Råd og tips ønskes…jeg har gått meg vill i den store verdensveven…
Har i dag: Gaggia Classic Coffee og en Gaggia kvern
Problem: Brygger sur espresso med crema kun i heldige øyeblikk…
Har kjøpt ny kvern: Mazzer Mini E type-A (ikke prøvd enda)
Behov/ønsker: En maskin for brygging av espresso – primært. Drikker sjelden melke-kaffe-drikker men det kan ha en årsak i at det er så fordømt tungvint med Gaggia’n. Ønsker en maskin som gjør det enkelt å lage god espresso med høy consistency – og da må jeg ha kontroll over bl.a. temperaturen slik jeg forstår det.
Begrensinger: Litt lite kjøkken så de største maskinene utgår. Kan per i dag ikke plugge til vannforsyning pga layout på kjøkken. Ellers ganske fritt – også litt rom i budsjett.
Tanker: Varmeveksler (HX) maskin blir for komplisert (flere brukere i hjemmet), Dobbelkoker blir for stor og for dyr (15’-20’). E61 bryggergruppe og PID vil antageligvis gi meg kontroll over temperatur samt konsistent temperatur.
Men er det hodeløst å kjøpe en enkelkoker til omkring 10.000 NOK?
Mulige enkelkokere:
a)
Bezzera Unica PID (ca.9000,- ferdig fortollet inn fra Sverige)
b)
ECM Classika II PID (ca.12500,- fra teaandcoffee.no i Kristiansand)
Det finnes også noenlunde kompakte dobbelkokere slik som
Expobar office leva EB-61 1 GR 2 BOILERS men de mangler en del funksjoner slik som mulighet til å slå av steam boiler, mangler flex for fremtidig tilkobling til vannforsyning etc.. Ønsker heller ikke å legge en formue i en kompakt dobbelkoker som ikke har alle oppsidene en dobbelkoker potensielt kan gi.
Hvilke alternativer har jeg…?