Kanskje litt prematurt å kåre årets sykkeltur allerede nå, høsten er såvidt kommet i gang og det er opptil flere måneder sesong uten piggdekk igjen. Allikevel, på tross av Telemark Tours og Vätternrundan i Juni. En haug flotte turer rundt Oslo, i Østfold, Vestfold og Telemark, og ikke minst fem flotte dager i Vasanello nord for Roma i august, er det en reise og spesielt en enkelt tur som står igjen som årets fineste.
Siste uken i mai dro jeg på solotur til Kreta kun medbringende håndbagasje og sykkel. Jeg hadde avtalt med Alexandros M Hotell i Maleme ca 18 km vest for Chania https://www.tripadvisor.com/Hotel_Review...ture_Crete.html at jeg kunne få bo der en uke før sesongen åpnet.
Jeg var følgelig eneste gjest på hotellet. At jeg ble mer enn godt tatt vare på er dermed ingen overdrivelse.
Det ble syklet hver dag bortsett fra en hviledag etter en lei krasj der ribbena fikk en trøkk. Etter hviledagen var inspirasjonen derfor stor etter en skikkelig solid tur. Temperaturen sist i mai var hyggelige ca 24 grader noe som gjorde det lettere å planlegge med noen timer på setet. Senere på året ville det erfaringsmessig være for varmt å sykle etter 10:00, men i mai kunne jeg være ute hele dagen om jeg ville
En flaske vin og et måltid tirsdag kveld sementerte planene. Turen skulle være på tilsynelatende beskjedne 43km hver vei, men planen var å forflytte meg fra havnivå til 1200 moh der stien ned i Samariakløften starter. Jeg syntes derfor det var ambisiøst nok med vonde ribbein... Tidlig onsdag morgen trillet jeg derfor rolig østover. Rett før broen som markerer bygrensen til Platanias går veien opp til motorveien som går på langs av nordkysten. Her tok jeg av til høyre inn i landet og fulgte skiltene mot Fournes. Fra kysten stiger det svakt i ca 20 km. En stigningsprosent på mellom 1 og 4 er ikke veldig skremmende og det var deilig å spinne på lette gir gjennom appelsin og olivenlunder som kommer som perler på en snor. Appelsinene var allerede modne så jeg undres om det er to runder med avlinger på en sommersesong? Tidvis syklet jeg inn i en massiv og nesten berusende duft av sitrus og det var nærliggende å stoppe på en av de små kafeene langs veien og bestille ferskpresset juice. Kortreist drikke til de grader.
Tre km før Fournes møtte jeg på et kryss med det største oversiktskartet jeg noen gang har sett på den Greske landsbygda. Det overlot ingen tvil om at jeg skulle ta til venstre, dernest følge skilt mot Lakki og Omalos. Nå begynte veien også å stige mer og la seg på et snitt på mellom fem og seks prosent på strekningen Fournes til Omalos. Imidlertid var det og partier på 12-13% med en knekker på 19% som verste brattheng.
Landskapet ble villere og mer fantastisk etter som veien skar seg, tidvis i serpentiner, oppover i fjellet på stort sett overraskende god asfalt. Små landsbyer ligger som kastet utover og etterhvert som høydemetrene krøp på åpnet det seg en fantastisk utsikt over nordkysten og et landskap som både er karrig og frodig på en gang. Kreta er aldri tørt, til det er tilgangen på vann fra fjellet for stor, men forskjellen på områder som brukes til jordbruk og areal som er avhengig av naturlig vanning er stor. Allikevel fremstår aldri landskapet som goldt og uttørret, ihvertfall ikke såpass tidlig på året.
Sau og Geit er en viktig næringsvei, og det må være flerfoldig ganger flere får enn fastboende på Kreta. Et godt eksempel på det opplevde jeg etter klatringen mot Omalos. Der brekker plutselig veien nedover og etter en deilig og luftig nedkjøring kom jeg ut på noe som best kan beskrives som en frodig høyslette. Her brekte det fra alle kanter og det var ikke fritt for at det lå en eim av sau over sletta. Veien var og tidvis fylt med dyr som artig nok knapt gadd å flytte seg for motoriserte kjøretøyer, mens de flyktet i panikk for en nordmann med åndenød på en gammel racersykkel med 34 kassett. Veibanen bar også preg av at det ikke hadde regnet på en stund og at sauene slapp fra seg det de ville hvor de ville. Greit altså å følge litt med på sporvalget.
Det som går ned må som regel gå opp igjen, så også her og i enden av sletten gikk veien inn i en 3 km lang stigning opp til toppunktet og snuplassen. Temmelig seig siste bakke, spesielt etter at bena har blitt litt avvent med klatring over sletta nedenfor. Det kjentes godt at bakken stiger med seks prosent i gjennomsnitt de siste kilometrene.
