Specialized Stumpjumper FSR Fattie, førsteinntrykk
|
Specialized Stumpjumper FSR Fattie, førsteinntrykk
18/09/2016 19:14
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har fått meg noen turer med sykkelen, og deler noen førsteinntrykk. Oppleves veldig stø nedover, men opplever og komme ut av svingene, men tror det er mest fordi det går fortere en normalt, og at jeg ikke har vent meg til dette ennå. Må kanskje temmes litt? Den er "forgiving" der man velger feil linje, trenger ikke være så presis på linjeføring. Veldig bra grep oppover, men tekniske crux på stein, oppleves ikke noe enklere enn med en normal 27,5. Så selv om grepet er bedre, er den litt mindre håndterlig. På grus oppleves sykkelen kjappere enn vanlig 27,5. Dekkene som står på er Ground control og Purgatory. Litt uvant å sykle med en sykkel som er litt tyngre, merker godt den ekstra vekten og den tregheten dette gir. Ser etter noe bedre høstdekk (de som står på virker litt glatte), tenkte Schwalbe nobby nic i 2,8 (ikke 3.0) for at den skal oppleves litt mer snappy. Andre som har erfaring med denne eller tilsvarende modeller?
|
|
|
Re: Specialized Stumpjumper FSR Fattie, førsteinntrykk
[Re: wasabi]
22/09/2016 08:50
|
Marius M
Medlem
|
Medlem
Har samme sykkel. Hatt den i 3-4 uker nå. Min erfaring er ganske lik din. Den tilgir alle "dårlige" linjevalg, men kjenner at jeg med vilje velger dårlige linjer bare fordi det går ann. Opplever myyye pedalstrikes, men aldri hatt noen skumle situasjoner pga. det kun har skjedd oppover.
Jeg kjøpte et ekstra Purgatory som jeg har montert bak. Veide de to dekkene og mener Purgatory kun var 20-30 gram tyngre enn GC. Ble bedre grep på sleip sti oppover hvertfall. Har ikke følt at jeg mangler grep mens jeg klatrer. Har ikke merket mer rullemotstand, men har ikke "kjent etter" heller. Har satt opp slangeløst. Når jeg sykler nedover opplever jeg av og til at jeg "surfer" over gjørmete partier. Føles litt som vannplaning på bil. Tror dette skyldes at dekket er så bredt at det ikke borer seg ned og får grep. Har en teori om at smalere dekk blir bedre enn brede dekk på skikkelig gjørme så jeg vil gjerne høre hvordan NobbyNic 2.8 fungerer hvis du går for det.
Jeg har også skiftet ut originale Deore bremser med noen XT bremser jeg hadde på den gamle sykkelen min. Stor forskjell. virkelig verdt oppgraderingen.
|
|
|
22/09/2016 10:18
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Pedalstrikes, absolutt, kranken er lavere enn det jeg hadde før, innøvd timing her, starter på nytt for å si det sånn. Ja, vannplaner nok mer, om det er stor forskjell på 2.8 og 3.0 tviler jeg på. Forskjellen, om man omregner fra tommer til cm er 0,5 cm. Det er jo fint lite.
|
|
|
22/09/2016 12:09
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Jeg undrer meg litt over det som nevnes med økt vekt. Jeg har veid en slik en (FSR Comp 6Fattie) til 13.5kg uten pedaler, tror den var Large. Vanlig FSR Comp er vel ikke så mye lettere. Hvilken sykkel sammenligner du med?
