|
|
Støyende hunder, hva må man akseptere?
|
Støyende hunder, hva må man akseptere?
10/10/2016 07:03
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
O'store allvitende forum: Hva er akseptabel og uaktseptabel støy fra hunder?
F.eks Når på døgnet er det greit å sette ut en hund som bjeffer kontinuerlig fra den blir satt ut til den blir tatt inn? Gjelder det samme regler her som ved støy fra håndtverkere?
Det er mange som har hund i nabolaget vårt, men det er spesielt to som ikke har gidda å ta seg bryet med å oppdra hundene sine, disse begynner gjerne å bjeffe i 6 tida. Fryktelig irriterende når man sjelden trenger å stå opp før 7.30. Så holder de det gående til ut på ettermiddagen. Lukker soveromsvinduet når dette begynner, men selv med TEK10 høres det ganske godt likevel.
Dette er ganske plagsomt, spesielt siden vi har 7 hunder selv som vi har jobba steinhardt med for å få de til å være stille, noe det er 99% av tida.
Man har forsøkt å si i fra på en ordentlig måte ved 3-4 anledninger, da blir det bedre i noen dager, så er det på han igjen.
Hva må man akseptere av støy fra dyra, og hva er ikke ok?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Støyende hunder, hva må man akseptere?
[Re: Hoaas]
10/10/2016 07:26
|
oevk
Entusiast
|
Entusiast
Ref. lov om hundehold, paragraf 3 og 28 pkt c: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74Ser ut til at om hundeholdet fører til urimelig ulempe (f.eks støy) kan hundeeier pålegges å gjøre tiltak. Du har jo alt snakket med eier uten at det har blitt noen endring, så da er vel neste skritt å kontakte politiet og hørt med dem. Har ingen anelse hvordan loven anvendes i praksis, men den finnes nå.
Øyvind
|
|
|
10/10/2016 07:45
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kan du oppdra hunden selv ved å påføre den en eller annen for for ubehag når den bjeffer? Gå inni hagen til naboen og kjefte på dem, bruke ultralyd eller noe annet?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/10/2016 07:52
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan du oppdra hunden selv ved å påføre den en eller annen for for ubehag når den bjeffer? Gå inni hagen til naboen og kjefte på dem, bruke ultralyd eller noe annet? Jeg tror ikke det er en god ide å prøve å oppdra hunden selv, jeg vil heller foreslå at man prøver å oppdra eieren. For eksempel kan jo eieren forsøke med å sprute litt vann når det bjeffes. For øvrig synes jeg det er en uting å la hunder stå ut og bjeffe. Jeg vil tror at et et hvert forsøk på å oppdra noen andre sin hund kun vil påføre hunden stress og føre til enda mer bråk. Vi hadde en hund som bjeffet litt hjemme (i villastrøk med god avstand mellom husene og innendørs så det plaget ingen), men en hysterisk nabokjerring som gikk hjemme på trygd begynte å gå rundt huset for å roe ned hunden. Resultatet? Vel, den hunden fikk jo bekreftet at det var skummelt å være hjemme alene og gikk fra å kjede seg til å bli hysterisk.
|
|
|
10/10/2016 07:59
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Hva er nabolag? Hus tett i tett, eller med god avstand mellom. Dette kan ha betydning.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: oevk]
10/10/2016 08:31
|
Den glade amatør
Entusiast
|
Entusiast
Ref. lov om hundehold, paragraf 3 og 28 pkt c: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2003-07-04-74Ser ut til at om hundeholdet fører til urimelig ulempe (f.eks støy) kan hundeeier pålegges å gjøre tiltak. Du har jo alt snakket med eier uten at det har blitt noen endring, så da er vel neste skritt å kontakte politiet og hørt med dem. Har ingen anelse hvordan loven anvendes i praksis, men den finnes nå. Jepp, hundeloven § 28 annet ledd bokstav c -kan- være anvendelig her. Vanlig reaksjon er at eier blir ilagt et forelegg. Det er ikke fryktelig mye rettspraksis på området da de fleste sakene sannsynligvis blir endelig avgjort ved at forlegget vedtas. Klipper likevel inn litt fra en dom fra Jæren tingrett. "Tiltalebeslutningen post I:
Den 18. februar 2008 mottok politiet en anmeldelse fra C vedrørende hensynsløs og skremmende hundehold på naboeiendommen, --- 13. Tiltalte bor på naboeiendommen med seks hunder.
