Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Boost

Boost #2356595 20/10/2016 09:46
P
Pinello Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Ser at det begynner å komme neoen ikke-plus sykler med boost-nav.

Er boost kommet for å bli? Vil det ta over verden? Eller snakker vi Betamax?

Re: Boost [Re: Pinello] #2356599 20/10/2016 09:52
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Tja, er jo også kommet super-boost og Banshee f.eks har jo tilbudt bredere enn det igjen i mange år.
Holder på 142 til navene mine dør, så får det heller bli en sykkel med utskiftbare dropouts neste gang.

Det kommer alltid noe nytt og marginalt bedre, planned obsolescence som det så fint heter. Å gå fra mikrosteg til mikrosteg vil neppe gi merkbar effekt, men hopper man over en generasjon eller to så vil det nok merkes bedre.

Re: Boost [Re: Pinello] #2356610 20/10/2016 10:13
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Pinello
Ser at det begynner å komme neoen ikke-plus sykler med boost-nav.

Er boost kommet for å bli? Vil det ta over verden? Eller snakker vi Betamax?

Boost er nok kommet for å bli. det er nødvendig for å få plass til plussdekk, og det er også med på å gjøre 29"-hjul noe stivere uten å måtte gå helt opp på karbonfelger. At flere 27,5"-sykler kommer med boost, ser jeg på som en gåte, men det er for en del fulldemperkonstruksjoner med på å kunne gjøre kjedestag kortere, siden man har litt bedre plass foran ved kranken.

Beholder 142-navene mine til det blir ny sykkel med boost, men til mitt bruk, ser jeg ikke noen fordel med boost enn så lenge.

Banshee har tilbudt utforspacing bak på sine rammer, noe som gir litt rar kjedelinje på vanlig krankhus.

Super Boost Plus fra Pivot er deres egne forsøk på å gjøre noe sært, og de mener det er fantastisk mye bedre enn alt annet, siden man får symmetriske hjul. Synd det bare ikke finnes noe særlig av nav som støtter deres konstruksjonsmål. DET er planned obsolence.

Mondraker lanserte Crafty + med utfornnav, og det er en viktig grunn til at jeg ikke ville ha Crafty.

Planned obsolence er noe annet en utvikling. Det er at man introduserer boost for å så introdusere booster om 3 år som er 2 mm bredere igjen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Boost [Re: baronKanon] #2356763 20/10/2016 17:19
P
Pinello Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
P
Sitat: baronKanon

Super Boost Plus fra Pivot er deres egne forsøk på å gjøre noe sært, og de mener det er fantastisk mye bedre enn alt annet, siden man får symmetriske hjul.

Enda rundere hjul..?

Var ikke klar over at Pivot/Moondraker+ ikke brukte "standard" Boost.

Moderator  support