Treng råd for kjøp av fulldemper
|
Treng råd for kjøp av fulldemper
#2349950
28/09/2016 20:56
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14
BjoGill
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14 |
Ynskjer å kjøpe ein fulldempa sykkel til røff sti og terreng, pluss leiking m.m. Dette blir min fyrste fulldempar, så er ute etter råd for kva som er lurt å sjå etter. Mine krav til sykkelen er: - 29" - Utstyr betre eller tilsvarande Shimano SLX - Pris: Ca. 30 000,- - Mi høgde: 187cm Har vore innom Milsluker'n og sett på ein Specialized Epic Comp ( Trykk her ) Pris på denne var 37500 med 20% rabatt. Eg veit at ein kan få Scott syklar til 30%, osv. Men det blir jo ikkje det same som ein Specialized (synes eg). Har også vurdert brukt, men føler meg for uerfaren på fulldempa syklar til å gå dit hen. På førehand, takk for svar! Ps! Bur for tida i Elverum, men skal til Oslo i morgon for å sjå på syklar
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349952
28/09/2016 21:03
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 677
Bent74
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 677 |
Til røff sti er ikke epic no å satse på. Det er en rittfulldemper med bratt gaffel og 100mm vandring. Ville nok heller gått for camber da, hvis det kun er specialized som gjelder. Stumpjumper har jo enda mer vandring igjen
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349956
28/09/2016 21:07
|
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633
perbl
More than words
|
More than words
Registrert: Jun 2006
Innlegg: 10,633 |
Er det først og fremst lek og moro på røffere sti som er hovedbruken, ville jeg hvertfall valgt noe annet enn en Epic, som svjv er en mer rittfokusert serie.
Om det står Scott eller Specialized på sykkelen synes jeg vel egentlig er likegyldig, begge to er nå stormerker som hver for seg lager bra sykler. Ingen av dem er vel noen utpregete eksotiske merker mtp utbredelse og eksklusivitet, men lager nå alt fra ganske billige sykler til hinsides dyre saker som pusher utviklingen framover.
Jeg tror nok jeg ville sett på en eller annen Stumpjumper-variant om jeg var deg hvis det kun er Specialized som er aktuelt. Er det først og fremst lek, ville jeg også vurdert å utvide kandidatene litt utover 29", og kanskje sett på en pluss-sykkel. Specialized har flere alternativ her hvertfall.
Utvider du merkealternativene litt, er det jo umulig å ikke nevne Canyon, har man et strengt budsjett er det få sykler som gir mer for penga, men samtidig leverer sykler som jevnt over er i toppskjiktet funksjons- og kvalitetsmessig.
Per B.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349964
28/09/2016 21:35
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048 |
https://www.youtube.com/watch?v=QDBMPfJ0YrQMed 30 løk kan du få skikkelig råtass på bruktmarkedet. bare husk at det ryker på en del penger til stash attåt, padding, hjelm, sekk, briller etc.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349965
28/09/2016 21:36
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14
BjoGill
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14 |
Takkar for raske svar!
Må seie at det hadde vore morosamt å kunne bruke sykkelen til litt ritt også, men dette er ikkje fyrste prioritet. Eg ga kanskje litt feil uttrykk då eg skildra bruksområdet Ei betre forklaring er; stibruk med innslag av røff terreng (Ikkje mykje hopp o.l.)
La oss sjå bort frå Specialized-drømmen min litt, kor kan eg kjøpe desse syklane dykk refererar til? Kjenner dykk til spesifikke sportsbutikkar eg burde sjå innom?
Redigert av BjoGill; 28/09/2016 21:41.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: Skjelven]
#2349966
28/09/2016 21:39
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14
BjoGill
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14 |
Skjelven:
Det er ikkje ein downhill-sykkel eg ynskjer meg
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349968
28/09/2016 21:43
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048 |
Jeg har heller ikke snakka om Dh rigg?
