Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best?

7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? #2356292 19/10/2016 14:15
K
K-rev Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Hei.

Til sommeren har jeg og en kamerat planlagt å dra på en 7-dagers tur for å sykle så mye bra sti som mulig rundt om i nederste halvdel av Norge.
(området mellom Lindesnes og Nord-Trøndelag)

Dette blir i slutten av Juni.

Vi er mest glade i stier med flyt, og at det går litt nedover. Paddeflate stier blir litt kjedelig. Knoting fra h..... vil vi helst også unngå.

Så da er spørsmålet: hvor ville dere dratt hvis dere hadde sju dager på dere til å sykle og oppleve så mye bra sti som mulig. Vi har bil, telt, sykler og soveposer og starter på Romerike.

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: K-rev] #2356342 19/10/2016 17:24
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Herlig opplegg. Hvis dere skal maxe ut med hensyn til variasjon og steder og ikke er redd for bilkjøring ville jeg tatt en runde som ser slik ut sånn cirka:
Dag 1: Formiddag Elverum - ettermiddag Rörbäcknäs - kveldsbonus Magic Moose/Trysil
Dag 2: Formiddag Røros - ettermiddag Tynset - kveldsbonus Tolga sykkelmekka
Dag 3: Formiddag Estenstadmarka - ettermiddag Bymarka (Trondheim) - kveldsbonus Taps
Dag 4: Formiddag Rauhovden - ettermiddag Gullstien (Oppdal) - kveldsbonus VPG og Bakeriet Sprø
Dag 5: Formiddag Formokampen/Rondane - ettermiddag Toksesetra/Kvamsfjellet - kveldsbonus Rondane Spa
Dag 6: Sogndal
Dag 7: Nesbyen

Helga etter tar dere turen til Åsa og sykler opp til Damtjern og bomber ned igjen. Og konkluderer med at de beste varene var de nærmeste. God tur!

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: K-rev] #2356348 19/10/2016 17:32
tbh Offline
Dekktester
Dekktester
Vil dere kjøre minst mulig rundt er det mulig å legge seg til på Nordseter/Lillehammer. Her bruker dere to dager på å tråkke opp og ned fjell før dere på dag 3 sykler nordover mot Ringebu. Halvveis, omtrent ved Gopollen legger dere inn en runde vestover. Dag 5 fortsetter dere til Ringebu. Dag 6 og 7 bruker dere på Skeikampen.

Anbefaler mtbmap.no i planleggingen.

--
Tord Bern Hansen

Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: tbh] #2356408 19/10/2016 20:42
K
K-rev Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
K
Vi er ikke redde for å kjøre bil nei, og vil jo gjerne se litt av landet, ikke bare holde oss på en plass.

Rörbäcksnäs, er ikke det ganske flatt? Mye av det samme som Elverum?

Ellers er både Nesbyen, Trysil og flere av de andre stedene du nevner veldig spennende destinasjoner.

Fortsett å kom med forslag til deres 7-dagers drømmetur folkens ICON_SMILE

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: K-rev] #2356417 19/10/2016 21:07
P
PeterLynn Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
http://www.canvashotel.no
Har aldri sykla der men kjenner litt til området og tror det er mye fine stier der.

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: runermm] #2356421 19/10/2016 21:13
KKippernes Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: runermm
Herlig opplegg. Hvis dere skal maxe ut med hensyn til variasjon og steder og ikke er redd for bilkjøring ville jeg tatt en runde som ser slik ut sånn cirka:
Dag 1: Formiddag Elverum - ettermiddag Rörbäcknäs - kveldsbonus Magic Moose/Trysil
Dag 2: Formiddag Røros - ettermiddag Tynset - kveldsbonus Tolga sykkelmekka
Dag 3: Formiddag Estenstadmarka - ettermiddag Bymarka (Trondheim) - kveldsbonus Taps
Dag 4: Formiddag Rauhovden - ettermiddag Gullstien (Oppdal) - kveldsbonus VPG og Bakeriet Sprø
Dag 5: Formiddag Formokampen/Rondane - ettermiddag Toksesetra/Kvamsfjellet - kveldsbonus Rondane Spa
Dag 6: Sogndal
Dag 7: Nesbyen

Helga etter tar dere turen til Åsa og sykler opp til Damtjern og bomber ned igjen. Og konkluderer med at de beste varene var de nærmeste. God tur!

