Er Uber like trygt som taxi
|
Er Uber like trygt som taxi
12/10/2016 18:13
|
Iselilja
OP
|
OP
Vurderer å teste uber på vei hjem fra fest på fredag, men lurer litt på om det er trygt. Noen som har hørt noe negativt om Uber?
|
|
|
Re: Er Uber like trygt som taxi
[Re: Iselilja]
12/10/2016 18:18
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
14/10/2016 17:58
|
Brumm
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan er det med forsikring dersom noe skulle skje under turen? Fant ikke noe på nettsidene til Uber, men antar taxiselskaper har en forsikring dersom f.eks. sjåføren mister bagasjen på bakken så laptop f.eks. ødelegges.
|
|
|
[Re: larsdx]
15/10/2016 11:46
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
[Re: rockphotog]
15/10/2016 12:25
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kun basert på erfaring. Men det sier seg selv at med ratingsystemet har sjåførene mer å tape og med mobildata på er det sporbart hvor du er. Men når det gjelder vareforsikring er kanskje taxi bedre.
|
|
|
15/10/2016 14:31
|
Iselilja
OP
|
OP
Men er det egentlig lovlig? Må man ikke ha løyve?
|
|
|
15/10/2016 15:22
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Dette gjelder Uber black, mange av dem kjører på selskapsvogn løyve. I Oslo er det ingen ledige løyver, så de kjører på Akershus løyve. Det vil si at alle turene dems skal starte i Akershus. Det vil si at all kjøringen de gjør bare i Oslo er per def ulovlig. Mange har blitt tatt for dette.
Men om det er noe mer lovlig enn alle de som kjører for fettern sin i Oslo taxi er jo en annen ting. Merker det fort på at de omtrent ikke vet hvor noen ting er.
|
|
|
15/10/2016 19:07
|
Iselilja
OP
|
OP
Æsj. Siden politiet mener det er forbudt bør iallefall jeg unngå det....
|
|
|
15/10/2016 19:27
|
Iselilja
OP
|
OP
Tror uansett jeg står over til det er allmen aksept for det. Kjipt, liker konseptet.
|
|
|
15/10/2016 21:17
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Det er bare for deg å ta en Uber Black. De kjører 100% lovlig. Tjenesten som heter Pop er i en gråsone. Hvis du blir stoppet av politiet i en Pop spiller det ikke noe rolle for deg. I hvertfall ikke når jeg ble stoppet som Pop kunde. Jeg vil si at tjenesten er tryggere og mer behagelig enn å ta vanlig taxi. Har tatt black I div asiatiske land USA og sør amerika. Supert konsept!
|
|
|
15/10/2016 21:52
|
Bearman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei. Uber er ikke like trygt som taxi. Taxi er underlagt offentlig regulering og godkjenning av både sjåfør, løyvehaver (taxieiere) og taxisentral. Sjåfører mister kjøreseddel og taxiløyver inndras av offentlige myndigheter om lover og regler ikke følges. Uber befinner seg på skyggesiden av lovverket. "Pop" er ulovlig da de ikke har løyve, og myndighetene har ingen kontroll med de. Les: god vandel, tilfredsstillende økonomi og tilstrekkelig kompetanse. Black er lovlig dersom vedkommende som kjører under dette har selskapsvognløyve, men regulering/kontroll er begrenset jf. et taxiløyve som kjører under en taxisentral. App'en til Uber er fancy og smart og taxiene har etterhvert kommet etter med det samme hvor du kan bestille og betale i ett via mobilen. Uber er sikkert billigere i mange sammenhenger fordi mange som driver her neppe rapporterer inn inntekten sin for å si det sånn...
|
|
|
16/10/2016 06:28
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Grunnen til at jeg konsekvent velger Uber handler ikke om pris. Har hatt så mange dårlige taxiopplevelser, råkjøring, sjåfører som ikke kan veien, krav om kontant betaling (!) etc.
At mange sjåfører "låner bort" løyvet fremstår for meg som plausibelt. Tidligere fremstod Oslo Taxi som bedre, men sånn er det ikke lenger.
