Trenger noen råd. Jeg har to sett hjul bygget med Stans Flow EX. Kjempe bra, men de er litt tunge. Tenkte jeg skulle slakte det ene hjulsettet og bygge nye lettere hjul, men jeg er ikke den lette typen. Ca 100 kg. Hjulsettet skal både brukes til tradisjonelle grus ritt, men de må også tåle terrengritt (UB og TSR).
Er det noen som har noen forslag til hvilke felger jeg skal bruke. Evt. noen erfaringer. Kjører stort sett med 2.2 dekk og selvfølgelig tubeless.
Har sett litt på Valor, men de er begrenset til 104 kg. I tillegg selges de kun med DT Swiss nav og ikke kun felger (i allefall ikke nå).
Ville tro de som blandet eiker slik gjorde det for å få et hjul som var like stivt begge veier, selv om eikene har forskjellig vinkel mot felgen på høyre og venstre side?
Selv har jeg aldri sett at den eventuelle fordelen det gir er stor nok til å gidde å bruke forskjellige eiker på høyre og venstre side, men selvsagt er det et lite poeng.
Litt, siden du er avhengig av at eikene strekker seg for at de ikke skal skru seg ut når hjulet står på eikene. Er det ulik strekk, KAN det bli at de med minst strekk vil komme løs over tid, siden det er mindre sannsynlig at niplene ligger an mot felgbunnen til "enhver" tid.
Sitat: Stein
men selvsagt er det et lite poeng.
Fremhevet det viktigste budskapet. For de fleste av oss: neglisjerbart.
Ble selv foreslått å bygge mine siste hjul med en salig blanding av supertynne Pillar-eiker, men siden FNS ikke hadde flere i mine lengder av en av de tynneste, fikk jeg XTra 1420 eiker rund baut. Hjulene har jeg bygget selv og eneste gang de har vært i rettestativet siden er for å bytte røket eike. Ellers er de knallrette.
Dette selvsagt ikke noe must, men det er jo ikke noe mer jobb, eller koster noe mer, så hvorfor ikke optimalisere når man først er i gang med en optimalisert byggeprosess?
Stor forskjell i spennet på H vs. V side
Eikenes funksjon er å fordele kraften fra støt mot felgen på så stor del av felgen som mulig.
Belaster man felgen så mye at eikenes spenn er 0 nederst, vil det bare være selve felgens styrke som tar belastningene.
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Jeg skal bygge opp et 29" hjulsett til samme bruksområde. Jeg har et sett med DT 350 straightpull nav med 28 hull. Utvalget av straightpull-eiker, samt felger med 28 hull er litt begrenset hos de forskjellige nettbutikkene.
Er det noen som har tips? Evnt alternativer til Arch EX? Har sett litt på DT XR361 og XM401.
Da er jeg klar for å bygge hjul. Det ble Superstar Switch boost nav, da jeg fikk tak i dette veldig billig. Ser dette ut som et greit oppsett? Jeg tenker å bruke Sapim Laser(2/1,5mm) og D-light(2/1,65mm). Lønner deg seg å bruke 2-kryss? Jeg leste et sted at dette ga høyere sideveis stivhet?