Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler

Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler #2356464 20/10/2016 06:29
esv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Forretningsmodellen "The Uber of X" når sykkelverdenen.
Velotooler omtalt hos Bikerumor.com

Mulig bruk:
* Lei en mekaniker i nærheten
* Lei deg ut som mekaniker
* Registrer syklene dine med rammenummer (globalt oppslag)
* Hold styr på slitasje på alle sykler og deler

Hva tror folket?

Re: Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler [Re: esv] #2356485 20/10/2016 06:55
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Tror det kan ha noe for seg, ja.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler [Re: esv] #2356510 20/10/2016 07:54
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
God idé, men jeg syns også det er gode problemstillinger som nevnes i kommentarfeltet. Deletilgang, reklamasjoner osv.

Re: Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler [Re: esv] #2356543 20/10/2016 08:34
G
Gråstein Online
Besatt
Besatt
G
Sitat: esv

* Registrer syklene dine med rammenummer (globalt oppslag)

Denne har jeg lurt på selv. Teknisk sett er det jo superlett å sette opp en tjeneste tilsvarende Falck.

Hvordan gjør Falck det når det kommer til å verifisere at eieren av en sykkel faktisk er den som registrerer nummeret? Hva vil skje om noen bruker Falck sitt register for å hevde eierrettigheter til en annen person sin sykkel. Vil Falck bare si at det vet de ingenting om?

Re: Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler [Re: oyvinsr] #2356546 20/10/2016 08:39
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Sitat: oyvinsr
God idé, men jeg syns også det er gode problemstillinger som nevnes i kommentarfeltet. Deletilgang, reklamasjoner osv.

Jeg har lekt med tanken om en lignende greie lenge. Jeg ser for meg at jeg, mekanikeren, kjøper delene hos min foretrukne leverandør/butikk og overlater kvitteringene til min kunde. Dermed er deletilgang og reklamasjon løst.

Men argumentet med at hvem som helst kan kalle seg mekaniker uten å bevise kompetanse er jo godt. Det er kjekt for kunden å se dokumentasjon på at mekanikeren duger.

Re: Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler [Re: Raskall] #2356549 20/10/2016 08:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Raskall
Men argumentet med at hvem som helst kan kalle seg mekaniker uten å bevise kompetanse er jo godt. Det er kjekt for kunden å se dokumentasjon på at mekanikeren duger.
Det samme gjelder en del mekanikere på sykkelverksteder også. Mye ubrukelig arbeidskraft der også (og grunnen til at jeg gjør det meste selv).

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler [Re: Raskall] #2356550 20/10/2016 08:43
esv Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Raskall

Her tenker jeg at dette med brukervurdering kommer til nytte. "Mekanikere" som gjør en dårlig jobb vil jo få dårligere rating etterhvert, på samme måte som uber-sjåfører, og man kan da velge å styre unna disse.

Og hva slags dokumentasjon har man egentlig i dag på at mekanikere i butikker har kompetanse?

Re: Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler [Re: Gråstein] #2356555 20/10/2016 08:53
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
[quote=Gråstein
Hvordan gjør Falck det når det kommer til å verifisere at eieren av en sykkel faktisk er den som registrerer nummeret?
[/quote]

Kvittering eller garantibevis, med rammenummer.
Kjøper man en brukt sykkel, bør man insistere på kvittering med rammenummer. Den kan godt være håndskrevet, så lenge navn og adresse på selger er riktig.

Thomas
Re: Uber for sykkelmekanikertjenester - Velotooler [Re: esv] #2356565 20/10/2016 08:59
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
I
Sitat: esv

Og hva slags dokumentasjon har man egentlig i dag på at mekanikere i butikker har kompetanse?

Lite.
De av oss som har sittet på forumet noen timer har vel opplevd mye rart fra selgere i sportsbutikker, og noen mekanikere når man spør.
Såvidt jeg vet finnes d vel ikke noe fagbrev for sykkelmekanikere(?), men de seriøse butikkene sender folk på kursing hos diverse importører osv.

Om man må betale en 50 eller 100 lapp ekstra for arbeidet gjort av en dyktig og godt kurset mekaniker så er d greit for meg.
Selv om jeg ikke har levert en sykkel inn selv siden 2000 ish,så er det viktig at folk uten kunnskap får god service og riktig hjelp.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..

Moderator  support