Specialized Stumpjumper FSR Fattie, førsteinntrykk
|
Re: Specialized Stumpjumper FSR Fattie, førsteinntrykk
[Re: wasabi]
26/11/2016 19:23
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Dette løste seg finfint. Fikk byttet til større størrelse, de var kjempegreie, veldig bra service. :-) Så bra!! Nå synes jeg du skal vurdere å offentliggjøre hvilken butikk du handlet på, denne sjappa fortjener å få masse kunder 
|
|
|
27/11/2016 20:06
|
arimath
Entusiast
|
Entusiast
Siden denne tråden handler om førsteinntrykk av Fattien tenkte jeg å bidra med mine første, andre og tredjeinntrykk:-).
Det er mye snakk om størrelse i denne tråden. Jeg med mine 174cm synes M er greit nok. Neste gang vil jeg prøve L først evt med kortere stem.
Etter to turer på orginaldekka skar jeg hull i banen på bakdekket. Bort med begge og på med samme mønster med GRID casing tubeless. Stødigere gange og ingen punkteringer etter den første.
En ellers leken og uovervinnelig følelse ble de første turene hemmet sterkt av pedalstrike. Jeg satte da inn eksenterforing i bakdemperen og byttet til 160mm air shaft i gaffelen. Dette utgjør netto ca 8mm under kranken inkl sag. Videre pumpet jeg inn 10 psi ekstra i bakdemperen jfr det autosagen gir. Dette gjorde underverker, og bakfjæringen synes å virke bedre med de 10 psi ekstra.
Med disse modene fungerer sykkelen strålende. Leken og med en utrolig mestringsfølelse både oppover, bortover og nedover i terrenget. Den er lettsyklet og spretten, og slett ikke "sluggish". Og folkens - de felgene er brede nok, i hvert fall med GRID casing.
Mvh Arild
|
|
|
28/11/2016 09:08
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Angående størrelse, jeg er som sagt 178 og L passer meg mye bedre. Satt veldig "oppå" str M.
Dekk: Byttet til Schwalbe Nobby Nic, synes dette var vesentlig bedre enn dekkene som sto på. På den nye jeg fikk byttet er det Purgatory grid foran og bak, disse dekkene har jeg ikke prøvd, men virket kanskje litt mykere i gummien enn Purgatory control(?)
Dekk/ hjulformatet som virket litt abnormt i starten, virker helt normalt nå. "vanlige" dekk virket jo helt pinglete. :-) Alt i alt veldig fornøyd med sykkelen opp (god traction) og ned (trygg/ stødig/ kompromissløs).
Om pedalstrikes: Målte pedalhøyde fra bakken (veldig uvitenskaplig) med en Canondal Habit, og da var det 3-4 cm forskjell i høyde. Har hatt mye pedalstrikes, med litt for lite luft i bakdempern og lite luft i dekkene er dette et problem. Har satt på gummiforinger på pedalarmene. Har lært meg å time dette/ kjørt meg inn på sykkelen, så mindre nå, men går fortsatt nedi av og til. Men det fører til at jeg mister litt av tråkket i en kneik, når jeg må ta hensyn til dette.
Hva vil eksenterforing og 160 mm air shaft egentlig si? Hva gjør jeg her, kan du utdype?
|
|
|
29/11/2016 22:06
|
arimath
Entusiast
|
Entusiast
Eksenterforingen i bakdemperen forskyver bolthullet ut av senter på den øvre innfestingen i rammen. Se https://www.offsetbushings.com.Eksenterforingen gjør at bakdemperen effektivt sett blir 3 - 4 mm lenger. Multiplisert med utvekslingen i lenkarmene utgjør det en liten cm på krankhøyden. 160mm airshaft betyr at jeg har byttet ut stempelstangen på luftsiden i gaffelen med en som er 1 cm lenger. Jeg handlet hos HIBIKE, artikkelnummer 24430013 FOX Air Shaft Assy FOX 34/160mm. Mvh Arild
|
|
|
29/11/2016 22:13
|
arimath
Entusiast
|
Entusiast
Ellers har jeg et lækkert lite kit liggende med ny 170mm Gx krank og eksenter kranklager. Dette hever effektiv krankhøyde (pedalhøyde) med 15mm. Nytt og umontert siden det jeg har gjort ble bedre enn ventet. Mulig jeg skal selge, men jeg har ikke bestemt med enda.
