Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Balanserulle VS fast rulle

Balanserulle VS fast rulle #2354423 13/10/2016 17:58
J
jenshk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J

Jeg har wattmåler på racern og vurderer sterkt å anskaffe balanserulle med motstand. Har noen konkrete erfaringer med denne setupen som de vil dele?

Jeg leser at det jevnt over er enighet om at den tilbyr en mer realistisk innedørssykling og at overgangen fra en vinter på en slik og til veiene igjen er mindre.

Tanker eller erfaringer settes pris på!

Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2354578 14/10/2016 08:50
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har ikke erfaring med balanserulle. Er ikke i tvil om at en slik vil gi et mer naturlig følelse, kanskje ikke i forhold til tråkkfølelse, men sykkelfølelse, ja.
Å sitte på fast rulle er svært ensidig for ledd og muskulatur, så det gjelder å ha gode innstillinger på sykkelen.

Det jeg derimot har opplevd er at overgangen fra fast rulle med fast motstand er stor når du skal ut på veien igjen. De som sykler med smartrulle og automatisk justering/VR-sykling er mye mer vant til konstant endring i motstand når de kommer ut.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2354588 14/10/2016 09:00
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ballanserulle er ikke så realistisk da. Jeg vil nesten si at det er fint som supplement, men at fastrulle med feks zwift er bedre plattform. Jeg har brukt balanserulle med zwift så funker det også, men liker balanserullen best til korte økter og restitusjon. Balanserulle er konge om man vil få opp kadensen.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2354596 14/10/2016 09:20
P
psychlogard Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg har trent intervalløkter på balanserulle med motstand og wattmåler de siste tre vintrene, og er godt fornøyd med det. Har ikke erfaring med fastrulle, Swift eller noe annet fancy VR-greier.
Kombinert med vifte og youtubevideoer av morsomme ritt så har det fått meg bra gjennom vinteren. Jeg synes det er nokså kjedelig med rulletrening, så har kun kjørt intervalløkter og ftp-tester.

Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2354939 15/10/2016 16:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Balanserulle med motstand er supert til intervaller, men det krever mer fokus og konsentrasjon.

Knallharde intervaller til utmattelse, evt 20 min test er for eksempel litt skumlere på balanserulle enn på fast. I tillegg er det mer krevende å få noe ut av TV-program osv på en balanserulle. Prismessig er en rulle med motstand nesten like dyr som en dyr smart-rulle og da ville jeg valgt smartrulla til fokusert trening, hver gang. De nye smart-rullene er også vesentlig mer stillegående enn en slik balanserulle,

Balanserulle er fint for oppvarming til ritt da du bare kan plassere sykkelen oppå og hoppe av når det nærmer seg start, også med terrengsykkel. Det er mer styr med fastrulle, i hvert fall med terrengsykkel.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2354980 15/10/2016 20:41
J
jenshk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
takk for gode innspill. Jeg er fortsatt usikker på hva jeg skal velge.

Har mest lyst å bare ta med sykkelen inn som den er med garminen og wattmålern, rett fra veien, og starte vintertreninga med de samme tallmessige holdepunktene, uten noen nye dingser/programvarer som gir nye tall man må lære å kjenne.

På den andre siden er jeg usikker på om balanserulle kommer til å bli for krevende. At noe krever konsentrasjon og fokus må da være en god ting tenker jeg. Se på det som en ekstra utfordring.

Jeg har på følelsen av at en vellykket vinter med balanserulle og motstand, der man etter hvert lærer og mestrer slik at man får skikkelig kvalitet på intervallen, kommer til å gi fordeler når man skal ute igjen.

Min erfaring er at overgangen fra fast rulle alltid er deprimerende stor.

ahh, valgets kvaler..

Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2355014 16/10/2016 06:50
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Har du erfaring med balanserulle fra før da? Hvis du ikke har en del erfaring, så må du regne med en lærings-/tilvenningsperiode på balanserulle, og selv når du har fått teken på å kjøre i jamn fart så er det gjerne fortsatt en vei å gå før du kan kjøre strukturerte intervaller, drikke og trykke på computeren osv. "i fart".

Redigert av traktoregg; 16/10/2016 06:51.
Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2355024 16/10/2016 08:36
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Har du krank- eller pedalbasert wattmåler kan du se bort fra watt-tallene du får fra rulla uansett. Tacx Neo kan for eksempel stilles inn til å synce med wattmåleren på sykkelen.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2355320 17/10/2016 08:15
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har noen vintre på balanserulle, og resten på vanlige dumme ruller.
Overgangstiden til å beherske balanserulle er kort. På en time klarer du det fint. På to drikker du i fart og trykker på knapper. Jeg kunne kjøre min uten hender på styret, eller med ett bein når jeg ville.

Men som Øyvind sier er det vanskeligere å se film. Alt med bilkjøring resulterte i havarier på kort tid.

Og til slutt. Ingen ruller er realistiske. Alle ruller tilbyr kun en rulleopplevelse, men den er ikke nødvendigvis like på alle. Samme hvor fancy rulle man har sitter man ikke og svetter uten å komme av flekken. Det er en ting det bare er å godta. Og da kan man komme mye billigere ut av det.

LarsB

Redigert av larsb; 17/10/2016 09:25.
Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: larsb] #2355339 17/10/2016 08:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Nja. Det tror jeg er ganske individuelt. Jeg har brukt balanserulle en del. Det er ikke vanskelig, men jeg har faktisk en del tryn pga. lite fokus. Så jeg pleier faktisk å drikke med en arm i veggen ICON_LAUGH

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Balanserulle VS fast rulle [Re: jenshk] #2355419 17/10/2016 11:16
J
jenshk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Da blir det Elite arion Mag, med mulighet for å justere motstand. Tipper tilvenninga går helt fint, Jeg er ikke 45 og stiv som en tømmerstokk heller:)

Moderator  support