Hva med så godt som aldri? Tåka i Norge er ikke tett nok til at det er nødvendig. De eneste gangene jeg har hatt nytte av det er i kolonnekjøring på fjellet, men da er sikten nede i 0 meter flere ganger.
Hva med så godt som aldri? Tåka i Norge er ikke tett nok til at det er nødvendig. De eneste gangene jeg har hatt nytte av det er i kolonnekjøring på fjellet, men da er sikten nede i 0 meter flere ganger.
+1
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Merk at med nye LED -lykter på bilene så forsvinner nok tåkelysene som separate lykter under/i støtfanger. Dånepipping relatert til tåkelys er i ferd med å bli truet av utrydding.
Du kan også bruke tåkelys som kjørelys på dagtid - noe mange med xenon gjør for å spare xenonpærene.
Ellers mangler pollen "hvordan bruke tåkelys"
Jeg googlet litt på det etter å ha laget pollen (eller pollinert). Det er faktisk mer komplisert enn man skulle tro. Synes Gjensidige hadde en god oppsummering: https://www.gjensidige.no/privat/nytt/02-15/takelys
Jeg googlet litt på det etter å ha laget pollen (eller pollinert). Det er faktisk mer komplisert enn man skulle tro. Synes Gjensidige hadde en god oppsummering: https://www.gjensidige.no/privat/nytt/02-15/takelys
Kødder du? Synes du reglene var kompliserte?
Nei. Ikke komplisert. Men mer komplisert enn "tåke=bruk tåkelys, ikke tåke=la dem være av".
Edit: Som i at brødskive med ost og skinke er mer komplisert enn brødskive med bare ost. Ingen av delen er komplisert, men den ene er mer komplisert enn den andre.
En ting er tåkelysene foran, personlig takler jeg fint å møte en bil med tåkelys og nærlys på. MYYYE verre er tåkelys bak. Det skulle ikke vært mulig å skru de på hvis man kjørte fortere enn 30km/t. Alternativt skulle de vært koblet til et rotorlys midt på dashbordet.
Har kjørt bil i snart 12 år uten å ha brukt tåkelys en eneste gang. Vet ikke engang om bilen min har det (er en passat 06 hvis noen skulle vite hvordan de slås på)
En ting er tåkelysene foran, personlig takler jeg fint å møte en bil med tåkelys og nærlys på. MYYYE verre er tåkelys bak. Det skulle ikke vært mulig å skru de på hvis man kjørte fortere enn 30km/t. Alternativt skulle de vært koblet til et rotorlys midt på dashbordet.
Helt enig! Tåkelys bak er en uting! Ekstremt skjelden folk bruker de som det er tenkt, ha de på til en bil tarxdeg igjen, og så slå de av!
Jeg lukker et øye og ser halvt, jeg lukker begge og ser alt!
Apropos lys, hva er greia med alle de nye, ofte elbiler, som kjører helt uten lys foran på bilen?
Ja, hva er greia der? Noen Tesla-eiere her som vil bekjenne sine synder?
Det er auto-innstillingen på lyset som gjør det. Lysene tennes når de kommer inn i tunneler og når det blir mørkt. I teorien, i hvertfall. Ser alt for mange biler hvor det ikke fungerer.
Når jeg så hvordan det fungerte på en annen Leaf sluttet jeg å bruke auto. Slo på kjørelysene "manuelt".
Det gjelder også å ikke blande tåkelys med "daytime running lights". Eksempelvis er de C-formede lysene nederst på alle VW med EL-drift kjørelys som brukes alene når det ikke er mørkt. Ikke helt sikker på om de også lyser sammen med hovedlysene.
Har jeg rett i at det er automatiske lykter som ikke er tilpasset norske regler om at lys skal være på alltid?
Problemet er at jeg har møter stadig biler uten kjørelys foran og uten kjørelys bak når det halvmørkt (dvs. mørkt nok til at det alltid har vært påbudt med lys i Europa).
Apropos lys, hva er greia med alle de nye, ofte elbiler, som kjører helt uten lys foran på bilen?
Ja, hva er greia der? Noen Tesla-eiere her som vil bekjenne sine synder?
Det er auto-innstillingen på lyset som gjør det. Lysene tennes når de kommer inn i tunneler og når det blir mørkt. I teorien, i hvertfall. Ser alt for mange biler hvor det ikke fungerer.
Når jeg så hvordan det fungerte på en annen Leaf sluttet jeg å bruke auto. Slo på kjørelysene "manuelt".
Sette en bit med sort elektrikerteip foran lyssensoren på disse forferderlige el-bilene!
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
Har aldri opplevd så tett tåke at jeg har brukt tåkebaklys, men det har hendt endel ganger at jeg har brukt tåkebaklys i tett snødrev...
Også har jeg noen ganger satt på tåkebaklys hvis bilen bak meg kjører altfor tett innpå (på landevei). Det pleier å funke. Jeg skrur det selvsagt av igjen når avstanden er noenlunde trygg. Om dette trikset er lovlig er en annen sak.
Min A4 fra 2010 har også autolys, men den skifter mellom kjørelys og nærlys og mellom nærlys og fjernlys. Ikke mellom av og på. Nyere modeller har da alltids fått kjørelys som bare er foran - med mindre de har skjønt at EU ikke er Norge og faktisk fikset det slik at det er hensiktsmessig, som før.
Kan være at elbilene er ekstra gjerrige på når lyset går på, litt sånn som gatelys i Oslo.
Når bilen bak meg etter mørkets frembrudd blender meg med sine tåkelys som sprer mer opp enn kjørelys, så bruker jeg tåkebaklys for å blende tilbake. Terrorbalanse tror jeg det heter.
Det er også viktig å huske på at riktig bruk av tåkebaklys er å slå de av når du har fått en bil bak deg. Og som flere har nevnt, de EU-reglene der baklys ikke er på er en uting. Skjønner ikke helt greia med at de ikke kan være på hele tida. Bedre å bli sett en gang for mye enn en gang for lite.
Når bilen bak meg etter mørkets frembrudd blender meg med sine tåkelys som sprer mer opp enn kjørelys, så bruker jeg tåkebaklys for å blende tilbake. Terrorbalanse tror jeg det heter.
Haha. Enig. Noe som også er ganske plagsomt er å ha en med tåkebaklys foran seg når det er halvmørkt, tåke og regn. Lyser opp som F.
Reglene for lysbruk har nesten blitt umulig å forstå.
Det er etter mitt syn ganske greie, og beskrives godt iForskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) § 28-4 11, og spesielt i punkt 11.5
" Lyktene kan være koplet slik at de automatisk er tent når motoren er i gang. Tenning av kjørelyset kan også skje ved at bilen settes i bevegelse. Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys. Kjørelys skal være koplet slik at det automatisk slukker når bilens lysbryter slås på. Bilens øvrige lys utstyr må kunne betjenes over lysbryter som vanlig, uavhengig av kjørelyset."