Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nybegynner på sti, pedalvalg

Nybegynner på sti, pedalvalg #2348917 25/09/2016 12:14
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Hei,

Jeg skal gå til innkjøp av en fulldemper til neste sesong (antagelig en spark 930 eller 940). Spørsmålet blir, hvilken type pedaler skal jeg gå for? På min HT, fungerte det greit med klikkpedaler så lenge jeg holdt meg til grus... Med en gang jeg kom ut på sti var det for skummelt i mine øyne. Så jeg lurer på, bør jeg gå for en kombipedal eller en dedikert pedal uten feste for sykkelsko også heller investere i klikkpedaler det når jeg blir trygg nok i stier?

Evt har noen noen gode tips til kombi eller vanlige pedaler? Har tidligere hatt Shimano SPD A530 og syns forsåvidt de fungerer ok, men det finnes kanskje andre som har bedre grep eller lignende?

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2348921 25/09/2016 12:39
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Kombipedal er for pendle/hverdagssykkel. Totalt upraktisk i terrenget. Mye større, hekter og slår lett nedi og "alltid" feil side opp.
Jeg mener klikk er riktig på sti. Vurder heller julseklossene som løser lettere ut.

- Stefan
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2348926 25/09/2016 13:07
S
SimMat Offline
Fersking
Fersking
S
Jeg ville valgt shimano pedaler og tatt å slakka de helt, slik at det er veldig lett å klikke ut. Du kan også kjøpe Shimano cleats SM-SM56, disse kan du utløse alle veier, kontra andre man kun utløser en vei.

Cannondale Caad 12 Ultegra 2016
The Orange Beast - Homemade
Cannondale Beast og the east 1 2017
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2348929 25/09/2016 13:17
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vil anbefale Crankbrothers mallet og klikksko fra Five Ten. En trygg og stabil kombo.

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: larsdx] #2348935 25/09/2016 13:58
K
K-rev Offline
Entusiast
Entusiast
K
Er veldig fornøyd med flate pedaler og Five ten - sko. Dette sitter veldig bra, og løser samtidig ut akkurat når jeg vil, i hvilke retning jeg vil.

For min del har jeg det mye morsommere med denne kombinasjonen, enn med klikkpedaler som jeg hadde to sesonger.
Jeg tør å prøve meg på mer, og har blitt en merkbart bedre syklist av å ikke sitte fast i pedalen.

Redigert av K-rev; 25/09/2016 14:01.
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2348944 25/09/2016 15:13
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Helt klart klikkpedaler på sti.
For å komme oppover bratte bakker på glatt underlag, må man ha et jevnt rundtråkk for å ikke miste grepet. Også en stor fordel å kunne hoppe med å løfte beina. XT er billig og holdbart. Det å lære å beherske klikkpedaler, er en prosess alle har vært igjennom. Regn med litt knall og fall i starten, en bratt læringskurve og rask mestringsfølelse.

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: John_Harald] #2348945 25/09/2016 15:19
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: John_Harald
Også en stor fordel å kunne hoppe med å løfte beina. XT er billig og holdbart.

Er det egentlig en stor fordel å ikke kunne hoppe skikkelig på sykkel? Jeg er ikke spesielt flink på bunny, og tenker stadig at jeg bør kjøre mer med flatpedaler for å lære meg skikkelig hopping.

Per B.
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: larsdx] #2348948 25/09/2016 15:36
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: larsdx
Vil anbefale Crankbrothers mallet og klikksko fra Five Ten. En trygg og stabil kombo.

Veldig enig i valg av system, men ville nok gått for Crankbrothers Candy i stedet for Mallet på en spark 930 eller 940. Gir nok støtte i massevis og ser jo bedre ut da..

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: perbl] #2348949 25/09/2016 15:50
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: perbl
Også en stor fordel å kunne hoppe med å løfte beina. XT er billig og holdbart.

Er det egentlig en stor fordel å ikke kunne hoppe skikkelig på sykkel? Jeg er ikke spesielt flink på bunny, og tenker stadig at jeg bør kjøre mer med flatpedaler for å lære meg skikkelig hopping.