Mvh Arild
|
|
|
30/11/2016 11:18
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Skjønner. Det med eksenterforing virket jo som en enkel sak, men bytte stempelstangen litt mer komplisert. Kan jeg feks bare sette i eksenterforing? Er det lurt (dette kan jeg ikke noe om..)
|
|
|
[Re: arimath]
30/11/2016 11:37
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Bra, du kjøpe dæ vekk fra dårlig teknikk Arild :-D Eksenterforingen i bakdemperen forskyver bolthullet ut av senter på den øvre innfestingen i rammen. Se https://www.offsetbushings.com.Eksenterforingen gjør at bakdemperen effektivt sett blir 3 - 4 mm lenger. Multiplisert med utvekslingen i lenkarmene utgjør det en liten cm på krankhøyden. 160mm airshaft betyr at jeg har byttet ut stempelstangen på luftsiden i gaffelen med en som er 1 cm lenger. Jeg handlet hos HIBIKE, artikkelnummer 24430013 FOX Air Shaft Assy FOX 34/160mm. Mvh Arild
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
30/11/2016 21:14
|
arimath
Entusiast
|
Entusiast
Skjønner. Det med eksenterforing virket jo som en enkel sak, men bytte stempelstangen litt mer komplisert. Kan jeg feks bare sette i eksenterforing? Er det lurt (dette kan jeg ikke noe om..) Kun eksenterforing gir deg litt brattere gaffelvinkel. En halv grad muligens. Ellers kan Cyclon hjelpe deg med mod av gaffel😊 Mvh Arild
|
|
|
[Re: RazeFaze]
30/11/2016 21:21
|
arimath
Entusiast
|
Entusiast
Bra, du kjøpe dæ vekk fra dårlig teknikk Arild :-D Eksenterforingen i bakdemperen forskyver bolthullet ut av senter på den øvre innfestingen i rammen. Se https://www.offsetbushings.com.Eksenterforingen gjør at bakdemperen effektivt sett blir 3 - 4 mm lenger. Multiplisert med utvekslingen i lenkarmene utgjør det en liten cm på krankhøyden. 160mm airshaft betyr at jeg har byttet ut stempelstangen på luftsiden i gaffelen med en som er 1 cm lenger. Jeg handlet hos HIBIKE, artikkelnummer 24430013 FOX Air Shaft Assy FOX 34/160mm. Mvh Arild Ja æ skille mæ en del ut på det punktet her på forumet. My gamle damesykla å sjå:-D
|
|
|
14/07/2017 06:03
|
Vangsguten
Fersking
|
Fersking
Er det mulig å ha enda tynnere dekk på en slik sykkel ? 2,2 - 2,4 ?
|
|
|
[Re: Vangsguten]
14/07/2017 06:48
|
Raskall
More than words
|
More than words
Er det mulig å ha enda tynnere dekk på en slik sykkel ? 2,2 - 2,4 ? Har lest flere omtaler som sier at 6Fattie blir litt lav og er utsatt for pedalslag. Du kan fint kjøre 2,2-24-dekk på felgene med 29mm indre bredde, men det vil gjøre sykkelen enda lavere. Det du kan gjøre er å kjøpe et 29-tommers hjulsett for å kjøre med tynnere dekk. 6Fattie og Comp 29 er samme sykkelen om man ser bort fra hjulene, så 27,5 plus og 29-tommers vanlig kan byttes om hverandre. Men nye hjul er selvsagt en noe dyrere løsning enn å bytte dekk. Og siden det er boost på sykkelen er bruktmarkedet for hjulsett ganske labert. Edit: Men ved å kjøpe et ekstra hjulsett får du i praksis 2 sykler i 1.
Redigert av Raskall; 14/07/2017 06:49.
|
|
|
30/07/2017 08:18
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dersom du vil bruke 2,2-2,4 må du sette på 29" hjulsett. Ett slikt hjulsett skal heve kranken en god del, vet ikke eksakt hvor mye. Vurderer å gjøre dette selv. Som Raskall sier, du får to-i-en sykkel med dette.