C har forklart at tiltaltes hundehold er til stor sjenanse for han og hans familie ved at hundene lager mye støy og er aggressive. I følge C tok problemet til da hundeholdet økte og tiltalte bygget en luftegård i hagen for hundene. Familien C blir stadig vekket i fem seks tiden om morgenen av at tiltalte lufter hundene sine i hagen. C er av den oppfatning at tiltalte ikke har kontroll over hundene, og han har forklart at hundene tidligere har kommet seg ut av innhegningen. Tiltaltes hundehold skaper en utrygghetsfølelse for ham og familien.
(....) Det følger av hundeloven § 28 annet ledd bokstav c at en hundeholder som forsettlig eller uaktsomt unnlater å forebygge eller avverge at hunden rettsstridig ved støy eller på annen måte volder urimelig ulempe, straffes med bøter eller fengsel i inntil seks måneder og bot.
Spørsmålet er så om tiltaltes hundehold i februar 2008 ved støy eller på annen måte voldte «urimelig ulempe» for tiltaltes naboer og omgivelsene for øvrig.
Folk er ulikt vandt med hunder, og folk vil derav ha noe ulik toleransegrense for hundehold. Uttrykket «urimelig ulempe» må vurderes ut i fra en objektiv standard og begrepet «urimelig» innebærer at ikke en hvilke som helst ulempe vil være tilstrekkelig. Tiltalte har seks hunder på en liten tomt i et tettbebygd strøk. Retten har ut i fra en helhetsvurdering funnet at Cs, D og Es frykt og uttrykte sjenanse ikke er ubegrunnet ut i fra en objektiv norm, og har derav funnet at tiltaltes hundehold i februar 2008 voldte urimelig ulempe.
Spørsmålet er så om tiltalte forsettlig eller uaktsomt har unnlatt å forebygge eller avverge at hundene ved støy eller på annen måte har voldt urimelig ulempe. Tiltalte har anskaffet seg seks hunder som hun lufter på en mindre tomt i et tettbebygd strøk. Slik retten ser det, er det klart at tiltalte kunne ha foretatt tiltak for å hindre eller avverge de kvalifiserte problemer naboene opplever med hundeholdet.
Retten finner etter dette, at så vel de objektive som subjektive vilkårene for straff etter hundeloven § 28 annet ledd bokstav c er oppfylt. Tiltalte blir å straffes i samsvar med tiltalebeslutningen post I"
Du kan jo i det minste varsle at du vil vurdere å anmelde forholdet dersom eieren ikke skjerper seg. Ofte kan det ha litt effekt å vifte med sabelen;)
Redigert av Den glade amatør; 10/10/2016 08:41.
|
|
|
10/10/2016 08:39
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nabolag, tja. Det er 2 boligfelt, ett med 8 hus som vi er en del av, 50 meter unna er det et nytt boligfelt med rundt 20 hus. Den ene hunden står hos nærmeste nabo, den andre står i det andre boligfeltet. Det høres nesten ut som de "prater" når de setter i gang. Tre bjeff der, to bjeff her..og sånn går nu dagan.
Tomtene er på ca 1 mål, så da kan du tenke deg avstanden mellom husene. Hundegården står ca 15 meter fra vårt soveromsvindu.
Nærmeste nabo har sagt jeg må si i fra om det er bråk, men det hjelper jo ikke, og man føler seg som en HK etterhvert, selv om det burde vært motsatt. Hadde det vært min hund så hadde jeg vært flau, da hadde jeg hatt den inne eller tatt grep. Man kommer med velmente råd, men ønsker heller ikke å framstå som en bedreviter.
