Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til alpetur i vinterferien 2017.

Tips til alpetur i vinterferien 2017. #2349280 26/09/2016 17:34
Sparksykkel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Vurderer alpetur i vinterferien med familien. Vi er alle glade i å stå på ski, og har lenge snakket om dette.
Har tidligere stått mye i Hemsedal, men barna 9 og 15 vil nok gjerne foretrekke noe nytt og spennende.
Det store spørsmålet er, hvor reiser vi?
Har vært på mange "gutteturer" til flotte skisteder tidligere, men tenker det er viktig å sikte på lav partyfaktor men likevel bra skimessig. Nivået på barnas skiferdigheter er bra. Har fått anbefalt Bad Gastein i Østerrike, og evt. L´alpe D´Huez i Frankrike. Tenker at det er viktig å finne et sted med greit nivå på skikjørere generelt, og ikke velge et sted som er altfor "barnevennlig" med for slake bakker etc. Den store frykten er å havne på et skisted hvor det bare er "kålekjøring"
Tips og anbefalinger mottas med et stort takk!
Gjerne også om hotell i samme slengen.

Re: Tips til alpetur i vinterferien 2017. [Re: Sparksykkel] #2349333 26/09/2016 20:37
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ville valgt noe ski inn/out som ligger høyt, for eksempel Tignes, Val Thorens i Frankrike, allsidig terreng både i pist og utenfor. Snøsikkert, passe billig. Bad Gastein er jo flott men er vel litt sånn "ta bussen" eller klatre opp 100 hm opp til heisen fra hvor en (kanskje bor), mao ikke så lett å bare komme seg på ski.

Re: Tips til alpetur i vinterferien 2017. [Re: Sparksykkel] #2349407 27/09/2016 08:03
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvis barna og evt andre som skal være med har et nivå hvor de kan forflytte seg over store avstander og synes Hemsedal/Trysil er stort så ville jeg ha gitt en tatt dem til de 3 Dalene eller en annen monster resort som Les Arcs/La Plagne eller Cervinia/Zermatt. Alle relativt snøsikre i høyden og hvis ok sesong så vil kidsa få bakoversveis og bli blanke i øya. Østerrike er koseligst, men det er franskmennene som slår alle på gigantomani og stuegølvprepping, det er også en god del parker i 3 valees. Det trenger heller ikke å bli et opphold som likner mer på et fengselsopphold i betongbunkers i 20 minus og lavt oksygeninnhold hvis man velger landsby med omhu. Landsbyene i Meribel dalen i 3 valees feks ligger under 2000hm og har et litt mer upmarket preg med trehus og kos enn nabodalens Valthorens som ligger som en betongkoloss på 2400hm. Men som sagt er det virkelig kos du vil ha så er østerrike/ syd tirol stedet. Jeg har kun vært i Ischgl og Badgastein og liker Ischgl best mye pga det Oddefa sier om Badgastein. Ischgl har vel et noe større område å kjøre i uten å måtte ta buss også om jeg ikke tar feil.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Tips til alpetur i vinterferien 2017. [Re: Oddefa] #2349581 27/09/2016 16:22
Sparksykkel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Ser fordelen av ski inn/ut og synes selv at Frankrike har mye flott å by på.
Føler utfordringen ligger i å finne den perfekte kombinasjon av ikke for bratt og krevende, (eller ihvertfall litt av alt) samtidig som man ikke vil kjøre sammen med horder av "Stig-Helmere"
Har aldri vært på familietur i Alpene, så fokuset har alltid vært på best mulig skikjøring, og ikke på fasiliteter som hotell/restaurant osv.

Re: Tips til alpetur i vinterferien 2017. [Re: sanouka] #2349584 27/09/2016 16:31
Sparksykkel Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Var i Tres Valles / Meribel i fjor, og ble frastjålet mine nye ski under lunsjen i bakken førsten dagen! dammit
Forøvrig fint sted, men kanskje litt for stort.

Må evt sikte meg inn på et litt mindre sted, som igjen begrenser skimulighetene....
Vanskelig dette..

Ischgl ser jeg på som et stort og bratt partysted, men kan hende jeg har vært i feil ende av byen? (flott skisted, for all del)

Bad Gastein har jeg aldri vært i, men kan gjerne unngå buss til og fra bakken som Oddefa er inne på.

Redigert av Sparksykkel; 27/09/2016 16:39.
Re: Tips til alpetur i vinterferien 2017. [Re: Sparksykkel] #2349711 28/09/2016 07:25
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Har bodd på Mondi Bellevue i Bad Gastein, det ligger som nevnt over litt nedenfor sentrum, men går helt fint å gå.
http://www.aparthotel-bellevue.at/en/

Det er mulig å oppbevare ski og støvler ved bunn av Stubnerkogelbahn (gondol som starter midt i sentrum og går til toppen). En rusletur på 4-5 minutter derfra og ned til hotellet.

Vi har alltid noen lette sko i sekken, og skifter før vi tusler ned til hotellet. Funker helt supert.
Bra utgangspunkt til en haug bakker fra Stubnerkogelbahn.
I tillegg kan du ta taxi i 6-7 minutter til Graukogel, et lite anlegg med litt mindre folk og 2 seter stolheiser eller evt 20-25 min til Sportgastein, fint anlegg med gondol og bra offpistemuligheter.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå