Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Frikransskifte - strammet for mye?

Frikransskifte - strammet for mye? #2350194 29/09/2016 16:10
S
Skjervesbu Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Har skiftet alt av drev samt kjede, men opplever at det er relativt stor motstand i frikransen slik at den drar med seg mye kjede over når jeg triller, dvs at det blir dritslakt frem mot fremdrevet. Kan dette være at jeg har dratt til for mye på frikransen? 20-40Nm er jo en del.

Re: Frikransskifte - strammet for mye? [Re: Skjervesbu] #2350307 29/09/2016 22:44
S
StiMedFlyt Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Vet ikke, men tror ikke at årsaken er at du har strammet for mye.
Jeg mistenker at freehub'en trenger en rengjøring og litt fett innvendig, slik at "leamikken" kan fungere som den skal.

Re: Frikransskifte - strammet for mye? [Re: Skjervesbu] #2350362 30/09/2016 07:32
Elgvenn2 Offline
Besatt
Besatt
Ingen sammenheng mellom stramminga for kassetten og boss som snurrer dårlig på aksling.. Så fremst du ikke har sprekk i bosset eller noe sånn rart da.

Drar du med det kjedet rundt, betyr det somregel at du har enten
- for mye friksjon i tetningen mellom navkroppen og bosset. Av med bosset og fett opp.
- utslitt(e) lager mellom boss og aksling

evt. så er det noe sært som er galt.... Men rimelig sikker på at det er en av disse.

Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen.
Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.

Moderator  support