Utenlandsproff MTB
|
Re: Utenlandsproff MTB
[Re: fredriks]
19/10/2016 07:59
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det är klart att det är bra om det är lokalt men är det realistiskt att laga ett 50 tal (eller vad som nu krävs) lokala anlägg i trondheim för att få till det?
Möjligt att barnen tycker att klubbritt är moro men med tanke på att det borde vara mycket mer jobb att ordna än träningar så undrar jag om det är värdt det. Terreng sykling för små barn borde väl också nestan bara handla om mästring och teknik och jag ser inte alls nödvändigheten med en massa ritt.
Jag har en 7 åring som nu håller på med fotboll och handboll och jag är förvånad över hur mycket tid som går åt till kamper. Idrott i den åldern tycker jag bara ska handla om att ha det göy och lära sig att bevega sig och jag lurer på om verkligen en massa kamper är nödvändigt för att uppnå det. Jeg tenker ikke at det nødvendigvis skal være "terreng", men at løypene skal kunne sykles med en barnesykkel (rekruttere bredt). Asfalt, grus, gress, bark osv. Det blir litt i overkant med 50 løyper i Trondheim; hvor mange fotballanlegg har man til trening? Løypene kunne feks lages som ferdighets-løyper sånn at man får inn teknikk samtidig. Det går mye tid med til å følge opp barn. Hjemme handler nesten hele sommer halvåret om ballspill da kona er lagleder og organiserer for de 4 lagene i klubben for årskullet til jr. (8 år). Det er sjukt mye jobb.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: NjuK]
19/10/2016 17:27
|
tbh
Dekktester
|
Dekktester
-- Tord Bern Hansen Sjekk bernhansen.com for turer, sykkeltips og tester
|
|
|
19/10/2016 17:30
|
olechr
More than words
|
More than words
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: tbh]
20/10/2016 08:47
|
GardS
Ivrig
|
Ivrig
Veldig bra Tord. Jeg er ikke så bekymret for at mange går til landevei. Sånn bør det være. Terrengsykling er et viktig steg på veien, for de som vil bli landeveissyklister. Dette er normalt, da de fleste unge må starte utenfor vei. Som Kaggestad, stadig nevner. Ønsker du å bli best i landevei, bør du satse terreng, frem til 1 eller 2 års senior. Dette for å utvikle nødvendige sykkelferdigheter og få en best mulig motor for videre utvikling. Derfor ønsker jeg at flere av de som vil satse landevei, tar dette gjennom terrengmiljøene. Dette bør legges inn som en del av stigen, for å nå toppen i landevei. Det bør også være med i forutsetningene, når vi vurderer tiltak for å fremme terrengsykling på toppnivå. Her kommer du med mange gode forslag.
Energihuset Merida Norsk Organisasjon for Terrengsykling NOTS
|
|
|
20/10/2016 11:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når vi først er i gang. Synes Gjertrud Bø kommer opp med en del ting som faktisk virker gjennomførbart og ikke umulig. Hun klarer å visualisere dette som sten for sten bygging og når utøveren forstår det så får de troen. Kan kretsene fatte politisk vedtak for å oprette en form for utviklings stilling for terrengsykkel i forbundet som skal jobbe opp mot krets for å få på plass en form for "kretslag"? Da ville man i teorien kunne få et opplegg som Lillehammer og Soon har på kretsnivå for alle... http://terrengsykkel.no/Telex/Boe-De-unge-maa-droemme-stort Jeg tror egentlig det blir vanskelig for NCF å endre XCO med bakgrunn i at Norge ikke får frem ryttertyper som passer dagens løyper. Skal man bruke ressurser på det isteden for utøver utvikling tror jeg man bommer. Har dog troen på sprint stafett.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: sveinaa]
22/10/2016 09:37
