|
Bore og gjenge i underside stem
|
Bore og gjenge i underside stem
14/09/2016 10:26
|
Knokkelhaug
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ser på muligheten til å montere computerfeste beregnet for integrert styre/ stem til alu. stem ved å bore og gjenge 2 hull på undersiden. Noen som har synspunkter/ erfaringer her?
Festet jeg ser på er Bar Fly 4 Spoon.
|
|
|
Re: Bore og gjenge i underside stem
[Re: Knokkelhaug]
14/09/2016 10:34
|
Trond Helge
Ivrig
|
Ivrig
Teknisk sett er det nok fullt mulig (så fremt godstykkelsen er god nok til at du får gjenget nok), men vil ikke festet peke nedover siden stem er tykkere med feste rundt styret (festet rundt styret vil presse Bar Fly mountet nedover)?  Bare tenker at du risikerer at computer blir festet i en noe rar vinkel, og det virker som en unødvendig komplisert måte å løse dette på kontra bare bruke et normalt feste
// Too many roads, too little time
|
|
|
14/09/2016 10:48
|
Open 1.0
Ivrig
|
Ivrig
Det går helt fint, i hvertfall hvis du bruker tynne skruer. For å få riktig vinkel på festet, dvs unngå de problemene som Trond Helge påpeker, så er det bare å bruke en litt tykk gummiforing mellom festet og stemmet. Bilteme og Clas Ohlson, og sikkert mange andre, selger gummiforinger som passer størrelsesmessig.
Du trenger ikke gjenge hullene hvis du bruker tynne bolter med mutter. For å få oppsettet penest mulig bør du, hvis du bruker bolter med mutter, ha mutterne inne i stemmet og det er sikkert lurt å bruke låsemutre. 3 mm bolter fungerte fint på et stem jeg hadde.
|
|
|
14/09/2016 11:01
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Det er noe med tanken på å kødde med styrestemmet som gjør meg skeptisk. Hvis et stem knekker i en dump, så er det direkte over styret med deg. I beste fall er det bare tennene det går utover.
Det er lenge siden produsentene hadde store sleggefaktorer inne i engineeringen sin, og i et stem av alu ser jeg for meg at hele "røret" er viktig for å ivareta styrken.
Jeg hadde ikke turt å gjøre det.
- Stefan
|
|
|
[Re: Trond Helge]
14/09/2016 11:08
|
Knokkelhaug
OP
Fersking
|
OP
Fersking
I dag står computerfestet tilnærmet horisontalt på en 7° stem. At jeg må bygge oppunder fremre skrue er ingen ulempe. Grunnen til at dettes spørsmålet melder seg er at jeg tenker å bytte til 3T Aerotundo styre. Det er begrenset med plass fra stem'et til aero-profilen, hvor det i dag står girskiftere til SRAM Etap. Derfor må jeg finne en ny plassering til feste for Edge 1000.
Redigert av Knokkelhaug; 14/09/2016 11:13.
|
|
|
[Re: Stefan77]
14/09/2016 11:59
|
Knokkelhaug
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det går helt fint, i hvertfall hvis du bruker tynne skruer. For å få riktig vinkel på festet, dvs unngå de problemene som Trond Helge påpeker, så er det bare å bruke en litt tykk gummiforing mellom festet og stemmet. Bilteme og Clas Ohlson, og sikkert mange andre, selger gummiforinger som passer størrelsesmessig.
Du trenger ikke gjenge hullene hvis du bruker tynne bolter med mutter. For å få oppsettet penest mulig bør du, hvis du bruker bolter med mutter, ha mutterne inne i stemmet og det er sikkert lurt å bruke låsemutre. 3 mm bolter fungerte fint på et stem jeg hadde. Det er noe med tanken på å kødde med styrestemmet som gjør meg skeptisk. Hvis et stem knekker i en dump, så er det direkte over styret med deg. I beste fall er det bare tennene det går utover.
Det er lenge siden produsentene hadde store sleggefaktorer inne i engineeringen sin, og i et stem av alu ser jeg for meg at hele "røret" er viktig for å ivareta styrken.
Jeg hadde ikke turt å gjøre det.
Å bore og gjenge er en enkel sak, hva disse hullene gjør med styrken er noe helt annet. Du har et godt poeng her.
|
|
|
14/09/2016 15:10
|
Bent74
Avhengig
|
Avhengig
Er det ikke plass til vanlig barfly der da? Samme som dette?  Har selv s-works aerofly, å det er akkurat plass til barfly der også.
|
|
|
[Re: Bent74]
15/09/2016 07:20
|
Knokkelhaug
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Er det ikke plass til vanlig barfly der da? Samme som dette?  Har selv s-works aerofly, å det er akkurat plass til barfly der også. Har SRAM Blips (fjernskifter) som også trenger plass.
|
|
|
|
|
|