Mht pedalstrikes: Har vært mye snakk om at man kunne kjøre med lavt lufttrykk på pluss sykler, i og for seg riktig. Folk var nede i 7psi (inkludert meg selv) Selv har jeg lagt meg på 16-18 psi, og da forsvant mye av pedalstrikes problemet. Ser ingen grunn til å ha lavere trykk, har veldig godt grep med 16 psi, og sykkelen oppleves raskere. Har også litt mer luft i bakdempern enn autosagen tilsier. Autosagen er ikke noe fasit, mer en veiledning.
Lurer litt på hva jeg skal med et 29" sett egentlig...
|
|
|
02/08/2017 05:00
|
nilsmagnus
Medlem
|
Medlem
Fikk min fattie i helgen og er stort sett fornøyd. Jeg sliter med de samme pedalslag som de andre her i tråden. Det å pumpe opp bakdemperen 10 psi ekstra hjalp ikke i går, så jeg får prøve å øke dekktrykket til 18-19 neste tur. Det å gå over til 29" hjulsett er uaktuelt etter å ha opplevd grepet opp og kontrollen nedover som 27.5/3.0 gir. Jeg kjører purgatory dekk som stod på fra butikken. I går klarte jeg å punktere, så jeg vurderer å gå over til slangeløst. Det å lappe gjørmete dekk og pumpe opp 3.0 dekk langt inni skogen med mygg som spiser meg opp frister ikke til gjentakelse 
Signatur her
|
|
|
03/08/2017 23:05
|
atleg
Nytt medlem
|
Nytt medlem
Slenger meg på her.
Jeg er helt nybegynner på stisykling, og har akkurat kjøpt en Specialized Stumpjumper FSR 6Fattie Comp 2017, etter at min forrige sykkel nylig ble stjålet.
Drev litt med stisykling på 90-tallet, den gangen det bare het terrengsykling, og bestemte meg for å ta det opp igjen etter en familietur til Trysil Bike Arena i fjor.
Som nybegynner ønsket jeg å kjøpe en av de billigere stisyklene og endte opp med en Scott Genius 740 2016-modell i juni. Hørte at dette var en nybegynner-sykkel, og noen jeg kjenner var svært skeptiske til dette sykkelvalget, men den fungerte helt utmerket for meg som ikke var vant til noe annet.
Lett og fin i terrenget, og jeg er heller ikke den største personen, så jeg var strålende fornøyd. Dessverre ble denne stjålet nå nylig, og da jeg anser sjansen for at noen vil finne den igjen for null, ønsket jeg meg en ny sykkel så fort som mulig da jeg nå var bitt av basillen.
Dessverre var ikke Genius 740 i størrelse small å oppdrive i Norge lenger, så jeg måtte gå for noe annet. Ble da anbefalt Stumpjumper, som ikke lå så alt for langt unna i pris. Fikk høre at dette skulle være en bedre stisykkel enn Scott'en, og i går hadde jeg min første prøvetur.
Må innrømme at jeg synes 3,0 dekkene ser fryktelig store ut, og førsteinntrykket var også at sykkelen føltes litt tregere og tyngre på transportetappen til skogen. På sti, og spesielt nedover, var det imidlertid ingen tvil om at de brede dekkene gjorde at jeg kunne være tøffere enn før. Partier med mye stein og røtter, hvor jeg nok ville ha gått av med Scott'en, turte jeg nå å sykle og det gikk helt fint. Opplevde også at demperne var noe bedre på den nye sykkelen, og at den trivdes bedre på røft underlag.
Dekkene gjør at sykkelen blir som en liten monster truck, og man får følelsen at man kan sykle nesten overalt - i hvert fall i nedoverbakker. Samtidig blir man kanskje litt mindre presis, men det kan ha en sammenheng med høyere fart og vissheten om at man kan sykle "overalt".
Så fra et litt negativt førsteinntrykk kom smilet mer og mer.
Men så kom problemene med "pedal strikes". Jeg merket fort at jeg slo uvanlig mye nedi, og da jeg plutselig lå på magen to meter foran sykkelen etter en bråstopp i en helt uskyldig nedoverbakke ble jeg litt skremt. Det ble en tur til over styret, heldigvis i lavere fart denne gangen, men da ble jeg skeptisk.
Nå er jeg riktignok en amatør på stisykling og gjør sikkert mange feil, og kanskje jeg hadde uflaks, men da jeg kom hjem begynte jeg å google. Og oppdaget da at mange andre hadde erfart det samme både i Norge og utlandet med akkurat denne sykkelen.