Det bunner nok ut i at eier ikke orker å ta jobben det er med å få bikkja til å være stille. Trim får den kanskje annenhver helg..kanskje, om det blir en liten jakttur. Så det er nok mye energi som må ut. Har til og med foreslått at jeg kan ta han med i hundespannet for å trimme den litt, men det ønsket han ikke.
|
|
|
10/10/2016 08:43
|
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
I så tilfelle burde dette være en god sak for deg.
Jeg vet det finnes noen saker på dette, men må ta dette på litt husk i farten, at ved "tilstrekelig avstand" kan hunder nærmest stå ute døgnet rundt å gjø det de måtte ønske. Men da snakker vi om avstander på 4-500 meter. Mulig ikke etablert praksis, men helt sikkert sammenlignbare saker.
Å lære en hund å holde kjeft kan være vanskelig, og det er noe i ordtaket at man ikke kan lære en gammel hund å sitte ...
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
[Re: Den glade amatør]
10/10/2016 08:50
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Man kan gå den veien, og det er vanvittig plagsomt å bli "frarøvet" 1-2 timer nattesøvn pga dette. Men så skal man jo tross alt bo her en stund, og dette er neppe en vei man går om man ønsker å bevare et ellers godt naboforhold. Vi har bodd der i 5 år, de skaffet seg hund nå i vår.
Har snakket med noen av de andre naboene, som også er ganske plaget med bjeffinga. Men jeg lurer jo på om det bare er jeg som er overfølsom for dette, siden ingen andre sier noe. Skal snakke litt mer med de andre rundt før man eventuelt gjør noen flere framstøt.
|
|
|
[Re: eOpseth]
10/10/2016 08:55
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
I så tilfelle burde dette være en god sak for deg.
Jeg vet det finnes noen saker på dette, men må ta dette på litt husk i farten, at ved "tilstrekelig avstand" kan hunder nærmest stå ute døgnet rundt å gjø det de måtte ønske. Men da snakker vi om avstander på 4-500 meter. Mulig ikke etablert praksis, men helt sikkert sammenlignbare saker.
Å lære en hund å holde kjeft kan være vanskelig, og det er noe i ordtaket at man ikke kan lære en gammel hund å sitte ... Dette med bjeffing er selvsagt vanskelig, noen varsler instinktivt når noe beveger seg. Dette er nok en kombinasjon av varsling, kjedsomhet og innesperret energi. En hund som er trent både fysisk og psykisk vil være fornøyd med tilværelsen. Man trenger ikke nødvendigvis å lære den å holde kjeft, men man kan lære den å "skru av". Han her går jo rundt hvileløst i hundegården hele dagen, om han må ta seg en hvil i bjeffinga så spretter han opp så fort det er en bil, folk eller lyder i nabolaget.
|
|
|
10/10/2016 09:03
|
progres
Besatt
|
Besatt
Snakke med naboen om bjeffhalsband ? HVilken rase er det snakk om? ( Noen hunderaser er jo notoriske bjeffere og sannsynligvis vanskelig å gjøre noe med )
|
|
|
10/10/2016 09:16
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er en engelsksetter, har selv hatt både ES og GS. Sistnevnte var en forferdelig bjeffer, men han hadde separasjonsangst, og det ble tatt grep for å få bukt med angsten. Etter mislykkede forsøk ble han gitt vekk til en pensjonist som var med hunden omtrent 24/7. ESen varslet, men vi ble kvitt omtrent all støy ved bruk av vannsprut og korrigering, han likte bedre å ligge inne når vi var borte også, høggrolig i hus, så han var egentlig aldri noe problem. Hadde han kun ute når vi selv var hjemme.
