Antar det da er Ortlieb Frame-Pack (RC) Toptube. Den er kanskje litt mer "pølseformet" enn Restrap sin, og mangler den nederste stroppen som gjør at man kan stramme rammevesken nedover. Apidura og Topeak har også en slik stropp. Dette kan gjøre en liten forskjell, alt etter hvor du føler at rammevesken buler. Et spørsmål er kanskje hva du stapper inni rammevesken? Er det noe som gjør at den fysisk buler? Hvis det er mer til ritt kan kanskje en mindre rammeveske og en TopTube-bag være løsningen. Da får du kanskje også plass til 2 drikkeflasker. Selv har jeg Restrap Bolt-On Top Tube bag som jeg aldri gidder ta av, og Restrap Frame bag - Medium. Er det sove-ute-bikepacking krever det jo endel av utstyret. Er det hotellbikepacking klarer en seg med mindre utstyr, og kanskje den beste løsningen er en seteveske ala Restrap Race Saddle bag.Har en kompis som har syklet USA/Europa/Norge på langs/tvers med Tailfin Carbon Rack with pannier mounts med Trunk Top bag(sov på hotell, har i tillegg Superlight Pannier bags som ikke var med på turen såvidt jeg husker). Det fungerer fint enda, men han nevner titt og ofte at han føler de kommer til å ryke engang siden enkelte av festene ikke gir følelsen av å tåle så mye. Kanskje litt usikker på om de hadde overlevd en hard velt hvor Rack-et får en hard smell, men da er kanskje både rytter og sykkel ute av drift. Hvis det er et gravelritt over flere dager er kanskje ikke traseen den mest utfordrende, men det er klart noe å ta med i beregningen. Tailfin AeroPack Carbon virker som en fin løsning til Hotell-bikepacking. Sånn om vi overser at den koster kr 4475. Gratis frakt heldigvis.
En ser Tailfin-oppsettet i bruk i denne videoen:
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Det var vel noen som knakk tailfin på GbDuro i 2020. Det var en spesiell utgave der man pga pandemien måtte ta med mat for hele turen (1900km) da det ikke var lov å handle underveis.. Ellers blir det jo brukt på f.eks Atlas Mountain Race. Det skal være et rimelig heftig race hvis den ikke skal overleve. Selv bruker jeg en full rammeveske fra revelate designs og har drikkeblære inni der. Det gir en god vektfordeling og voldsom kapasitet på vann, men kanskje litt mere faff å fylle enn flasker. Men det er helt på grensen til for bredt. Hvor er rittet du skal på? Veldig varmt klima?
Skal sykle Seven Serpents, Middelhavet i mai, tror det kan bli kjølig på natten slik at jeg må ha plass til klær, men ikke behov for tyngre ting som telt, sovepose eller mye mat/drikke. Har helt klart lyst til å bruke Tailfin, men surt om det skjer noe, bruker mye tid og penger på å delta.
Ang Tailfin alternativer; har man rackfeste bak kan man alternativt gå for lettvektsrack som Tubus Airy, som vel ligger under 300 gram. Det er et utrolig praktisk rack, kan kjøre mini-panniers ved behov, og/eller strappe en drybag med voile straps, f.eks. bare drybag hvis man vil ha det aero. Mitt rack står på året rundt, lettvint å bare strappe på noe ved behov. Ulempen er at det er litt kort, så for de største/lengste drybag'ene kan det se litt dumt ut. Men i det øvrige har det holdt godt, jeg har dratt det med på eventyr i flere land.
Re: Bikepacking - hva anbefales?
[Re: kero]
#272916324/02/202309:38
Ser spennende ut. Håper du deler rapport og veldig gjerne rute/GPS når den tid kommer!
Gode poenger fra Andreas om forskjeller mellom Ortlieb Frame-Pack (RC) Toptube (som vi antar er veska du har prøvd ) og alternative rammevesker.
Jeg tror du vil finne standardvesker som fungere for deg. Om rammeveske spesialsydd etter egne mål fortsatt skulle være aktuelt, vil jeg som før varmt anbefale de ukrainske produsentene.
