Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TV - trådløse bakhøyttalere eller...?

TV - trådløse bakhøyttalere eller...? #2353531 11/10/2016 11:00
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Tenkte å teste ut forumets kollektive hjerne igjen:

Vi bygger ut stua, og må da flytte TVen til en vegg som er på motsatt side av rommet (6m unna) for sofaen.

Utfordringen da er hvordan gjør vi det med lyden, på en relativt rimelig løsning. Er kun interessert i å høre lyden, har null interesse for surround, lydeffekter eller å se konsertopptak med primalyd (you can call me grandpa).

Vi ønsker da å kunne
1) høre TVen selv når vi sitter i sofaen 6m unna - uten å måtte skru lyden opp kjempehøyt (også fordi spisebord/leksebord blir kun få meter unna tven).
2) ha mulighet også til TV-lyd forfra om ungene tar saccosekker e.l. like foran TV-benken (og vi voksne sitter i sofaen og prater)
3) ha færrest mulig komponenter å måtte styre/ endre innstillinger på ("så enkelt at selv far i huset kan få det til")

Har i dag en stereo rett ved tven (NAD-forsterker, platespiller og Dali-høyttalere, men ingen sub).

Alternativet ser da ut til å være lydplanke og (aktive?) trådløse bakhøyttalere ved sofaen. Eller er det andre løsninger?

Ser at Sonos 5.1 kunne vært aktuelt, men til 17 000 blir det for dyrt.

Og hvor dårlig er lyden fra lydplanke (og bakhøyttalere) uten sub?

Re: TV - trådløse bakhøyttalere eller...? [Re: simson] #2353533 11/10/2016 11:06
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvorfor ikke koble TV-en til forsterkeren?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: TV - trådløse bakhøyttalere eller...? [Re: GeirK] #2353536 11/10/2016 11:10
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: GeirK
Hvorfor ikke koble TV-en til forsterkeren?

Den er det i dag, og det er godt mulig vi kommer til å fortsette videre med det. (Skal i hvert fall teste det ut første uka).

Men frykter at det blir litt mye lyd siden TVen nå blir 6m unna - jf. punkt 1 over.

Re: TV - trådløse bakhøyttalere eller...? [Re: simson] #2353552 11/10/2016 11:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Ah. Forstår. Vil dere virkelig sitte seks meter unna TV-en? Du må ha en svær skjerm for at du skal få med særlig av det som skjer. Hva med å sette noen stoler i normal seeravstand?

Jeg tror uansett at det blir veldig forstyrrende at lyden kommer fra et annet sted enn TV-en.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: TV - trådløse bakhøyttalere eller...? [Re: simson] #2353554 11/10/2016 11:32
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Du kan jo bruke trådløse hodetelefoner når ungene gjør lekser, og så bruke stereoen når det ikke blir forstyrrende.

Re: TV - trådløse bakhøyttalere eller...? [Re: simson] #2353556 11/10/2016 11:33
Cervin Offline
Veteran
Veteran
6 meter er ikke så langft Dessuten suser lydbølgene rundt over alt. Jeg ville gått for å teste lyden via stereo 6 m unna og hvis det høres greit ut så er det ikke noe problem.
Kan godt være det høres helt topp ut.

I en leilighet jeg bodde fikk jeg mest bass 10m fra anlegget, nede på gulvet på kjøkkenet. Så lydbølger går alle veier. Det meste av lyden du hører er refleksjoner fra tingene rundt deg.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: TV - trådløse bakhøyttalere eller...? [Re: Cervin] #2353618 11/10/2016 13:54
S
simson Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
S
Sitat: GeirK
Ah. Forstår. Vil dere virkelig sitte seks meter unna TV-en? Du må ha en svær skjerm for at du skal få med særlig av det som skjer. Hva med å sette noen stoler i normal seeravstand?

Jeg tror uansett at det blir veldig forstyrrende at lyden kommer fra et annet sted enn TV-en.

Ja, på tross av avstanden blir det beste løsninga gitt planløsninga vi får. Har hatt en 40 tommers på 4meters avstand til nå, så tror nok det skal gå bra med en TV som er hakket større.

Sitat: Cervin
6 meter er ikke så langft Dessuten suser lydbølgene rundt over alt. Jeg ville gått for å teste lyden via stereo 6 m unna og hvis det høres greit ut så er det ikke noe problem.
Kan godt være det høres helt topp ut.

I en leilighet jeg bodde fikk jeg mest bass 10m fra anlegget, nede på gulvet på kjøkkenet. Så lydbølger går alle veier. Det meste av lyden du hører er refleksjoner fra tingene rundt deg.

Takk for gode råd fra forumet.

Må jo være en av få tråder på forumet der tilrådningen er å ikke oppgrader til mest mulig ting og gadgets. :-D

Re: TV - trådløse bakhøyttalere eller...? [Re: simson] #2353634 11/10/2016 16:03
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
1. Hvis du ikke vil ha surround ville jeg ikke benyttet bakhøyttalere.
2. Lyden svekker seg kun ca 2dB ved en økning fra 4m til 6m. Dette er igjen 1/5 av hva vi mennesker opplever som en halvering av lydstyrken.
3. Jeg har prøvd et slik oppsett som du skisserer og det var merkelig med kontinuerlig lyd bak fra sidene, spesielt på dialog når de står og prater der fremme men stemmen er bak deg.
4. Dersom du allikevel ønsker å gå for/teste en slik løsning: sjekk på forsterkeren om du har to par tilkoblinger for høyttalere. En del NAD-forsterkere har det. Dersom høyttalerne du benytter har en impedans på 8ohm kan du normalt koble begge parene på en og samme utgang.

Re: TV - trådløse bakhøyttalere eller...? [Re: simson] #2353729 11/10/2016 21:27
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Jeg har også erfaringer med at høyttalere bak eller rett over deg som spiller av stereolyd fra tv'en føles rart.

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark

Moderator  support