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Når vi først er i gang. Synes Gjertrud Bø kommer opp med en del ting som faktisk virker gjennomførbart og ikke umulig. Hun klarer å visualisere dette som sten for sten bygging og når utøveren forstår det så får de troen. Kan kretsene fatte politisk vedtak for å oprette en form for utviklings stilling for terrengsykkel i forbundet som skal jobbe opp mot krets for å få på plass en form for "kretslag"? Da ville man i teorien kunne få et opplegg som Lillehammer og Soon har på kretsnivå for alle... http://terrengsykkel.no/Telex/Boe-De-unge-maa-droemme-stort Jeg tror egentlig det blir vanskelig for NCF å endre XCO med bakgrunn i at Norge ikke får frem ryttertyper som passer dagens løyper. Skal man bruke ressurser på det isteden for utøver utvikling tror jeg man bommer. Har dog troen på sprint stafett. Ja, få forbundet til å organisere regionslag med månedlig samlinger med ryttere fra 13 års alder. Dette vil være med å øke oversikten over ryttere, samt motivere ryttere til å jobbe for å bli tatt ut på ett regionslag. Selvsagt er det få ryttere å velge i, men klubbene vil også være interessert i å være med på å øke rekruteringen. Klubb-Region-Landlag-Proff. Hadde ikke dette vært en fin vei? Det må være lov å drømme også. Jeg tenker at en 10 årsplan må være ett riktig tidsperspektiv. Og ja, dette koster både penger og mannskap. Og det er vel det mye bunner ned i, ressurser og midler. Tidligere i tråden har det blitt snakket om hvordan øke interessen for sykling, jeg tenker at det først må jobbes med barn langt ned i alder, få dem interessert i å leke på sykkelen. Hva med pumptracks rundt omkring i flere byer? Dette er noe som enkelt kan lages på dugnad, og mestringsfølelsen vil være stor for barn.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
22/10/2016 10:14
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når vi først er i gang. Synes Gjertrud Bø kommer opp med en del ting som faktisk virker gjennomførbart og ikke umulig. Hun klarer å visualisere dette som sten for sten bygging og når utøveren forstår det så får de troen. Kan kretsene fatte politisk vedtak for å oprette en form for utviklings stilling for terrengsykkel i forbundet som skal jobbe opp mot krets for å få på plass en form for "kretslag"? Da ville man i teorien kunne få et opplegg som Lillehammer og Soon har på kretsnivå for alle... http://terrengsykkel.no/Telex/Boe-De-unge-maa-droemme-stort Jeg tror egentlig det blir vanskelig for NCF å endre XCO med bakgrunn i at Norge ikke får frem ryttertyper som passer dagens løyper. Skal man bruke ressurser på det isteden for utøver utvikling tror jeg man bommer. Har dog troen på sprint stafett. Ja, få forbundet til å organisere regionslag med månedlig samlinger med ryttere fra 13 års alder. Dette vil være med å øke oversikten over ryttere, samt motivere ryttere til å jobbe for å bli tatt ut på ett regionslag. Selvsagt er det få ryttere å velge i, men klubbene vil også være interessert i å være med på å øke rekruteringen. Klubb-Region-Landlag-Proff. Hadde ikke dette vært en fin vei? Det må være lov å drømme også. Jeg tenker at en 10 årsplan må være ett riktig tidsperspektiv. Og ja, dette koster både penger og mannskap. Og det er vel det mye bunner ned i, ressurser og midler. Tidligere i tråden har det blitt snakket om hvordan øke interessen for sykling, jeg tenker at det først må jobbes med barn langt ned i alder, få dem interessert i å leke på sykkelen. Hva med pumptracks rundt omkring i flere byer? Dette er noe som enkelt kan lages på dugnad, og mestringsfølelsen vil være stor for barn. Her kommer dere rett inn på gunntanken i regionsmodellen; Klubb-Region-Landslag-Proff. I teorien er det enkelt, og på landevei har regionene kommet godt i gang (ref. Morgendagens helter - rittet i forbindelse med Arctic Tour). På terreng derimot... ...og da kommer vi rett inn i det jeg tror er hovedproblemet; manglende vilje/engasjement på grunnplanet i terrengmiljøet. - Det må finnes et terrengmiljø (og da mener jeg fellesskap og organisering, ikke bare enkeltutøvere) i klubbene, og terrengmiljøet må engasjere seg i drift og ledelse av klubbene og representasjon på Regionsnivå - På regionsnivå må terrengmiljøene gå sammen og drifte regionssatsing (dette må gjøres nedenfra, ikke ovefra) Klubbene kan/må "instruere" region og forbund gjennom representasjon og engasjement på respektive ting, uten medvirkning og deltakelse fra terrengmiljøene (slik det er fra landevei og bmx) skjer det dessverre lite.