Desto deiligere er det å komme opp til parkeringsplassen å finne en taverna med kald cola, øl og ferske baguetter i tillegg til postkort og suvernirer. Allikevel er det ikke det som var første prioritet da jeg kom opp. Det viktighste var å sykle helt bort til kanten og se kløften som er en magnet for fotturistene. Her starter nemlig en fottur som tar folk fra 1200 moh og helt ned til havnivå, denne gangen på sørkysten. En tur som anbefales å ta på våren eller høsten. Midt på sommeren blir det for varmt for de fleste.
Etter en god pause med mat og drikke var det bare å glede seg til en 4o km lang nedoverbakke, bare avbrutt av noen km stigning på den andre siden av høysletten. Det er mulig å kjøre hinsides fort nedover, jeg har sett noen hastigheter på Strava som får hårene til å reise seg, jeg anbefaler å ta det noenlunde pent. Som nevnt over er asfalten jevnt over ok men unntak finnes og det er greit å ikke komme for fort på dem. Veien går også gjennom landbyer med trange gater så litt hensyn bør man ta. Beregn uansett 1/3 av tiden hjemover. Jeg syklet dette som en tur med lav puls og klokket inn på en snittfart på 19km/t og brukte ca 4 timer og 30 minutter i ren kjøretid. I tillegg koste jeg meg nesten en time på toppen. Skal man ta dette som en treningstur med flatt jern hele veien vil kjøretiden selvfølgelig bli noe helt annet. Det bør uansett ikke være poenget, ihvertfall ikke første gangen.
Trafikken må selvfølgelig nevnes og her er jeg udelt positiv. På denne tiden av året er det svært lite biltrafikk i dette området. Noe lokal trafikk er det selvfølgelig, men de lokale kjører hensynsfullt og ikke for fort. Det passerer også en og annen turistbuss som skal opp, men også disse kjører fornuftig. Størst farer er det faktisk å treffe en sau eller geit midtskips på veien nedover igjen. De kan ligge midt i veien.... Det er derfor lurt å ta det litt pent.
Ved siden av denne turen har jeg etterhvert kjørt en rekke andre ruter i området mellom kyst og fjell, og Kreta er blitt "mitt Mallorca" Årets opphold var andre gang på tur med sykkel til Maleme og erfaringene gjør at det blir planlagt nok et opphold på Alexandros M i mai 2017.
Så jo veldig flott ut, bra beskrevet og flotte bilder. Selv var nok årets sykkeltur på landeveissykkelen også utenlands, nærmere bestemt rundt Verdon canyon i Provance, Frankrike. Episk natur/utsikt av typen "må ta bilde" og passe langt/hardt.
Den flotteste med klubben uka etter påske på Mallorca. https://www.strava.com/activities/531814758 Can Pastilla, Soller, Puig Major, Sa Calobra, Selva, Lluc Major, Can Pastilla. 181 km (og 4809 høydemetre... bruker høyde-korrigering på Strava og det virker i "overkant" optimistisk)
Familie-sommer-ferie på Mallorca også og fikk 9 dager på sykkel. https://www.strava.com/activities/621442220 Kompisbesøk en dag med runden Port Andratx, Calvia, Soller, Deja, Valldemossa, Banyalbufar, Estellencs, Andratx, Es Capdella, Port Andratx.. Ikke for varmt, flotte småbyer, hyggelig selskap, kaffe/lunsj/kaker og god tid. Hyggelig med trening også men det er dette som er sykkeltur ! !
.... og Espen E, flott innlegg........
Redigert av EmilZipp; 19/09/201606:51.
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Har hatt utrolig mange flotte langturer i år, men den mest minnerike (kanskje ikke fineste) må være når vi syklet opp Punta Veleno på østsiden av Gardasjøen i april. Helt sinnsykt hard bakke. Den stiger 1054 meter på 7,7 kilometer, og inni der er det 4 kilometer sammenhengene med 17%. Akkurat på grensen til at jeg kom opp med standardkrank, selv med 29-kasset bak.
Årets nestfineste sykkeltur har vært Hardanger-og Fusasunde i juni: https://www.strava.com/activities/605994621 en rute som har det meste, lite trafikk, fantastisk natur og gode pausesteder - bør helst kjøres en godværsdag under vårblomstringen.