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349969
28/09/2016 21:46
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14
BjoGill
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14 |
Så kvifor treng eg spesiell hjelm, briller og sekk, etc. som eg ikkje kan bruke av det eg har frå før? (Som ein vanleg terrengsyklist)
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349970
28/09/2016 21:51
|
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048 |
Jeg antok bare at du hadde dunka grus eller noe siden du ikke hadde hatt FS før  Må ikke ha noe som helst, men det baller fort på seg. Jeg hadde ikke dundra utafor røft terreng uten padding på knær og albue, skikkelige hansker og en hjelm som dekker bakhodet godt 
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349971
28/09/2016 21:54
|
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 83
YAnders
Medlem
|
Medlem
Registrert: Jan 2006
Innlegg: 83 |
Du spør om tips om butikker å besøke i Oslo. Finnes mange, bl.a. Sørensen Syler, Fyrstikktorget (bl.a. Trek) Oslo Sportslager, Torvgata (Trek, Cube, Everest, Scott) Anton Sport/Sykkeldelisk (bl.a. Cannondale, Yeti) Spinn, Majorstua (Norco) Bull Ski og Kajak, Majorstua Milslukern Sport, Ullevål Birk Sport
Det burde være nok til å fylle dagen....
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349972
28/09/2016 21:59
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14
BjoGill
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14 |
Jo, eg har "dundra grus" før, og det virker vi har to ulike oppfatinger av røft terreng 
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349974
28/09/2016 22:05
|
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14
BjoGill
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Registrert: Jul 2010
Innlegg: 14 |
YAnders Takker! Oslo sportslager og Milsluker'n er allereie på lista. Lenge sidan eg har vore innom Sørensen Sykler no, men har ikkje dei mest landeveg? Eller er det berre eg som har sett etter det, då eg har vore der?
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2349990
29/09/2016 06:06
|
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Registrert: Sep 2007
Innlegg: 11,443 |
Specialized Camber bør tikke mange bokser ut fra hva du ønsker deg. Funker i ritt også, med mindre du har ambisjoner om OL eller WC. Og er strålende på sti.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2350071
29/09/2016 09:59
|
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 677
Bent74
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Aug 2012
Innlegg: 677 |
Velocity er vell verdt et besøk når det gjelder specialized. Sørensen har også specialized.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2350122
29/09/2016 12:00
|
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570
olechr
More than words
|
More than words
Registrert: Oct 2003
Innlegg: 17,570 |
Skal du ha Specialized så ville jeg personlig ha kjøpt Stupjumper til stiykling. Ellers er camber et god atlernativ.
Skal ikke se bort i fra at du hadde hadde det moro på en av de nye Sparkene med 120 mm vandring heller. Det kryr egentlig av gode sykler i katogorien lett stisykkel
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: olechr]
#2350130
29/09/2016 12:12
|
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316
gauter
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Jan 2002
Innlegg: 9,316 |
Mitt inntrykk av nye Spark med 120 mm er litt mer sporty enn f.eks. Camber. Like mye vandring bak, men litt strammere på Scott og litt mer stisykkel-aktig fjærrate på Camber.
Gaute
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2350201
29/09/2016 16:30
|
Registrert: May 2010
Innlegg: 112
MarkusTveito
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: May 2010
Innlegg: 112 |
Hvis du er keen på Specialized Stumpjumper 29Ž str. XL, kan du få prøve min - jobber nattevakter gjennom helgen så måtte blitt en gang når jeg våknet ca. 15-16.
Den er satt opp med 1x11 30t - 11-42. og byttet til kortere stem for mer teknisk og rask nedoversykling,
Jeg kan slacke med på HTen.
Jeg kjøpte forresten min på Sørensen sykler.
Redigert av MarkusTveito; 29/09/2016 16:57.
Markus TT
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: gauter]
#2353581
11/10/2016 12:29
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107 |
Mitt inntrykk av nye Spark med 120 mm er litt mer sporty enn f.eks. Camber. Like mye vandring bak, men litt strammere på Scott og litt mer stisykkel-aktig fjærrate på Camber.
Helt enig! Testet den nye Scott Spark'en med 120mm vandring (på lett sti) og den føltes relativt lik ut som min Specialized Epic med 100mm vandring. Alt for rittorientert spør du meg. Jeg hadde håpet at den var mye mer stiorientert, så jeg ble skuffet. Testet også Trek sin Fuel Ex og den var i en helt annen klasse på sti, og slik det ser ut nå blir det min nye sykkel så fort jeg får skrapet i sammen nok gryn. 
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: StiMedFlyt]
#2353650
11/10/2016 17:52
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Mitt inntrykk av nye Spark med 120 mm er litt mer sporty enn f.eks. Camber. Like mye vandring bak, men litt strammere på Scott og litt mer stisykkel-aktig fjærrate på Camber.
Helt enig! Testet den nye Scott Spark'en med 120mm vandring (på lett sti) og den føltes relativt lik ut som min Specialized Epic med 100mm vandring. Alt for rittorientert spør du meg. Jeg hadde håpet at den var mye mer stiorientert, så jeg ble skuffet. Testet også Trek sin Fuel Ex og den var i en helt annen klasse på sti, og slik det ser ut nå blir det min nye sykkel så fort jeg får skrapet i sammen nok gryn.  Varmer sjela å lese for meg som har forhåndsbestilt Fuel Ex uten demo.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: BjoGill]
#2353744
11/10/2016 22:43
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107 |
Varmer sjela å lese for meg som har forhåndsbestilt Fuel Ex uten demo.
Nå vet jeg ikke hva du går i fra og kan sammenlikne med, men du skal ikke se bort i fra at du blir skitfornøyd!  Jeg er 183 høy (har ikke målt "inseam" lengden enda) men følte at 19.5'en (29") passet meg relativt bra. Selv om sykkelen var skikkelig leken og helt konge på sti så sleit jeg litt med å dra den opp på bakhjulet med orginalt stem og lavt styre, så jeg skal teste 18.5'en og også regne litt på setehøyde og resten av cockpit'en med en 165mm krank og sammenlikne med det jeg har skrudd meg frem til i dag, før jeg bestemmer meg for hvilken størrelse jeg skal ha. Jeg tenkte å bestille et rammesettet, en RaceFace SixC 165mm krank, en Fox 34 FIT4 eller GRIP gaffel (130mm eller 140mm) og flytte over Shimano XTR Trail bremsene og resten av XTR 1x11 oppsettet fra sykkelen jeg har i dag. Styre, stem, droppsete (mange valg plutselig.. og er det plass til 150mm?) og hjul får tiden vise, men jeg er sikker på at jeg kommer til å glise bra bredt når prosjektet er ferdig og jeg tar med meg sykkelen ut i skauen.  Jeg er i alle fall opptatt av at sykkelen skal passe meg perfekt, og være så leken som overhode mulig, når jeg nå engang skal legge såpass mye kroner inn i prosjektet. Kan hende at jeg kun setter på et stem med litt rise, og/eller et høyere styre på 19.5'en, men ønsker ikke å sitte igjen med en tanke ala.. "jeg burde kanskje heller ha bestillt meg en 18.5 i steden..?". Synes derfor du er litt vel modig når du bestiller "blindt", men du har kanskje kontroll på tallene?
