Tja..det finnes nok mange veier til Rom. I fjor hadde jeg 3 intervaller i uka, resten rolig, hele vinteren. Ritt på zwift ca hver tiende dag for opprettholdelse av O2. Hadde også innslag av styrke to ganger i uka før jul, men det var ikke så gjennomtenkt, så måtte kutte det ut etter 5-6 uker.
I år forsøker jeg noe annet. Hadde siste ritt i starten av september, siden da har jeg hatt omtrent like mange timer på sykkelen, men for det meste rolig sykling og kos, legger inn en intervalløkt ca hver tiende dag. To korte løpe og styrkeøkter i uka i tillegg. Skal kjøre dette ut oktober, hvor jeg legger om til:
2-3 intervaller
2 styrkeøkter
Resten mengde
Dette vil bli kjørt i 2-3 ukers bolker, med 1 uke restitusjon i mellom for å la kroppen absorbere.
1 bolk vil beså av sweetspot/terskel, neste vil bestå av O2/spurt/ritt på zwift.
Styrke kommer jeg til å kjøre hele året. Men fra mars vil det bli bare 1 moderat økt i uka, for vedlikehold av den økte styrken.
Hadde jevn og fin framgang på terskel i hele fjor, men elendig eksplosivitet. Denne kom seg noe helt på tampen av sesongen i år. Derfor prøver jeg noe annet i år, som er litt mer gjennomtenkt for rundbane og terrengsykling. Hvordan dette vil slå ut gjenstår å se.
Som en liten kommentar til opplegget ditt, så bør du nok ha 2 styrkeøkter i uka for å ha særlig utbytte av det. 1 blir mest vedlikehold, selv om du løfter aldri så tungt.