Ordla meg utydelig.
Klikkpedaler skal man ha for å ha et jevnt rundtråkk. Det gjør at man kommer opp. Det er hovedgrunnen, uten klikkpedaler må man gå opp.

Det neste er kontroll over sykkelen. Ikke like viktig, men man ønsker jo å være i et med sykkelen.. Mente ikke hoppe, men kunne enkelt hjelpe sykkelen over små hindringer som røtter, stubber og små steiner. Dette er selvfølgelig mulig uten klikkpedaler, men hvis man ser bort i fra rundtråkk gir klikkpedaler mer kontroll, sikkerhet og glede ICON_SMILE

Redigert av John_Harald; 25/09/2016 15:51.
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: thomah25] #2348980 25/09/2016 17:58
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thomah25

Veldig enig i valg av system, men ville nok gått for Crankbrothers Candy i stedet for Mallet på en spark 930 eller 940. Gir nok støtte i massevis og ser jo bedre ut da..

Nye Spark er vel en fullblods stisykkel. Men har bestilt Candy til plussykkelrn, så både håper og tror du har rett.

Synes Crankbrothers er suverent mye bedre enn Shimano på sti.

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: John_Harald] #2349046 25/09/2016 21:16
RoyK Offline
Besatt
Besatt
For å komme oppover bratte bakker på glatt underlag, må man ha et jevnt rundtråkk for å ikke miste grepet.

Billige, flate pedaler fra G-sport suger jo, men kjøper du gode med mye pigg, klarer du fint bakkene også med flate greier.

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: RoyK] #2349096 26/09/2016 07:30
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Sitat: RoyK
For å komme oppover bratte bakker på glatt underlag, må man ha et jevnt rundtråkk for å ikke miste grepet.

Billige, flate pedaler fra G-sport suger jo, men kjøper du gode med mye pigg, klarer du fint bakkene også med flate greier.

+1

Bruker disse pedalene , og det supre. Følger også med skruer, i to lengder

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349097 26/09/2016 07:44
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er stor forskjell på flatties. 50/50 synes jeg funker veldig bra og gir godt grep. Det verste jeg vet er å skulle sykle ned en morsom nedkjøring, men så mister beina grep på pedalene pga risting og hopping så man må justere posisjonen hele tiden. Med gode flatties med skruer/pigger er dette omtrent ikke-eksisterende.

Skal sies at jeg foretrekker klikkpedaler til alt bort sett fra bratt knotsykling og trening på crux uten fotisett.

Dette med at klikkepedaler er skummelt på sti går fort over, snart går utklikking på autopilot. Jeg synes også det var ekkelt de første ukene, verre blir det av at man nøler over hindringer fordi man er redd for at man ikke får klikket seg ut om man ikke kommer seg over. Jeg ville kjørt klikk, så justerer du så de løser seg ut lettere den første tida.

Redigert av Hoaas; 26/09/2016 07:44.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349202 26/09/2016 12:02
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Som nevnt over, kombipedaler er bare å drite i, de er helt ubrukelige på sti.

Kjøp deg et par trail pedaler fra Shimano, de har litt "plattform".
Så monterer du SH56 cleats på skoene du bruker på sti, disse løser ut mye lettere (løser ut flere veier) enn standard SH51 som kun løser ut rett sideveis.

Med pedalene på slakkeste innstilling og SH56 er det null problem å løse ut, selv i panikkmodus.
Så kan du stramme litt og litt på pedalene og etterhvert gå over til SH51 cleats om du vil ha skoene "limt" til pedalene.
Jeg sykler kun sti, med klikkpedaler, bruker de mye til å "dra med" sykkelen opp crux.

Redigert av Christpa; 26/09/2016 12:04.
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349207 26/09/2016 12:19
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Jeg begynte som grønnskolling på sti med lykt sent i fjor høst og syntes det var dritskummelt å sitte fast første kvelden og hadde noen klønete tryn (kanskje de to, tre første skal jeg være ærlig å innrømme). Justerte pedalene kveld nr 3 og det hjalp på selvtilliten. Usikkerheten gikk fort over samtidig som jeg ganske kjapt ble bedre teknisk og begynte å forstå hva som var mulig å lykkes med (ikke så rart når jeg begynte på null:-). Fordelene med klikkpedaler er åpenbare synes jeg. Jeg har shimanopedaler og synes innimellom det er litt vanskelig å klikke inn igjen på våt snø/is da det samler seg i mekanismen. Holdt på ganske mye i vinter på is, gjørme og sleipe røtter. Dritgøy men flere tryn, gjørme osv enn på landeveien.