Redigert av StiMedFlyt; 11/10/2016 22:50.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: StiMedFlyt]
#2353778
12/10/2016 07:14
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Jeg går fra Spark 910. Endte til slutt opp med å bare bruke den på sti, så tenkte neste års altmuligsykkel kunne være noe grovere og iallfall ha pløsjere fjærrate. Flere 120/100-sykler ble vurdert, og også Spark 120. Nye Trek Fuel Ex hadde gått litt under radaren (dvs. så på den som for grov første gang jeg leste om den), men så gjenoppdaget jeg den kan du si. Ny Spark slo jeg ganske tidlig nesten fra meg, da jeg leste Scotts Tech & Facts Report i juni og så at de fortsatt reklamerte med geometriendringen i åpen modus på bakdemperen som en feature. Sparken 120 var riktignok fortsatt fristende pga. geometrien (slakk og lang). Flere av de andre syklene jeg så på (Pivot Mach 429 SL, Yeti ASRc, Turner Czar, var alle litt for korte, høye i front, og med litt for bratt styrevinkel). Der er Fuel Ex helt ny og et blinkskudd i 2017. Jeg er 184 cm og har bestilt 19.5" Fuel Ex 9.9 29". Egentlig aldri vært i tvil om størrelsen. Jeg er trygt plassert i midten på Treks størrelsestabell, jeg vil ha lengre, utstrakt stilling, og en 18.5" ville neppe blitt lenger (kanskje ikke i det hele tatt pga. kortere stem) enn Sparken jeg hadde i år. Flere av det andre syklene var jeg langt mer i tvil, men XL virker liksom så voldsomt. Det er jo litt spesielt med Trek som har mellomstørrelsen 18.5" selvsagt. For å sammenlikne med en annen sykkel jeg har vurdert de siste par årene, Canyon Lux: sittestillingen disse gutta har skal jeg ikke ha  : https://static.canyon.com/img/cache/6c/1/85a0171d833ab047e70e292b95db5.jpgJeg mener å huske at flere andre har nevnt hvorvidt de sleit med å få den opp på bakhjulet eller ei i denne tråden: http://forums.mtbr.com/trek/2017-fuel-ex-official-post-1015937.html Og noen i den tråden har fått sykkelen levert med 150mm-dropper. Dette har blitt diskutert den siste uka faktisk.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: anonym22]
#2353781
12/10/2016 07:16
|
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053
sveinaa
More than words
|
More than words
Registrert: Sep 2013
Innlegg: 11,053 |
Jeg går fra Spark 910. Endte til slutt opp med å bare bruke den på sti, så tenkte neste års altmuligsykkel kunne være noe grovere og iallfall ha pløsjere fjærrate. Flere 120/100-sykler ble vurdert, og også Spark 120. Nye Trek Fuel Ex hadde gått litt under radaren (dvs. så på den som for grov første gang jeg leste om den), men så gjenoppdaget jeg den kan du si. Ny Spark slo jeg ganske tidlig nesten fra meg, da jeg leste Scotts Tech & Facts Report i juni og så at de fortsatt reklamerte med geometriendringen i åpen modus på bakdemperen som en feature. Sparken 120 var riktignok fortsatt fristende pga. geometrien (slakk og lang). Flere av de andre syklene jeg så på (Pivot Mach 429 SL, Yeti ASRc, Turner Czar, var alle litt for korte, høye i front, og med litt for bratt styrevinkel). Der er Fuel Ex helt ny og et blinkskudd i 2017. Jeg er 184 cm og har bestilt 19.5" Fuel Ex 9.9 29". Egentlig aldri vært i tvil om størrelsen. Jeg er trygt plassert i midten på Treks størrelsestabell, jeg vil ha lengre, utstrakt stilling, og en 18.5" ville neppe blitt lenger (kanskje ikke i det hele tatt pga. kortere stem) enn Sparken jeg hadde i år. Flere av det andre syklene var jeg langt mer i tvil, men XL virker liksom så voldsomt. Det er jo litt spesielt med Trek som har mellomstørrelsen 18.5" selvsagt. For å sammenlikne med en annen sykkel jeg har vurdert de siste par årene, Canyon Lux: sittestillingen disse gutta har, skal jeg ikke ha  : https://static.canyon.com/img/cache/6c/1/85a0171d833ab047e70e292b95db5.jpgJeg mener å huske at flere andre har nevnt hvorvidt de sleit med å få den opp på bakhjulet eller ei i denne tråden: http://forums.mtbr.com/trek/2017-fuel-ex-official-post-1015937.html Og noen i den tråden har fått sykkelen levert med 150mm-dropper. Dette har blitt diskutert den siste uka faktisk. Digg når knæra nesten slår i styret 
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: anonym22]
#2354364
13/10/2016 14:09
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107 |
Jeg går fra Spark 910. Endte til slutt opp med å bare bruke den på sti, så tenkte neste års altmuligsykkel kunne være noe grovere og iallfall ha pløsjere fjærrate. Flere 120/100-sykler ble vurdert, og også Spark 120. Nye Trek Fuel Ex hadde gått litt under radaren (dvs. så på den som for grov første gang jeg leste om den), men så gjenoppdaget jeg den kan du si. Ny Spark slo jeg ganske tidlig nesten fra meg, da jeg leste Scotts Tech & Facts Report i juni og så at de fortsatt reklamerte med geometriendringen i åpen modus på bakdemperen som en feature. Sparken 120 var riktignok fortsatt fristende pga. geometrien (slakk og lang). Flere av de andre syklene jeg så på (Pivot Mach 429 SL, Yeti ASRc, Turner Czar, var alle litt for korte, høye i front, og med litt for bratt styrevinkel). Der er Fuel Ex helt ny og et blinkskudd i 2017. Jeg er 184 cm og har bestilt 19.5" Fuel Ex 9.9 29". Egentlig aldri vært i tvil om størrelsen. Jeg er trygt plassert i midten på Treks størrelsestabell, jeg vil ha lengre, utstrakt stilling, og en 18.5" ville neppe blitt lenger (kanskje ikke i det hele tatt pga. kortere stem) enn Sparken jeg hadde i år. Flere av det andre syklene var jeg langt mer i tvil, men XL virker liksom så voldsomt. Det er jo litt spesielt med Trek som har mellomstørrelsen 18.5" selvsagt. For å sammenlikne med en annen sykkel jeg har vurdert de siste par årene, Canyon Lux: sittestillingen disse gutta har skal jeg ikke ha  : https://static.canyon.com/img/cache/6c/1/85a0171d833ab047e70e292b95db5.jpgJeg mener å huske at flere andre har nevnt hvorvidt de sleit med å få den opp på bakhjulet eller ei i denne tråden: http://forums.mtbr.com/trek/2017-fuel-ex-official-post-1015937.html Og noen i den tråden har fått sykkelen levert med 150mm-dropper. Dette har blitt diskutert den siste uka faktisk. Etter det du skriver kommer du garantert til å bli skitfornøyd med Fuel Ex'en!  Jeg hadde i utgangspunktet avskrevet den med tanke på vekt, men jeg prøvekjørte en med et relativt dårlig hjulsett (tungt som fy) men gleden av kjøreegenskapene på sykkelen fortalte meg med en gang at det her var sykkelen for meg, en perfekt erstatter for Epic'en min da det er på sti jeg trives best. Jeg er 1 cm kortere enn deg og ligger midt i 19.5 sonen på Trek sin størrelsestabell, men har kanskje andre proposjoner. Allikevel følte jeg meg relativt hjemme på sykkelen, selv om jeg syntes det var bitte litt litt langt frem/ned til styre. Jeg liker å sitte litt mer oppreist nemlig.  Har lest igjennom 2017 Fuel Ex tråden på mtbr.com og det er en som nevner at ramma føltes litt større ut enn 2016 modellen, og at han KANSKJE kunne passet en størrelse ned. Leste også at det var en der som syntes det var litt tungt å dra "manuals", så forhåpentligvis vil en litt mindre ramme funke bedre, selv om det da kan gå på bekostning av klatreegenskapene. Men.. skjønner ikke noe av rammestørrelse anbefalingene til Trek. 19.5 ramma har kun 1,5cm lengre effektiv lengde på "top tube'n", og det er lettere å gjøre en sykkel lengre ved bruk av et lengre stem. Det å gjøre en sykkel kortere er verre, og med et 35mm stem som standard er det lite justeringer en kan få gjort. Videre er anbefalt "range" på 19.5 ramma større enn på 18.5 ramma. Tror faktisk størrelsestabellen er litt for generell (dekker alle terrengsykklene?), samt at den går ut i fra en litt mer aggressiv sittestilling enn det jeg liker, og jeg tviler på at de har hensyntatt den nye Fuel Ex'en med tanke på at den føles litt større ut en fjorårets modell. Så hvis jeg skal oppsummere, så tror jeg du kommer til å bli fornøyd med 19.5 ramma, og at jeg blir fornøyd med 18.5 ramma.  Nå må jeg bare få prøvd den og få teorien min verifisert! 
