Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

4-dagers glampacking - Hva må med?

4-dagers glampacking - Hva må med? #2348420 23/09/2016 08:56
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Jeg skal neste uke legge ut på en firedagers racer-tur i Pyreneene. Planen er dagsetapper på ca 140 km med omlag 3000 høydemeter. Overnatting vil foregå på enkle forhåndsbestillte hoteller.

Jeg vil bruke den vanlige landeveissykkelen, uten modifikasjoner.
Den er en Cannondale Super Six EVO anno 2012 med ti-delt Dura Ace, karbonclinchere, karbonstyre og karbonsetepinne. Dekkene er nye 26mm S-works Turbo med grønne latex-slanger.

Jeg ønsker ikke å sykle med sekk, men kommer til å bruke en 9-10liters Apidura seteveske. Jeg vil også bruke trøyelommene.

Jeg vil ha med minst mulig, men samtidig nok til at det blir ok komfortabelt. Mat vil bli kjøpt underveis.

Jeg antar at jeg på fire sykkeldager klarer meg med to sykkelskift - selebukse, undertrøye, kortermet trøye, sokker x 2 - Jeg vil ha på ett fra start, det andre må i veska.
I tillegg trenger jeg ett skift med klær for restaurantbesøk på kvelden.
Tanken er to rene underbukser, shorts, langermet ulltrøye, t-skjorte og flipflops.

I tillegg tar jeg med løse knær, løse ermer, buff, vest, vindjakke, hansker.

Reservedeler vil være kjedesplint, 3 slanger, nytt dekk, pumpe, miniverktøy, strips, tape.
Jeg vil også måtte ta med telefonlader, gps-lader, frontlykt med fulladet batteri og rødblink.
Lommebok, pass og kredittkort må selvfølgelig med. Noe jeg har glemt?
Får jeg plass til dette i en Apidura small veske? Jeg har ikke veska fysisk ennå.

Jeg tar et grytidlig morgentog fra Barcelona til Puigcerda og sykler opp til Plateu De Beille på den første dagen. Port de Aspet og Col de Mente står på planen på dag to, mens det blir en noe flatere dag tre. På den siste dagen drar jeg gjennom hele Andorra tilbake til Puigcerda.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2348426 23/09/2016 09:15
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Ikkje svar på spørsmålet ditt, men eit par innspel: Treng du ekstra dekk og så mange slangar? To slangar og lappesaker, spør du meg. Dette er sjølvsagt avhengig av korleis du vurderer risiko, men eg har så godt som aldri med meg ekstra dekk, og på turar der det kunne ha vore aktuelt, ville eg også ha hatt med girøyre og vaier. Skulle uhellet inntreffa, vil det vera lettare å skaffa nytt dekk enn riktig girøyre undervegs.

Ekstra hanskar i tilfelle du blir våt og kald.

Kjenner ikkje seteveska du har tenkt å bruka, men eit godt tips kan uansett vera å ha littegrann ekstra bagasjekapasitet, f.eks. ein tørrpose stroppa fast i styret.

God tur!

Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2348427 23/09/2016 09:15
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Toalettsaker, landevei caps, de kuleste solbrillene, gel/bar ?, en pocketbok (om du er lesehest) samt gopro/kamera slik at vi misunnelige får se hvor flott du har hatt det. God tur !

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2348428 23/09/2016 09:19
sykkeloyvind Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
På sist langtur revna jeg et dekk som kun hadde gått 400 km. Jeg var ikke i stand til å sykle videre på det, selv etter forsøk med gelepakning på innsiden. Det kan være langt mellom sykkelbutikkene. Et 250 grams dekk føler jeg er en billig forsikring. Å sykle et par mil på en karbonfelg på jakt etter et dekk er lite smart.

Men to slanger holder nok. Girøre har jeg liggende, det kan jo taes med - veier ingenting.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2348455 23/09/2016 10:18
esv Offline
Avhengig
Avhengig
Høres ut som en fin tur!

Min forrige lignende tur var på 4 dager fra hjerkinn til oslo via diverse omveier, ca 800km, 10 000 hm. I drittvær. Da hadde jeg med meg alt jeg trengte i en vanlig (men stor) setetaske og en liten overrørsveske .

Hadde med meg en syltynn bukse, en tynn boxer, en tynn dungenser. Lader til telefon og gps. To slanger. Multiverktøy.

Gikk barbent i sykkelskoene de to første kveldene. Siste kvelden kjøpte jeg meg et par sko og et par sokker på den lokale coopbutikken som jeg sendte hjem med posten... Hadde ikke med ekstra sykkeltøy, så vasket på kvelden.

Jeg ville droppet ekstra sykkeltøy, ekstra boxer og ekstra dekk dersom det viser seg å ikke være plass. Som nevnt er det greit å ha litt plass i lommer til å ha med lommemat, kunne ta av seg litt klær etc.

God tur!

Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2348460 23/09/2016 10:25
H
hrukin Online
Besatt
Besatt
H
Siden det ikke veier noe, et par ekstra skruer til cleats. Kommer sikkert ikke til å få brukt for det, men etter å ha hatt en løs cleats på Italiatur tidligere så er det alltid med i boksen med det rare i

Squadra Amarone Ciclismo e Vini

Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2348478 23/09/2016 10:54
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Generelt tips: Mykje vekt og volum i seteveske er ikkje spesielt komfortabelt å sykla med. Uavhengig av om du har plass i veska eller ikkje, kan du med fordel festa ting du trur og håper du ikkje får bruk for, til underrøyret. Ekstradekket, girøyret, den eine slangen og mulitverktøyet i ein plastpose du teipar fast. Schtögg løysing, men veldig grei måte å få ting unna vegen.

Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2348500 23/09/2016 12:02
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Er det et alternativ også å ha med styreveske? Det er kanskje litt mye bry å bytte ut et lett karbonstyre med et mer solid aluminiumsstyre, men styrevesker er praktiske greier.

P.S: Det høres forresten ut som en veldig fin tur.

Redigert av lektorHaugen; 23/09/2016 12:04.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2348954 25/09/2016 16:15
G
geronimo Offline
Entusiast
Entusiast
G
Jeg synes det er greit å ha med en ekstra selebukse på sånne turer. Det er ikke alltid paddingen tørker over natta når den blir vasket kvelden før. Ekstra sykkeltrøye går fint å droppe, den tørker alltid over natta.

Re: 4-dagers glampacking - Hva må med? [Re: sykkeloyvind] #2349026 25/09/2016 20:00
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Tannbørste, men det hadde du garantert kommet på ICON_WINK
Hvis du skal spise lunsj/frokost andre steder enn på kafe, så det du evt trenger for fikse maten, noe å dele/smøre brød med kanskje

Speedsleev original kan brukes for å feste ting til ramma

Både løse ermer, vest og vindjakke høres ut som litt for mange alternativer, hva med bare vindjakka, du har vel ikke så stort behov for å justere antrekk i fart. Den langerma ulltrøya går under vindjakka i nødsfall

Sånne skotrekk som går over tåpartiet på skoa tar liten plass

Redigert av Radival; 25/09/2016 20:02.

Moderator  support, Valentino