Hvis jeg blir kvitt min nåværende landeveissykkel skal jeg ha ny neste sesong, og må gjøre noen vanskelige valg. For omtrent samme pris kan man få fjong sykkel med komplett DA mekanisk gruppe, eller Ultegra Di2. Eller man kan få mekanisk Ultegra med skivebrems.
Hvilken sykkel er mest lettsolgt på finn/sykkelbørsen når vi skriver høst 2017? * Mekanisk DA med vanlige bremser, eller... *...mekanisk Ultegra med skivebrems, eller... *...Ultegra Di2 med vanlige bremser.
Jeg synes det er forskjell på hvor fine de tre syklene er, men siden form og farge er så vanskelig å diskutere lar jeg være å si hvilke konkrete sykler det er snakk om
Redigert av Øyvind V; 21/09/201613:15.
Re: Spåkula - Hot på bruktmarkedet i 2017/18
[Re: Øyvind V]
#234788321/09/201613:28
Hvilken sykkel er mest lettsolgt på finn/sykkelbørsen når vi skriver høst 2017? * Mekanisk DA med vanlige bremser, eller... *...mekanisk Ultegra med skivebrems, eller... *...Ultegra Di2 med vanlige bremser.
For meg er det soleklart *...mekanisk Ultegra med skivebrems, eller... Er 98 % sikker på at min neste sykkel blir med skivebremser. Tror det er dit vi er på vei, men jeg tror ikke forskjellen i 2.håndsverdi vil være enorm allerede til neste år. Iom at du tydelig har god deal, og mest sannsynlig snakker om begrenset tap uansett så tror jeg Dura Ace vil være morsomst.
- Stefan
#234789121/09/201613:42
Men spøk til side: Av de du nevner, vil jeg tro mekanisk Ultegra med skivebrems vil være mest lettsolgt. Unntak måtte være om den aktuelle kjøpergruppen er ryttere som deltar i ritt der skiver muligens ennå ikke måtte være tillatt i 17/18. Men de kjøper neppe brukt?
Ikke mange sykler med felgbremser her gitt
#234790121/09/201614:32
Jeg er absolutt ikke spåmann jeg heller... men jeg ville satset på mekanisk gruppe og skiver + sikret meg at ny ramme er klar for oppgradering til Di2 (det siste gjelder vel i praksis det meste som selges). Jeg kommer til å ha skiver på min neste sykkel selv om mekanisk DA 9000 og klosser fungerer utmerket og vel så det.....
Redigert av EmilZipp; 21/09/201614:33.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
[Re: EmilZipp]
#234797521/09/201619:29
Takk for innspill. Skiver, skiver og skiver der altså. Og jeg er på mange måter veldig enig. Ser for meg at skivebrems er det som _virkelig_ utgjør en forskjell, og har ved flere anledninger tatt meg i å ønske jeg hadde skivebrems på landeveissykkelen. Di2... Not so much. Hører folk er fornøyd, men med mine 10 tommeltotter og generelt lave forståelse for komponenter med bevegelige deler tror jeg ikke det er så mye å hente. Mekanisk DA har fungert supert på de to siste syklene, så biiiittelitt mer presis giring er ikke noe stort savn akkurat.
Jeg har en god deal på kjøp av sykkel, men jeg er da låst til Scott. Og Scott viser seg å være svært tungsolgt på bruktmarkedet. Veldig enkelt på terreng, men bortimot håpløst når det gjelder landevei. Litt usikker på hvorfor. Kjedelig kanskje, men jeg synes ikke Trek og Giant, f.eks., er så innmari mye sprekere, og det er sykler som begge virker mer lettsolgt.
Og siden jeg er låst til Scott, har jeg det fjollete i-landsproblemet at den sykkelen som kanskje er mest fornuftig, Addict 20 Disc, er den jeg synes er absolutt kjipest. Og den er tung (8,2 kg). Den jeg har lyst på er Addict 10. Samme som den jeg har i år, bare med nye farger og nye DA (som jo er litt bling). 6-7 tusen i forskjell på veil.-pris på de to, men også 1,2 kg forskjell i vekt.