|
|
|
10/10/2016 10:19
|
GeirK
More than words
|
More than words
Står hunden innenfor rekkevidde av hageslangen på fullt trykk?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
10/10/2016 10:46
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hehe, ja, den gjør nok det. Men skal jeg korrigere så må jeg stå på vakt, å korrigere ved hvert bjeff. Går det ti sekunder så skjønner ikke bikkja hva den blir korrigert for. Fattern hengte opp en hageslange i sin hundegård, kobla på krana inne, så kunne han bare stå i vinduet å korrigere når bikkja satte i gang. Enormt effektivt, så kobler de ikke deg til det heller 
|
|
|
10/10/2016 10:56
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Jeg mener den eneste som kan/bør korrigeres er hundeeieren, enten ved tilsnakk eller ved anmeldelse etc.
Siden du har sju hunder (!) som ikke bjeffer kan det jo være at du har kompetansen som hundeeieren mangler?
|
|
|
10/10/2016 11:11
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skal ikke utgi meg for å være noe hundehvisker, men vi tar i alle fall jobben med å få det stilt. De eneste gangene det er lyd fra våre hunder er gneldring ved foring, de elsker jo mat, og når vi skal starte ut når de skal kjøres. Men det er 2-3min med støy.
Jeg må nok ta meg en prat med flere av de andre naboene også, føler man har litt mer kjøtt på beina om de andre også mener det samme.
Eier vet nok sikkert hva som skal til, foreldrene er oppdretter, det er nok heller viljen det står på. Han gidder ikke, for det vil ta tid. Da er det enklere å bare hive han ut i gården å kjøre på jobb.. En annen ting er jo at man kunne tolerert mer støy, hvis jeg visste at han jobba med problemet.
Edit: Et annet moment som jeg ikke helt liker, er at andre fort kan koble bjeffinga til våre hunder. Vi har jo tross alt 7 stykker, og det er lett å tro at det kommer fra oss.
Redigert av Hoaas; 10/10/2016 11:13.
|
|
|
10/10/2016 11:16
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Dyreplaging er selvsagt ikke løsningen. Fortell naboen at det ikke er akseptabelt at hunden hans bråker sånn og at han må ta tak i det. Gjør han ikke det, kan du anmelde det. Så enkelt og så vanskelig er det.
|
|
|
10/10/2016 11:17
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Ser at det vanker forslag som grenser opp mot dyreplageri/trakassering. Bortsett fra det åpenbare - at den aktuelle hundeeieren faktisk kan anmelde deg for slikt, og dermed snu hele saken på hodet, er det også verd å notere at hunder bjeffer på grunn av en eller annen for for stress, frykt, desperasjon eller aggressjon, og det å skrike tilbake til dem, spyle på dem, kaste ting på dem el. bare vil bidra til å gjøre situasjonen mye værre for dem, og føre til enda mer stress of bjefing.
Bjeffehalsbånd KAN være veldig effektivt, fordi de kommer med en tilstrekkelig ubehagelig stimuli i direkte sammenheng med bjeffingen, slik at hunden relativt raskt vil lære seg at det å bjeffe med stor sikkerhet fører til noe ubehagelig og vil slutte med det. Men det er gjerne mindre effektivt hvis det er flere hunder tilstede som bjeffer. Da vil halsbåndene gå av i ett kjør og til sist miste sin relevans (dvs at hunden ikke lenger "kobler" det til bjeffingen og da er poenget borte.
Husk at all form for kjefting og avstraffing av hunder som skjer mer enn 1 sekund etter hundens handling har absolutt null - 0 -verdi i oppdragelsessammenheng, selv om antropomorfistene ynder å tro noe annet. Husk også at alle forsøk på å oppdra andre sine hunder også er meningsløst, fordi en hund instintivt er disponert for å innrette seg i sin egen flokk og ikke underkaste seg fremmede elementer. (antropomorfistene er sikkert uenige her også)
Til svar på trådstarter, ville jeg gått sammen med naboene og kontaktet myndigheter/anmelde forholdet dersom hundeeieren ikke er villig til å innrette seg. .
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
10/10/2016 11:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Bjeffehalsbånd KAN være veldig effektivt, fordi de kommer med en tilstrekkelig ubehagelig stimuli i direkte sammenheng med bjeffingen, slik at hunden relativt raskt vil lære seg at det å bjeffe med stor sikkerhet fører til noe ubehagelig og vil slutte med det. Men det er gjerne mindre effektivt hvis det er flere hunder tilstede som bjeffer. Da vil halsbåndene gå av i ett kjør og til sist miste sin relevans (dvs at hunden ikke lenger "kobler" det til bjeffingen og da er poenget borte.
Forøvrig er det ikke akkurat "hyggelig" hundetrening, det heller. Legger merke ti at TS bor i Alta. Der kan det fort være kuldegrader nå, og således svært dumt å gjøre hundens pels våt. Det være seg med både hageslange og bjeffehalsbånd. Dette må gjøres "tjenesteveien".
|
|
|
10/10/2016 11:37
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det med bjeffehalsbånd kan man diskutere i det vide og det brede. Uansett er ikke disse til å stole på, uavhengig av om det utløses av vibrasjon eller lyd. Skal det være 100% må det være fjernstyrt, og da har man det kun på når man selv kan korrigere. Halsbåndet kan fjerne bjeffinga, men ikke grunnen til at den bjeffer.
Verbal korrigering trenger ikke bety skriking eller brøling til hudene. Bestemt og kort, men behersket. Er det noen som er flinke til å lese kroppsspråk så er det hunder, og de trenger ikke en leder som mister fullstendig besinnelsen i ny og ne.
Nevnte ES er jeg ganske sikker på at ikke er særlig glad i eieren. Null kontroll på hunden, og den nekter å komme inn på innkalling. Jeg mistenker nok at han er av den litt "gamle garden" som tror at juling er veien til lydighet. Så bikkja assosierer det å komme inn med fysisk avstraffelse. Her en dag jeg kom hjem var bikkja løs, han løp nå rundt etter den i 20-30 minutter. Tilfeldigvis kom bikkja over i vår hage mens jeg var ute, fikk den inn på første innkalling, så han kan jo hvis han vil. Tok hunden i halsbåndet og leide den over til naboen, før jeg rakk å si noe var han i gang med en lang runde med å legge hunden i bakken og kjefta det munnen klarte å spy ut av ord. Å si at det ikke nytter å korrigere en hund som gjorde noe "galt" for flere minutter siden falt for døve ører.
|
|
|
10/10/2016 11:45
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Forklarer en hel del, og den type "korrigering" vil uansett aldri fungere, til annet enn å gjøre hunden redd for eieren.
|
|
|
[Re: Stein]
10/10/2016 11:46
|
progres
Besatt
|
Besatt
Legger merke ti at TS bor i Alta. Der kan det fort være kuldegrader nå, og således svært dumt å gjøre hundens pels våt. Det være seg med både hageslange og bjeffehalsbånd.
Såvidt jeg vet finnes det bjeffehalsband som utløser en "verbal kommando" når / hvis hunden bjeffer. Det tåles vel, selv når det er kaldt i Alta? Det virker f.ø som om TS har bra koll på dette - det ordner seg sikkert på ett eller annet vis . . .
|
|
|
[Re: progres]
10/10/2016 11:50
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Såvidt jeg vet finnes det bjeffehalsband som utløser en "verbal kommando" når / hvis hunden bjeffer. Det tåles vel, selv når det er kaldt i Alta?
Skulle ikke forundre meg. Det finnes også maskiner for å spole tilbake DVD-er. 
|
|
|
10/10/2016 11:56
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Skal ta meg en runde med de andre naboene, høre hva de mener. Så får jeg ta det videre derfra. Lite søvn gir dårligere utbytte av treninga, og det kan vi ikke ha noe av!