Var derfor innom butikken i dag, og fortalte om problemet. De har hjulpet meg med å justere demperne på nytt, og med litt stivere dempere håper jeg at problemet med pedalslagene blir mindre. Må få testet dette snart.
Hvis ikke er jeg rett og slett usikker på om dette er den rette sykkelen for en amatør som meg. Jeg ønsker ikke en så stor risiko for å gå over styret og skade meg når jeg sykler. Kanskje jeg kan lære meg teknikken bedre, eller kanskje jeg rett og slett skal lete etter en sykkel som minner mer om Scott'en med litt smalere hjul og høyere krank - som kanskje er litt "dårligere", men som gjør at jeg rett og slett tar det litt mer med ro på skogen... Og kanskje har det vel så gøy.
Jeg er usikker, men dette med pedalslagene var i hvert fall en negativ overraskelse.
|
|
|
[Re: atleg]
04/08/2017 08:03
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Hvis ikke er jeg rett og slett usikker på om dette er den rette sykkelen for en amatør som meg. Jeg ønsker ikke en så stor risiko for å gå over styret og skade meg når jeg sykler. Kanskje jeg kan lære meg teknikken bedre, eller kanskje jeg rett og slett skal lete etter en sykkel som minner mer om Scott'en med litt smalere hjul og høyere krank - som kanskje er litt "dårligere", men som gjør at jeg rett og slett tar det litt mer med ro på skogen... Og kanskje har det vel så gøy.
Jeg er usikker, men dette med pedalslagene var i hvert fall en negativ overraskelse. Her er min 1.5 år gamle Stumpy 29, hvis du ser bort fra anti-klikk blindpassasjeren, så er det ganske så tydelig at pedalen og krankarmen har vært borti ett og annet på drøyt 350 mil. Sykkelen brukes nesten eksklusivt på grov sti. En av greiene til Spesh, er at de har lave krankhus. Det er egentlig en smakssak, men jeg setter pris på det. Gir meg mer følelsen av å sitte "i sykkelen" enn oppå, og det funker kjempebra når det går fort. Det å time tråkkene slik at du ikke får masse strikes er noe som kommer med erfaringen. Når det er sagt - går det smått, og det er ekstremt mye knot, har FSR-opphenget en tendens til å jekke seg litt ned og kjennes seigt. Etterhvert kommer du til å sykle steder du ikke trodde var mulig, fortere, og da må du ha teknikk for å trå deg frem, kranken brukes litt som en skralle  Jeg vet du har litt mekaniske setup-nerde-tendenser (hehe), så før du gir opp, lån eller kjøp en demperpumpe og ta med den på tur. Prøv deg frem med trykk. Jeg kjører ganske så mye mer luft i bakdemperen enn det autosag vil at jeg skal ha. I tillegg bør du sette trykket for den tyngste versjonen av deg selv, med fullt utstyr, vannflasker, evt ryggsekk osv. Prøv også å justere rebound-demping, bare husk sånn ca hvor den sto, og begynne på midten. Ditto med plussdekk, er det lavt trykk legger du jo til mange cm fjæringsvandring. Innstillingene setter seg etterhvert i ryggmargen, det er ikke uvanlig å gjøre små justeringer på demper og gaffel avhengig av hvor/hvordan du skal sykle, vær osv. Eksempelvis funka ikke min rebound-innstilling for lokalmarka spesielt bra på ristete, raske fjellstier for et par uker siden. At du gikk over styret tror jeg har andre grunner. Sykkelen har ganske så slakke vinkler, noe som gjør at det er mye vanskeligere å ta en OTB (Over the bars) enn på en konvensjonell terrengsykkel. Om jeg tar en tur på min hardtail fra 2008 nå, er det rett og slett dritskummelt!
|
|
|
04/08/2017 08:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg har 2017 Trek Fuel Ex, som også er kjent for pedalslag, særlig i "low" (denne sykkelen har Mino-link, så ved å flikke på et par bolter og skiver, kan man justere styrevinkelen én halv grad, men i den slakkeste innstillingen blir da også krankhuset enda lavere.)
