Kjøpte i fjor sommer et hjulsett fra kjellsykkel.no som er et Shimano M540 sett (16 eikers). Tenkte jeg skulle ta en rask titt på sykkelen i dag før den kjører Drammensfjorden rundt til søndag, og merket da at forhjulet gikk tregt. Finner da så ut at på den ene siden er det stor slitasje på konus lagerskål og kuler, mens andre siden er strøkent. Antagelig har det kommet inn noe vann der, men de hjula har aldri vært i regnvær mer enn en gang (kort tur), og derfor kun vært vaska en gang med hageslange.
Så derfor synes jeg at hjulsett i ca lx kvalitet beregnet for mtb skal havarere noe så grasalt og så vidt skimta vann! Bakhjulet er riktig nok strøkent da det er bedre beskyttet. Har vært borti no-name billig lager som har tålt vann bedre!
Så når en da i tillegg spør forhandler, så er det jaggu meg så daft at det er så vidt de orker å svare.
Det er vel helt klart at et mtb hjul må tåle mer, det har maks gått 40mil og det på asfalt og grus.
Dette er første ting jeg nå går å reklamerer på av slitasje deler, da det ikke alltid er like lett å bevise hvem som har skyld, men det er sikkert at flere kranklagere og girdeler jeg har kjøpt gjennom tidene kunne jeg ha reklamert på om jeg bare hadde giddi. Dessuten er det jo nesten alltid håpløst å få fatt i de delene en trenger av shimano i disse butikkene rundt om kring.
Så hva mener dere? hvor ofte reklamerer dere på ting?
En ting er sikkert, at min neste sykkel heretter skal bestå av andre deler en shimano sitt!