Himmel og hav, kunne ikke sagt det bedre selv! Mye krem her altså. Hissig program med bilkjøring, men her får man jo virkelig pakka inn mye bra.

Selv gjorde jeg nettopp følgende variant:

2 dager i Nesbyen
1 dag i Røros
1 dag i Idre Fjäll, Sverige
2 dager i Trysil

Fokus på flytstier, og fikk lagt inn litt shopping av snobbeøl hos våre venner i øst på veien.

Redaktør og fotojournalist, terrengsykkel.no

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: K-rev] #2356423 19/10/2016 21:17
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: K-rev
Vi er ikke redde for å kjøre bil nei, og vil jo gjerne se litt av landet, ikke bare holde oss på en plass.

Rörbäcksnäs har ikke lange nedkjøringer, nei, til gjengjeld har de massivt med flyt. Jeg vet knapt om noe område i Norge som har så lange, sammenhengende partier med godstier. Nettverket inviterer til høy fart og maks puls hele tida, og egner seg derfor godt tidlig på turneen. På resterende seks dagene blir det mer gravitasjonsbasert, rolig opp og dundre ned.

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: KKippernes] #2356424 19/10/2016 21:20
runermm Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: KKippernes
Himmel og hav, kunne ikke sagt det bedre selv! Mye krem her altså. Hissig program med bilkjøring, men her får man jo virkelig pakka inn mye bra.

Uhmm, kanskje vi to skulle startet stiguide-selskap, Kristoffer, eller skrevet ei bok ICON_SMILE

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: runermm] #2356431 19/10/2016 21:32
anderfo Online
Besatt
Besatt

Denne dagen ville jeg valgt mer spennende stier enn Rauhovden!
Jeg vil foreslå Høa og Holbruna (i Storlidalen) på formiddagen, med påfølgende kaffe på Storli eller Bortistu, og så Gullstien eller noe annet mer sentrumsnært (f.eks. Stølhøa) på ettermiddagen. Det blir en lang dag ICON_WINK

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: K-rev] #2356493 20/10/2016 07:02
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Mange gode forslag her. Har vært i de fleste områdene som er nevnt.

Hvis jeg ikke skulle tatt hensyn til bilkjøring ville jeg personlig vært innom:

Fjørå (Mefjellet eller liavarden). Toppturer med fantastiske utsikt, men ikke klassisk flytsykling)
Sogndal (Molden, Fodnes, Konglesladden). Fodnes er IMHO Norges beste nedkjøring. Molden er tidvis magisk. Blanding av flyt, noe knot og noe bratt. Genialt dersom du har 2 biler. Konglesladden er flyt. Et annet alternativ er stiene på dalåker siden.
Oppdal (Svartehaugen, Gullstien, Høa +++)
Nesbyen.

Min personlige oppfatning er at (jeg vet jeg banner i kirka her nå, men) Trysil og Rørbacksnes er litt småkjedelig (venter på å bli arrestert her).

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: hanedalen] #2356809 20/10/2016 20:20
S
Storkopp Offline
Entusiast
Entusiast
S
Sitat: hanedalen
Mange gode forslag her. Har vært i de fleste områdene som er nevnt.

Hvis jeg ikke skulle tatt hensyn til bilkjøring ville jeg personlig vært innom:

Fjørå (Mefjellet eller liavarden). Toppturer med fantastiske utsikt, men ikke klassisk flytsykling)
Sogndal (Molden, Fodnes, Konglesladden). Fodnes er IMHO Norges beste nedkjøring. Molden er tidvis magisk. Blanding av flyt, noe knot og noe bratt. Genialt dersom du har 2 biler. Konglesladden er flyt. Et annet alternativ er stiene på dalåker siden.
Oppdal (Svartehaugen, Gullstien, Høa +++)
Nesbyen.

Min personlige oppfatning er at (jeg vet jeg banner i kirka her nå, men) Trysil og Rørbacksnes er litt småkjedelig (venter på å bli arrestert her).

Enig med Hanedalen, en tur vestover hører med, iallefall dersom opplevelsesaspektet er viktig. Fantastisk å sykle toppturer fra høyfjellet og rett i fjorden!
Jeg er sunnmøring sjøl, men om det må prioriteres hadde jeg smelt av 2 dager i Sogn/Luster.

Men får vi en snørik vinter eller kald vår må man regne med at det kan ligge en del snø i høyden selv mot slutten av juni..

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: runermm] #2356832 20/10/2016 21:23
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: K-rev

Rörbäcksnäs har ikke lange nedkjøringer, nei, til gjengjeld har de massivt med flyt. Jeg vet knapt om noe område i Norge som har så lange, sammenhengende partier med godstier. Nettverket inviterer til høy fart og maks puls hele tida, og egner seg derfor godt tidlig på turneen. På resterende seks dagene blir det mer gravitasjonsbasert, rolig opp og dundre ned.

Elverum er mer variert en Rörbäcknäs, og kuppert. Er egentlig veldig lange turer en kan få her, mye lengre en hos svenskene og uten avbrekk fra lange gruspartier (som den 32 km runden om Vallsjøen). Men liker konseptet hos svenskene og idiotsikkert å finn frem. Men som sagt, her i Elverum er det masse flyt med noen tekniske partier innimellom (Svartholtet og øvre Stavåsen). Og så er det noen skikkelig gode og passe lange utforkjøringer i Stavåsen og Vindheia (Vestsiden av Glomma). Hadde en tur på over 12 mil i fjor, 11 av de var på rent sti...og da var det noen stier som ikke ble syklet.

Men ei uke med utgangspunkt Oslo og kun Norge
Dag 1: Mosjømarka (mellom Løten og Elverum), 4 timers tur, bare krem stier og 2 km på grus.
Dag 2: Elverum Stavåsen og Svartholtet, 6 timer
Dag 3: Trysil 3 timer i Grimsåsen/ovenfor Innbygda, lunsj- Fageråsen rundtur på Fjellrypastien retning Vestby 3-4 timer
Dag 4: 2-3 timer i Gullia og alpinanlegget-lunsj, bil til Elverum, Grundsetmarka og Terningmoen (Vestsiden Glomma) 3 timer + på 1 time i Vindheia (kan kjøre bil dit) hvis en vil ha de beste utforstiene men noen element og noe teknisk
Dag 5. Moelv- 5 timer, masse bakker, bratt opp og bratt ned, og masse flyt, masse moro, det mest undervurderte området jeg vet om, er jo nesten ikke stisykelister der. God for blir en også der.
Dag 6-7. Sjusjøen- Hafjell området, så mange timer en gidder/klarer på stiene i UB land.

Dag 8- 15: hvile. Sykekmelding, samlivsbrudd, rammebrudd...men verdt det alt og mer til.

Ca sånn vil jeg valgt for en uke med ikke alt for mye biljøring men med alt for mye sykling. Herlig. Kunne evt droppet Trysil og syklet en dag i Stange, og enda mindre bil, evt dratt veien videre til Skeikampen en dag. Evt vurdert Engerdal Østfjell- Bittermarka og Eltdalen (Ertdalen) etter Trysil og droppet Sjusjøen. Også veldig undervurdert område for stisykling. Høyfjellstier.

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: hanedalen] #2357183 22/10/2016 14:24
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Fodnes er IMHO Norges beste nedkjøring.

Såpass! Hvor langt opp har du syklet Fodnes? Jeg har bare syklet ned fra Olavskilden. Det var fett, men Norges beste? ICON_BLUSH

Rune har ellers en tilnærmet komplett liste, litt for mye transport for min smak. Men om målet er å rekke mye bra så er det en god liste. Om flyt er viktig så bør vel noe svabergssykling i Telemark-Agder inn.

Redigert av Anders A-R; 22/10/2016 14:29.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: K-rev] #2357195 22/10/2016 15:11
hanedalen Offline
Maker of dreams
Maker of dreams
Syklet opp ca 600 høydemeter. Dvs stoppet når stien dreier til venstre etter eggen. (har syklet høyere opp en dette, men syns ikke det er så fint)
Er jo klar over at det er en ganske drøy påstand, men for meg er det faktisk det. Er absolutt klar over at det ikke er den allmenne vurdering.
En herlig kombinasjon av bratt og teknisk sykling kombinert med flyt og fin utsikt..

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: Anders A-R] #2357484 24/10/2016 07:25
F
Fenris Offline
Ringrev
Ringrev
F
Sitat: Anders A-R

Fodnes er IMHO Norges beste nedkjøring.

