Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjelp til kjøp/vurdering av espressomaskin...

Hjelp til kjøp/vurdering av espressomaskin... #2353132 10/10/2016 08:52
J
jos Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Råd og tips ønskes…jeg har gått meg vill i den store verdensveven…

Har i dag: Gaggia Classic Coffee og en Gaggia kvern

Problem: Brygger sur espresso med crema kun i heldige øyeblikk…

Har kjøpt ny kvern: Mazzer Mini E type-A (ikke prøvd enda)

Behov/ønsker: En maskin for brygging av espresso – primært. Drikker sjelden melke-kaffe-drikker men det kan ha en årsak i at det er så fordømt tungvint med Gaggia’n. Ønsker en maskin som gjør det enkelt å lage god espresso med høy consistency – og da må jeg ha kontroll over bl.a. temperaturen slik jeg forstår det.

Begrensinger: Litt lite kjøkken så de største maskinene utgår. Kan per i dag ikke plugge til vannforsyning pga layout på kjøkken. Ellers ganske fritt – også litt rom i budsjett.

Tanker: Varmeveksler (HX) maskin blir for komplisert (flere brukere i hjemmet), Dobbelkoker blir for stor og for dyr (15’-20’). E61 bryggergruppe og PID vil antageligvis gi meg kontroll over temperatur samt konsistent temperatur.
Men er det hodeløst å kjøpe en enkelkoker til omkring 10.000 NOK?

Mulige enkelkokere:
a) Bezzera Unica PID (ca.9000,- ferdig fortollet inn fra Sverige)
b) ECM Classika II PID (ca.12500,- fra teaandcoffee.no i Kristiansand)

Det finnes også noenlunde kompakte dobbelkokere slik som Expobar office leva EB-61 1 GR 2 BOILERS men de mangler en del funksjoner slik som mulighet til å slå av steam boiler, mangler flex for fremtidig tilkobling til vannforsyning etc.. Ønsker heller ikke å legge en formue i en kompakt dobbelkoker som ikke har alle oppsidene en dobbelkoker potensielt kan gi.

Hvilke alternativer har jeg…?

Re: Hjelp til kjøp/vurdering av espressomaskin... [Re: jos] #2353422 11/10/2016 06:08
gare Offline
More than words
More than words
Du utelukker Rancilio Silvia?

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Hjelp til kjøp/vurdering av espressomaskin... [Re: jos] #2353437 11/10/2016 07:36
Iselilja Offline
Skulle til å anbefale Rancilio Silvia og Rocky kvern. Nå vet jeg ikke om den har det du krever, men vet den er/var favoritten til flere baristaer.

Re: Hjelp til kjøp/vurdering av espressomaskin... [Re: jos] #2353459 11/10/2016 08:22
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Jeg tenker at gaggia classic er en helt ok maskin gitt kriteriene dine (kun espresso og enkelkoker), og at du kommer til å få et fantastisk løft når du får testet den nye kverna!

Men Rancilio Silvia med PID er vel et mulig alternativ.

Og må du egentlig utelukke en HX-maskin? Og må det være en E61-gruppe? Hva med bezerra BZ10 https://www.bellabarista.co.uk/bezzera-bz10.html

Re: Hjelp til kjøp/vurdering av espressomaskin... [Re: jos] #2353478 11/10/2016 08:54
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Hatt min Rancilio Silvia i mange år hvor jeg monterte på en PID fra Auber Instruments. Den har fungert upåklagelig og jeg kjøpte versjonen med pre-infusion. Dette var jo på den tiden dollaren var endel lavere da.

Var selvfølgelig å skru opp maskinen å skifte en del samt endre noen små ledninger. Var litt knotete med mine pølsefingre, men ingenting som ikke folk som klarer å skru sammen IKEA møbler ikke kan klare.

http://www.auberins.com/

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: Hjelp til kjøp/vurdering av espressomaskin... [Re: jos] #2353491 11/10/2016 09:31
J
jos Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
J
Takk for svar...setter stor pris på råd og innspill.

Som sagt jeg har gått meg både vill og fast.

Jeg utelukker ikke Silvia men hun har fått et rykte som en meget krevende dame. Ei som krever både tålmodighet og gode baristakunnskaper - noe jeg ikke besitter.

Men kanskje med PID så er hun likevel en god kandidat - men da er vel prisen oppe rundt 8 tusen likevel er den ikke? Men det som også taler for Silvia er størrelsen. Maskinene jeg linker til (fra Bezzera og ECM) har en dybde på 40-45 cm som er mye - og egentlig mer enn jeg (les: kona) ønsker.

HX er ikke heeeeeelt utelukket, men kona skal også operere denne så da er det dette med enkelheten igjen. Lelit har også kompakte HX maskiner med godt rykte og norsk importør (f.ex. Mara PL62).

Nå fikk jeg pakket ut og prøvd Mazzer kverna igår og selv uten å stille inn malingsgrad og mengde så løftet den faktisk espresson fra gaggia'n merkbart. Ganske utrolig at det har så mye å si...

Men ny maskin trenger jeg likefullt.

Re: Hjelp til kjøp/vurdering av espressomaskin... [Re: jos] #2353500 11/10/2016 09:53
gare Offline
More than words
More than words
Jeg er svært godt fornøyd med Silvia, jeg synes jeg(stor sett)har konsistente og gode resultater og selv om nerden i meg har lyst på en pid(som sikkert gjør resultatene ennå mer forutsigbare)har jeg sett på kost/nytte-effekten og slått det fra meg.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.

Moderator  support