Hehe. Jeg og samboeren min var ved Iungsdalshytta med hardtail for 2-3 år siden. Vi sykla rundt Djup; mest på grusvei men det ble ca 6 km på sti fra Stolen til Iungsdalshytta. Denne stien trodde vi var mer av typen traktorvei, og vi hadde beregnet cirka en time på den, men det tok vel nærmere 4 timer med bæring av sykkelen på skuldra.
Det var altså sauesti deluxe, med en salig blanding av vierkratt, einerbusker, steinur og myr. Tror ikke at jeg ville likt stien bedre med fulldemper.
Vi tenkte egentlig å ta en lunsjpause på hytta og så sykle tilbake rundt Djup og ned til Hol, men vi rakk bare såvidt siste middagsservering og måtte sykle i mørket videre (dette var i sommerferien...). Dama var ikke 100% fornøyd med denne turen.
Jeg lovte meg selv at det i ettertid skulle gjøres tydelig på mtbmap at denne stien var lite egnet med sykkel. Derav er det også avmerket slik:
http://mtbmap.no/#13/60.8145/7.9441Jeg er ikke overrasket over din beskrivelse, selv om dette var en annen sti i samme område...

Ut fra bildene så imidlertid stien mot Fødalsvatnet meget enkel ut hvis man sammenlikner med stien sørover langs Djup.