Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rulle? Hvor starter jeg?

Rulle? Hvor starter jeg? #2347967 21/09/2016 18:48
N
NorwayHaram Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Så at det var en tråd for et par år tilbake her på akkurat samme tema og beklager om jeg tar det opp på ny, men... mye har vel skjedd bare på et år.

Spm er rett og slett: Hvor starter jeg ved valget av sykkerulle?

Jeg er helt fersk i gamet og har bare utendørs erfaring. Har derimot kjøpt nytt hus med stor tv-stue og god plass i kjelleren. Kunne tenkt meg å koble opp på skjerm både traseer og diverse program.

Lurer på om noen med god erfaring her kunne gitt noen tips på hvor jeg bør starte og hvilke feller jeg ikke bør gå i?

Har prøvd å google litt rundt emnet, men finner bare en tråd her inne for noen år siden.

Re: Rulle? Hvor starter jeg? [Re: NorwayHaram] #2348011 21/09/2016 20:37
J
JanHenrikA Offline
Fersking
Fersking
J
Hei
Jeg har ikke mye erfaring, men syklet det meste av forrige vinter på rulle. Akkurat hva du trenger, kommer an på ambisjonene, budsjettet og hvor sterk du er.

Jeg kjøpte en enkel rulle på tilbud på XXL. En Tacx Flow Smart-rulle, Den fungerer godt for mitt bruk. Men det finnes nok bedre ruller om budsjettet tillater det. Mye av forskjellen ligger i max bremseeffekt, dvs hvor mye bakke den kan simulere.

Det finnes mer avanserte ruller som f.eks Wahoo Kickr og Tacx Flux eller Neo. Fordelen her er lavere støynivå og mer realistisk rulling. Simulerer nedoverbakke etc. Men prisen er jo endel høyere.

I tillegg kjøpte jeg:
- Eget rulledekk og bygget opp et eget bakhjul for rullebruk.
- Ant+ USB mottaker for å koble til PC, koster noen hundrelapper.
- Abonnement på Zwift $10 pr måned.

Kan også anbefale gulvvifte, underlagsmatte og evt trekk til sykkelen pga salt svette.

Zwift er en fantastisk plattform for rullesykling, det gjør noe som er ganske monotont og kjedelig mye mer spennende. Kan også integreres med Strava. Kommer nå også til Ipad, så du slipper å sette opp PC og det brukes da bluetooth fremfor ANT+.

Ett par tips:
- Pass på at rulledekket er pumpet ordentlig opp. Bruk gulvpumpe med trykkmåler og pump til 100 psi. Hadde problemer med punkteringer i starten pga for lavt trykk.
- Kalibrer rullen for å få riktig Watt-avlesning.

mvh
Jan Henrik

Re: Rulle? Hvor starter jeg? [Re: JanHenrikA] #2348089 22/09/2016 07:20
N
NorwayHaram Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
Tusen takk for fyldig og godt svar JanHenrikA.

Gode poeng her. Fabelaktig.

Re: Rulle? Hvor starter jeg? [Re: NorwayHaram] #2348108 22/09/2016 08:24
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Kommer du til å bruke rulla mye og har en racersykkel, eller en annen sykkel med vanlig hurtigkobling bak du ønsker å bruke bør du se på direkte-monterte ruller der du monterer bakrammen rett på rulla uten bakhjul.
Disse er som oftest veldig mer stillegående enn de med rulle på bakhjulet, i tillegg til at de gir jevnere belastning.
Unn deg gjerne en rulle med en form for watt-måling, da er det lettere å motivere seg til treningen og du vil oppleve at rulletreningen er det mest effektive du noen gang har gjort. Du får også et objektivt mål på formen.
Wahoo Kickr, Tacx Neo, Elite Turbo Muin eller tilsvarende - Smart-ruller med nettbrett/pc-oppkobling gir deg gleden av å kunne konkurrere over nettet og sykle løyper og følge med på forhåndsprogrammerte program.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Rulle? Hvor starter jeg? [Re: NorwayHaram] #2348118 22/09/2016 09:09
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Et mulig verdiløst innspill fra sidelinjen:

Det er utrolig mange ubrukte ruller i de norske hjem. Hovedårsaken er at dette er trolig verdens kjedeligste treningsform for sykkel, og du må være veldig motivert og strukturert for å bruke den nok. Alt over en times økt fremstår fort som helt ulidelig, selv med storskjerm.

Prøv helst derfor en lånerulle først før du investerer.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Rulle? Hvor starter jeg? [Re: simenf] #2351069 02/10/2016 20:49
N
NorwayHaram Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
takk for tipset ICON_SMILE Har nå flere på hånd som jeg har tenkt å låne her.

Re: Rulle? Hvor starter jeg? [Re: sykkeloyvind] #2351070 02/10/2016 20:50
N
NorwayHaram Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
N
takker for gode tips.

Re: Rulle? Hvor starter jeg? [Re: NorwayHaram] #2351408 03/10/2016 17:55
R
Randomrex Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hei,

Slår et slag for BKOOL Pro.
Ingen kalibrering, latterlig enkelt oppsett og en netflix-lignende månedsbetaling (10Euro?) gir deg tilgang til et hav av ruter med og uten video. Zwift fungrer også bra dersom du liker å sykle rundt på en øy.. ICON_SMILE Bkool har forresten stadig konkurranser i velodrom og både sommer- og vintercupper.

Jeg har Bkoolen i en leilighet, og må innrømme jeg ikke tråkker særlig fortere enn 50km/t av respekt for naboene, men opp til 45km/t er det ikke noe problem med en matte under.

Bkool er absolutt ikke fasiten, men jeg tenkte bare sørge for at den ikke blir glemt. ICON_SMILE Lov å vurdere.

Lykke til!

Moderator  support