Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

"Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen!

"Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! #2354901 15/10/2016 12:54
_Lisa_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Jag har problem att få däcket att sitta helt rakt på fälgen. Är det ett problem om man inte kan se den lilla listen ovanför fälgen runt om? Der är Schwalbes Rapid Rob jag brottas med. Jag har googlat och provat det mesta och har nu ont i händerna och är beredd att slänga ut skiten genom fönstret.

Jag har lossat däcket helt flera gånger, rättat till fälgbandet så det ligger fint i mitten, pumpat innerslangen löst och känt efter så att den inte har veck. Satt fast först ena sidan av däcket och pumpat i ytterligare lite luft och känt efter att allt ligger slätt. Penslat såpavatten på fälg och däck och försiktigt matat in däcket i fälgen. Pumpat upp mer och masserat däcket. Pumpat det stenhårt och släppt ut igen. Det bästa jag lyckas åstadkomma är att bara 15-20cm på ena sidan sitter i kläm, men det borde väl inte vara något alls i kläm? Eller är jag pedantisk nu?

Vedlegg
IMG_1880.JPG (1.38 MB, 132 nedlastinger)
Redigert av _Lisa_; 15/10/2016 12:57.
Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354904 15/10/2016 13:17
J
JoachimV Offline
Besatt
Besatt
J
Sitat: _Lisa_
Pumpat det stenhårt och släppt ut igen.

Hva er stenhårt?

Ofte er det siste pumping av trykket opp mot 50 PSI (maks på dekket) som får det til å smelle på plass.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354905 15/10/2016 13:34
mortero Offline
Fersking
Fersking
Alle har samme problem. Løses ved å blande litt Salo i vann, som så smøres rundt dekkets kanttråd/ i felgen der dekket ligger an. Pump dekket hardt igjen. Det bør sprette på innen 40 psi.

Morten Røss
Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: mortero] #2354907 15/10/2016 14:10
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: mortero
Alle har samme problem. Løses ved å blande litt Salo i vann, som så smøres rundt dekkets kanttråd/ i felgen der dekket ligger an. Pump dekket hardt igjen. Det bør sprette på innen 40 psi.

Jeg blander ikke ut, smører ren zalo på innsiden av felgen. Ofte må jeg opp i over 70psi før det spretter på plass på enkelte dekk.

Det kommer til å funke, tro meg. ICON_SMILE
Det smeller noe fryktelig når det spretter på plass, men har ikke sjedd noe skade så langt.

Redigert av cvrokka; 15/10/2016 14:11.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354908 15/10/2016 14:13
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
men det borde väl inte vara något alls i kläm?

Det er helt riktig.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354909 15/10/2016 14:18
Bent74 Offline
Avhengig
Avhengig
Silikonspray har jeg alltid stående i boden. Liten dusj rundt og dekket glir lett på plass

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354912 15/10/2016 14:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Enig med innleggene over.

Samtidig leser jeg at du allerede har prøvd med såpevann langs dekkanten og høyt trykk. Da kan problemet skyldes en uheldig kombinasjon av dekk og felg. Det er velkjent at enkelte Schwalbe-dekk er notorisk vanskelig å få poppet på plass i enkelte felger, spesielt noen av Stan's Notubes' felger og andre, lignende slangeløse felger fra f.eks. American Classic og Sunringle. Mange tråder om det på nettet. Hvilke felger har du? Og hvilken bredde på dekk?

Om du ikke lykkes, er det ingen skam å ta hjulet med innom nærmeste sykkelverksted. Der løser de nok problemet gratis eller for en symbolsk sum.

Oppdatering:

Ser fra en annen tråd at du har Cannondale F-Si Women's 2, stemmer? Cannondale oppgir at felgene er Stan's Notubes, men spesifiserer Alex DC 3.0. Jeg kjenner ikke felgene, men omtalen kan tyde på at felgene er produsert av Alex på lisens fra Stan's, slik flere andre produsenter gjør. I så tilfelle forklarer det muligens hvorfor dekket er vanskelig å få på. Det er altså ikke uvanlig å slite litt. Løsningen er like fullt som skissert i de andre svarene, evt. få hjelp på verksted eller av nevenyttige venner.

