Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

TSS-beregning på TrainingPeaks - godt betalt?

TSS-beregning på TrainingPeaks - godt betalt? #2352825 08/10/2016 17:41
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jeg har ikke premium på TrainingPeaks, men stusser veldig over TSS-beregningene der. Da spesielt hrTSS siden jeg har syklet sti hele uka.

Saken er som sådan:

• Syklet ca 80 km ren sti på 6 dager.
  • Totalt ca 2500 høydemeter på disse 80 km.
  • Litt i overkant av 10 timer syklet på disse 6 dagene så langt denne uka.
  • Får en TSS på nesten 500 på disse 6 dagene.

Får jeg ikke veldig god betaling i form av TSS her? Normalt sykler jeg med Watt-måler, men har ikke dette på stisykkelen derav hrTSS.

Råtipset mitt hadde vært type 250-300 TSS.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: TSS-beregning på TrainingPeaks - godt betalt? [Re: eOpseth] #2352852 08/10/2016 20:53
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Si at du ligger på 50% av ftp i snitt, så får du 500tss på 10 timer. Er vel ikke utenkelig det?

Min følelse av tss er at man får "bedre betalt" for langt og rolig, enn kort og hardt.

Re: TSS-beregning på TrainingPeaks - godt betalt? [Re: eOpseth] #2352881 09/10/2016 05:33
S
Svaberg Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg har kjørt tilsvarende intervalløkter med og uten wattmåler og synes også at hrTSS overestimerer litt ift wattmåleren. Har dog ikke testet ekstremt nøyaktig.

Fant denne linken på trainingpeaks hvor det går frem at på korte intervalløkter er den mer unøyaktig en på lengre. Er nok naturlig siden HR responderer senere på innsats. Må også sette threshold heart rate. Går man litt videre så får man også opp hvordan de beregner basert på tid pr sone.

Re: TSS-beregning på TrainingPeaks - godt betalt? [Re: eOpseth] #2352884 09/10/2016 05:48
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Threshold heart rate har jeg satt, til og med litt ambisøst.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: TSS-beregning på TrainingPeaks - godt betalt? [Re: traktoregg] #2352885 09/10/2016 05:50
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Sitat: traktoregg
Si at du ligger på 50% av ftp i snitt, så får du 500tss på 10 timer. Er vel ikke utenkelig det?

Men stemmer dette?

Jeg har forstått det slik at basert på puls så gir en time i sone 1 30 TSS. Men, 50% av FTP i en time så ligger jeg veldig lavt i sone 1.

Betyr dette hrTSS-beregningen ikke stemmer med disse tommelfingerreglene?

Re: TSS-beregning på TrainingPeaks - godt betalt? [Re: eOpseth] #2352897 09/10/2016 07:34
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Bare noen betraktninger, for min egen del har jeg vel høyere puls på sti en på landevei gitt samme belastning. Tror det kommer av at man sykler ofte på en høyere kadens samtidig som man er mer konsentrert og kanskje ikke får pustet så jevnt som på en jevn landevei. Dette fører til en høyere puls selv om gjennomsnittswatten evt NP er lik.

Ellers leste jeg et sted at i gamle dager før watt og TSS så brukte man ofte kalkulert kaloriforbruk som pekepinn på hvor hard økta hadde vært. Når det gjelder kalkulerte kalorier husker jeg at det sprikte veldig på hvordan Garmin og Polar ga meg uttelling på en tur basert på puls. På watt skal kalkulasjonen bli ganske lik da det er en parameter som er usikker, nemlig effektivitetsutnyttelsen som blir satt til 20-25%.

Hadde du kunne sjekke kalkulert kaloriforbruk på stiturene kontra landevei som du sammenligner med, sikkert stor forskjell der.

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: TSS-beregning på TrainingPeaks - godt betalt? [Re: eOpseth] #2352917 09/10/2016 09:53
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
I linken til Trainingpeaks står det at hrTSS er mer unøyaktig når det er en økt med variabel innsats, og det er jo noe som definitivt gjelder sti. Og 50 TSS/time er ikke mye.

TSS "premierer" lange økter.

Husk også at sone 1 for Joe Friel ikke er helt lik Olympiatoppen sone 1.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee

Moderator  support