Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

EVI ski - brukererfaringer?

EVI ski - brukererfaringer? #2349205 26/09/2016 12:17
chili Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Er ute etter brukererfaringer med hhv Asphalt, Orange eller Iron.

Skal ha nye ski for vinteren (og helst flere fremover..), og det står litt mellom disse, avhengig av hvordan jeg tuner bruksområdet mitt på nettsiden deres.

Noen som har noe å dele?

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349209 26/09/2016 12:24
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Testa Sunndalsfjella (uten nockers) på typisk oppdalsføre (vindpakk) og jeg hata de. Fremskia spente seg opp og innerskia "søkte" hele tiden innover. Minte meg om feelingen man får ved for skarpe kanter på fremskiene av super-g-ski på kramm-føre.

Det var en drøm å bytte tilbake til 4frnt EHP-skia etterpå.

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349355 27/09/2016 01:32
jorn Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg vil si at du bør teste som alle andre ski. Jeg har både veldig gode og ikke så gode erfaringer med Endre sine ski. Akkurat som med ski fra andre merker egentlig, men litt av svakheten med så mange ganske forskjellige modeller og lengder og så lite volum pr modell er jo at det blir vanskelig å få tak i uavhengige erfaringer for en gitt modell og lengde og dermed enda vanskeligere uten å teste selv.

Når det er sagt er kvaliteten er blitt veldig bra de siste årene og de aller beste skiene jeg noen gang har kjørt på var et par tidlige Prog.

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349364 27/09/2016 06:14
arnero Offline
Homo Stashus
Homo Stashus
Jeg prøvde Plassen. Hat her også. Bakskia skjærte seg ned i snøen, måtte veldig frampå og styre bevisst hele tida. Slitsom tur.

Alle dør, men ikke alle lever
Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349379 27/09/2016 06:56
chili Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Umiddelbart høres jo ikke det veldig tiltalende ut.. Jeg er veldig tilhenger av å bruke nisjemerker fremfor store samlebåndsmerker, og liker mye av konseptet til EVI. Men liker jeg ikke skia, så kommer jeg heller ikke til å bruke de. Jeg måtte dessverre sende tilbake godskia mine til DPS pga prod feil, og det ser ikke ut til at de har samme eller tilsvarende ski å erstatte med lenger. Så lista for ny ski ligger ganske høyt, utifra hvordan jeg fant meg til rette på det paret!
Skulle gjerne ha fått testet før kjøp, men så var det det med tilgang på demo. Men om erfaringene er kjipe eller veldig sprikende, så blir det uansett ikke noe sjansespill!

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349389 27/09/2016 07:20
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Tenkte kanskje perbl kom til å kommentere i tråden, men det kan være den har gått ham hus forbi. Mener han kjøpte et par i fjor som han er veldig fornøyd med. Du kan jo fyre avgårde en PM og høre om han vil dele sine erfaringer. Disclaimer: Vet ikke om han har en av de tre du vil ha info om.

Redigert av Øyvind V; 27/09/2016 07:21.
Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: bøttesmetten] #2349482 27/09/2016 10:44
E
Endre Hals Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Sitat: bøttesmetten
Testa Sunndalsfjella (uten nockers) på typisk oppdalsføre (vindpakk) og jeg hata de. Fremskia spente seg opp og innerskia "søkte" hele tiden innover. Minte meg om feelingen man får ved for skarpe kanter på fremskiene av super-g-ski på kramm-føre.

Det var en drøm å bytte tilbake til 4frnt EHP-skia etterpå.

Hei bøttesmetten.

Jeg beklager personlig at du ikke likte skia. Men det er ikke relevant å sammenligne dem med tunge ski som EHP (glassfiberkonstruksjon og 2500gr i 193) uten at de er rigget som de skal (nockers er 2x200 gram lodd som skrus fast på rockerovergangene for å veie opp for den ulempen det er at ski er lette). Sunndalsfjella 190 er en rein karbonfiberkonstruksjon som veier 1650gr i 190cm, selv med nockers tangerer de så vidt 2kg. Så om du skal gjøre sammenligninger får du i det minste plukke noen EVI-ski som stiller i samme kategori, SIG eller lignende.

