Grenserittet ultra
|
Re: Grenserittet ultra
[Re: knutspeed]
11/10/2016 13:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Skjebergrittet kolliderte med mange andre ritt, og konkurrerte nok med et annet populært lokalritt dagen etterpå (Skiptvedt).
Nettopp. Hvilket ritt har mest sti? Skiptvedt-rittet har jeg aldri kjørt selv da jeg ikke er keen på grusritt. Fra min lokale klubb er det fortsatt pop blant landeveisfolket, noen fra jentegruppa, og noen av terrengsyklistene som ikke er stifolk . De samme kjører også Grenserittet, og er dermed ikke en del av "problemet". Om vi legger til grunn at de fleste sykler 2-4 ritt og prioriterer som deg så er jo egentlig problemet at det ikke er nok syklister til å fylle alle rittene. Om ikke jeg misforstår så vil sannsynligvis ikke du få anledning til å sykle 6-8 ritt fordi de endrer status fra maraton til ultra ritt?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
11/10/2016 13:38
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Om vi legger til grunn at de fleste sykler 2-4 ritt og prioriterer som deg så er jo egentlig problemet at det ikke er nok syklister til å fylle alle rittene. Om ikke jeg misforstår så vil sannsynligvis ikke du få anledning til å sykle 6-8 ritt fordi de endrer status fra maraton til ultra ritt?
Nja og Njei. Senest i fjor kjørte jeg 3: TSR, Skjeberg og GR. Det samme året før. Før det, kun 2. Økte med 2 i år, OV og UB, og om helsa holder når ungene er ute av huset, kommer jeg til å kjøre så mange opplevelsesritt som praktisk mulig. Men ja - problemet er for få "aktive" syklister, da det ikke er poppis lenger. De som har lagt opp kommer ikke tilbake, dersom det ikke blir en ny runde med mote-sykling, og da spørs det om ikke alderen har tatt igjen forrige bølge. Utfordringen er kanskje å få slike som meg med på ritt - vi som koser oss med syklingen, og egentlig ikke trenger ritt. De er det veldig mange av i mitt lokalmiljø. Blant flere titalls i f.eks Fredrikstad, er det vel kun 1 som kjører ritt regelmessig (Enduro), men nesten alle drar på Utflukt, og det er mange på fellesturer 2-3 ganger i uka.
|
|
|
11/10/2016 13:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om vi legger til grunn at de fleste sykler 2-4 ritt og prioriterer som deg så er jo egentlig problemet at det ikke er nok syklister til å fylle alle rittene. Om ikke jeg misforstår så vil sannsynligvis ikke du få anledning til å sykle 6-8 ritt fordi de endrer status fra maraton til ultra ritt?
Dette kan jo snues; mange av de med rittbegrensninger (enten de er selvpålagte eller ei) vil som jeg subljektivt velge ut de ritt som gir mest opplevelse. Da kan det hende en del av de som sier  til Grenserittet sier  til Ultra
|
|
|
[Re: Oystein L]
11/10/2016 13:44
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Dette kan jo snues; mange av de med rittbegrensninger (enten de er selvpålagte eller ei) vil som jeg subljektivt velge ut de ritt som gir mest opplevelse. Da kan det hende en del av de som sier  til Grenserittet sier  til Ultra Det blir spennende å se om antallet som sykler totalt blir høyere.
|
|
|
11/10/2016 13:51
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette kan jo snues; mange av de med rittbegrensninger (enten de er selvpålagte eller ei) vil som jeg subljektivt velge ut de ritt som gir mest opplevelse. Da kan det hende en del av de som sier  til Grenserittet sier  til Ultra Det blir spennende å se om antallet som sykler totalt blir høyere. Det har jeg ikke sagt at det blir, men arrangørene konkurrerer med hverandre om kundene, og da må de gjøre produktene sine attraktive for flere om de skal overleve...
|
|
|
[Re: Otoen]
11/10/2016 20:39
|
JMGJMG
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: JMGJMG]
11/10/2016 20:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
....og der utgikk den for min del...