Redigert av EmilZipp; 26/09/2016 12:24.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: Christpa] #2349217 26/09/2016 12:45
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Christpa

Så monterer du SH56 cleats på skoene du bruker på sti, disse løser ut mye lettere (løser ut flere veier) enn standard SH51 som kun løser ut rett sideveis.

Med pedalene på slakkeste innstilling og SH56 er det null problem å løse ut, selv i panikkmodus.
Så kan du stramme litt og litt på pedalene og etterhvert gå over til SH51 cleats om du vil ha skoene "limt" til pedalene.
Jeg sykler kun sti, med klikkpedaler, bruker de mye til å "dra med" sykkelen opp crux.

Kan ikke helt si meg enig i dette. Gikk denne veien selv. Men problemet med SH56 er at de klikker seg ut hele tiden og særlig når du absolutt ikke vil at de skal klikke seg ut, for eksempel akkurat når du tråkker i for å komme over en knei.

Å gå over fra SH56 til SH51 førte til masse trynings og et par uker med lav selvtillig.

Ville enten startet med SH51 og pedalene innstilt så åpne som mulig eller, som sagt, Crankbrothers .

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349230 26/09/2016 13:25
Marius M Offline
Medlem
Medlem
DISCLAIMER: Jeg har aldri prøvd klikkpedaler på sti. Har kun klikk på hybriden

Jeg kjører flate pedaler (Straitline Defacto). Beina sitter som støpt og jeg har faktisk aldri (!) mista grepet og skrapa opp leggen. Grunnen til at jeg ikke har turt å prøve kikk er fordi jeg er redd for at jeg ikke skal klare å klikke inn i pedalen fort nok. På flatties er det instant grep med en gang og det synes jeg er digg.

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: larsdx] #2349231 26/09/2016 13:31
Christpa Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Christpa

Kan ikke helt si meg enig i dette. Gikk denne veien selv. Men problemet med SH56 er at de klikker seg ut hele tiden og særlig når du absolutt ikke vil at de skal klikke seg ut, for eksempel akkurat når du tråkker i for å komme over en knei.

Å gå over fra SH56 til SH51 førte til masse trynings og et par uker med lav selvtillig.

Ville enten startet med SH51 og pedalene innstilt så åpne som mulig eller, som sagt, Crankbrothers .

Er vel mange meninger om dette, men hvis frykten er å ikke få ut beina av pedalene er SH56 fine å starte med IMO.
Sikkert mange som syns det er bedre at de er litt på den løse siden, enn å tryne fordi beina sitter fast.
Men helt enig i det du sier at de kan sprette ut i rufsete partier.

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349245 26/09/2016 14:46
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Takk for mye tilbakemeldinger! Jeg føler jeg har ganske god kontroll på ut/inn klikking, da jeg har syklet nesten to sesonger med det, men det har i hovedsak vært på grus, og veldig lite sti. Men de gangene jeg syklet på en litt grovere og avansert sti har det vært for skummelt. Jeg har SH51 og kjørte med veldig slakk innstilling. I tillegg har jeg en sykkelsko ala denne typen (husker hverken merke eller modell): https://www.xxl.no/diadora-x-tornado-sykkelsko/p/1094933_1_style
Men disse skoene er veldig stive og glatt på undersiden dersom den ikke er klikket inn. Så det å prøve å løse ut ene foten f eks over noen partier var også helt håpløst, fordi da sklei foten bare overalt selv på den andre siden av kombipedalen. Med en gang jeg gikk over på joggesko føltes det mye tryggere og jeg gjennomførte mye større deler av løypen.

Så jeg går nok for en type flatties og dropper kombipedal helt, også etter en sesong eller to går jeg kanskje tilbake til klikkpedaler igjen, for da har jeg antagelig fått opp en del teknikk generelt og blitt tryggere på hva jeg får til på sykkelen.