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: StiMedFlyt]
#2354417
13/10/2016 17:11
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Jeg hadde i utgangspunktet avskrevet den med tanke på vekt, men jeg prøvekjørte en med et relativt dårlig hjulsett (tungt som fy) men gleden av kjøreegenskapene på sykkelen fortalte meg med en gang at det her var sykkelen for meg, en perfekt erstatter for Epic'en min da det er på sti jeg trives best.
Ikke akkurat bekymret for vekta på 9.9. Hjulsett på under 1500 gram, totaltvekt på 11.34 kg med brede dekk og senkepinne. Størrelsetabellen er felles for flere sykler ja. 2017 Fuel Ex er litt "større" i den forstand at den er litt lengre - lengre reach. Men også litt lavere stack. Effektiv lengde på overrøret er lik for øvrig. Å gå ned i størrelse for å kompensere for litt forlenget geometri, blir jo litt brudd med tanken bak endringen (men ikke nødvendigvis feil av den grunn). Her er 2016-spec med geometri: http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/...p/2146600-2016/Det er ikke 35 mm langt stem på 2017 Trek. Det er 35 mm diameter. Det er ikke 31.8 mm langt stem på 2016-utgaven for å si det sånn  .
Redigert av anonym22; 13/10/2016 18:17.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: anonym22]
#2354482
13/10/2016 23:36
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107 |
Jeg hadde i utgangspunktet avskrevet den med tanke på vekt, men jeg prøvekjørte en med et relativt dårlig hjulsett (tungt som fy) men gleden av kjøreegenskapene på sykkelen fortalte meg med en gang at det her var sykkelen for meg, en perfekt erstatter for Epic'en min da det er på sti jeg trives best.
Ikke akkurat bekymret for vekta på 9.9. Hjulsett på under 1500 gram, totaltvekt på 11.34 kg med brede dekk og senkepinne. Størrelsetabellen er felles for flere sykler ja. 2017 Fuel Ex er litt "større" i den forstand at den er litt lengre - lengre reach. Men også litt lavere stack. Effektiv lengde på overrøret er lik for øvrig. Å gå ned i størrelse for å kompensere for litt forlenget geometri, blir jo litt brudd med tanken bak endringen (men ikke nødvendigvis feil av den grunn). Her er 2016-spec med geometri: http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/...p/2146600-2016/Det er ikke 35 mm langt stem på 2017 Trek. Det er 35 mm diameter. Det er ikke 31.8 mm langt stem på 2016-utgaven for å si det sånn  . Tusen takk for info. Epic'en min med karbonramme og alu kjede- og setestag fra 2013 er på ca. 11,5kg med Reverb senkepinne, Next SL krank, XTR 1x11, alu hjul (DT Swiss 1501 Spline One 29") og Nobby Nic satt opp tubeless.. mye bra greier i alle fall, men å få den enda mer ned så jeg på som mye kroner for lite. Hadde derfor håpet at den nye Spark'en med masse vektbesparelse i rammekonstruksjonen skulle gi meg en perfekt stisykkel nærmere 10 kg. Derfor hadde jeg mer eller mindre sett bort i fra Fuel Ex'en. Hele det bildet endret seg drastisk etter å ha testet de da, og jeg syklet ikke engang Fuel Ex'en med karbonhjula!  Og ja. Blir nok DT Swiss XMC 1200 på meg etterhvert. Liker veldig godt lette hjul.  Det at det at diameteren var 35mm var jeg klar over, det er gitt av styrets diameter. Og man leser ut i fra spesifikasjonene at stemmet er 35mm og 0 grader, hva skal man tro?  Er vant med at stem kommuniseres med lengde og grader, og stemmet som stod på testsykkelen var kort, og jeg tenkte for meg selv at det var lite rom for å kjøre styret noe særlig nærmere, og om jeg ønsket det høyere måtte jeg nok belage meg på å gjøre det med styre (er ikke så mange korte stem med grader), så jeg gikk ut i fra at 35mm var korrekt. Tabellen tar nok ikke hensyn til min stive rygg og vonde nakke.  Målet mitt er i alle fall å finne meg til rette på sykkelen, og få den tilpasset slik at jeg kan komme meg så nærme mitt sykkelnirvana som mulig. Tiden vil vise om det er en 18.5'en eller 19.5'en som tar meg nærmest målet mitt.  Off.. kan nesten ikke vente med å komme igang med prosjektet. Du har ikke lyst til å kjøpe en båt? 