|
|
|
[Re: Oystein L]
22/10/2016 12:24
|
NjuK
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Når vi først er i gang. Synes Gjertrud Bø kommer opp med en del ting som faktisk virker gjennomførbart og ikke umulig. Hun klarer å visualisere dette som sten for sten bygging og når utøveren forstår det så får de troen. Kan kretsene fatte politisk vedtak for å oprette en form for utviklings stilling for terrengsykkel i forbundet som skal jobbe opp mot krets for å få på plass en form for "kretslag"? Da ville man i teorien kunne få et opplegg som Lillehammer og Soon har på kretsnivå for alle... http://terrengsykkel.no/Telex/Boe-De-unge-maa-droemme-stort Jeg tror egentlig det blir vanskelig for NCF å endre XCO med bakgrunn i at Norge ikke får frem ryttertyper som passer dagens løyper. Skal man bruke ressurser på det isteden for utøver utvikling tror jeg man bommer. Har dog troen på sprint stafett. Ja, få forbundet til å organisere regionslag med månedlig samlinger med ryttere fra 13 års alder. Dette vil være med å øke oversikten over ryttere, samt motivere ryttere til å jobbe for å bli tatt ut på ett regionslag. Selvsagt er det få ryttere å velge i, men klubbene vil også være interessert i å være med på å øke rekruteringen. Klubb-Region-Landlag-Proff. Hadde ikke dette vært en fin vei? Det må være lov å drømme også. Jeg tenker at en 10 årsplan må være ett riktig tidsperspektiv. Og ja, dette koster både penger og mannskap. Og det er vel det mye bunner ned i, ressurser og midler. Tidligere i tråden har det blitt snakket om hvordan øke interessen for sykling, jeg tenker at det først må jobbes med barn langt ned i alder, få dem interessert i å leke på sykkelen. Hva med pumptracks rundt omkring i flere byer? Dette er noe som enkelt kan lages på dugnad, og mestringsfølelsen vil være stor for barn. Her kommer dere rett inn på gunntanken i regionsmodellen; Klubb-Region-Landslag-Proff. I teorien er det enkelt, og på landevei har regionene kommet godt i gang (ref. Morgendagens helter - rittet i forbindelse med Arctic Tour). På terreng derimot... ...og da kommer vi rett inn i det jeg tror er hovedproblemet; manglende vilje/engasjement på grunnplanet i terrengmiljøet. - Det må finnes et terrengmiljø (og da mener jeg fellesskap og organisering, ikke bare enkeltutøvere) i klubbene, og terrengmiljøet må engasjere seg i drift og ledelse av klubbene og representasjon på Regionsnivå - På regionsnivå må terrengmiljøene gå sammen og drifte regionssatsing (dette må gjøres nedenfra, ikke ovefra) Klubbene kan/må "instruere" region og forbund gjennom representasjon og engasjement på respektive ting, uten medvirkning og deltakelse fra terrengmiljøene (slik det er fra landevei og bmx) skjer det dessverre lite. Ja, det er vel det som er en gjenganger i tråden her. Det må til mennesker som virkelig gløder for dette, og som har kompetanse til det. Ettersom terrengsykling er en såpass liten idrett i Norge, blir det vanskelig å rekruttere folk til å ta denne jobben. Mye av jobben må gjøre på grasrotnivå, og det vil si dugnad. Noen klubber er flinke til å ta denne jobben, mens andre har mye å gå på. Uten bredde, ingen topp.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
30/10/2016 09:42
|
Pettersmart87
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
|
|
|
31/10/2016 21:20
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Zakka har vist spesielt i år at det går an å være semiproff og likevel slå veldig mange helproffe både i europa og i ett verdensfelt. Så det er fullt fortjent.
|
|
|
|
|