Uber er vel heller ikke feilfritt, men slik ratingfunksjonen fungerer har sjåførene et sterkt incentiv for å holde seg på matta.
|
|
|
[Re: Bearman]
16/10/2016 09:58
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Hei. Uber er ikke like trygt som taxi. Taxi er underlagt offentlig regulering og godkjenning av både sjåfør, løyvehaver (taxieiere) og taxisentral. Sjåfører mister kjøreseddel og taxiløyver inndras av offentlige myndigheter om lover og regler ikke følges. Uber befinner seg på skyggesiden av lovverket. "Pop" er ulovlig da de ikke har løyve, og myndighetene har ingen kontroll med de. Les: god vandel, tilfredsstillende økonomi og tilstrekkelig kompetanse. Black er lovlig dersom vedkommende som kjører under dette har selskapsvognløyve, men regulering/kontroll er begrenset jf. et taxiløyve som kjører under en taxisentral. App'en til Uber er fancy og smart og taxiene har etterhvert kommet etter med det samme hvor du kan bestille og betale i ett via mobilen. Uber er sikkert billigere i mange sammenhenger fordi mange som driver her neppe rapporterer inn inntekten sin for å si det sånn... Tja...Googler man taxinæringen + slett kundeservice, kriminalitet, korrupsjon, falske løyver, vanvittige priser osv. så er vel samfunnets og kundenes erfaring noe blandet. I de større byene har det vel også vært noen voldtekter.
iq
|
|
|
17/10/2016 07:21
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
Hei. Uber er ikke like trygt som taxi. Taxi er underlagt offentlig regulering og godkjenning av både sjåfør, løyvehaver (taxieiere) og taxisentral. Sjåfører mister kjøreseddel og taxiløyver inndras av offentlige myndigheter om lover og regler ikke følges. javel, altså mer trygt med drosje? "Pop" er ulovlig da de ikke har løyve, og myndighetene har ingen kontroll med de. Les: god vandel, tilfredsstillende økonomi og tilstrekkelig kompetanse.
Kan man det med lisensierte drosjer? Uber er sikkert billigere i mange sammenhenger fordi mange som driver her neppe rapporterer inn inntekten sin for å si det sånn...
Ahahahahaha... fordi at drosjenæringen ellers (altså, den lisensierte) er den bransjen som har minst svartarbeid? 
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
17/10/2016 09:10
|
jaknudsen
Ivrig
|
Ivrig
Tror uansett jeg står over til det er allmen aksept for det. Kjipt, liker konseptet. Du løper ingen risiko ved å prøve. Jeg bruker alltid Uber Pop i Oslo hvis jeg trenger taxi.
|
|
|
[Re: jaknudsen]
17/10/2016 17:30
|
Iselilja
OP
|
OP
Tror uansett jeg står over til det er allmen aksept for det. Kjipt, liker konseptet. Du løper ingen risiko ved å prøve. Jeg bruker alltid Uber Pop i Oslo hvis jeg trenger taxi. Tja, så lenge politiet er min arbeidsgiver er det kanskje best å la vær. Siden de har siktet sjåfører tidligere, ser de vel på tjenesten som ulovlig.
|
|
|
17/10/2016 18:27
|
GeirK
More than words
|
More than words
Uber er ikke like trygt som taxi. Hvilken statistikk baserer du det utsagnet på?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
17/10/2016 18:58
|
HaakonL
Tidligere hCon
|
Tidligere hCon
Kjører konsekvent med UberEL når det er mulig, og hvis ikke så blir det UberPOP. Halv pris av Oslo Taxi er naturligvis et pluss, men først og fremst vil jeg det merkelige systemet med myndighetskontrollerte sentraler og løyver til livs. Har enn så lenge kun gode erfaringer med Uber. Jo flere som bruker Uber, jo bedre blir det (tror jeg), og den råtne taxinæringa må kanskje avvikles på sikt.
Haakon
|
|
|
17/10/2016 19:05
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Taxinæringen har veldig variabel kundeservice avhengig av tid og sted.