|
|
|
11/10/2016 21:16
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
....og der utgikk den for min del... +1
|
|
|
11/10/2016 21:19
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et langt stiritt med enkel logistikk, interessant løype og med et godt opplegg rundt arrangement hadde vært spennende. Etapperitt over tre dager, sannsynligvis skrint med folk og til tider uengasjerende trase frister ikke så mye. Men de skal for at de satser.
|
|
|
11/10/2016 21:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
To dager på sti og så avslutte med et grusritt?!?
|
|
|
11/10/2016 21:38
|
sveinaa
More than words
|
More than words
3 dagers. Appellerer til meg. Så så fremt formen og familien tillater det så kan det være aktuelt. Men litt redd for logistikken. Blir håpløst om man må kjøre frem og tilbake til Sverige hele helgen. Pluss at jeg frykter at totalkosten fort ender på det samme som en uke i syden...
|
|
|
11/10/2016 21:58
|
Otoen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Enig i forhold til logistikken, men og litt skeptisk til stipulert tidsbruk på etappene. Kan fort bli for drøyt for mange..
Selv kunne dette vært moro, og noe jeg skal fint kunne tåle, men logistikken a gitt.. Og prisen ja.
Har mest trua på etapperitt med start og mål på samme sted, hver etappe.
Hmmmm.
Men, spennende og bra at de prøver på noe nytt.
CK ELVERUM
|
|
|
12/10/2016 06:19
|
Vestmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg deltok på Transøsterdalen og syntes etapperitt var moro. Jeg brukte totalt 12 timer og var med det omtrent 20 minutter foran målet mitt om +50% etter teten. Da hadde jeg 90% av H40 foran meg og 10% bak meg.
Grunner til at jeg ikke kommer til å stille på 3 dagers grenserittet: -16+ (+potensiell sprekk) timer blir litt mye for meg. -De starter med de tunge distansene som gjør at en starter flere av rittene med tunge bein. TØ er motsatt. Morsommere å sykle med spreke ben. -- Konkurere mot folk som ikke har 2 ritt i beina på dag 3. -Om 3-dagers klassene starter sammen vil jeg synke i gjennom feltet. Om vi ikke start samlet men i seedete puljer på avsluttende dagen , hva er da vitsen?
Jeg høres negativ ut , men det er bare at jeg innser at rittet er for folk som er bedre trent enn meg. Enten trene mer eller holde meg til TØ. Håper dette blir en suksess. :-D
|
|
|
12/10/2016 06:25
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Auda, kurveball. 2 ekstra fridager rett etter sommerferien blir sannsynligvis ikke aktuelt, ditto 3 dager egotid. Syntes også at det å avslutte med GR blir et antiklimaks.
Virker som om dette er en utfordring ment kun for eliten?
Kjipt. Hadde faktisk håpet på noe a la UB.
|
|
|
12/10/2016 07:20
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Altså, igjen forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan bruke søndagen. Dette blir på samme måte som med UB/Fredagsbirken. Er det noe galt med å bruke helligdager?
Slik jeg tenker det, ville det bli perfekt med prolog på fredag, Grenserittet lørdag og en lengre avsluttende etappe på søndag.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
[Re: Juffe]
12/10/2016 07:21
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Altså, igjen forstår jeg ikke hvorfor de ikke kan bruke søndagen. Dette blir på samme måte som med UB/Fredagsbirken. Er det noe galt med å bruke helligdager?
Slik jeg tenker det, ville det bli perfekt med prolog på fredag, Grenserittet lørdag og en lengre avsluttende etappe på søndag. Enig. Søndagen burde brukes oftere til ritt...
|
|
|
[Re: runermm]
12/10/2016 07:39
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et langt stiritt med enkel logistikk, interessant løype og med et godt opplegg rundt arrangement hadde vært spennende. Etapperitt over tre dager, sannsynligvis skrint med folk og til tider uengasjerende trase frister ikke så mye. Men de skal for at de satser. Enig. Jeg øynet håp om at mange gamle godstier kunne vært dratt frem fra glemselen. F.eks med start i Ed, så ville man kunne få enormt mye bra sti tilbake til Halden. Gylden anledning til å opprette gode forbindelser til andre kommuner, få mer oppmerksomhet om innlandsstier, turhytter og historiske steder, gamle ferdselsveier med historie tilbake til bronsealderen mm. Kjempepotensiale for å bygge en merkevare. Etapperitt er jo noe ganske annet - du legger da opp til 2, evt 3 overnattinger, mat++. Det blir en dyr affære, og antagelig veldig lokalt nedslagsfelt for å slippe alle disse ekstrautgiftene. Logistikken blir også massiv for både deltakere og arrangør.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
12/10/2016 07:45
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Slik jeg tenker det, ville det bli perfekt med prolog på fredag, Grenserittet lørdag og en lengre avsluttende etappe på søndag. Enig. Søndagen burde brukes oftere til ritt... Nå sier ikke jeg at søndager aldri brukes til ritt men, jeg stusser veldig over at de velger å legge ritt til ukedager i stedet for fri-/helligdager. Og opptjente sommerferiedager er som familievirkedager å regne i manges bøker.
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
12/10/2016 07:48
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Slik jeg tenker det, ville det bli perfekt med prolog på fredag, Grenserittet lørdag og en lengre avsluttende etappe på søndag. Enig. Søndagen burde brukes oftere til ritt... Nå sier ikke jeg at søndager aldri brukes til ritt men, jeg stusser veldig over at de velger å legge ritt til ukedager i stedet for fri-/helligdager. Og opptjente sommerferiedager er som familievirkedager å regne i manges bøker. Det er noen, men de fleste velger lørdag. Jeg liker søndagen godt for da er det sjelden andre ting man må på agendaen.
|
|
|
12/10/2016 08:15
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Slik jeg tenker det, ville det bli perfekt med prolog på fredag, Grenserittet lørdag og en lengre avsluttende etappe på søndag.
+1 Høres ut som et morsomt oppsett i mine øyner. Sykler Trans Østerdalen for første gang i år, og syns etapperitt var morsomt, så vil absolutt vurdere å sykle tredagers Grenseritt, men at det legges til starten av august gjør det utfordrende med tanke på ferieavvikling og familie.
|
|
|
12/10/2016 09:19
|
olechr
More than words
|
More than words
Det som er litt underlig er jo at Grenserittet er ganske moro som det er. Enda bedre i år med ny løype. Lurer egentlig litt på hva arrangøren ønsker? De vil strangt tatt egentlig bare rekruttere fra eget ritt (Samtidig som kostnadene går opp.)?
Hvor mange (antall) er egentlig ute etter ritt med vinnertid på over 4 timer (6 timer pluss for mannen i gata.)? Nedslagsfeltet må da være ganske begrenset?
Jeg tror nesten 6/12/24 timers konsepter i rundløype er veien å gå om man ønsker folkelige varianter med lang kjøretid. Tror kanskje GR forbereder seg på hardere tider. De har jo hakket litt i konseptet med Landegrensen, Ikke-Grenserittet også kjent som Midt, samt Grenseløpet. Kanskje på tide å gå litt mer i retning mot kjernen, fremfor å fri til absolutt alle? Hvis Ultraritt drar en pålitelig strøm med 5-600 deltakere, er jo det noe å ta med seg. I tillegg er et langt ritt a la UB og OV et eventyr - noe som er i vinden. 24t ritt har dødd ut her i landet, og ser ut som om lufta har gått litt ut av det i DK, mens i S planlegges det nye. En rundløype blir ikke det samme hvis vi snakker Ultra. Tror neppe UB-folket herfra hadde vurdert det som aktuelt? Hvor mange ultra-ritt er det egentlig sannsynlig at man kan arrangere i løpet av en sesong med 500-600 deltagere da? Jeg trur det bare er 1 som klarer det og det er Birken. Kanskje greserittet år 1, men det er mye piping om at Ultra og super tøffe stiritt samler så mye folk. Ser man på deltagerantall så er det bare tull. Terrengsykkelrittet lever vel mye på 1 runde konseptet sitt. 2-3 timer på morsomme stier trur jeg trekker flere folk enn 6 timer med litt av alt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: Vestmarka]
12/10/2016 09:23
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
(...) -- Konkurere mot folk som ikke har 2 ritt i beina på dag 3. (...) Dette er som TØ, selv om enkeltrittene på Trans Østerdalen ikke har samlet samme antallet med folk som selve etapperittet, så har det vel hvert år stilt folk som bare har syklet en eller to etapper av tre. Forskjellen her er at etapperittet antageligvis drukner i enkeltrittet på lørdagen.
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: olechr]
12/10/2016 09:36
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg trur det bare er 1 som klarer det og det er Birken. Kanskje greserittet år 1, men det er mye piping om at Ultra og super tøffe stiritt samler så mye folk. Ser man på deltagerantall så er det bare tull. Terrengsykkelrittet lever vel mye på 1 runde konseptet sitt. 2-3 timer på morsomme stier trur jeg trekker flere folk enn 6 timer med litt av alt.
Her tror jeg du har helt rett. Man bør lage ritt folk har form til å gjennomføre med stil og godfølelse. 3 timer er innafor for det fleste. Jeg tror egentlig ikke det er så mange som er i god nok form til å kose seg med så mange 6 timers ritt i sesongen til at det er et marked.
|
|
|
12/10/2016 11:42
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Buksevann til Grensrittet. Helt uinteressant for min del. Jeg lurer på om de har gjort en markedsundersøkelse på dette. Neppe.
|
|
|
[Re: erling]
12/10/2016 11:45
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Buksevann til Grensrittet. Helt uinteressant for min del. Jeg lurer på om de har gjort en markedsundersøkelse på dette. Neppe. Dette kommer med bakgrunn i at Lindgren inviterte noen eliteutøvere til Sverige for tomanns etapperitt.
|
|
|
[Re: erling]
12/10/2016 11:59
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Buksevann til Grensrittet. Helt uinteressant for min del. Jeg lurer på om de har gjort en markedsundersøkelse på dette. Neppe. Etter å ha fordøyd nyheten, må jeg si meg helt enig. En stor nedtur i forhold til forventningene.
|
|
|
12/10/2016 12:01
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Jeg trur det bare er 1 som klarer det og det er Birken. Kanskje greserittet år 1, men det er mye piping om at Ultra og super tøffe stiritt samler så mye folk. Ser man på deltagerantall så er det bare tull. Terrengsykkelrittet lever vel mye på 1 runde konseptet sitt. 2-3 timer på morsomme stier trur jeg trekker flere folk enn 6 timer med litt av alt.
Her tror jeg du har helt rett. Man bør lage ritt folk har form til å gjennomføre med stil og godfølelse. 3 timer er innafor for det fleste. Jeg tror egentlig ikke det er så mange som er i god nok form til å kose seg med så mange 6 timers ritt i sesongen til at det er et marked. Da må vi nevne Skjebergrittet igjen 
|
|
|
12/10/2016 12:04
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjebergrittet er vel ikke akkurat et 6-timersritt.
|
|
|
[Re: larsdx]
12/10/2016 12:09
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Skjebergrittet er vel ikke akkurat et 6-timersritt. Tenkte på argumentet om at folk vil ha et morsomt stiritt på 3-timer fremfor 6t, det er jo akkurat det Skjebergrittet er. De sliter med lavt deltakerantall, selv om det er billig å delta, fantastisk sjarmerende, glimrende organisert, hyperenkel logistikk, gratis mat, rett ved E6 1t fra Oslo, osv osv. Over 3x så mange kjørte UB.
|
|
|
12/10/2016 12:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og hvis man sykler to runder da?