Sunndalsfjella er en modell som er helt ekstrem i skisammenheng. Det er nettop derfor vi har putta nockers på dem! De er stivere enn EHP, samtidig som de er ca 850 gram lettere per ski! (sammenlignet med EHP 193 2009).

Angående skarpe kanter så er de det ja, det er (kanskje dumt kommersielt men) bedre å levere ski med en kant som kan justeres litt ned enn ei ski der du må slipe hele såla ned for å få vinkelen helt slik du vil ha den. Sunndalsfjella er ikke for alle, men folk med alpin bakgrunn eller mye kjøreerfaring blir ofte glade i dem.

mvh Endre Hals / EVI / PROG

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349571 27/09/2016 15:56
T
Trygve Sande Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Hei,

Jeg har en stor del av skylda/æren for utforminga på Sunndalsfjella. For meg er dette ei fantastisk ski, og jeg har ikke lyst til å endre noe på den (noe som alltid er mulig for EVI, vi er ikkelåst opp mot dyre former e.l., og kan justere utforming av ski uten å bruke store ressurser på det).
Først er det viktig å forstå hvem denne skia er for: "These skis are slightly more challenging to ski than the Fundamentalisme, but aggressive and precise skiers will be rewarded with both more stable and speed friendly shape on the down, and less weight penalty on the up."
For å forklare dette på en annen måte: Hvis du er en presis skiløper, og har god kontroll på hvor tyngdepunktet ditt, så kan du utnytte forma på skiene til å kjøre forskjellige buer og kurver etter eget ønske, selv i bratt terreng (noe som ikke er mulig med ski med mye innsving, fordi kantgrep krever en gitt vinkel mot underlaget). Skiene kan også brytes løs i moderne "powerslides" (skrense kontrollert uten å miste så mye fart), men dette krever også litt mer kraft og presisjon enn hvis du hadde lengre taper foran.
EVI har forøvrig også hatt noen av Skandinavias beste frikjørere, slik som Karsten Gefle og Jon Larsson til å teste denne modellen. Det funger!

Men: den er ikke for alle. Dersom tyngdepunktet ditt slenges fram og tilbake når du kjører, og du er mer upresis, blir de også uforutsigbare.
Fundamentalisme har en mye mindre kompromissløs form, og er vesentlig mer tilgivende. Enda mer tilgivende og lettkjørt er Allemannsretten, med moteriktig stort innsving.
EVI har ski for alle frikjørere, men ta kontakt for å få hjelp til å velge riktig!

Redigert av Trygve Sande; 27/09/2016 16:22.
Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349578 27/09/2016 16:14
chili Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Hva har du/dere å si om skia jeg nevnte innledningsvis?
Jeg er ute etter en stabil og lettkjørt frikjøringsski, som fungerer fint i skogen også. Dedikerte herjeski har jeg allerede, så er ute etter en mer kjørerettet ski. Ikke for verste hardskallekjøringa, men noe midt i mellom et sted. Og de skal opp på en del topper, så lav vekt er fint og flott, men ofrer mange knebøy for bedre kjøreegenskaper!