|
|
|
22/09/2016 12:33
|
Marius M
Medlem
|
Medlem
Pedalstrikes, absolutt, kranken er lavere enn det jeg hadde før, innøvd timing her, starter på nytt for å si det sånn. Ja, vannplaner nok mer, om det er stor forskjell på 2.8 og 3.0 tviler jeg på. Forskjellen, om man omregner fra tommer til cm er 0,5 cm. Det er jo fint lite. Sant nok. Blir nok ikke store forskjellen. Dette er kanskje noe en må leve med med halvfeit
|
|
|
22/09/2016 13:32
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Vekt er kanskje ikke helt presist. I hvert fall ikke totalvekt. Kanskje det er massefart? Det er mer masse i bevegelse i hjula. Det er vel en god i de å holde vekten på hjula nede, slangeløst, karbonfelg etc. Nyanser mellom 2.8 og 3.0 bidrar til dette. Nå er det jo en gang en Fattie, og skal ikke rokke ved det. Bytte til høstdekk innebærer litt tyngre dekk, så kanskje 2.8 kan være den ideelle setupen? Det er 50g forskjell på Nobby Nick 2.8 / 3.0
|
|
|
25/10/2016 19:56
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Tror det var litt vanesak med 3.0 dimensjon, nå virker dette heeelt riktig. Alle mindre dimensjoner ser nå snålt ut :-) Hadde mye pedal strikes i starten, mindre nå. Mulig det var litt mye sag i bakdemperen. Er nedi innimellom, men ikke noe problem. Jo, hele sykkelen virker litt tyngre, er nok først og fremst hjula som gjør dette. Egentlig ikke noe jeg tenker på nå jeg forlater asfalten. Det går klart raskere med denne sykkelen, forbedrer stadig mine stravasegmenter. :-)
Jeg valgte en M, for jeg har aldri hatt noe større før. men å denne modellen kunne jeg nok hatt en L. Det er kort reach på denne modellen. Jeg er 178 cm. Burde jeg modde noe på sykkelen så den ikke er så kort? Hva gjør jeg da? Litt lengre stem? Hva med selve styret, jeg synes det kanskje har litt for stor vinkel bakover? Burde jeg velge et litt mer rett styre? Hva har slike justeringer å si egentlig? Kan jo ikke bare kjøpe en større størrelse heller...
|
|
|
25/10/2016 20:26
|
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Tror det var litt vanesak med 3.0 dimensjon, nå virker dette heeelt riktig. Alle mindre dimensjoner ser nå snålt ut :-) Hadde mye pedal strikes i starten, mindre nå. Mulig det var litt mye sag i bakdemperen. Er nedi innimellom, men ikke noe problem. Jo, hele sykkelen virker litt tyngre, er nok først og fremst hjula som gjør dette. Egentlig ikke noe jeg tenker på nå jeg forlater asfalten. Det går klart raskere med denne sykkelen, forbedrer stadig mine stravasegmenter. :-)
Jeg valgte en M, for jeg har aldri hatt noe større før. men å denne modellen kunne jeg nok hatt en L. Det er kort reach på denne modellen. Jeg er 178 cm. Burde jeg modde noe på sykkelen så den ikke er så kort? Hva gjør jeg da? Litt lengre stem? Hva med selve styret, jeg synes det kanskje har litt for stor vinkel bakover? Burde jeg velge et litt mer rett styre? Hva har slike justeringer å si egentlig? Kan jo ikke bare kjøpe en større størrelse heller... Hva slags styre har du? Bredde, rise og back-sweep er interressant. Og hva slags stem er det som står på? Lengde og rise er interressant. Generellt vil du få en bedre reach hvis du setter på et lengre stem og/eller et smalere styre. Setet kan også justeres litt bakover for å kompensere litt, men for mye bakover vil du kunne få problemer med hamstringene dine. Hvor mye føler du at du bør justere da? Bare bortover, eller høydejustering også? Og føler du at styret har riktig bredde?
|
|
|
26/10/2016 06:40
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Styre: Specialized, butted 6000 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 31.8mm, 750mm width
Stem: Specialized XC, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise, 45/60/75/90/105mm
Bredde på styret føles riktig. Kanskje først og fremst bortover. Ikke høyde (tror jeg).