Ser at en del flatties har skruer/pigger, disse vil vel slite en del på vanlige joggesko? Så må vel antagelig gå til innkjøp av noen dedikerte mtb sko for dette antar jeg? Eller vill ikke slitasjen bli så mye? Joggesko har jo også selvfølgelig sikkert ikke en like stiv såle, slik at all kraften blir ikke like bra overført, men jeg vil vel ikke tro at jeg er en så avansert bruker helt ennå at jeg merker stor forskjell...

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349247 26/09/2016 15:09
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Jeg kan fortelle min historie med flats og clips

Startet med DH sykkel i en sesong på flats. Gikk til innkjøpt av stisykkel sesongen etterpå og fortsatte der med flats. Planen var å sykle en sesong med flats før jeg skulle gå over til clip.

Sleit mye med at småslag og risting på knotstier som slo meg ut av pedalene. Dvs ikke helt ut, men slik at jeg ikke hadde optimal plassering på pedalen. Ble mye justering av pedalene/sko under syklinga som gjorde at jeg mista flyt.

Ble så jeg kjøpte et par CB mallet DH, da jeg liker støtten flats gir. Prøvde meg på noen shimano m200 sko jeg fikk tak på. Det var helt katastrofe. Sklei bare rundt i pedalen siden sålen ikke hadde noe friksjon.

Likte FiveTen skoa jeg brukte på flat pedalene, så gikk til innkjøp av noen fiveten for klikk med lik såle. Da ble det noe helt annet. Føles ut som flats, men med fordelene til clips

I starten med klikk var det helt jævlig med oppoverkrux, og jeg gikk opp mange crux jeg turte å prøve med flats. Dette begynner å gå seg til, og handler bare om å tørre.

Angrer ikke på valget med klikk, men har skjønt at riktig match mellom pedal og sko utgjør nesten alt. Gå for noe du veit funker som andre anbefaler.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke lærte meg manual og skikkelig bunnyhopp teknikk på flats. Nå driver jeg å jukser med klikkskoa, noe jeg kommer til å måtte betale dyrt for en dag.

Jeg ser at steder det er veldig bratt og ofte bløtt er det en del som velger flats, grunnet at man tidvis er mye mer nedi eller trenger de ekstra millisekundene på bailout. Dette er noe man også bør tenke på.

Fiveten og Crank brother er gull, finnes sikkert mye annet bra også.
H

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349287 26/09/2016 18:14
Marius M Offline
Medlem
Medlem
Sitat: dTd

Ser at en del flatties har skruer/pigger, disse vil vel slite en del på vanlige joggesko? Så må vel antagelig gå til innkjøp av noen dedikerte mtb sko for dette antar jeg? Eller vill ikke slitasjen bli så mye? Joggesko har jo også selvfølgelig sikkert ikke en like stiv såle, slik at all kraften blir ikke like bra overført, men jeg vil vel ikke tro at jeg er en så avansert bruker helt ennå at jeg merker stor forskjell...

Jeg brukte noen "terrengjoggesko" med ganskd lite mønster i ca 2 år og det gikk helt fint. Godt grep. Trodde at det skulle slite mer på sålen for å si det sånn. I år har jeg brukt arc'teryx arakys. De sitter enda litt bedre pga ganske stiv og klissete såle, men bakdelen er at de ikke er så vanntette. Jeg tror ikke det er helt nødvendig å kjøpe sykkelspesifilkke sko men det er greit å ha et par sko som du kan skitne skilkelig til..

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349308 26/09/2016 19:22
D
dTd Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Ja, jeg har selv "terrengjoggesko" som tom har goretex membran fra Asics, http://www.running-style.com/7385-thickbox_default/asics-gel-fuji-trainer-3-gtx.jpg med en relativt grov såle også. Så tipper jeg da slår til med en eller annen flattie, og prøver disse i hvert fall i starten av sesongen, så må jeg vel fort gå over til noe som er litt lettere, tipper de kan bli noe varme på sommerdager. Disse satt i hvert fall ganske greit på mine ganske slappe kombipedaler.

Re: Nybegynner på sti, pedalvalg [Re: dTd] #2349431 27/09/2016 08:43
Marius M Offline
Medlem
Medlem
Det blir sikkert å funke kjempebra ICON_SMILE

Moderator  support