Maxxis Ikon rullemotstand
|
Maxxis Ikon rullemotstand
01/10/2016 17:05
|
Espen E
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Satt på et par nye dekk jeg kjøpte på salg i en lokal butikk i fjor og prøvde på terrengsykkelen i dag. Overgangen fra lettrullende CX dekk på Fujien føltes stor, litt for stor egentig. Googlet Maxxis Ikon Silkworm og fant denne: http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/maxxis-ikon-exception-silkworm-2014 Relativt heftig slakt for å si det mildt. Kanskje en grunn til at de var på salg? Hvike erfaringer har andre med disse dekkene? Har tidligere hatt Race King og Crossmark på samme sykkel og har kun gode lettrullende minner fra disse.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
Re: Maxxis Ikon rullemotstand
[Re: Espen E]
01/10/2016 17:23
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke noe vitenskapelig bevis for det, men jeg synes mange av maxxis sine dekk ruller ganske dårlig sammenlignet med mye annet. Dette går på følelse når jeg sykler. De eneste jeg synes har fungert bra og er lettrullende er Ardent race. De er selvsagt ikke testa på BRR sida. Men følelsen var lik rocket ron, pluss at de kanskje satt litt bedre enn RoRo.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
01/10/2016 17:29
|
Juffe
Besatt
|
Besatt
Jeg sitter igjen med den samme følelsen. Merker at jeg liker Ikon mindre og mindre
'...once more, and more intensity!'
|
|
|
02/10/2016 03:31
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
Jeg har prøvd Maxxis Crossmark og misliker dem nesten like mye som Sylvi Listhaug
|
|
|
03/10/2016 07:51
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kan melde om at Ardent 2.4" ruller bra til å være et såpass kapabelt stibakdekk.
Og Crossmark har vel aldri rullet dårlig? Jeg vet ikke så mye om RoyK sine politiske preferanser, men jeg har i alle fall bra erfaring med dette dekket til rittbruk. Gammelt nå, så det er vel bedre alternativer der ute. Men dette dekket var utrolig følsomt for for høyt trykk.
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
03/10/2016 08:04
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ardent 2.4 bak nå, med DHR foran. Vekta på ardent er helt innafor, men jeg synes ardent race satt like godt i svinger og når man skulle trøkke litt på, i tillegg til å rulle bedre. DHR er jeg bare passe fornøyd med, veldig gode bremseegenskaper, men blir svært glatt sideveis på vått føre.
|
|
|
[Re: RoyK]
03/10/2016 11:38
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg har prøvd Maxxis Crossmark og misliker dem nesten like mye som Sylvi Listhaug LIker ikke Sylvi Crossmark? LarsB
|
|
|
[Re: larsb]
03/10/2016 11:40
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Jeg har prøvd Maxxis Crossmark og misliker dem nesten like mye som Sylvi Listhaug LIker ikke Sylvi Crossmark? LarsB Sylvi misliker alt som har med "crossing" å gjøre, tror jeg.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
03/10/2016 12:12
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Der fikk du poenget i denne runden  LarsB
|
|
|
03/10/2016 15:19
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Den BRR'greia er jo meningsløs til å måle rullemotstand for terrengdekk. Bortsett fra, hvis du har tenkte å bruke dem på et litt ripete stuegulv. Det er jo mindre humper i den metallplata, enn på en normal asfaltvei.
Vi har gjort noen småtester ala glidtester på ski. Ikon, står ikke noe merkbart tilbake for RRon på grus.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
[Re: GardS]
03/10/2016 15:49
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Den BRR'greia er jo meningsløs til å måle rullemotstand for terrengdekk. Bortsett fra, hvis du har tenkte å bruke dem på et litt ripete stuegulv. Det er jo mindre humper i den metallplata, enn på en normal asfaltvei. Ser at måling av rullemotstand på jevn rulle hyppig avvises som irrelevant for hvordan dekket ruller straks underlaget ikke er jevnt. Jeg er slett ikke overbevist om at slike målinger er irrelevante. Jeg opplever derimot at BRRs målinger gir en god pekepinn på rullemotstand uansett underlag, med unntak av krevende underlag som gjørme. For å sette det på spissen, får f.eks. ikke lynraske Big One plutselig mer rullemotstand enn RoRo fordi du bruker dekkene på grus eller i terrenget. Grep er selvsagt et helt annet spørsmål. Som du skriver, legger ikke BRR skjul på hvordan testen foretas og linker for sikkerhets skyld til definisjoner på rullemotstand.
|
|
|
[Re: Sepeda]
04/10/2016 13:16
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Den BRR'greia er jo meningsløs til å måle rullemotstand for terrengdekk. Bortsett fra, hvis du har tenkte å bruke dem på et litt ripete stuegulv. Det er jo mindre humper i den metallplata, enn på en normal asfaltvei. Ser at måling av rullemotstand på jevn rulle hyppig avvises som irrelevant for hvordan dekket ruller straks underlaget ikke er jevnt. Jeg er slett ikke overbevist om at slike målinger er irrelevante. Jeg opplever derimot at BRRs målinger gir en god pekepinn på rullemotstand uansett underlag, med unntak av krevende underlag som gjørme. For å sette det på spissen, får f.eks. ikke lynraske Big One plutselig mer rullemotstand enn RoRo fordi du bruker dekkene på grus eller i terrenget. Grep er selvsagt et helt annet spørsmål. Som du skriver, legger ikke BRR skjul på hvordan testen foretas og linker for sikkerhets skyld til definisjoner på rullemotstand. Der tror jeg du tar feil. Det er vidt forskjellige egenskaper i dekk, som gjør at det ruller lett på asfalt kontra, f. eks. gressbakke. I prinsippet vil det på slettere og hardere underlag, rulle bedre med hardere og tettere dekk. Helt motsatt av hvilke egenskaper som trengs for å rulle lett på myk og ugjevnt undelag
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
04/10/2016 13:54
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er ikke helt riktig det heller. Ved flere målinger ruller et noe grovere dekk bedre på asfalt, enn finere dekk. Og motsatt, fine dekk ruller veldig mye bedre på bløtt underlag i forhold til grovere dekk. Hvorfor? På bløtt underlag, skogsbunn, vått osv, skal hver bidige knast presses ned i underlaget, og løftes opp av underlaget. Dette vil det bli mye mindre av på et finere dekk.
Er enig i at testen er langt fra perfekt, men jeg tror nok du kan få en grei pekepinn på hvordan rullemotstanden er.
|
|
|
[Re: GardS]
04/10/2016 14:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Det er vidt forskjellige egenskaper i dekk, som gjør at det ruller lett på asfalt kontra, f. eks. gressbakke. I prinsippet vil det på slettere og hardere underlag, rulle bedre med hardere og tettere dekk. Helt motsatt av hvilke egenskaper som trengs for å rulle lett på myk og ugjevnt undelag Det er nettopp denne oppfattelsen jeg tillater meg å stille spørsmålstegn ved. Det skyldes primært egen erfaring, da jeg opplever at dekk med lavt mønster og hard gummiblanding, men gjerne høy TPI, ruller bedre på alle typer underlag enn dekk med kraftigere mønster og mykere gummi. Det er sammenfallende med BRRs målinger. Mine referanser er primært Schwalbe, fra Big One via Thunder Burt, Racing Ralph og Rocket Ron til Nobby Nic hva gjelder terrengsykling og G-One, Rocket Ron og Super Swan hva gjelder grus/kross. Som nevnt er grep et annet spørsmål. Min opplevelse bekreftes av Schwalbes egen omtale og en klassisk undersøkelse fra 2012 som viste at groveste mønster rullet dårligere på alle underlag testet (også gress) - og som for øvrig bekreftet det vi alle vet nå, nemlig at brede dekk ruller bedre enn smalere og at lavt trykk gir mindre rullemotstand enn høyt trykk på ujevnt underlag. Du skriver at hardere og tettere dekk ruller bedre på slett og hardt underlag. Der er vi enige. Men jeg tviler altså på, og har ikke sett dokumentert, at det motsatte er tilfellet på mykt og ujevnt underlag - altså at mykere dekk med grovere mønster skulle rulle bedre. Ergo mener jeg fortsatt at BRRs målinger er relevante for terrengdekk 
|
|
|
04/10/2016 19:25
|
SimMat
Fersking
|
Fersking
Grunnen til at du føler at Ikon ruller dårlig er fordi Maxxis bruker en annen type gummiblanding på dekka sine, slik at de sitter bedre i terrenget og på vått føre.
Selv syns jeg Ikon ruller fantastisk, har ikke hatt noe problem med disse
Cannondale Caad 12 Ultegra 2016 The Orange Beast - Homemade Cannondale Beast og the east 1 2017
|
|
|
|
|