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349583 27/09/2016 16:28
T
Trygve Sande Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Tja, da tror jeg umiddelbart at Violent eller Orange er fine ski for deg. Litt avhenging av hvilken bredde du vil ha. Dette er ski som de fleste som tester synes er lettkjørte og forutsigbare, samtidig som de takler litt dra-på-kjøring godt. De er lette uten å være superlette.
Iron er enda lettere. Men disse har mindre innsving. De kan nok også oppleves som mer tungkjørte enn Orange, i alle fall på kompakt føre, men er forutsigbare for de fleste.
Prøv gjerne skivelgeren også: http://www.eviski.com/ski-advisor

Redigert av Trygve Sande; 27/09/2016 18:22.
Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: Endre Hals] #2349585 27/09/2016 16:33
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
LItt på siden her, men det Endre skriver om stålkanter kan jeg skrive under på. Har selv et par ski fra Praxis, ser ut til å lage ski som ligner litt på EVI sin filosofi, og selv om de advarer om at skiene kommer sylskarpe tok det alt for lang tid før jeg gikk til angrep med fila. Frem til da var jeg utrolig skuffet over skia. Nå er jeg fornøyd med dem og tilbake til å bare være skuffet over meg selv ICON_SMILE

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: Trygve Sande] #2349587 27/09/2016 16:43
chili Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Trygve Sande
Tja da tror jeg umiddelbart at Violent eller Orange er fine ski for deg. Litt avhenging av hvilken bredde du vil ha. Dette er ski som de fleste som tester synes er lettkjørte og forutsigbare, samtidig som de takler litt dra-på-kjøring godt. De er lette uten å være superlette.

Tenker du enda lettere, så er kanskje Fundamentalisme tingen?
Prøv gjerne skivelgeren også: http://www.eviski.com/ski-advisor

Utgangspunktet mitt er rundt 115 mm bredde, det glemte jeg å si. Har et par på 108 fra før, så det sjiktet er dekka.
Med skivelgeren lander jeg på Asphalt eller Orange, alt ettersom hvordan jeg fintuner, men aller mest Asphalt. Ser at Orange har en jevnt 5-flex gjennom hele skia, vet ikke helt hvordan det blir å kjøre på for en som veier gode 110 kg ferdig pynta?
Dette med vekt er ikke veldig viktig, jeg kommer uansett til å kjøre de med tunge alpinstøvler som de må harmonere med

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349594 27/09/2016 17:10
bøttesmetten Offline
Veteran
Veteran
Ikke værst å få to både Endre Hals og Trygve Sande til å joine terrengsykkelforumet! Nesten så jeg må føre det opp på CV-en.

Ryktene sier at man bør holde tunga beint i munnen når man går inn i en diskusjon med de gutta her, men jeg prøver å svare på tiltale læll.

Sitat: Endre Hals
Jeg beklager personlig at du ikke likte skia. Men det er ikke relevant å sammenligne dem med tunge ski som EHP (glassfiberkonstruksjon og 2500gr i 193) uten at de er rigget som de skal (nockers er 2x200 gram lodd som skrus fast på rockerovergangene for å veie opp for den ulempen det er at ski er lette). Sunndalsfjella 190 er en rein karbonfiberkonstruksjon som veier 1650gr i 190cm, selv med nockers tangerer de så vidt 2kg. Så om du skal gjøre sammenligninger får du i det minste plukke noen EVI-ski som stiller i samme kategori, SIG eller lignende.

Skia jeg prøvde hadde ikke inserts for Nockers, og så vidt jeg vet var ikke det konseptet tilgjengelig på det tidspunktet. Jeg er (og var) fullt klar over at det blir feil å sammenligne tunge storfjellski med disse lette toppturskia, men at forskjellen skulle være så stor, hadde jeg ikke trodd. Jeg fikk dessverre ikke prøvd andre modeller den dagen, siden jeg bare hadde med meg Vulcan-støvlene mine, og Sunndalsfjella var de eneste med fornuftig lengde og fleks med tech-binding.
Sitat: Endre Hals
(...)men folk med alpin bakgrunn eller mye kjøreerfaring blir ofte glade i dem.

Sitat: Trygve Sande
Først er det viktig å forstå hvem denne skia er for: "These skis are slightly more challenging to ski than the Fundamentalisme, but aggressive and precise skiers will be rewarded with both more stable and speed friendly shape on the down, and less weight penalty on the up."(...) den er ikke for alle. Dersom tyngdepunktet ditt slenges fram og tilbake når du kjører, og du er mer upresis, blir de også uforutsigbare.

