Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen

Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen #2356498 20/10/2016 07:24
H
Hazzarden Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Tenkte å melde meg inn i en sykkelklubb til neste år da jeg planlegger deltakelse i en del ritt. Er det noen som vet om det er sykkelklubber i Bergens området som ikke har krav om dugnader for sine medlemmer?

Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356573 20/10/2016 09:19
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Sikkert ikke det svaret du vil ha, men hvis du har planer om å sykle en del ritt, hvorfor ikke også bidra et minimum for at også andre skal få syklet litt? I det store og det hele er det gjerne ikke så fryktelig mye tid du "mister" til dugnaden. Samtidig bidrar du på denne måten tilbake til alle dem som står på dugnad alle de dagene du har gleden av å sykle ritt.

Jeg tør også påstå at de fleste sykkelklubbene ikke anser deg som et spesielt verdifullt medlem, og ikke nødvendigvis ønsker deg, hvis du har det utgangspunkt at du kun ønsker å nyte, ikke yte. Sykkelklubber baserer seg på dugnad.

Det finnes vel per nå et par "dugnadsfrie" klubber i Bergen, men dette er noe sykkelkretsen ikke er spesielt glad i, da de andre klubbene må dekke inn slakken fra "gratispassasjerene" uten at de får noe ekstra. Det er derfor ikke sikkert denne situasjonen kommer til å vare spesielt lenge.

Derfor: Engasjer deg og meld deg inn i den klubben som er nærmest ditt hjemsted, eller du forøvrig har mest tilknytning til (er du student, kjenner du mange i en klubb, osv.). Da får du lavest mulig terskel for å dra på trening, samt gleden av å spre sykkelglede gjennom å bidra til at også andre syklister får sykle ritt i løpet av året ICON_SMILE

Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356576 20/10/2016 09:22
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Må den klubben være i Bergen?
Vår klubb har medlemmer over hele landet og stiller ingen krav til tilhørighet.

Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Mr.Jacobsen] #2356620 20/10/2016 10:30
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Mr.Jacobsen

Det finnes vel per nå et par "dugnadsfrie" klubber i Bergen, men dette er noe sykkelkretsen ikke er spesielt glad i, da de andre klubbene må dekke inn slakken fra "gratispassasjerene" uten at de får noe ekstra. Det er derfor ikke sikkert denne situasjonen kommer til å vare spesielt lenge.

Dugnad er fint å være med på det, men folk som betaler 500kr+ bare for å kunne få en lisens er vel ikke gratispassasjerer?
Jeg er ikke med på dugnader i noen stor grad selv, men så er jeg jo kun medlem for å få lisens. Og jeg er sikkert ikke alene om det.
Er man med på masse gratis arrangementer og bruker mye av klubbens tilbud, så kan man jo sikkert bidra litt også. Det handler jo om hva man får tilbake også.

Redigert av aug11x; 20/10/2016 10:31.
Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356627 20/10/2016 10:38
M
Mr.Jacobsen Offline
Ringrev
Ringrev
M
Nei, de er ikke gratispassasjerer i den forstand, men de baserer sin rittdeltakelse på at andre i motsetning til dem er villige til å arbeide gratis. Hadde ikke sykkelklubbene hatt dugnad for å arrangere rittene, så hadde det heller ikke blitt noen sykkelritt for sykkelklubbene uten dugnadsplikt til å delta på.

Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356783 20/10/2016 18:39
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
du må jo ikke være medlem av en klubb for å kjøre ritt

sikkert greit å ha noen å trene med og sykle ritt med, men man må jo ikke ha en klubb for det ?

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356795 20/10/2016 19:25
Morten DMR Offline
Veteran
Veteran
Nei, men da slipper man engangslisens per ritt a 200,- Bedre med 500,- i året tenker jeg?

Stisykling har høyere oppløsning enn dataspill.
Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Mr.Jacobsen] #2356808 20/10/2016 20:19
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
Sitat: Mr.Jacobsen
Sikkert ikke det svaret du vil ha, men hvis du har planer om å sykle en del ritt, hvorfor ikke også bidra et minimum for at også andre skal få syklet litt? I det store og det hele er det gjerne ikke så fryktelig mye tid du "mister" til dugnaden. Samtidig bidrar du på denne måten tilbake til alle dem som står på dugnad alle de dagene du har gleden av å sykle ritt.

Jeg tør også påstå at de fleste sykkelklubbene ikke anser deg som et spesielt verdifullt medlem, og ikke nødvendigvis ønsker deg, hvis du har det utgangspunkt at du kun ønsker å nyte, ikke yte. Sykkelklubber baserer seg på dugnad.

Derfor: Engasjer deg og meld deg inn i den klubben som er nærmest ditt hjemsted, eller du forøvrig har mest tilknytning til (er du student, kjenner du mange i en klubb, osv.). Da får du lavest mulig terskel for å dra på trening, samt gleden av å spre sykkelglede gjennom å bidra til at også andre syklister får sykle ritt i løpet av året ICON_SMILE
Drøyt å henge ut TS som snylter for han/hun ønsker å være medlem av en sykkelklubb med en driftsmodell som ikke innebærer dugnadsplikt.
Se det positive. Økt rittdeltagelse - penger i klubbkassene.

Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356818 20/10/2016 20:47
C
cfs Offline
Avhengig
Avhengig
C
Hei du.
Hvem har du tenkt skal arrangere de rittene du skal delta i ?

Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356820 20/10/2016 20:53
bstein Offline
Ringrev
Ringrev
Haha!

Det er sykkelVM i Bergen i 2017 og slik jeg forstår det så baserer arrangørene seg på at sykkelklubbene stiller med mange folk på VM-dugnaden! Basert på det, lykke til med å finne en klubb i Bergensregionen i 2017 som ikke forventer at du stiller opp med et flagg i september......

Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356829 20/10/2016 21:12
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag undrar hur mycket pengar förbund och klubbar har fått in från alla dessa parasiter som inte är med i klubbar med dugnad.

Re: Sykkelklubb uten dugnadsplikt i Bergen [Re: Hazzarden] #2356985 21/10/2016 12:13
H
Hazzarden Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Det er godt mulig, og det har aldri vært utelukket, at jeg melder meg inn i en sykkelklubb da det er mange fordeler med det som flere av dere nevner. Det går allerede en del dugnadstimer i barnehagen, sameiet, skolen, og dugnader i idrettslaget som mine barn er aktive i. Utfordringen blir da tidsklemmen som sikkert mange av dere her inne kjenner til :-)

Moderator  support