Så de første turene fikk jeg også litt flere pedalslag enn normalt (for meg). Da var sykkelen i "high", som levert. Men etter litt justering av demper og naturlig tilpassing av kjørestilen, så ble det svært få pedalslag. Etter at jeg har byttet til "low" har det blitt noen flere igjen, men ikke mange. Det er da i krevende klatringer. At det skjedde meg deg i en nedoverbakke, er nok en kombinasjon av flere ting - det er ikke så vanskelig å time tråkk nedover. Så ville ikke vært særlig bekymret for at det skal skje igjen.
|
|
|
04/08/2017 10:04
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Men så kom problemene med "pedal strikes". Jeg merket fort at jeg slo uvanlig mye nedi, og da jeg plutselig lå på magen to meter foran sykkelen etter en bråstopp i en helt uskyldig nedoverbakke ble jeg litt skremt. Det ble en tur til over styret, heldigvis i lavere fart denne gangen, men da ble jeg skeptisk.
Hvor mye luft har du i dekkene? Det har en del å si. Og selv om bakdemperen har auto sag, så er dette en omtrentlig innstilling, her bør du justere individuelt for deg, og din kjørestil. Det fikk jeg vite i en Specialized butikk. Så jeg ligger over det trykket som autosagen gir. Jeg har vent meg til å sykle med denne sykkelen nå. Har sjeldent pedalstrikes. Var ute i går, og da var jeg ikke nedi én gang. Jeg har satt på en krankbeskyttelse i gummi, det bygger nok noen mm ekstra, men det er klart verdt det, sparer krankarmene dersom du er nedi stein. Eneste gangene jeg opplever problemer med å gå nedi, er på oppover kruks, der det er viktig å ha tråkk i pedalene hele tiden. Hvor det er steinete slik at det ikke er fri pedalgang hele tiden. Dvs at jeg mister litt av tråkket, og oppdriften fordi jeg må time tråkket. Nedover må bare passe på å ikke ha pedalen lavest, men det gjelder jo alle sykler.
|
|
|
04/08/2017 10:06
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
En ting til. Det er mulig å sette på kortere krankarmer. Det sitter på 175mm, man kan sette på 170 mm og trolig også 165 mm. Men det er jo en ekstra utgift da.
|
|
|
05/08/2017 13:43
|
olechr
More than words
|
More than words
For meg blir det galt å justere demperne for at ikke pedalene skal slå nedi. Må man pumpe i luft slik at man ikke får brukt all vandringen ja da er man i mitt hode helt på ville veier.
Det med pedalstrokes vil veldig mange som kommer fra HT og rittfulldempere oppleve når de går til stisykkel. Plus syklene er ofte enda mer utsatt. Dette er noe man får inn i kroppen etterhvert. Så løsningen er å sykle mer eller bytte til kortere krankarmer.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
05/08/2017 14:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
For min del hadde jeg ikke mer luft i demperen pga. pedalslag, men fordi jeg generelt synes det var for lite luft i den de første par turene.
|
|
|
[Re: anonym22]
05/08/2017 14:47
|
olechr
More than words
|
More than words
For min del hadde jeg ikke mer luft i demperen pga. pedalslag, men fordi jeg generelt synes det var for lite luft i den de første par turene. Ja det er noe annet, men har hørt mange som pumper i mer for å hindre at pedalene slår så mye nedi.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
06/08/2017 19:02
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
For meg blir det galt å justere demperne for at ikke pedalene skal slå nedi. Må man pumpe i luft slik at man ikke får brukt all vandringen ja da er man i mitt hode helt på ville veier. Selvsagt. Det jeg sier at man ikke skal ta autosagen ukritisk: "Og selv om bakdemperen har auto sag, så er dette en omtrentlig innstilling, her bør du justere individuelt for deg, og din kjørestil. Det fikk jeg vite i en Specialized butikk. Så jeg ligger over det trykket som autosagen gir." Til og begynne med brukte jeg kun autosag, og da bunnet jeg demperen, og synes det funker bedre nå etter at jeg har fin tunet, med litt mer trykk bak.
|
|
|
03/05/2018 08:52
|
Vangsguten
Fersking
|
Fersking
Hva gjør kortere krankarmer med tråkket? har nå fått testa min nye fatti 2018, og merket ganske fort dette med pedalstroke, Men alt for mye snø i skauen for å få testet nok slik det er nå.
|
|
|
|
|