|
|
|
17/10/2016 20:59
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
på fredag vekket jeg taxisjåføren min idet han var i ferd med å duppe av på E6, og var på vei inn i bilen i feltet ved siden av. Og tilsvarende har skjedd meg ved 2 anledninger tidligere, selv om jeg "aldri" er ute og trenger taxi hjem lenger. Uansett moral og etikk ved bruk av tjenester som Uber, vil jeg hvert fall ikke si at jeg på det som utrygt ift vanlig taxi.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
[Re: chili]
17/10/2016 21:08
|
Bearman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Spørsmålet fra TS (overskriften) var om Uber er like trygt som taxi. Med bakgrunn i kunnskap om hva som kreves av kvalifikasjoner for å kunne kjøre for Uber jf. å kjøre taxi og/eller har taxiløyve vil jeg si at Uber ikke er like trygt som taxi. Uber krever at du er minst 21 år og har hatt førerkort i ett år (sist jeg sjekka for ett halvt år siden). Fikk feilmelding når jeg sjekka siden deres nå. Taxisjåfør må ha god vandel, god helse og kjentmannsprøve (i byene). Vedkommende får da en kjøreseddel av politiet. Denne kan inndras midlertidig eller permanent ved ulike typer lovbrudd. Sjåfører er ansatt hos innehaver av taxiløyve (eller er innehaver selv). Løyvet er tilsluttet en taxisentral i byene. Taxisentralen er underlagt offentlig regulering. Taxisentral kan sanksjonere løyvehaver ved mindre brudd på lokale regler (Løyverhaver står ansvarlig for sine sjåfører). Så som uhøflig opptreden, for mye betalt, kjørt feil, etc. Taxiene har GPS og kan spores.
Hva Uber krever av deg for å drifte et foretak vet jeg ikke. For å få taxiløyve må du ha dokumentert faglig kompetanse, tilfredsstillende økonomisk evne, og god vandel. Enkeltpersonforetak må opprettes (med mindre det er et selskap som har søkt om og fått løyve). Tilfredsstillende økonomisk evne innebærer blant annet at det må stilles økonomisk garanti på kr. 85 000,- fra bank. Løyver er behovsprøvd og tildeles i hovedregel etter ansiennitetsprinsippet (som full tids drosjesjåfør). Fylkeskommunene er løyvemyndighet. Driver du foretaket dårlig og kreditor(er) har forfalte krav kan løyvet inndras. Løyver inndras også ved brudd på driveplikt eller andre lovbrudd. F.eks. den såkalte taxisvindelsaken i Oslo.
Det er masse utfordringer i taxinæringen og det behovsprøvde lovverket er modent for revidering. Det er stort sett uforandret siden 1948. Vandelsvurderinger kan være mangelfulle, kjentmannsprøver er veldig ulike ved sentralene (les for dårlige), og det er mye dårlig språk/kommunikasjon i bilene.
Taxinæringen har godt av konkurranse og jeg kan godt forstå at Uber er et attraktivt alternativ. Det er tydeligvis betydelig billigere også av en eller annen grunn. Jeg synes likevel det er galt å oppfordre til å benytte tjenester som er ulovlige, som blant annet «pop» er. Jeg synes også det er viktig for potensielle kunder å vite at kravene for å være sjåfør med bil under denne tjenesten er betydelig lavere enn tilsvarende for taxi. Derfor påstår jeg også at det er mindre trygt.
|
|
|
17/10/2016 22:00
|
Jacobsen
Ringrev
|
Ringrev
Bearman, det er jo ingenting som tilsier at alle disse kravene du nevner automatisk fører til en tryggere biltur. Har du noe ordentlig statistikk som viser til at Uber er mindre trygt? Og det virker som du undervurderer ganske kraftig den effekten brukerbaserte anmeldelser i form av stjerner eller hva faen Uber bruker faktisk har på hvor trygt det vil være.
|
|
|
18/10/2016 00:04
|
schnappi
Krokoknøtt
|
Krokoknøtt
(...) Taxisjåfør må ha god vandel
... bortsett fra at det finnes eksempler på det stikk motsatte. kjentmannsprøve (i byene).
... hvis verdi tilsidesettes av google maps med live trafikkart. Vedkommende får da en kjøreseddel av politiet. Denne kan inndras midlertidig eller permanent ved ulike typer lovbrudd.
"I den grad vi etterforsker"; evt overhodet inndratt. Sjåfører er ansatt hos innehaver av taxiløyve (eller er innehaver selv).
eller ikke. Taxisentral kan sanksjonere løyvehaver ved mindre brudd på lokale regler (...) Så som uhøflig opptreden, for mye betalt, kjørt feil, etc.
Stikkordet er "kan". Taxiene har GPS og kan spores. Tilsvarende, men ikke lik. Det er masse utfordringer i taxinæringen Just det. Du valgte den næringen befolkningen har ikke spesielt mye tillit til og prøver å selge den som tryggere. Lykke til med det. Jeg synes også det er viktig for potensielle kunder å vite at kravene for å være sjåfør med bil under denne tjenesten er betydelig lavere enn tilsvarende for taxi. Derfor påstår jeg også at det er mindre trygt.