|
|
|
26/10/2016 16:25
|
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Styre: Specialized, butted 6000 alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 31.8mm, 750mm width
Stem: Specialized XC, 3D forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise, 45/60/75/90/105mm
Bredde på styret føles riktig. Kanskje først og fremst bortover. Ikke høyde (tror jeg). Hvor langt bortover tror du at du trenger å gå for å få en komfortabel sittestilling da? Før du finner ut av hvilket stem du skal ha, bør du måle stem'et ditt for å finne ut av hvilket du har.  Det måles fra midten av hullet til styrestaget til midten av styrefestet. I eksemplene nedenfor har alle stem 6 grader rise Om du går fra 45mm til 60mm vil du få: 14mm lengre og 5mm høyere styre Om du går fra 60mm til 75mm vil du få: 13mm lengre og 6mm høyere Om du går fra 75mm til 90mm vil du få: 14mm lengre og 6mm høyere Om du går fra 90mm til 105mm vil du få: 14mm lengre og 6mm høyere Så om du føler at du trenger å få styret 15mm frem og har et 45mm (6 grader) stem i dag, så kan du eksempelvis sette på et 60mm (6 grader) stem og sette setet 1mm tilbake. Merk at om du kjører samme rise på stem'et, så kommer styret i dette tilfellet 5mm høyere. Du kan leke deg med forskjellige lengder og vinkler på stem her: http://yojimg.net/bike/web_tools/stem.phpDet kan være vanskelig å ta styret akkurat dit du vil, men med en kombinasjon av stem lengde, stem grader og eventuellt et annet styre med en annen rise, bør du kunne komme relativt nærme dit du ønsker. Og om knærne og hamstringene dine tåler det, justere de siste millimeterne frem eller tilbake med setet. Du kan nemlig få vondt i knærne om du kjører setet for langt frem, eller hamstringene om du kjører setet for langt tilbake. Akkurat passe er best, men de fleste har litt slingringsmonn å gå på. 
|
|
|
27/10/2016 19:12
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Hadde samme problemstilling med min Specialized Camber. Er 179 cm, kjøpte M, kunne hatt L. Løste det veldig greit med bytte stem fra 60 til 80 mm. Sittestilling ble bedre, tråkket ble bedre og den ble raskere, spesielt på enkle/raske stipartier. Prøvde 70 og 90 mm også. Syklet flere turer med alle tre lengdene for å være sikker.
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
29/10/2016 16:12
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tips. Byttet stem fra 60mm til 75 mm i dag, og det ble kanakje litt bedre, men jeg må no innse at jeg har kjøpt for liten sykkel. Prøvde en L i dag, og det virket rett og slett som en mye bedre størrelse for meg. Opplevde at jeg satt mer "i" syppelen, enn "på toppen" slik jeg gjør med min. Veldig synd, digger den sykkelen på alle andre områder.
Regner med å selge min Stumpjumper fattie, str M, send meg en PM om du er interessert, eller enda bedre, om noen vil bytte fra L til M!
|
|
|
29/10/2016 16:52
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hvordan endte du opp med Medium egentlig? Du er Large på størrelsestabellen. Hvorfor solgte butikken deg feil størrelse?
|
|
|
29/10/2016 17:20
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Godt spørsmål. De mente dette var rett størrelse. Jeg sa jeg hadde sett av tabellen hos Specialized at jeg skulle ha str L, men de sa de var helt feil, og at det var M som var rett.
|
|
|
29/10/2016 17:21
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Så da stolte jeg jo på dem.
|
|
|
29/10/2016 17:43
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hmm. Da ville krevd å få byttet i ny størrelse.
|
|
|
[Re: anonym22]
30/10/2016 07:23
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hmm. Da ville krevd å få byttet i ny størrelse. Enig.
|
|
|
30/10/2016 10:53
|
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hmm. Da ville krevd å få byttet i ny størrelse. Enig! Godt spørsmål. De mente dette var rett størrelse. Jeg sa jeg hadde sett av tabellen hos Specialized at jeg skulle ha str L, men de sa de var helt feil, og at det var M som var rett. Så da stolte jeg jo på dem. Høres ut som om sykkelbutikken din har veldig overbevisende selgere. De kan være tilbøyelige til å fortsette å rettferdiggjøre sitt "Medium" salg i et forsøk på å sno seg unna. Er nemlig ikke like lett for alle å innrømme feil.  Jeg vil anbefalt deg å være så hyggelig som overhode mulig og samtidig kommunisere hvor fortvila du er.. det er mye vanskeligere å si nei til noen som er hyggelige. Går man ut for hardt kan selger gå i vranglås. Og det er som regel lurt å unngå å brenne broer. Hvis hyggelig ikke fører frem, så ville jeg tatt av meg hanskene. Alliere deg med en slugger av en ekspert og tatt med han som teknisk alibi? Størrelsestabellen til Specialized er jo også på din side. Vil også anta at de ikke ønsker trøbbel med leverandøren sin heller, så du bør ha nok kort på hånden til å få det som du vil.
