Mitt tips/anbefaling er nok ikke for ekstremt terrengbruk, men kan godt brukes hvis man forviller seg fra asfalten inn i enkelt terreng.
Jeg fant en billig liten kinalykt med STVZO lyskjegle (kreves for lovlig bruk på vei i Tyskland). Den er som nærlysene i bilen, lyser kun ned på veien, ikke opp i lufta.
De påstår 360 lumens på maks, men stoler ikke på det. På asfalt har jeg ennå ikke brukt lyset på maks, det holder med vanlig lysstyrke. Lyser fint opp 10-20 meter fremover, og hele kjørefeltet.
Etter et par timer synker lysstyrken. Mulig det kommer ladevarsel senere, men jeg har ladet den for å ha godt lys. Micro-USB ladekontakt.
Som mange kinalykter er kvaliteten så som så, men designeren visste tydeligvis hva han gjorde. Synd at de ikke spanderte noen kroner ekstra på produksjonen, en slik lykt med god kvalitet ville vært et røverkjøp selv med dobbel pris.
Den viktigste modifikasjonen man må gjøre er å legge en kjølepute/pasta mellom LED og aluminiumsdekselet. Jeg pusser også vekk litt maling på innsiden for å få best mulig varmeoverføring. Har man gjort det riktig kjenner man at dekselet blir godt og varmt.
Jeg festet/beskyttet også LiPo-batteriet med litt dobbeltsidig tape.
Vil man bruke den i regn bør man forsegle alle åpninger og bore et par dreneringshuller i bunn.
Det er kanskje litt jobb å måtte modifisere lykten før bruk, men det er verd det når man kan sykle med godt lys på veien og vite at man ikke blender noen.
Lykten koster en hundrelapp inkludert frakt:
http://www.banggood.com/German-Standard-...-p-1072090.htmlLitt morsomt at lykten har en sensor som slår av lyset når sykkelen har stått i ro et minutt eller to.