Om du vil gå grundigere til verks, kan du vurdere å bytte felgtape. Etter egen og andres erfaring fungerer det ofte bedre med Stan's gule felgtape om man skal ha Schwalbe-dekk i Stan's Notubes' felger (eller felger produsert på lisens fra Stan's).

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354967 15/10/2016 19:59
_Lisa_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Tack för svaren, jag har ingen pump med tryckmätning hemma (men på jobbet...) så jag har pumpat med "vanlig" pump. Jag är rädd för att det ska smälla, men visst borde man känna när det börjar närma sig explosionsrisk? Så kanske ska jag prova att pumpa upp lite till, det tar väl emot rejält när det börjar bli farligt fullt?

Fälgbandet som sitter i är gult, så det kan hända att det är den typ du beskriver.

På det igen bara... Jag vill ut och cykla imorgon och känner i princip ingen här i stan (är ganska nyinflyttad) så det är ju bara att bita ihop och lösa det själv. :-/ Och jag måste ju lära mig så att jag inte blir strandad den dagen jag måste byta slang ute i skogen. :-)

Skönt att höra att det är ett vanligt problem iallafall.

Redigert av _Lisa_; 15/10/2016 20:00.
Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354970 15/10/2016 20:15
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Pumpe med trykkmåler får du billig, og det kan være verdt å legge noen hundrelapper i noe sånt

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: RoyK] #2354973 15/10/2016 20:18
_Lisa_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Ja absolut! Det kommer att införskaffas. ICON_SMILE

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354981 15/10/2016 20:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Når man anskaffer sykkel, vil man oppleve tekniske utfordringer, om det så gjelder dekk, bremser, gir eller noe annet. Da kan man ofte spare tid, unngå frustrasjon og attpåtil lære noe nytt ved å la fagfolk eller dyktige amatører vise hvordan det kan gjøres.

Uansett hvor du bor, er jeg sikker på at du kan få en håndsrekning via dette forumet eller fra lokal sykkelsjappe ICON_SMILE

Du bør forresten høre med forhandler (Anton Sport?) om felgen er brukbar til slangeløst oppsett, evt ved konvertering. Et par slangeløse dekk er i så tilfelle en god investering som reduserer faren for punktering betraktelig.

Om du må ut og sykle i morgen, går det nok helt fint å bruke dekket som det er på bildet, selv om du kan oppleve noe kast/ujevn rulling siden det ikke er 100% på plass. Med litt flaks popper det på i bruk.

Lykke til yes

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2354994 15/10/2016 21:40
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så kanske ska jag prova att pumpa upp lite till, det tar väl emot rejält när det börjar bli farligt fullt?

Jeg vet ikke hvordan det er med uttynnet zalo, men med uuttynnet så får du dekket på plass før det eksploderer.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: cvrokka] #2354997 15/10/2016 22:02
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
At dine dekk popper på med ren Zalo betyr ikke at alle kombinasjoner av dekk og felger nødvendigvis gjør det samme ICON_SMILE Hva gjelder ideelt middel, holder jeg en knapp på Schwalbe Easy Fit.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2355017 16/10/2016 07:32
P
Paulus Offline
Besatt
Besatt
P
Du trenger ikke å bry deg om det når du sykler med slange. Det at dekket skal "poppe" på plass gjelder når du kjører slangeløst. Så det er bare å tute og kjøre.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: Sepeda] #2355020 16/10/2016 07:56
_Lisa_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
@Sepeda Ja det är en del att lära sig. Men det är ju lite kul också. :-) Och jag har inga problem med att be om hjälp när det behövs.

@Paulus Ska man skratta eller gråta? :-D Det låter ju bra. Hursomhelst så lyckades jag nääääästan att få det på plats igår så nu ser det ganska acceptabelt ut.

