Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28"

Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" #2352370 06/10/2016 15:23
R
Ray87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei.

Har en Giant XL hybridsykkel som jeg har kjøpt ny og har brukt i et par år. Finner ikke noe annet navn på denne sykkelen, nypris var 7000kr.
Alt har gått helt fint helt til nå.
Plutselig begynner det å ryke eiker. Har hatt på barnesete og i tillegg er jeg tung.
Det røyk en eike som ble skiftet ut for to uker siden, også røyk det en til i dag.
Jeg veier 125kg og barnet 20kg.
Det blir jo en del total vekt med sykkel å sete i tilegg.
Må jo være det som er årsaken, men litt rart jeg har kunne syklet problemfritt i 2 år.

Finnes det en komplett felg å få kjøpt som tåler ekstra påkjenninger? Hvilken type isåfall og hvor kan det kjøpes?
Verkstedet tok 350kr sist for og bytte eiken, og så røyk det en annen bare to uker etterpå, da hadde jeg ikke på barn bak heller når det skjedde.

Det er hybrid 28" med skivebrems.
Er det lurt å ta et par turer til når det mangler en eike?

Tar imot alle forslag og tips :-)

Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: Ray87] #2352404 06/10/2016 17:39
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Tror kanskje du trenger nytt hjul, ikke bare felg ICON_WINK

En kollega av meg kjøpte sykkel for ei stund tilbake. Siden hun er ganske stor (minst din vekt), foreslo jeg at hun skulle be om å få bygd nye hjul. Felgen sykkel (Sagene, Oslo) satte opp noe med 4-kryss som etter hva jeg har skjønt funker godt. Du sier ikke noe om hvor du holder til, men det er sikkert en hjulbygger i nærheten som kan bygge noen hjul som passer. De fleste vanlige hjul er tross alt ikke bygd for å tåle veldig høy vekt (typisk 70-80kg).

Lykke til ICON_SMILE

roy

Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: Ray87] #2352440 06/10/2016 19:47
R
Ray87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Ja , da ringer jeg felgen sykkelverksted i morgen å hører med dem ICON_SMILE

Bor i Østfold, en time unna Oslo med bil.

Vært enklere å bestilt noe ferdig å hentet på posthuset, hva med terreng felg 27.5"? Holder dem mere eller er det som regel samme eikene?
Ikke noe er vel bedre enn hvis dem i Oslo kan bygge opp felgen på nytt.

Guttungen sykler selv nå så det blir ikke mere barnesete.
Eiken som røyk i dag skjedde når jeg syklet alene, kan dem ha blitt svekket tidligere også ryker dem en etter en nå?
Prøver å sykle varsomt, aldri opp eller ned fortauskanter osv.

Skulle syklet i helgen, er det dumt siden jeg mangler en eike?

Sist gang fikk hjulet skikkelig sidekast, merker ikke så mye av det nå

Redigert av Ray87; 06/10/2016 19:49.
Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: Ray87] #2352449 06/10/2016 20:28
gus Offline
Medlem
Medlem
Jeg har nettop kjøpt bakhjul til min jobbsykkel. Forsvunnet eiker, slark, fikset, slark igjen... Det blir bare bortkastet penger og tid, i tillegg av frustrasjon.

Bakhjul 28" med skive montert = 849 kr = Problem løst.
http://www.sykkelcenteret.no/verkstedet/hjul/bakhjul/bakhjul-28-19-622-shimano-hb-rm35-36h-qr

Jeg tror ikke at 27,5 tåler mer. Jeg har kjørt min jobbsykkel på forferdelige steder og hjula har begynt å gi problemer etter mange tusen km. Kjøper du dyre 27,5 karbonhjul, tåler de høyst sannsynligvis mye mindre.

Jeg har kjørt de siste dagene til og fra jobb (27 km hver dag) med en eiker mindre og litt slark. Tror nok at hjulen sliter ekstra, men dette er ikke noe problem hvis du skal kjøpe ny hjul. Det var så mange vibrasjoner dagen før jeg skiftet hjulen, at det nå føles som om jeg har kjøpt ny sykkel XD

Redigert av gus; 06/10/2016 20:40.
Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: Ray87] #2352464 06/10/2016 21:33
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Ray87
Ja , da ringer jeg felgen sykkelverksted i morgen å hører med dem ICON_SMILE

Bor i Østfold, en time unna Oslo med bil.

Vært enklere å bestilt noe ferdig å hentet på posthuset, hva med terreng felg 27.5"? Holder dem mere eller er det som regel samme eikene?
Ikke noe er vel bedre enn hvis dem i Oslo kan bygge opp felgen på nytt.

Guttungen sykler selv nå så det blir ikke mere barnesete.
Eiken som røyk i dag skjedde når jeg syklet alene, kan dem ha blitt svekket tidligere også ryker dem en etter en nå?
Prøver å sykle varsomt, aldri opp eller ned fortauskanter osv.

Skulle syklet i helgen, er det dumt siden jeg mangler en eike?

Sist gang fikk hjulet skikkelig sidekast, merker ikke så mye av det nå

Foreslår at du legger litt penger i nye hjul (gjerne både foran og bak). Å sykle rundt på noe som krever at du er forsiktig hele tida, er ikke noe morsomt. Du får nok bedre glede (og trening) med noe som du kan føle deg friere på. Spør hjulbyggeren om hva hun eller han mener - om du skal beholde nav, eiker eller felger, men lytt gjerne til forslaget. I tilfellet Felgen, har jeg bare god erfaringer der med at de ikke på død og liv overpriser og vil selge deg noe du ikke trenger. Redelige folk.

PS: De fleste gode verksteder er nok redelige, men jeg har vært borti mye rart på de store kjedene, litt overflaterust på en kassett på en sykkel som var vinterbrukt, fikk fyren til å forklare meg bastant at jeg måtte ha ny kassett og nye dekk, siden det kom inn salt, og sikkert nye dekk. Han nevnte ikke ringeklokka, men det var vel nære på…

Redigert av RoyK; 06/10/2016 21:36.
Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: gus] #2352477 07/10/2016 05:35
R
Ray87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Sitat: gus
Jeg har nettop kjøpt bakhjul til min jobbsykkel. Forsvunnet eiker, slark, fikset, slark igjen... Det blir bare bortkastet penger og tid, i tillegg av frustrasjon.

Bakhjul 28" med skive montert = 849 kr = Problem løst.
http://www.sykkelcenteret.no/verkstedet/hjul/bakhjul/bakhjul-28-19-622-shimano-hb-rm35-36h-qr

Jeg tror ikke at 27,5 tåler mer. Jeg har kjørt min jobbsykkel på forferdelige steder og hjula har begynt å gi problemer etter mange tusen km. Kjøper du dyre 27,5 karbonhjul, tåler de høyst sannsynligvis mye mindre.

Jeg har kjørt de siste dagene til og fra jobb (27 km hver dag) med en eiker mindre og litt slark. Tror nok at hjulen sliter ekstra, men dette er ikke noe problem hvis du skal kjøpe ny hjul. Det var så mange vibrasjoner dagen før jeg skiftet hjulen, at det nå føles som om jeg har kjøpt ny sykkel XD

Ja det hadde vært fint om jeg kunne bestilt denne felgen å løst problemet ICON_SMILE Men giant felgen holdt i 2 år før den begynte å ryke.
Felgen er helt svart og matcher framfelgen min.
Hvordan kan jeg finne ut om den vil pssse på min sykkel?
Sitter et 42-622 dekk på felgen i dag, så må drevene flyttes over.
Finner ikke ut om dekket mitt vil passe over på shimano felgen..

Redigert av Ray87; 07/10/2016 06:41.
Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: RoyK] #2352478 07/10/2016 05:46
R
Ray87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Ja det er nettopp det, noen vil tjene ekstra, stå og snakke om at dekket må skiftes pga det har vært salt på det høres ut som svindel.

Det må bli å høre med felgen verkstedet, eller bestille shimano felgen jeg fikk link til.
Brodern fikk to nye felger på garantien og da satte dem på to shimano hjul og mente dem tålte mere enn orginale scott hjul.
Ligner veldig på disse felgene.
Han hadde problemer med at felgen fikk kast gang på gang. Men der røyk det ikke eiker. Han er litt mindre enn meg men har også på barnesete, nå har den fungert fint en sommer uten å få kast.

Som sagt så er det nok best å få felgen spesial bygget for mest mulig styrke. Men det kommer an litt på pris.

Redigert av Ray87; 07/10/2016 06:43.
Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: Ray87] #2352500 07/10/2016 06:43
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
28" hybridhjul er samme felgstørrelse som 29" terrengsykkelhjul. 27,5" er noe annet, som ikke passer. I alle fall er den mindre, og jeg tviler på at du finner dekk som passer i ramme til den uten å knote følt. Kjøp et solid 29" terrengsykkelhjul.

Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: RoyK] #2352502 07/10/2016 06:46
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: RoyK
Spør hjulbyggeren om hva hun eller han mener - om du skal beholde nav, eiker eller felger, men lytt gjerne til forslaget.

Ingen hjulbygger med respekt for seg selv bruker gamle eiker og nipler på nytt. Ikke skjeve, gamle felger heller. ICON_WINK

Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: Stein] #2352581 07/10/2016 10:03
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Stein
Sitat: RoyK
Spør hjulbyggeren om hva hun eller han mener - om du skal beholde nav, eiker eller felger, men lytt gjerne til forslaget.

Ingen hjulbygger med respekt for seg selv bruker gamle eiker og nipler på nytt. Ikke skjeve, gamle felger heller. ICON_WINK

Regna med det, men tenkte hjulbyggeren kunne få si dette sjøl ICON_WINK

Re: Kjøpe ny bakfelg som tåler mere? 28" [Re: Ray87] #2352697 07/10/2016 17:37
R
Ray87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Mulig det blir bygd et hjul av noen til våren.
I mellomtiden vil jeg få syklet ut sesongen og tenkte å gå for en ferdig felg. Får ikke svar fra sykkelcenter, kan jo prøve å ringe på mandag.

Hva tror dere om dette da? https://www.xxl.no/white-xcr-2829-bakhjul-black/p/1089943_1_style Dette er et 29 terreng hjul? Vil dette være bedre enn mitt giant hybrid hjul?

Redigert av Ray87; 07/10/2016 17:37.

Moderator  support