Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman

Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman #2346703 18/09/2016 07:30
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Var ganske fornøyd når jeg etter 1,5 timer hadde fått montert Yale Doorman i en fantastisk "vårvær" i 20 pluss og solen rett i mot.

Da var skuffelsen stor når kl 01:00 at døren var ulåst og alt så til å funke, bortsett fra at døren ikke låste seg altså...
Grunnen til dette fant jeg fort ut, da låsen krever max 5 mm avstand mellom lås og sluttstykke. Siden dette nå var kl 01:00 og ingen sol hadde altså denne avstanden økt til over 5mm.

Snakk om marginer ved montering. Vel, det ble midlertidig løst med å skru ut sluttstykke og sette inn to skiver, slik at avstanden igjen var 5 mm isch.
Det betyr igjen at sluttstykke stå en mm elle to ut fra selve dørkarmen, noe som også kan sees fra utsiden.

Så til spørsmålet , hvordan justeres selve døren slik at den kommer nærmere sluttstykker? Døren er en Swedoor.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: paalbn] #2346707 18/09/2016 07:55
M
Marøder Offline
Ringrev
Ringrev
M
Er det brukt karmskruer, kan du prøve å skru litt på disse. Mulig du må fuge litt etterpå eller skjære bort skum hvis dette er brukt.

Ellers kan du prøve en hengselretter. Har ikke prøvd sjøl, ser litt voldsomt ut å bryte med et slikt verktøy men ikke sikkert man må bruke så mye kraft.

Redigert av Marøder; 18/09/2016 07:56.
Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: paalbn] #2346709 18/09/2016 08:07
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Den låsen var jo lekker!

Dumt spørsmål: finnes det noen "failsafe" hvis døren ikke lar seg åpne elektronisk (død elektronikk/annet)?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: tmork] #2346710 18/09/2016 08:13
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: tmork
Den låsen var jo lekker!

Dumt spørsmål: finnes det noen "failsafe" hvis døren ikke lar seg åpne elektronisk (død elektronikk/annet)?

Er batteriet tomt og du står på utsiden med last dør, bruker man 9 V batteri backupløsningen og masterkode.

I tillegg sier den i fra når batteriet begynner å bli dårlig. I tillegg har jeg kjøpt en Smartlock box som integrerer alt med alarmen og styrer fra app. Der vil også batteriet status bli oppgitt. Så nøkkel til håndverkere er løst. Nå kan jeg sitte med paraplydrink i fjerne land være ute å sykle og slippe inn håndverkeren...

Redigert av paalbn; 18/09/2016 09:10.

Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: paalbn] #2346712 18/09/2016 08:24
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Mange hengsler har mulighet justering utover.
Ellers er en "hengsleknekker" en veldig enkel løsning.

Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: tmork] #2347052 19/09/2016 12:46
S
Skikongen Offline
Ringrev
Ringrev
S

Nei.

Har den selv og har ved to anledninger (på halvannet år) fått epost/SMS om motorfeil. Har heldigvis vært falsk alarm. Venter med skrekk og gru på dagen/kvelden/natten jeg ikke får opp låsen, står der med kone og skrikerunger som er sultne/tørste/trøtte. Har vurderer å sette inn låssylinder i døren ut til hagen og gjemme en nøkkel, men ikke kommet så langt enda. Kommer til å banne høyt den dagen jeg ville fått brukt for den....

9V batteri og app løsning hjelper ingenting om elektronikken skulle slå seg vrang.

Men er meget fornøyd med å være nøkkelløs og kommer ikke til å gå tilbake til gammel løsning.

Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: Skikongen] #2347078 19/09/2016 14:17
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: Skikongen

Nei.

Har den selv og har ved to anledninger (på halvannet år) fått epost/SMS om motorfeil. Har heldigvis vært falsk alarm. Venter med skrekk og gru på dagen/kvelden/natten jeg ikke får opp låsen, står der med kone og skrikerunger som er sultne/tørste/trøtte. Har vurderer å sette inn låssylinder i døren ut til hagen og gjemme en nøkkel, men ikke kommet så langt enda. Kommer til å banne høyt den dagen jeg ville fått brukt for den....

9V batteri og app løsning hjelper ingenting om elektronikken skulle slå seg vrang.

Men er meget fornøyd med å være nøkkelløs og kommer ikke til å gå tilbake til gammel løsning.

Jeg har på et vis klart å få låsen i vranglås, med låsebolten ute. Heldigvis var døra i åpen posisjon da det skjedde, hadde den vært lukket lurer jeg veldig på hvordan jeg skulle fått åpnet opp uten å rive ut karmen. Jeg fikk ny lås av forhandler, og synes fordelene med elektronisk lås er så store at det veier opp eventuelle ulemper.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: Skikongen] #2347220 19/09/2016 20:04
paalbn Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Sitat: Skikongen
Har vurderer å sette inn låssylinder i døren ut til hagen og gjemme en nøkkel, men ikke kommet så langt enda.

Mitt svar var nok litt rookie, da jeg ikke tok høyde for tekniske feil.
Jeg har backupløsning med inngang fra integrert garasje i huset hvor samme nøkkel passer i garasjedør og døren inn i huset. Samt alarm sensor i garasjen(Største fordelen med dette er at syklene er like godt sikret som om de skule ha vært inne i huset).

Status på selve problemet er at jeg har justert noe sideveis på selve døren, men kommer nok til å løsne på dørkarmen og sette inn noen kiler rett over og under sluttstykket. Da jeg ser det er litt større avstand i dette området en oppe og nede.

Redigert av paalbn; 19/09/2016 20:12.

Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: paalbn] #2347263 20/09/2016 05:05
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Dette er nok en lås som er mest aktuell på boliger med ytterdør ut "mot verden", og ikke en leilighet i en oppgang (må jo trolig uansett ha nøkkel) vil jeg tro. Hus/rekkehus har gjerne en sekundær mulighet til å komme inn i bolig, så tror jeg hadde følt meg sikrere med "analog" lås på en dør, og EDB-låsen på primærdøren.

Nå har jeg vel å merke ikke opplevd problemer med sentrallåser på bil, så det har jo fungert fint i mange år, men der har jo ofte en mulighet til å benytte nøkkel.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ytterdør vil ikke låse seg - Yale Doorman [Re: tmork] #2347265 20/09/2016 05:17
Rene Offline
Besatt
Besatt
Har hatt denne siden første utgave kom, og har aldri hatt noen problemer av noe slag. Har et 9-voltsbatteri liggende i garasjen i tilfelle, men det er alt.

Har fire andre dører inn i boligen, men ikke nøkkel tilgjengelig til noen av dem. I verste fall ryker et vindu.

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå