Synes denne oppsummeringen er temmelig grei, https://streamable.com/j7gqb Ser ikke ut som Sagan gjør så mye feil og ihvertfall ikke dunker ned Cavendish slik det kunne se ut fra starten.
Nei, albuen til Sagan er ikke det som tar ned Cavendish. Vandringen fra venstre kant hele veien over til høyre med Cavendish på innsiden er det som tar ned Cavendish. Når hodet hans er borti Sagan er det jo allerede for sent fordi han er skviset inntil gjerdet.
Jeg skjønner hva du mener, men Cav var da vitterlig bak Sagan på venstre side av veien like før. Begge vandret da altså. Sagan var først, og da velger man først. Juryen viser i allefall at de tør å diske stjerner da, og det er bra.
Må man ikke være helt foran for å kunne velge? Det kan jo ikke være sånn at om en av rytterne er en hjullengde foran kan han begynne å dytte på sidemann.
Kom over denne tweeten hvor noen har kommentert at Cavendish hekter styret i arma til Sagan idet han går ned. Plutselig gir albuemanøveren litt mer mening. Det er jo ikke sånn at Sagan kan slippe høyrehånda fra styret midt i spurten heller.
Hvis juryen har basert disken på at Sagan "albuet ned" Cav er det i alle fall sørgelig.
Er det mulig å anke for Sagan? Jeg har gått fra å miste all respekt for Sagan i denne hendelsen tilbake til å frikjenne ham for skyld etter tweeten som viser at det faktisk er styret til Cav som drar ut albuen til Sagan.
Cavendish kan IMHO takke seg selv for dette. Og reaksjonen hans da Sagan kommer og prater med han etter målgang viser vel at Cav ser dette selv også.
Er det mulig å anke for Sagan? Jeg har gått fra å miste all respekt for Sagan i denne hendelsen tilbake til å frikjenne ham for skyld etter tweeten som viser at det faktisk er styret til Cav som drar ut albuen til Sagan.
Ikke verdens beste bilde, men jeg ser ihvertfall venstre hood godt oppunder underarmen til Sagan her.
Redigert av Espen E; 04/07/201721:12.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
Ser ut som Cav skriker/brøler før albuen er på sitt høyeste/spisseste, så det må nesten ha vært noe på gang før den kom opp (albuen).
Spørsmålet er vel om det er Cavendish som tar risiko ved å gå forbi på høyresiden, eller om det er Sagan som presser Cavendish mot barrikaden. Håper nesten juryen har basert avgjørelsen på sistnevnte nå som det virker tydelig at albuen har ingenting med noe å gjøre.
Vanskelig å bedømme dette fra bildene forfra, men der kan det se ut som at Sagan burde sett Cavendish idet han dreier mot høyre. Bildene ovenfra er litt uklare pga trærne som blokkerer, men ser der ser det derimot ut som at Sagan kan ha rett i det han sier om at han ikke var klar over at Cavendish kom opp.
Demare er den som skifter linje klart mest og han klipper nesten ned Bouhanni når han svinger tilbake fra høyre side mot venstre igjen. Greit nok men det setter ting i perspektiv. Jeg tror denne juryavgjørelsen er den største arrangørskandalen jeg kan huske fra mine drøyt 20 TdF.
Demare skal nok være veldig glad for at han 1) er fransk og 2) "alle" fikk noe annet å tenke på.
Det er et stykke fra å mene at Sagan ikke skal diskes til å si at han er helt uskyldig. Han skifter bane, og så vidt jeg husker så er de strengere når det kommer til å skifte ut mot gjerde, nettopp fordi det kan få sånne konsekvenser. Hadde han ligget en lengde foran Cav hadde det vært greit. Glidd inn foran og fortsatt. Hadde Cav måtte stoppet så hadde det vært hans problem, han lå bak. Men her lå han på siden, og da er det ikke pent å skli ut. Men diskes? Tja. Virker strengt.
Må si jeg har endret litt mening, og selv om Sagan har en viss skyld for det som skjedde, så har albuen ingenting med fallet å gjøre.
Det er en blanding av dumskap og høy risiko av Cav, og litt uforsiktihet av Sagan. Sagan skjærer helt klart for mye til høyre, men jeg tror ikke han gjør det med vilje.
Synes dette forklarer situasjonen veldig godt.
Quote:
The problem with all of this is that the jury is assigning a motive based on actions that are not clear. There is reasonable doubt that Sagan’s action was purposeful. This is a long way from the American judicial system, but that lack of clarity should make a jury think twice about applying its most severe penalty.
Jurien tok seg god tid før de tok beslutningen, har helt sikkert sett alt som er mulig å se fra flere vinkler og kan reglene bedre enn oss "synsere". Det virker veldig strengt synes jeg og bla Cav har sluppet unna med værre ting før han ble pusekatt. Brutalt at Valverde, Izagirre, Sagan og Cav er ute etter 4 etapper.
Om det stemmer at Cav er ute i tillegg til Sagan begynner det å lukte norsk etappeseier. Og kampen om den grønne trøya er plutselig helt åpen....
Jeg har snekret sammen et Tourmanager lag med alle sveitserne, fransk i fjellene og tysk på flatmark, Begynner å lysne det også.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Jeg er overrasket over hvor mange som forsøker bortforklare albuen til Sagan, hadde neppe skjedd om det var en annen rytter som albuet en konkurrent.
Hvis du ser på mine to innlegg tidligere så har jeg vært for at Sagan skal utestenges uansett om jeg liker han veldig godt som rytter og som type. Men jeg synes alle reprisene viser at albuen ikke har noe med fallet å gjøre.
Albuen er vel like mye et resultatat av Sagans ubalanse når Cav treffer han i siden. Se på Sagans venstre kne, det er jo helt ute av posisjon for å justere balanse, det samme er vel da albuen. Ellers hadde han også falt
Jeg er overrasket over hvor mange som forsøker bortforklare albuen til Sagan, hadde neppe skjedd om det var en annen rytter som albuet en konkurrent.
Sagan bør nok si unnskyld til luften. For den albuen traff ikke Cav. Kritiser gjerne linjevalget hans, men albuen var et resultat av kontakten som allerede hadde skjedd mellom de to.
Jeg siktet ikke bare til her på forumet, men andre kommentatorer og media, blant annet til Velonews' Caley Fretz konklusjon om det hersker tvil og at det dermed ikke hadde holdt i amerikansk rett.
For meg fremstår beslutningen om å kaste ut Sagan som ukontroversiell, jeg har sett opptakene med mine egne øyne nok ganger, og det er derfor jeg synes det er merkelig med alle bortforklaringene.
Se denne videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=6H_dxLut6HI Cav var på vei ned et kvarter før albuen til Sagan kommer opp. Dette er helt katastrofe for TDF og burde aldri skjedd! Helt håpløst å kaste ut Sagan.
I denne saken er det vel vanskelig å argumentere med at pampeveldet har noen stor innvirkning. Det vi ser her er en jury som har gjort en tvilsom vurdering, antakelig under sterk påvirkning av mange sinte personer. Å tro at juryen klarer å forholde seg helt uhildet er utopisk.
Reaksjonen er for streng, i hvert fall om vi skal dømme ut fra tidligere praksis.
For meg fremstår beslutningen om å kaste ut Sagan som ukontroversiell, jeg har sett opptakene med mine egne øyne nok ganger, og det er derfor jeg synes det er merkelig med alle bortforklaringene.
Nå har jo mange her begrunnet hvorfor de mener at disking er feil, mens du bare kaller det bortforklaring uten noen som helst begrunnelse. Hva er det du ser som gjør at Sagan bør diskes?