Jeg har to hjulsett på FS'n, og de er lurt nok, hhv CL og 6-bolt. Jeg bruker 6-boltsettet mest. Så vidt jeg skjønner finnes det adapter som jeg kan bruke på CL slik at det bare er å schmokke på, uten tilpasninger etter å ha tatt av det andre hjulsettet ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Du linker til et adapter for å feste 6-bolts bremseskive på nav med centerlock. Jeg er usikker på om det alene vil sikre at trådstarter kan veksle mellom de to hjulsettene uten å regulere kaliper.
Hvis jeg har forstått rett, har trådstarter to hjulsett - ett med 6-bolts og ett med centerlock nav/skiver, fullt oppsatt. Men han kan ikke bytte mellom de to hjulsettene uten å regulere kaliper. Stemmer?
Da kan man bruke shims på 6-bolts navet for å få skivene til å passe inn i kalipene uten å måtte regulere kalipene ved hjulbytte. Man bruker altså shims for å finjustere avstand mellom skive og nav i stedet for å måtte justere kalipene.
Skjønner trådstarter godt. Da jeg hadde to hjulsett på min Spark, var det deilig å kunne løsne settet med rittdekk og smelle på settet med stidekk uten å måtte skru
Nå som skivebremser har gjort sitt inntog i cyclocross og så smått i landeveisritt, vil man også der unngå å måtte regulere kaliper ved hjulbytte.
Adapter er selvsagt ingen garanti hvis ikke nav er like - shim derimot vil i de fleste tilfeller løse problemet.
Se også omtalen i Bikerumor, der man har brukt vidt forskjellige nav.
Trådstarter har to hjulsett med forskjellige nav og feste for skiver. Da er det altså enten å justere plassering av skive med shim eller å justere kaliper ved hjulbytte.
Re: Centerlock og 6-bolt , omhverandre
[Re: Sepeda]
#235409113/10/201605:55
Som du ser av omtalen i Bikerumor, er shims er helt tynne plater som plasseres mellom 6-bolts skive og nav. De monteres sammen med skivene med samme bolter. Du må prøve deg frem med antall shims til skivene passer i kalipene.
Utgangspunktet i ditt tilfelle er altså hvordan kalipene er stilt inn for å passe med skivene på centerlock-hjulet. Så justerer du skivene på 6-boltshjulet med shims til de passer i kalipene.
Forutsetningen er at skivene på centerlock-hjulet i utgangspunktet står litt lengre fra navet enn skivene (uten shims) på 6-boltshjulet. (Så flytter du altså skivene på 6-boltshjulet ut med shims.) Jeg har forstått at det som regel er tilfellet, men jeg kan ikke garantere at det er tilfellet på dine hjul. Da er det godt å vite at shims er billige og gjerne kan returneres/byttes
Når shims først er montert og du har fått stilt skivene i korrekt avstand fra nav, er dette selvsagt permanent og du slipper å justere kaliper (eller shims eller noe annet..) ved hjulbytte.
[Re: larsdx]
#235425113/10/201611:10
Ja, men må gjøres på forbremsen også. Så med litt loking tar det 60 sek.
Det er derfor man ansetter en stab av mekanikere sånn at de kan skifte foran og bak samtidig. Jeg tar det for gitt at når 60 sekunder er for mye når det skal byttes hjul så er man også på et nivå med en stab av støttefunksjoner.
#235448714/10/201603:13
Ser poenget ditt, men hva er det som heter skiver? Rotors, discs eller shims? Alle?
Jeg er enig at vi bør bruke norske betegnelser, men kom ikke i farten på hva shim kan kalles uten at det kan forveksles med bremseskiver, som i dagligtale gjerne forkortes til skiver...
#235449714/10/201606:11
Ser poenget ditt, men hva er det som heter skiver? Rotors, discs eller shims? Alle?
Jeg er enig at vi bør bruke norske betegnelser, men kom ikke i farten på hva shim kan kalles uten at det kan forveksles med bremseskiver, som i dagligtale gjerne forkortes til skiver...
Eg vil seie eg er rimelig språkbevisst og ganske frustrert over at alt som skal ha ein viss "schwung" må skrivast på engelsk (type salgsplakatar, slagord og liknande). Men her er eg enig i med siste talar, shims er greit teknisk språk for avstandsskiver.
PS, eg er ikkje far til baronen
PPS, eg begår vel ein god variant av å møte meg sjølv i døra med vedlagte bilde, men kunne ikkje dy meg!
En slik adapter er ikke noen garanti for at man ikke må skru. Da må man skaffe seg to hjulsett med identiske nav.
Skivene må også være like slitt og ha kast på samme sted. Jeg hadde ett ritthjulsett og ett treningshjulsett for noen år siden, når jeg var mindre feit enn jeg er nå, og måtte likevel justere kalipere hver gang jeg bytta hjul
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
#235524917/10/201605:22