Jeg har 10 års erfaring som aktiv alpinist, og har både vert parkrotte og pudderhund siden den tid. Har landa flere dobbelflips, høkka 10 metersklipper og kjørt renner på Sunnmøre som Andreas Fransson hadde førstenedkjøringer på bare et par år før. Liker å tro at jeg er en habil og presis skikjører.

Videre vil jeg si at 3 runder i Vangslia på gjennomslags- og vindpakkføre ikke er et godt nok grunnlag til at jeg skal være altfor bastant i mine utsagn, men jeg kan ihvertfall si at de ikke passa meg og min kjørestil. Skia var stort sett stiv og fin, men når jeg tråkka til som jeg vanligvis gjør, ble tuppene altfor myke for meg og gjorde hele sving-opplevelsen til russisk rullett.

Jeg skal følge med på evt. demodager i vinter og teste andre modeller - hvis jeg får lov!

@tarhof på instagram
Pole Evolink 158/176 2019
Banshee Prime 2016
Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349629 27/09/2016 19:02
B
Bein Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg endte selv opp med et par Iron på tampen av fjorårssesongen etter å ha testet dem og et par andre modeller på demodag i Vangslia. For meg føltes de umiddelbart helt riktig. Jeg har ikke mer brukererfaring å komme med enda pga at jeg fikk mine egne i hus litt for sent til å teste på snø sist vinter. Men jeg fikk god veiledning av Endre undervegs, jeg tipper du har gode muligheter til det samme. Selv synes jeg det hadde vært fantastisk og sett Evi-ski i uavhengige tester mot andre ski. Tipper de hadde kommet godt ut

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: bøttesmetten] #2349648 27/09/2016 19:56
E
Endre Hals Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Sitat: bøttesmetten

Skia jeg prøvde hadde ikke inserts for Nockers, og så vidt jeg vet var ikke det konseptet tilgjengelig på det tidspunktet.

Det stemmer ikke. Nockers har vært tilgjengelig lengre enn Sunndalsfjella, (de første prototypene på nockers er fem år gamle) og alt av Sunndalsfjella har hatt mulighet for å sette på nockers.

(Ellers gratulerer med at du klarte få meg til å lage konto her). Som medlem i et oppstartsselskap er du sikkert fullstendig klar over hvor urettferdig det kan føles når noen slakter det du holder på med på syltynt grunnlag. Første gang jeg hørte om ideen deres tenkte jeg at dette må noen ha kommet på i fylla (Og det er ofte det som kjennetegner en genial ide). Men jeg sleiva ikke rundt i en tråd på et forum om det. For vi driver jo med det samme jeg og du Tarjei: Vi prøver å få til noe i det landet her. Jeg har kjempetrua på at dere får det til, og om vi produktutviklere kan la være å sparke etter hverandre har vi en mulighet alle sammen!

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: chili] #2349660 27/09/2016 20:33
E
Endre Hals Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
E
Sitat: chili

Utgangspunktet mitt er rundt 115 mm bredde, det glemte jeg å si. Har et par på 108 fra før, så det sjiktet er dekka.
Med skivelgeren lander jeg på Asphalt eller Orange, alt ettersom hvordan jeg fintuner, men aller mest Asphalt. Ser at Orange har en jevnt 5-flex gjennom hele skia, vet ikke helt hvordan det blir å kjøre på for en som veier gode 110 kg ferdig pynta?
Dette med vekt er ikke veldig viktig, jeg kommer uansett til å kjøre de med tunge alpinstøvler som de må harmonere med

Beklager at diskusjonen over her tok fokuset mitt, men jeg tenkte kanskje at min mening ikke betyr så mye i denne sammenhengen, inhabil som jeg jo er. Jeg skal uansett prøve å komme med noen anbefalinger slik skia er tenkt:

Iron (111)er den skia jeg ville tatt med meg som eneste ski på alpetur om jeg bare fikk velge ei ski uansett, og ingen planer var lagt, været er i det blå. De har nok innsving til at du kan legge dem på skjær i bakken, de er store nok til at du kan kose deg i det aller meste av gode løssnøforhold, og de er lette nok (karbonfiber rundt poppelkjerne) til at du kan bruke dem på skikkelige gåturer.