Jag har nu förmodligen Oslos renaste, mest bortskämda och välmasserade framdäck. Och har säkert fått nya muskler i händerna! :-D

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: Paulus] #2355021 16/10/2016 08:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Paulus
Du trenger ikke å bry deg om det når du sykler med slange. Det at dekket skal "poppe" på plass gjelder når du kjører slangeløst. Så det er bare å tute og kjøre.

Men selvfølgelig må dekket skikkelig på plass i felgen også med slange ICON_SMILE Og når dekkanten er stram, "popper" som regel dekket på når det monteres - med eller uten slange. Om dekket er skjevt på felg med slange, får man kast i dekket og ujevn rulling. Det merkes bedre jo smalere dekket er. Selvsagt større utslag på et landeveis- eller krossdekk enn bredt terrengdekk.

Som nevnt før i tråden, kan man sykle med dekk skjevt på felg, og er man heldig popper det på plass under bruk. Men det er ikke helt optimalt og "tut og kjør" ICON_SMILE

Godt å høre at trådstarter fikk ordnet det yes

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2355036 16/10/2016 09:57
_Lisa_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det stör också ögat att det är lite snett. Men bra att höra att det iallafall inte verkar skada däcket att en liten del är nypt.

Nu ska jag ut och cykla på det och se om den sista lilla biten poppar ut, annars ska jag maxpumpa det med tryckmätare när jag får möjlighet.

Hädanefter kommer det att ligga en liten flaska zalo eller såpa i mitt punkteringskit. ICON_SMILE

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: Sepeda] #2355070 16/10/2016 12:59
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Sepeda
At dine dekk popper på med ren Zalo betyr ikke at alle kombinasjoner av dekk og felger nødvendigvis gjør det samme ICON_SMILE Hva gjelder ideelt middel, holder jeg en knapp på Schwalbe Easy Fit.

Jeg snakker ikke bare om mine dekk, selv om det er snakke om rimelig mange typer dekk og felg. Jeg har også jobbet på 2 forskjellige sykkelverksted.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: Paulus] #2355071 16/10/2016 12:59
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Paulus

Det stemmer ikke.

Du merker det godt på asfalt og hardpakket grus, på sti merker man det sikkert ikke.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2355073 16/10/2016 13:01
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Nu ska jag ut och cykla på det och se om den sista lilla biten poppar ut,

Det kommer ikke av seg selv. Når du skal ut og sykle så har man som regel mye lavere trykk så har må det smøres og kjøres på med mer trykk ved montering.

Redigert av cvrokka; 16/10/2016 13:02.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2355152 16/10/2016 17:36
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Enig med cvrokka her, kan fort bli kast i hjulet som ikke er bra hverken med tanke på komfort, sikkerhet eller holdbarhet.
Bruker også Zalo, sprayer rett på dekkantene.
Pusher på med luft (vær oppmerksom på hva felgene tåler), det pleier å funke bra.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2355193 16/10/2016 19:26
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har samme problem på krossen min. Jeg er så dritt lei av å massere dekket på plass, at jeg bare holder i hjulet, og banker den delen av dekket som ikke er på hardt i bakken. Både ser og høres helt balle ut, og slettes ikke noe jeg ville anbefalt på trykk.

Dog, det funker, og hjulene er ennå rette.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2355213 16/10/2016 20:13
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Å sette dekket i solid klemme mellom metalldør og -dørkarm og siden dra i hjulet til dekket masseres på plass er et annet knep ICON_SMILE uten at jeg kan anbefale det.

På kross'n slet jeg mest med Kenda Smallblock 8 32mm på Sunringle Black Flag. Ikke så rart siden det er slangeløs 29er-felg (på lisens fra Stan's Notubes). Dekket var ikke særlig glad i Notubes Alpha 340 landeveisfelg heller.

Schwalbe G-One 35mm ville helst ikke på Notubes Grail med slange, og jeg søkte endog hjelp på Riding Gravel. Heldigvis poppet dekket på uten problemer slangeløst med Stan's gule tape. Bontrager Flash Charger gjør det til en lek å sette opp slangeløst ICON_SMILE

@Lisa - hvordan gikk det i dag?

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: Alpers] #2355265 17/10/2016 06:21
H.Iversen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers
Har samme problem på krossen min. Jeg er så dritt lei av å massere dekket på plass, at jeg bare holder i hjulet, og banker den delen av dekket som ikke er på hardt i bakken. Både ser og høres helt balle ut, og slettes ikke noe jeg ville anbefalt på trykk.

Dog, det funker, og hjulene er ennå rette.
Har du trykk i dekket når du gjør dette da? Tror jeg skjønte hva du mente, men er litt usikker.

Håkon. Insta-Håkon
2012 Ibis Mojo HD
2012 9:Zero:7
Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: Sepeda] #2355541 17/10/2016 17:56
_Lisa_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Det gick "sådär" kan man säga. Jag cyklade förbi en sykkelstasjon eller vad de heter, ni kanske har sett dem, de där gröna som finns i vissa av Oslos parker. Bra! Tänkte jag här kan jag pumpa cykeln och veta hur högt tryck jag får... Munstycket hade en hemsk passform och fastnade i min ventil, men satt inte tätt så all luft försvann. Jag fick hjälp att få loss ventilen av en hjälpsam typ som råkade böja ventilen. :-( Men den fungerar iallafall. Tänker nu pumpa cykeln med lilla pumpen som jag brukar ha i sekken. Den hade jag visst glömt hemma... Dit var det 1km uppförsbacke så jag rullade/bar cykeln ett par 100m till en bensinstasjon som hade en svår adapter till pumpen. Jag borde haft ett litet rör eller något för att få det tätare. Men efter en del svett lyckades jag fylla det. Men omöjligt att veta hur mycket. :-) Cyklade en sväng i skogen och det stämde bra att det inte känns på sti, men definitivt på asfalt.

Skulle köpa pump idag men fick ont om tid, så det blir imorgon.
Så... Det går sådär.

Men jag fann en tänkbar orsak till att det var problem från början. Fälgbandet var vridet på ett ställe. Hur jag nu kunde missa det!

Men jag är vid gott mod. Det här ordnar sig.

Redigert av _Lisa_; 17/10/2016 17:59.
Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2355569 17/10/2016 19:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Da er du et steg videre yes

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2355998 18/10/2016 21:21
_Lisa_ Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Däcket sitter nu som det skall, rakt och fint! Med bra pump så gick det lätt! Strax efter 40psi poppade det på plats.

Väl investerade pengar att köpa en ordentlig pump!

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2356025 19/10/2016 06:08
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Däcket sitter nu som det skall, rakt och fint! Med bra pump så gick det lätt! Strax efter 40psi poppade det på plats.

Väl investerade pengar att köpa en ordentlig pump!

Da var det jo ikke så verst, sist måtte jeg over 70 psi med Kojak på race x-lite felger.

Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: _Lisa_] #2356075 19/10/2016 07:28
D
dingo Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
D
Surret med hybriden i går, og der sa det ikke plopp før jeg var på 80 psi, Conti SportContact med makstrykk 60 psi... Får bare håpe at dekket former seg litt etter felgen så det ikke blir full hompettitten igjen hvis jeg må bytte slange en dag.

Antar at maks trykk for dekket gjelder i bruk med syklist på toppen, og ikke under montering.

Redigert av dingo; 19/10/2016 07:28.
Re: "Omöjligt" att sätta däcket rakt på fälgen! [Re: dingo] #2356330 19/10/2016 16:52
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: dingo
Surret med hybriden i går, og der sa det ikke plopp før jeg var på 80 psi, Conti SportContact med makstrykk 60 psi... Får bare håpe at dekket former seg litt etter felgen så det ikke blir full hompettitten igjen hvis jeg må bytte slange en dag.

Antar at maks trykk for dekket gjelder i bruk med syklist på toppen, og ikke under montering.

Null stress å ha 20 psi ekstra i dekket under montering. ICON_SMILE Dessverre er det ikke alltid dekket blir bedre neste gang man monterer det, men det er jo bare å teste med 80 psi igjen. Fordelen er at du får øyeblikkelig tilbakemelding hvis veven i dekket skulle være råtten. ICON_LAUGH

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support