|
|
|
30/10/2016 20:31
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tips. Kommer tilbake. Jeg finner ikke frem til size charts på specialized.com, bare en god del andre, noen som har tips om hvor jeg kan finne det som gjelder for stumpjumper 2016?
|
|
|
30/10/2016 22:11
|
olechr
More than words
|
More than words
Nå har vel egentlig ikke butikken gjort noe stor tabbe slik det blir fremstilt her. Selv størrelsetabbelen viser at du kan bruke medium og large. Her er det nok bare å prøve og være hyggelig å se hva som skjer. Du kommer nok ingen vei med tyngre skyts som nevnes over. Trur heller ikke butikken vil ha noe som helst trøbbel med leverandøren her. Tabellen viser at du kan bruke medium og large. Selv er jeg i samme tilfelle mellom large og xl. Da jeg er kort i ryggen går jeg ned..
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
31/10/2016 01:45
|
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Nå har vel egentlig ikke butikken gjort noe stor tabbe slik det blir fremstilt her. Selv størrelsetabbelen viser at du kan bruke medium og large. Her er det nok bare å prøve og være hyggelig å se hva som skjer. Du kommer nok ingen vei med tyngre skyts som nevnes over. Trur heller ikke butikken vil ha noe som helst trøbbel med leverandøren her. Tabellen viser at du kan bruke medium og large. Selv er jeg i samme tilfelle mellom large og xl. Da jeg er kort i ryggen går jeg ned.. Jeg anbefalte en hyggelig approach, bare så det er sagt.  Aner selvsagt ikke hva som har skjedd, og har som dere andre kun fått begrenset med informasjon fra den ene siden. Jeg antok at anonymous22 og OP refererte til en tabell med en entydig tolkning. Men med overlapp er det vanskeligere å "bevise" at butikken ikke har gjort jobben sin skikkelig, og er enig i at tyngre skyts da faller mer eller mindre bort som virkemiddel. Men.. om kunden testet begge syklene og følte seg mer hjemme på den større, men ble allikevel overtalt av selger til å velge den mindre.. da mener jeg at selgeren har vært lite smart, ref. "kunden har alltid rett". Hadde jeg vært selger og sett at tabellen viste at kunden kunne benytte begge størrelsene så ville jeg anbefalt kunden å teste begge, og gå for den som føltes best. Det å si at størrelsestabellen er feil og overtale kunden til å velge noe annet enn det kunden selv mente kunne være riktig ville jeg i alle fall ikke ha gjort. Og hadde jeg vært leverandør, så hadde jeg ikke vært veldig fornøyd med at mine forhandlere fortalte sluttkunder at størrelsestabellen min er feil, og at det igjen resulterte i misfornøyde kunder. Så om OP sin fremstilling av saken er korrekt, og selger er vanskelig, kan det allikevel være at leverandør kan hjelpe til med å få denne saken ut av verden.
|
|
|
[Re: olechr]
31/10/2016 09:33
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Enig i at framgangsmåten er å dra til butikken og forklare situasjonen, og at du har funnet ut at large passer bedre. Hvis butikken har ydmykhet og kundeservice, ordner de opp. Dette er vel en spesialbutikk, siden det er Specialized? Tilhengerne av disse butikkene vs. kjedebutikker og internett, pleier å trekke fram bedre hjelp og kunnskap. Så får vi se da. Kjedebutikkene hadde ganske sikkert ordnet opp. Størrelsestabell jeg fant for 2016 viser at 178 er large, 175 er M/L: http://www.hotpursuit-cycles.co.uk/templates/hotpursuit/images/specializedsizing_2016.pdfMen det er ikke den eneste og ingenting på Specialized sine sider? Men det var jo butikken som sa du skulle gå ned! Hadde de også large, så du fikk prøvd begge? Hvis de bare hadde medium og de sa den var riktig, er det litt klassisk muffins.