Burde vel gå for skivebrems. Men tenker også at om man først skal gå for skiver så bør det være god kvalitet. Nå er det sikkert kurant det som står på Addict 20, men det er så vidt jeg kan se ikke Ultegra-brems (?). Skal man ha DA-skiver må man opp på Addict RC, og man dobler (!) veil.-prisen. Og sykkel til 100.000,- kroner skal jeg IKKE ha. Har også sett på Solace-serien, men det blir for tungt altså. 8,3 kg for en landeveissykkel er litt i overkant.
#234797921/09/201619:36
Og Scott viser seg å være svært tungsolgt på bruktmarkedet. Veldig enkelt på terreng, men bortimot håpløst når det gjelder landevei. Litt usikker på hvorfor.
Tja, jeg hører aldri noen snakke om Scott landeveissykler. Får nesten følelsen av at det er et terrengsykkelmerke som også lager landeveissykler . Hvis det attpåtil er litt dyrt uten noe schwung og...vel...ikke akkurat pene.
#234800721/09/201620:31
Nå er det sikkert kurant det som står på Addict 20, men det er så vidt jeg kan se ikke Ultegra-brems (?).
Addict 20 har BR-RS805 som er Ultegra-nivå og siste generasjon kaliper tilpasset landeveissykler. Kommer på sykler med Ultegra eller DA mekaniske eller elektroniske grupper. Helt topp, med andre ord. Man må ikke ha nyeste DA BR-R9170.
Har selv forrige generasjon R685, som også fungerer upåklagelig.
Har forresten hatt sykkel med Sram HRD700. Synes SRAMs bremser fungerte tilnærmet like bra, men jeg er ikke helt nøytral ettersom jeg ikke er så glad i Double Tap og foretrekker Shimano
[Re: anonym22]
#234801621/09/201620:47
Og Scott viser seg å være svært tungsolgt på bruktmarkedet. Veldig enkelt på terreng, men bortimot håpløst når det gjelder landevei. Litt usikker på hvorfor.
Tja, jeg hører aldri noen snakke om Scott landeveissykler. Får nesten følelsen av at det er et terrengsykkelmerke som også lager landeveissykler . Hvis det attpåtil er litt dyrt uten noe schwung og...vel...ikke akkurat pene.
Du er nok inne på mye riktig. De er litt dyre, de har ikke riktig "schwung", og det er litt delte meninger om utseendet. Men det er jo gode sykler. Når jeg selger mine har jeg derfor ikke så mye håp om at snobbene blant oss skal få rykninger og "bare må ha det"
De syklene som ser best ut er toppmodellene, men de koster jo så absurd mye at det ikke er aktuelt.
#234804722/09/201606:13
Bare en tanke mht Scott (Merida mfl som har vært dikutert på forumet nylig).. Om du kjøper topp modellen til 100K så er verdifallet i kroner og prosent grisete sammenlignet med de merkene folk setter opp først i søkefeltet på finn.no. Men er det like ille om du kjøper en billigere Scott til 30-40K ??? Og om svaret på det siste er at Scott faller 10K mer enn en tilsvarende Cervelo/Specialized/Cannondale mfl... ja da er rabatten din spist opp og du kan like greit handle noe annet med høstpris.
Som jeg har skrevet noen ganger før, jeg er gjerrigknark og kjøper brukt, da har noen andre tatt en god del av verdifallet for meg............ mer risiko, ja det er det..........
Lykke til, gnagingen før kjøp er jo artig det også ! og forresten så synes jeg Scott Addict Disc er en pen sykkel. Ikke like begeistret for 2017 Foil med Svart top+head tube og resten i annen farge...
Redigert av EmilZipp; 22/09/201606:48.
[Re: anonym22]
#234806422/09/201606:53
Hypen etter Scott terrengsykler gjenspeiler nok ikke annet enn at de har vært gode på markedsføring. Paradokset er jo at de fleste er mer opptatt av størrelsen på rabatten enn hva man betaler På landeveien så er det bare andre merker som har mer appel.
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
#234807322/09/201606:56
Hva er det med sykkelen du har som ikke fungerer tilfredsstillende. Kanskje ta et år til på den sykkelen du har for å sjekke utviklingen av skivebremser for rittsykler som jeg forstår du er ute etter. Kjedelig svar, jeg vet.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
[Re: hrukin]
#234807722/09/201607:05
Hva er det med sykkelen du har som ikke fungerer tilfredsstillende. Kanskje ta et år til på den sykkelen du har for å sjekke utviklingen av skivebremser for rittsykler som jeg forstår du er ute etter. Kjedelig svar, jeg vet.
Ikke kjedelig i det hele tatt... Det er faktisk den løsningen som ligger nærmest akkurat nå. Jeg synes det er litt tidlig å gå for skiver, og er storfornøyd med årets sykkel, så det blir antakelig så jeg beholder den en sesong til.
[Re: pharynx]
#234807922/09/201607:07
Ikke kjedelig i det hele tatt... Det er faktisk den løsningen som ligger nærmest akkurat nå. Jeg synes det er litt tidlig å gå for skiver, og er storfornøyd med årets sykkel, så det blir antakelig så jeg beholder den en sesong til.
Jeg tar spranget, og går for skiver neste år. Jeg er enig at det er litt tidlig, men da jeg kjører lite løp og ikke er like gira på kvikke sykler er det bare å gi gass tenker jeg.
og ikke er like gira på kvikke sykler er det bare å gi gass tenker jeg.
Haha, du har allerede innrømmet at du liker kvikke sykler, men siden du er blitt en gammel mann med kronglete rygg må du gå for sykler med mer komfort.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
[Re: Alpers]
#234812922/09/201609:32
Jeg tar spranget, og går for skiver neste år. Jeg er enig at det er litt tidlig, men da jeg kjører lite løp og ikke er like gira på kvikke sykler er det bare å gi gass tenker jeg.
... og eTap + dansk landslagsdrakt denne gang ?
[Re: hrukin]
#234813122/09/201609:41
og ikke er like gira på kvikke sykler er det bare å gi gass tenker jeg.
Haha, du har allerede innrømmet at du liker kvikke sykler, men siden du er blitt en gammel mann med kronglete rygg må du gå for sykler med mer komfort.
Hehe, kvikke hjul skulle det vel helst være, det er så fryktelig mye som spiller inn på disse syklene. Har nå prøvd komfortgeometri på to sykler, og har etterhvert endt opp med at Cervélos R5-geometri er den som funker best. Den er relativt høy foran, men sykkelen er nesten like kvikk.
Så langt har jeg ennå ikke prøvd et skivebremshjulsett som virkelig river skinnet av pølsa, og særlig på de rimeligere skivebremsmodellene oppleves hjulene litt trege og harde. Jeg skulle gjerne hatt energien fra de gode gamle Bora-hjulene på min nye skivebremssykkel, men da må jeg kanskje vente litt.
eTap er genialt, men jeg er såpass mye på steder og reiser der jeg er avhengig av å kunne fikse utstyr enkelt, eTap tror jeg utgår inntil videre.
Litt tilfeldig kanskje. For mange er det kanskje eit litt for kjedelig og vanleg merke, og som ein kan kjøpe ny til ein grei pris på XXL. Dei var jo tidleg ute med lette karbonrammer, men i dei siste åra er det kanskje andre merker som har vore meir nyskapande, spesielt på aerodesign? Er det nokon kjente profiler i proffsirkuset som sykler på Scott no for tida?
[Re: -Jan]
#234817422/09/201611:41
Dei var jo tidleg ute med lette karbonrammer, men i dei siste åra er det kanskje andre merker som har vore meir nyskapande, spesielt på aerodesign? Er det nokon kjente profiler i proffsirkuset som sykler på Scott no for tida?
Scott var ganske tidlig ute med Foil, og Hayman vant jo P-R på en sånn i år. Han er definitivt en kjent profil, men kanskje ikke helt Sagan eller Cavendish, hvis det var sånne du tenkte på.
Redigert av Øyvind V; 22/09/201611:54.
#234831222/09/201619:38
Behold den du har et år til du, Øyvind. Stiller du i ritt med skiver skal jeg personlig sørge for at du blir trakassert, mobbet, latterliggjort, harselert med, og ikke minst: Frakjørt.
[Re: rasmusic]
#234838223/09/201606:35
Behold den du har et år til du, Øyvind. Stiller du i ritt med skiver skal jeg personlig sørge for at du blir trakassert, mobbet, latterliggjort, harselert med, og ikke minst: Frakjørt.
Frakjørt blir jeg læll... Trenger ikke stresse med det.
Tar trusselen på alvor og lover å ikke stille med skiver neste år.
Gratulerer med dagen forresten; de beste har bursdag i dag.
#234838323/09/201606:37