Ang Tailfin alternativer; har man rackfeste bak kan man alternativt gå for lettvektsrack som Tubus Airy, som vel ligger under 300 gram. Det er et utrolig praktisk rack, kan kjøre mini-panniers ved behov, og/eller strappe en drybag med voile straps, f.eks. bare drybag hvis man vil ha det aero. Mitt rack står på året rundt, lettvint å bare strappe på noe ved behov. Ulempen er at det er litt kort, så for de største/lengste drybag'ene kan det se litt dumt ut. Men i det øvrige har det holdt godt, jeg har dratt det med på eventyr i flere land.
Jeg har et sånt Tubus Airy og brukte det på en tur fra Italia til nordkapp i sommer. Jeg syns det er for lite oppå. Altså helt topp ved bruk av sidevesker, men hvis man vil ha en litt mer aero racktopveske er det umulig å få den til å til sitte skikkelig. Det var en plage, men jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med det og gjorde det beste jeg kunne ut av situasjonen. Nå har jeg kjøpt et nytt, større bagasjebrett i titan fra tito titanuim i kina. Det er mye bedre, men veier også over dobbelt så mye...
Ender sikkert opp med en tailfin før eller senere..
Jeg syklet med Restrap 14 liter i sommer (riktignok med halve veska fyllt) og glemte etterhvert at jeg hadde den bak der. Fungerte ypperlig. Praktisk å bare ta ut drybagen når man skal inn på hotellrommet
Har planer om en hotell til hotell tur fra Hirtshals til middelhavet ( Nice evt et sted i Italia ) neste sommer. Har lyst å sykle lettest mulig , men også ha plass til det nødvendige underveis. Vil f.eks en https://restrap.com/collections/saddle-bags/products/race-saddle-bag kunne gjøre nytten? Eller bør jeg vurderere 14L ?
Har planer om en hotell til hotell tur fra Hirtshals til middelhavet ( Nice evt et sted i Italia ) neste sommer. Har lyst å sykle lettest mulig , men også ha plass til det nødvendige underveis. Vil f.eks en https://restrap.com/collections/saddle-bags/products/race-saddle-bag kunne gjøre nytten? Eller bør jeg vurderere 14L ?
Det er jo bare du som vet hvor mye du kommer til å ta med deg. Jeg hadde gått for den store, men mange klarer seg med mindre stæsj enn meg. Det er ingen problem å ha en stor og så ikke fylle den helt opp; evt ha litt plass i reserve. Vektforskjellen på stor og liten er neglisjerbar.
Standard Restrap Saddle Bag kommer i 8L og 14L, hvor jeg tror 8L hylster er litt mindre i dimensjoner. Jeg bruker av og til 8L (tapered) dry bag i mitt 14L hylster, uten problemer. 14L er gjerne når jeg har med sovepose. Dermed kan en kjøpe 14L, med ekstra 8L pose, som dekker et stort spenn, med en vektstraff på 200-300gram. Pakkes setebagen lett, føler man den nesten ikke.
Til hotel-til-hotel kan 7L Race setebag holde, om du har et spartansk oppsett med klær som et lettkomprimert. Enkleste er vel å bare finne ut hva du vil ha med deg, og teste med zip-pose/drybag for å se hvor mye volum det blir.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Standard Restrap Saddle Bag kommer i 8L og 14L, hvor jeg tror 8L hylster er litt mindre i dimensjoner. Jeg bruker av og til 8L (tapered) dry bag i mitt 14L hylster, uten problemer. 14L er gjerne når jeg har med sovepose. Dermed kan en kjøpe 14L, med ekstra 8L pose, som dekker et stort spenn, med en vektstraff på 200-300gram. Pakkes setebagen lett, føler man den nesten ikke.
Til hotel-til-hotel kan 7L Race setebag holde, om du har et spartansk oppsett med klær som et lettkomprimert. Enkleste er vel å bare finne ut hva du vil ha med deg, og teste med zip-pose/drybag for å se hvor mye volum det blir.