|
|
|
[Re: anonym22]
31/10/2016 10:53
|
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Enig i at framgangsmåten er å dra til butikken og forklare situasjonen, og at du har funnet ut at large passer bedre. Hvis butikken har ydmykhet og kundeservice, ordner de opp. Dette er vel en spesialbutikk, siden det er Specialized? Tilhengerne av disse butikkene vs. kjedebutikker og internett, pleier å trekke fram bedre hjelp og kunnskap. Så får vi se da. Kjedebutikkene hadde ganske sikkert ordnet opp. Størrelsestabell jeg fant for 2016 viser at 178 er large, 175 er M/L: http://www.hotpursuit-cycles.co.uk/templates/hotpursuit/images/specializedsizing_2016.pdfMen det er ikke den eneste og ingenting på Specialized sine sider? Men det var jo butikken som sa du skulle gå ned! Hadde de også large, så du fikk prøvd begge? Hvis de bare hadde medium og de sa den var riktig, er det litt klassisk muffins. Enig. Hvis de kun hadde en medium inne og insisterte på at den var riktig, så lukter det av en klassiker ja. Om de ikke hadde en L inne, så burde de i det minste fortalt at det var en mulighet for at han ville like den bedre. Det å være kjent for å forsøke å lure kunder er ikke lurt om man har tenkt å drive en butikk også i fremtiden. Et feilsteg som blir rettet opp i er helt greit.
|
|
|
31/10/2016 11:05
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Jeg er 181 og fikk prøve både M og L for 14 dager siden av denne sykkelen. Jeg syntes selv L var på grensen til liten, sammenlignet med min Camber L er den betydelig kortere i reach'en. Han som syklet M var 176 og fornøyd med størrelsen. Selv om butikken rådet deg til M har du sannsynligvis ingen rett til å få byttet/gjort om på kjøpet. Du får ta en høflig henvendelse og se hvor høyt de prioriterer kundeservice.
|
|
|
[Re: kolli]
31/10/2016 11:09
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Selv om butikken rådet deg til M har du sannsynligvis ingen rett til å få byttet/gjort om på kjøpet. Slik tolker ikke jeg kjøpsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-05-13-27#KAPITTEL_4 § 17.Varens egenskaper. (1) Tingen skal være i samsvar med de krav til art, mengde, kvalitet, andre egenskaper og innpakning som følger av avtalen. (2) Dersom annet ikke følger av avtalen, skal tingen: (a) passe for de formål som tilsvarende ting vanligvis brukes til; (b) passe for et bestemt formål som selgeren var eller måtte være kjent med da kjøpet ble inngått, unntatt når forholdene viser at kjøperen for så vidt ikke bygde på selgerens sakkunnskap og vurdering eller ikke hadde rimelig grunn til å gjøre det; (c) ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell; (d) være pakket på vanlig eller annen forsvarlig måte som trengs for å bevare og beskytte tingen. (3) Tingen har mangel dersom den ikke er i samsvar med kravene i paragrafen her.
Min utheving av "(c) ha egenskaper som selger har vist til ved å legge fram prøve eller modell;" Riktig størrelse er en ganske viktig egenskap for sykkel.
|
|
|
31/10/2016 11:50
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for tips og lenke til tabell. Setter veldig pris på dette. Men vent med å lage dette til et problem. Kan jo hende dette løser seg fint. :-) Håper i hvert fall det.
|
|
|
31/10/2016 11:53
|
StiMedFlyt
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi ønsker bare å hjelpe.  Du får holde oss oppdatert.
|
|
|
26/11/2016 17:52
|
wasabi
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Dette løste seg finfint. Fikk byttet til større størrelse, de var kjempegreie, veldig bra service. :-)
|
|
|
26/11/2016 18:37
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er jo helt konge!