Årets fineste sykkeltur ble sykkeldelen under Lofoten Triathlon Extreme: https://www.strava.com/activities/683130800 ryggen låste seg under badingen, så det ble ikke banking i tempostilling, men heller høyreist og komfortabel turistsykling - ubeskrivelig vakkert landskap - dessverre ingen bilder, men video fra årets arrangement (dekekr både Olympisk+ og Extreme utgavene) er her: https://www.youtube.com/watch?v=ZHQz0VQGfSg
Har flere ganger i år navngitt sykkelturen årets fineste, så det blir vanskelig å trekke ut én :-) Men på familiens 14 dages ferie på GC fikk jeg disp på ca 3 timer annenhver dag, planen var å kjøre harde økter for å finpusse form. Tok det ned to hakk, stoppet til og med og tok noen bilder her og der!!?! Kjørte kun kosesykling med noen rykk i kneikene. Formen fikk seg en liten dupp, men pytt pytt.
Re: Årets fineste sykkeltur, hva er din?
[Re: Espen E]
#234698619/09/201609:45
Jeg fikk bare med meg de to første dagene på Samling 2016, men må si at Run to the Hills på torsdagen var superb. Opp og ned i 6 mil, glimrende ledelse av Frank Mo, et fantastisk landskap som man kan se fra sykkelsetet fordi de driver med kuer på beite og ikke på bås i Valdres. Og så det været da.
Det har vært andre minneverdige turer også. Harryturen Halden-Strømstad-Halden for Landevei var kanskje den morsomste, de 8 km utfor fra Galibier til Lautaret den heldigste (trafikkfritt i høysesongen!), men den aller fineste turen har jeg skrevet om her: http://www.landevei.no/Nyheter/Turer/LE-BELLE-BOUCLE
Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland Attaché culturel à Landevei et landevei.no. Moderateur på Landeveisforumet Facebook Twitter: @landevei
#234700319/09/201610:39
Tok turen opp dit to ganger i midten av juli. Varmt, men startet 07:00 så gikk helt greit. Kjempefint å sykle på Kreta, selv midt i rush-trafikken var null stress da alle er vant til tohjulinger.
Tok turen opp dit to ganger i midten av juli. Varmt, men startet 07:00 så gikk helt greit. Kjempefint å sykle på Kreta, selv midt i rush-trafikken var null stress da alle er vant til tohjulinger.
Er det "eneste fine tur på øya" eller er Kreta ok som feriedestinasjon for en syklende pappa som sniker seg ut v soloppgang ? Jeg har holdt meg i Italia/Spania hvor jeg synes både vin og sykkelmuligheter er bra.........
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Er det "eneste fine tur på øya" eller er Kreta ok som feriedestinasjon for en syklende pappa som sniker seg ut v soloppgang ? Jeg har holdt meg i Italia/Spania hvor jeg synes både vin og sykkelmuligheter er bra.........
Hele området vest for Chania og og sørover opp i åsene er flott. Et nettverk av større og mindre veier som i stor grad henger sammen et eller annet sted slik at det er mulig å ta kortere eller lengre ruter. Ser du på Google maps finner du at veldig mange veier går inn fra kysten langs en dal, med overgang til neste dal via en høyde. Veien over til Paleochora på sørkysten er og fin men fjellovergang begge veier. Øst for Chania har jeg aldri vært på sykkel, men har venner som rapporterer det samme fra den kanten.
Det er imidlertid bedre lokal vin i Italia :-)
Redigert av Espen E; 19/09/201611:50.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
#234703119/09/201611:51
Har dårlig med sammenligningsgrunnlag, men jeg synes det var helt topp. Lite/ingen trafikk, og nok av veier å velge blant, så fremt man ikke hater bakker.
Leide sykkel av Hellas bike, som også var helt topp. De leverte og hentet på hotellet, og sykkelen var helt ok.
#235012129/09/201612:00
Tja, det er faktisk få steder jeg har fått så god lokal bordvin som på Kreta men det er ingen tvil om at Italia er et bedre vinland enn Hellas.
Dette er min fineste tur i år. 3. etappe av en firedagers rundtur hvor målet var å følge Ankerveien, Kongeveien over Hadeland, Peer Gynt vegen og Jotunheimvegen. Denne etappen inneholder de to sistnevnte og det er nok de fineste veiene jeg har syklet. Den skal definitivt gjentas uten oppakning og kanskje jeg velger landeveisykkelen, selv om det er partier som er litt på grensa hva veistandard angår. Den siste timen i solnedgang mot Jotunheiemen med en strøken, sølvglinsende grusvei under hjulene var helt tullete.
Beste turar: – Sykla Sa Calobra på Mallorca for første gong no i august. Det var fint. – Nerskogen–Folldal via Orkelsjøen og Einunndalen – Lokal kveldstur frå Trondheim til Brøttem og Rødde i starten av september. Godt vêr og godt humør. – Sol på 40-årsdagen. Grus og asfalt frå Trondheim gjennom Malvikmarka til Hommelvik.
[Re: dagfink]
#235028429/09/201620:33