Asphalt er en stor og aggressiv ski, lang radius og brei midje, stiv fleks (har blitt en anelse mykere enn første generasjon) og ei skikkelig storfjellski i karbonfiberkonstruksjon. Dette er ei god og lett løssnøski for tunge skikjørere som presser godt fram.

Red, Orange og Violent er kanalfreste glassfiberski som har kortere innsvingsradius, har en geometri som gjør at de er lettere å sette opp sving (skia gjør det mest for deg), har en konstruksjon som er mere allsidig og tilgivende. De er litt tyngre enn reine karbonfiberkonstruksjoner, dermed tyngre å ta med på tur men bedre å kjøre med. Men de er absolutt ikke tunge ski relativt.

Vi kommer forøvrig med en helt ny modell som har vært under utvikling i noen år nå. (Dette er et samarbeid med blant andre Jon Håvard Grøgard), skia blir i første omgang lansert under navnet 456 IVORY og blir lagt ut på eviski.com en av de nermeste dagene. Den er 110mm på midten, har 22mR og SFI 57675. (mål 136-110-124 i 190cm), vil veie ca 2,2kg i den lengden, dette er en tyngre konstruksjon. Kommer i mange lengder med 5cm intervaller. Neste modell ut etter det blir storebroren til denne med 123mm midje, (dette er ei ski Karsten Gefle har vært med å spesifisere). Men det er vel i største laget til denne bruken.

Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: Øyvind V] #2349661 27/09/2016 20:34
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Tenkte kanskje perbl kom til å kommentere i tråden, men det kan være den har gått ham hus forbi. Mener han kjøpte et par i fjor som han er veldig fornøyd med. Du kan jo fyre avgårde en PM og høre om han vil dele sine erfaringer. Disclaimer: Vet ikke om han har en av de tre du vil ha info om.

Hehe, jeg fikk med meg tråden, og tenkte jeg skulle kommentere, men så at det var tre spesifikke modeller det var spurt om.

Jeg kjøpte Violent som en ett-pars-ski for et par sesonger siden, og som relativt middels skikjører må jeg si at jeg har vært veldig fornøyd med dem til mitt altmuligbruk. Trygve beskriver dem ganske bra synes jeg, har hatt et par turer i typisk halvbra Oppdalsføre der jeg virkelig har latt meg imponere over hvor forutsigbare skia oppfører seg for både middels kjører og føre.

Redigert av perbl; 27/09/2016 20:36.

Per B.
Re: EVI ski - brukererfaringer? [Re: bøttesmetten] #2349684 28/09/2016 06:32
T
Trygve Sande Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
T
Hei Tarjei,

Det er absolutt ikke meningen å trekke skiferdighetene dine i tvil!
Selv har jeg aldri landa dobbelflips, verken med Sunndalsfjella eller andre ski ICON_WINK
Poenget var at Sunndalsfjella ikke er laget for å være den enkleste å kjøre på, men at den skal ha noen ganske fete egenskaper som en sjelden finner i mainstream ski. Det gjør det litt til en elsk- eller hatski. Og at den kan kan kreve mer enn en tur å finne ut av.

Men at EVI også i høyeste grad har ski som er mer lettkjørte og umiddelbare, slik at det nok finnes frikjøringsski for alle.

Redigert av Trygve Sande; 28/09/2016 06:33.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå