengre og lengre turer en dag i helgen. har en del turer på 15 mil og lengste på ca 20 mil. Løypeprofilen på TO er veldig enkel. Ingen spesielt bratte bakker som er greit for oss over 0,1 tonn. Så det er spørsmål om å finne en bra stilling på sykkelen og holde ut.

Jeg syklet sammen med kona som også trente til dette. Vi tok det som en tur og hadde ingen ambisjoner om tid. Syklet på litt over 26 timer, og kunne nok fint shavet av 4 timer her. Kunne tatt 2 timer på pausene og syklet litt fortere. Var ikke spesielt sliten når jeg kom i mål egentlig. Det som satt i var mangel på søvn. Syklet på jobben mandag - fredag uken etter uten at det var noe problem for sykkelgleden eller beina.

Så mintanke er at dette fikser dere lett hvis ambisjonen er å gjennomføre. Har man ett tidsmål så trengs det mer struktur muligens.

Re: Trene til den store styrkeprøven Trondheim - Oslo [Re: Flamini] #2357222 22/10/2016 17:55
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Enig med siste taler.
Jeg startet med sykling en høst for mange år siden, og noe av de første jeg gjorde var av en eller annen grunn å melde meg på TO. Syklet ergometer gjennom vinteren, og prioriterte langturer på våren. Fikk noen turer på 8 - 10 mil, og ca 5 turer på 15 +. Lengste var 25 mil (turritt). Det grunnlaget holdt fint. Det som selvsagt kan bli en utfordring er motivasjonen, så din venn bør forberede seg på at det er lettere tenkt enn gjort å sykle såpass mange og såpass lange turer til våren.

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Trene til den store styrkeprøven Trondheim - Oslo [Re: CyberTrack] #2357242 22/10/2016 19:07
R
Renzir Offline
Entusiast
Entusiast
R
Enig i det med motivasjonen. Koster å sykle 15-20mil alene i regn i mai, når du helst vil ligge på sofaen. Jammen er det mye ensformig skog og jorder sør øst for Oslo. Greide å komme 8 mil avgårde på andre siden av Øyern når jeg fant ut at tlf og penger lå hjemme (bor i vestre Aker). Da var 20 mil i regn og 5 varmegrader langt :-). Men slapp matpausen da jeg ikke hadde penger og nesten ikke med noe mat ;-).

TO var en stor opptur i så måte.

Moderator  support