Fruen er hjemme i permisjon med minsten, så hun har full kontroll på hvor mye den bjeffer i løpet av en dag. Og minsten blir også holdt våken på dagtid av bjeffinga, de fleste vet vel hvor hyggelig det er med trøtte barn.
|
|
|
10/10/2016 15:39
|
jakris
Fersking
|
Fersking
Synes det er helt innafor å konfrontere hundeeieren og eventuelt gå til anmeldelse. Har selv jakthund og hundegård, men har stort sett hunden inne på dagtid. Vil også sterkt advare mot å ta seg til rette overfor bikkja, da det alltid er eieren som er ansvarlig. Hvileløs vandring i bikkjegården tyder ikke på god trivsel, så tipper eieren har brukt lite eller ingen tid på tilvenning og at det er der problemet ligger.
Min erfaring er at mange er konfliktskye når det kommer til å klage på slike ting, så er vel noe usikkert hvor mye støtte du kan forvente fra de andre naboene;)
|
|
|
10/10/2016 16:16
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Jeg tipper nabobikkja di oppfatter deg som en god og trygg leder, hoaas. Det at du klarer å starte med 8 tilnærmet lydløst står det respekt av, og sier sitt om din hundeevne. Riktignok er det stor forskjell på en kv og en ah, men jeg har ikke sjans til å starte tilnærmet lydløst med våre kv'er. Ikke har jeg jobbet noe for det heller.
Jeg tror du og din bedre halvdel kan drite i tjenesteveien, og snakke til bikkja. Etterhvert vil det være nok med et lite knyst som ingen hører
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: jakris]
10/10/2016 16:21
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
tipper eieren har brukt lite eller ingen tid på tilvenning og at det er der problemet ligger "Legge bikkja i bakken" tyder på at eieren ikke har minste peiling på hundeadferd eller dressur og ikke har oppdatert seg siden åttitallet. Å la bikkja, av en rase som trenger MYE mosjon og aktiviserende, stå uaktivisert i gården i ukesvis grenser også til dyreplageri IMNSHO. Å ta en prat med han er i alle fall bare positivt for hunden.
|
|
|
[Re: Stein]
10/10/2016 16:34
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Skulle ikke forundre meg. Det finnes også maskiner for å spole tilbake DVD-er. Det finnes til og med maskiner for å spole live-sendinger frem.
|
|
|
[Re: Tange]
10/10/2016 16:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Skulle ikke forundre meg. Det finnes også maskiner for å spole tilbake DVD-er. Det finnes til og med maskiner for å spole live-sendinger frem. De fungerer sikkert nøyaktig like bra. 
|
|
|
[Re: stosu]
10/10/2016 17:20
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tipper nabobikkja di oppfatter deg som en god og trygg leder, hoaas. Det at du klarer å starte med 8 tilnærmet lydløst står det respekt av, og sier sitt om din hundeevne. Riktignok er det stor forskjell på en kv og en ah, men jeg har ikke sjans til å starte tilnærmet lydløst med våre kv'er. Ikke har jeg jobbet noe for det heller.
Jeg tror du og din bedre halvdel kan drite i tjenesteveien, og snakke til bikkja. Etterhvert vil det være nok med et lite knyst som ingen hører Lydløst er det nok ikke, men de "setter ikke i gang" før man har fått 4 inn i spannet, og da er det bare å knipse baklina på de 3 siste så suser man avgårde. Har 5 løs og 2 som jeg leier bort til linesettet. Kan ha de løs for de holder seg på kort avstand/stiller seg opp ved lina, og kommer når jeg skal sette de inn. Men vi snakker altså om 2-3 minutter med litt "leven", så er det stilt. Man må nesten vurdere om man skal jobbe med det å ha det stilt når man kjører ut, de hopper og lager lyd fordi de er gira og glad, man kan fort ta knekken på det. Vet enkelte hundekjørere trener mye på det, når man bor litt avsides kan man det, men da kjører de altså ikke ut før hundene har roet seg helt ned, så blir det gradvis bedre og de skjønner at de ikke får løpe før de er tyst.
|
|
|
|
|