Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stack og setehøyde på triatlonsykkel

Stack og setehøyde på triatlonsykkel #2352942 09/10/2016 12:10
G
Geir Magne Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Heisann godt folk,

Jeg er veldig lang og trenger derfor en stor sykkel. Etter mye frem og tilbake hadde jeg kommet frem til at jeg ønsket en Cannondale Slice av diverse årsaker, bl.a. et godt tilbud.

Skuffelsen var derfor veldig stor da jeg så på geometrien og bruksanvisningen til sykkelen at jeg ikke kan få sete høyt nok (56.5 målt seterørlengde på sykkelen på den største modellen). Setepinnen kan kun stikke opp 25cm da 10cm må være nede i rammen, og da blir sete for lavt (jeg må ha minst 85.5 cm fra senterkrank til setehøyde og helst litt å gå på)

Men når jeg kikker nærmere på geometrien til Slice så er stack i samme størrelse oppgitt til 56.7 cm, altså to mm MER enn seterørslengden).

Spørsmål blir da: Hvordan er det mulig?

Utifra bildene så ser det ikke ut som at overøret ikke stiger noe særlig og uansett så måtte det vel steget ganske mye for at målt seterørslengde skal være mindre enn stack?

Er det noe jeg har misforstått i hvordan begrepene stack og målt seterør skal forstås?

På de andre triatlonsyklene jeg har sett på er seterørslengden som er oppgitt alltid større enn stack (har sjekket blant annet Cervelo, Specialized og Focus). Burde det ikke vært en ganske markert stigning på overrøret for at seterørslengden kan bli mindre enn stack? Jeg kan ikke se på bildene at den har det.

http://www.cannondale.com/en/Europe/Bike...entid=undefined

mvh
Geir Magne

Re: Stack og setehøyde på triatlonsykkel [Re: Geir Magne] #2352946 09/10/2016 12:41
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Må først ta alle forbehold om at jeg ikke kjenner triatlonsykler. Prøver meg likevel i håp om å lære noe nytt.

Stack er som kjent den vertikale lengden fra senter krank til toppen av styrerøret. Påvirkes altså bl.a. av lengde på styrerøret. Det er selvsagt helt vanlig at stack er lengre enn seterøret. Vil tro at det også forekommer på triatlon-modeller.

Så vidt jeg kan forstå, er det lengde på pinne, evt. seterør, som er problemet. Ikke stack.

Se også Geometrisk vekkelse.

Re: Stack og setehøyde på triatlonsykkel [Re: Sepeda] #2352950 09/10/2016 13:05
G
Geir Magne Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Takk for svar og informativ link, da er jeg "vekket".

Jeg trodde stack refererte til det høyeste punktet på topprøret og ikke styrerøret. Ser ut på bildene at Slice har en noe lengre styrerør enn f.eks. Cervelo P3 og at det kan forklare at seterøret er mindre enn stack.

Jeg ble litt forvirret da de andre syklene triatlonsyklene jeg sjekket hadde et seterør lengre enn stack og håpet på en trykkfeil i geometrien til Slicen slik at den allikevel var stor nok for meg.

Redigert av Geir Magne; 09/10/2016 13:06.

Moderator  support, Valentino