Kravene du har listet opp viser seg i praksis å være temmelig uthullet. Jeg venter fremdeles på dne undersøkelsen som viser at halvparten av Uber-kundene har hatt dårlige opplevelser med turene sine (og sjåførene jobber fremdeles for Uber). Uber har en rekke problemer, de og. Men jeg vil gjerne se datagrunnlaget for din påstand om at taxi (med løyve) er tryggere.
Ich bin Schnappi, das KLEINe Krokodil
|
|
|
[Re: schnappi]
18/10/2016 06:59
|
Bearman
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg påstår som nevnt at taxi er tryggere enn Uber basert på kunnskap om hvilke ulike krav som ligger i bånn for å være sjåfør og/eller næringsdrivende. I mitt hode er sannsynligheten større for at du kan komme utfor problemer om du bruker en uregulert tjeneste som Uber. Rating av sjåfører eller ei. Det er min mening og påstand. Det er ca. 8200 taxier i Norge, - mange flere taxisjåfører. Taxiene utførte i 2015 ca. 32 millioner turer (1/3 av disse i Oslo). Shit happens sometimes, - og heldigvis tas det opp i pressen/meldes myndigheter.
|
|
|
18/10/2016 07:27
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er vel ganske klart at såpass mange av oss har elendig erfaring med taxi, og schnappi har samlet ganske lenker med dokumentasjon, så det er tydelig at de ulike kontrollmekanismene i taxinæringen langtfra fungerer. Jeg har ikke prøvd Uber, heldigvis bruker jeg nesten aldri taxi lenger. Men jeg har mye mer trua på et ratingsystem der man direkte får "varslet" alle andre om en dårlig opplevelse. Jeg har en del venninner som har mange ubehagelige opplevelser med sleazebags av sjåfører som spør hvor de har vært, om de skal hjem aleine osv., de sjåførene hadde ikke fått mange turer med Uber før det hadde vært over og ut. Taxi på dagtid på hverdager fungerer generelt en del bedre enn nattestid i helgene, det er er nok klart. Det er vel to hovedtyper taxikunder: de som tar taxi i jobbsammenheng på hverdager og de som tar i fylla i helga. Relativt liten andel som betaler av egen lomme edru  .
|
|
|
18/10/2016 07:31
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I utgangspunktet er kravene til taxisjåfører strengere, ingen tvil om det.
Men i praksis fungerer rating-systemet bedre enn krav. Det gir færre rettigheter til sjåfør, men fordel for forbruker.
|
|
|
18/10/2016 07:47
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Taxisjåfør må ha god vandel, god helse og kjentmannsprøve (i byene). Vedkommende får da en kjøreseddel av politiet. Denne kan inndras midlertidig eller permanent ved ulike typer lovbrudd.
Definisjonen på "god vandel" er vel å ikke være dømt for grov kriminalitet siste fem år? Om du har flere henlagte vold eller voldtekstssaker har du fortsatt god vandel... Det skal mye til før kjøreseddel inndras, flere henlagte voldtekstssaker (med flere anmeldere) er f.eks ikke nok. Når man i tillegg ser hvor mange som blir tatt med falsk kjøreseddel, kan man spørre seg om hvor mange som ikke blir tatt (ryktet går raskt når det er kontroller). Siden jeg er en mann på 191cm og 95kg føler jeg meg ikke utrygg i taxi, men hvis min kone følte seg utrygg ville jeg foreslått at hun kun tok taxi bestilt via app eller forhåndsbestilling. Da kan turen spores og sjåføren kan ikke nekte for å ha kjørt passasjeren. Det legger litt begrensninger på de få tullingene som aldri skulle hatt kjøreseddel...
Thomas
|
|
|
18/10/2016 13:05
|
danz
Medlem
|
Medlem
http://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/ssp/_attachment/280832?_ts=157b7787f70Færre tek drosje, og difor må eigarar og sjåførar dela ein minkande marknad. Normalt vil lågare etterspurnad redusera tilbodet, men drosjenæringa har auka prisane tre gonger meir enn den generelle prisstigninga, slik at omsetninga er stabil. Reguleringa av drosjetransport gjer denne paradoksale utviklinga mogleg. På tide å kvitte sende taxinæringen samme sted som musikk på kassett, dialup internet og andre fordums storheter, imnsho 
|
|
|
|
|