Såpass! Hvor langt opp har du syklet Fodnes? Jeg har bare syklet ned fra Olavskilden. Det var fett, men Norges beste

Frå olavskjelda og ned er stien breiare og det blir mest fart og dermed mest irriterande bremsing. Frå kjelda og opp til Stegen (ca600moh) smalnar stien inn og blir kontinuerleg, kronisk svingete. Lågare fart, mindre vedvarande bremsing, meir "trykk" på sykkelen og meir opplevd flyt. (Til tross for at det blir litt brattare). Ovanfor Stegen blir stien litt brattare, med meir brems opp til Gildreskreda på typ 750moh. Frå det naturlege toppunktet (fagerset) og ned til gildreskreda er det flatt/kupert men litt meir kjent vestlandsknot. Men eg vil påstå at det er verdt turen pga den usakelege panoramautsikta. Eg er som regel alltid på gjennomreise når eg syklar fodnes, så eg har sjeldan tid til meir enn sykling frå Stegen og ned. Det partiet gir totalt sett (etter mitt syn) max utbytte om ein syklar heile greia non stop i roleg tempo utan å måtte panikkbremse før kvar sving. (Då sparar vi jo og stien.. Veldig mange syklar tilsynelatande denne stien utan fungerande frambrems)
Norges beste?; Nei! Men etter mitt syn Norges desidert beste i perioden Mars-Mai (eller evt heile vinteren i snøfattige vintrar). Fodnes får veldig lite nedbør, og ryggen får i tillegg mykje sol heile året, så dette er ein perfekt sesongstart-sti.

Nordfjord Grovsyklarlaug
Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: K-rev] #2372570 02/01/2017 10:08
Alice Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Nå er folk forskjellige, men etter å ha dratt på biltur de to siste to somrene, fant jeg ut at det for meg ble alt for mye stress å dra til ett nytt sted her dag. Du får tid til å sykle, men du får derimot ikke like mye tid til å ta det med ro og hvile mellom turene. Så anbefaler å iallefall være noen steder i to dager, og heller besøke de stedene du gikk glipp av neste år eller senere. Minst en dag med shuttle/heis er sikkert heller ikke dumt, om du skal ha 7-dager i strekk.

Det kan også være lurt å legge opp dagene utifra pushbike vs. å sykle opp vs. rundtur/høyfjellstur. Greit å variere. Sogndal blir f.eks. veldig mye pushbike.

Sogndal/kaupanger, Oppdal, Nesbyen og hafjellområdet/skeikampen er iallefall safe. I Oppdal/hafjell/Nesbyen er det også mulighet for heis/shuttle.
Men her har dere kanskje vært alt.

På oppdal er det en runde på fjellet som starter ett sted rundt Nerskogen området som er helt fantastisk, men husker ikke hva den heter. Den går forbi gråfjellet, gjødalshytta, skrikdalen og noe greier. Har den på strava om du trenger den. Min beste tur i 2016. Trenger bare en bil for den runden også.

Skal dere til Sogndal er det nok lurt å alliere seg med lokale, og ha to biler. Drar dere dit en helg, er sikkert ikke det vanskelig å få til det.

Re: 7-dagers rundtur i Norge. Hvor er det best? [Re: Alice] #2372576 02/01/2017 10:42
anderfo Online
Besatt
Besatt
Sitat: Alice
På oppdal er det en runde på fjellet som starter ett sted rundt Nerskogen området som er helt fantastisk, men husker ikke hva den heter. Den går forbi gråfjellet, gjødalshytta, skrikdalen og noe greier. Har den på strava om du trenger den. Min beste tur i 2016. Trenger bare en bil for den runden også.

Du tenker på Gråfjellsrunden. Den står bl.a. i stiføreren for Oppdal. Vær obs på at deler av stien over østsida av Gråfjellet er ganske steinete og teknisk terreng.
Bilder og GPS-spor (fra en tur som også inkluderte Geithetta): http://folk.ntnu.no/anderfo/pics/2013-10-12-Geithetta%20fra%20Nerskogen/
Kart: http://mtbmap.no/#13/62.8287/9.5415
Har hørt rykter om at turen er best hvis man sykler motsatt vei (med klokka), det kan godt stemme.

Moderator  support