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: StiMedFlyt]
#2354542
14/10/2016 07:48
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
Lettere ny ramme på Spark er ganske overdrevet, vi snakker noen få gram og dette gjelder i hovedsak kun RC 700/900 SL. Toppmodellene med karbon-bakramme var lette før også. På 120-varianten må man opp på 900 Premium-nivå for å få karbon-bakramme, den ramma veier 2010 gram, 900-ramma med alu-bakramme veier 2429 gram. Legg på kanskje 100 gram for større størrelse og gjerne 100 gram til fordi vekt varierer fra ramme til ramme og de typisk har oppgitt en heldig lett en  . Fuel Ex karbonramma er oppgitt til 5.56 pund (2.52 kg), vil tro det er toppversjonen med karbon-bakramme, dvs. kun Fuel Ex 9.9. Alt sammen er ganske så lett  . Stem er så vidt jeg har klart å finne ut 60 mm. Og det ser også sånn ut. Husk at når diameter på styret er 35 mm, ville et stem på 35 mm lengde knapt ha én millimeter avstand mellom styrerør og styre. Gleder meg til å få sykkelen ja. Ikke så mye å nerde med på 9.9, eneste er å bestemme meg for om jeg skal ha XTR Trail pedaler istedenfor XTR Race.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: anonym22]
#2354656
14/10/2016 11:41
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107 |
Lettere ny ramme på Spark er ganske overdrevet, vi snakker noen få gram og dette gjelder i hovedsak kun RC 700/900 SL. Toppmodellene med karbon-bakramme var lette før også. På 120-varianten må man opp på 900 Premium-nivå for å få karbon-bakramme, den ramma veier 2010 gram, 900-ramma med alu-bakramme veier 2429 gram. Legg på kanskje 100 gram for større størrelse og gjerne 100 gram til fordi vekt varierer fra ramme til ramme og de typisk har oppgitt en heldig lett en  . Fuel Ex karbonramma er oppgitt til 5.56 pund (2.52 kg), vil tro det er toppversjonen med karbon-bakramme, dvs. kun Fuel Ex 9.9. Alt sammen er ganske så lett  . Stem er så vidt jeg har klart å finne ut 60 mm. Og det ser også sånn ut. Husk at når diameter på styret er 35 mm, ville et stem på 35 mm lengde knapt ha én millimeter avstand mellom styrerør og styre. Gleder meg til å få sykkelen ja. Ikke så mye å nerde med på 9.9, eneste er å bestemme meg for om jeg skal ha XTR Trail pedaler istedenfor XTR Race. Ja, markedsføringen har vært nokså aggressiv, så det tok litt tid før jeg våknet fra drømmen om en rundt 10kg fulldempet 29" sykkel som skulle være helt konge på sti.  Nå er det en Fuel Ex med DT Swiss XMC 1200 og en totalvekt på rundt 11,5kg som gjelder. Med ish samme totalvekt som det jeg har i dag og mindre roterende vekt, i tillegg til vannvittig mye bedre kjøreegenskaper så er det ikke noe å lure på engang.  60mm kan faktisk stemme, jeg husker bare at det var kort, men nei det var ikke 1mm fra styrerør nei.  Og om det stemmer så vil det si at om jeg setter på Hope stemmet mitt som er 50mm med 20 grader rise, så får jeg 18mm kortere reach og et styre som da er 12mm høyere. Da nærmer jeg meg faktisk sweetspot'en min på 19.5'en og den vil i alle fall bli noe lettere å dra opp på bakhjulet.. og jeg kan kanskje fin tune det siste med rise og sweep på styret. Spennende..  Men det jeg ser da, er at jeg som ligger midt i midten på høyde/størrelsestabellen til Trek for 19.5 ramma så har jeg relativt lite å gå på med tanke på hva som finnes av deler i markedet. Hva da med de på 177? De må sitte bra aggressivt, og aldri i verden om jeg hadde klart å få den opp på bakhjulet da!  Men en ting jeg ikke har tenkt på er hvor høyt styrerøret går på en gaffel som enda ikke er kappet, så det kan være at jeg kan sette på et kortere stem med 0 grader rise også. Anyway.. det ser ut som om jeg skal kunne klare å skru meg inn på 19.5'en ja.  Jeg går for karbon jeg også. Rammesettet med bakdemper fåes kun i karbon og er i prinsippet en 9.9 uten deler. Kjører selv XTR Race på Epic'en og er VELDIG fornøyd med de (veldig lett å klikke seg ut når man må, tåler juling og de virker alltid) men har vært nysgjerrig på Trail versjonen, da det er litt vanskelig å komme igang igjen når ting stopper opp. Trail versjonen skal være bedre der etter det jeg leser. Positivt med Trail versjonen er bedre support for foten, beskyttelse for cleat'en, og lettere å komme igang igjen. Negativt er høyere vekt, og dårligere i gjørme (og kanskje også snø) men ut i fra mitt behov for lettere igangstart tror jeg faktisk jeg heller mot Trail versjonen selv.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: StiMedFlyt]
#2354666
14/10/2016 11:58
|
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Registrert: Jul 2017
Innlegg: 6,936 |
60mm kan faktisk stemme, jeg husker bare at det var kort, men nei det var ikke 1mm fra styrerør nei. Mer detaljert spec som sier 60 mm stem (riktignok på en 9.8) f.eks. her: http://sykkelboden.no/Sykler/Terreng---F...514-p0000197911Men det jeg ser da, er at jeg som ligger midt i midten på høyde/størrelsestabellen til Trek for 19.5 ramma så har jeg relativt lite å gå på med tanke på hva som finnes av deler i markedet. Hva da med de på 177? De må sitte bra aggressivt, og aldri i verden om jeg hadde klart å få den opp på bakhjulet da! Skillet i tabellen går på 180, med overlapp, så er man under 180 velger man bare 19.5 hvis man ønsker aggressivt m.a.o. Kjører selv XTR Race på Epic'en og er VELDIG fornøyd med de (veldig lett å klikke seg ut når man må, tåler juling og de virker alltid) men har vært nysgjerrig på Trail versjonen, da det er litt vanskelig å komme igang igjen når ting stopper opp. Trail versjonen skal være bedre der etter det jeg leser.
Positivt med Trail versjonen er bedre support for foten, beskyttelse for cleat'en, og lettere å komme igang igjen. Negativt er høyere vekt, og dårligere i gjørme (og kanskje også snø) men ut i fra mitt behov for lettere igangstart tror jeg faktisk jeg heller mot Trail versjonen selv.
Hadde selv XTR Race på Spark 910 i år og likte de på sti - synes de er bedre (kjappere, mer presise) å klikke seg inn i enn XT.
|
|
|
Re: Treng råd for kjøp av fulldemper
[Re: anonym22]
#2354702
14/10/2016 13:05
|
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 107 |
Good to know! Det øker også sannsynligheten på at det var 60mm på demosykkelen, og at jeg skal kunne skru meg inn på 19.5'en, og samtidig få bedre "bakhjulegenskaper" enn det jeg opplevde på demosykkelen. Jupp, det var egentlig poenget mitt, men kanskje veldig godt skjult..?  Tabellen favoriserer mer en aggressiv sittestilling enn min foretrukkene sittestilling. Overlappen hadde sett annerledes ut om tabellen var laget for sånne som meg.  Selv merker jeg ikke noe behov for mer pedalsupport for foten med Specialized 2FO skoene, og XTR Race pedalene tåler masse juling. Mine ser ikke ut etter 3 års mishandling, men de funker som jernet. Gjørme egenskapene og vekten er bedre enn Trail, så om du ikke opplever noen problemer med å komme igang igjen etter en stopp midt i en bakke eller noe slikt, så er det vel XTR Race som gjelder? Selv opplever jeg at det kan være litt tøft å komme igang igjen når det er litt knotete sti, så det har gjort meg nysgjerrig på XTR Trail.
Redigert av StiMedFlyt; 14/10/2016 13:09.
|
|
|
|
|