Fjällräven og Specialized har slått seg sammen for å få slutt på svaiende setevesker og subbende styrevesker, og sikre både stilfull bekledning på tur og ikke minst varme i pausene. Ikke så dumt når man tenker seg om. Kudos til førstemann som stiller i kanarigult.
Og Restrap har med Hike-a-bike Harness endelig løst hvordan vi skal bære sykkelen når triangelet er fylt opp av vesker og flasker. Her demonstrert av søte Sherry med sin Fara A/R. Heller ikke så dumt med tanke på lengre strekk av ikke-syklebar sti, tett skog eller bratt fjell. Og kanskje elvekryssing? Eller er det gjerne en fordel å trille og kunne støtte seg til sykkelen
Det lages så mye teit til "grusfolket" om dagen. Hike-a-Bike kunne jo lett vært 1.april (fant ikke dato på innlegget). Skikkelig smart å sykkelen på tvers i tett skog :-P
Gleder meg til dagen jeg ser en i det gule kittet med Hike-a-bike kravlende i skråningen ved Kikut for å vise hvor smart det er. :-D
En del av festene og baggene der så faktisk smarte ut.
Redigert av olechr; 21/05/202306:56.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Regner med at du ikke trodde dette ville stå uimotsagt, Ole Christian
Sitat: olechr
Det lages så mye teit til "grusfolket" om dagen. Hike-a-Bike kunne jo lett vært 1.april (fant ikke dato på innlegget). Skikkelig smart å sykkelen på tvers i tett skog :-P
Det er lett å harselere, særlig når søte Sherry bærer sykkelen sin rundt på steder der hun slett ikke behøver å bære den, til ære for kamera
Men: Jeg er ikke enig.
På lengre turer i for meg ukjente trakter, bl.a. annet i Jura-fjellene, har jeg måtte gå kilometervis av skog der sykkel ikke kommer frem. Da ville Hike-a-Bike vært en lettelse. Når triangelet er fullt av vesker/bagasje og man ikke kan bære sykkelen på krossvis, blir man lei av å hvile setet mot skulderen.
I strekk der skog eller kratt er så tette at man ikke kan bære sykkelen på tvers, er det bare å løfte den av for å passere de krevende partiene.
Hike-a-Bike vil også gjøre det mer behagelig å bevisst velge ruter der man kan korte ned på reisetid nettopp ved å gå deler av ruten til fots. Man møter hyppig dilemmaet om man skal sykle langt (rundt) eller forsere til fots (rett frem), særlig til fjells.
Ikke alle produkter behøver å være for alle. Flertallet kan synes det er teit, men mindretallet kan få bruk for det.
Kan man improvisere andre løsninger eller bære uten slikt fancy feste? Ja. Men jeg synes det er flott at Restrap skreddersyr noe for oss.
Gleder meg til dagen jeg ser en i det gule kittet med Hike-a-bike kravlende i skråningen ved Kikut for å vise hvor smart det er.
Det ville vært noe. Hadde fortjent en form for premie.
Men poenget her er at både vesker og annet utstyr selvsagt ikke er tiltenkt kjappe småturer opp til Kikut eller korte grusritt. Det er tiltenkt turer over dager og uker, over land og kontinenter, over fjell og gjennom skog, under alle slags værforhold. Da blir behovene straks helt andre.
Men den gule drakten må jeg se nærmere på for å kunne forsvare, det må jeg innrømme.
Sitat: olechr
En del av festene og baggene der så faktisk smarte ut.
Ja, bikepacking har for lengst beveget seg over til bruk av hylstre for stabilitet, og nå kommer stadig flere løsninger med forskjellige former for stativer.
Jeg liker det, så lenge det er minimalt. Straks stativene blir for dominerende, vipper man over i tanker om sidevesker, deretter soliditet i rør og hjul tilpasset høy vekt, deretter geometri som sikrer stabilitet og vektfordeling, og vipps er man tilbake på klassiske touringsykler.
He he. Skjønner at de fleste løsningene ikke er laget for tur til Kikut. Likevel tror jeg nok en stor andel av de som kjøper slike produkter oftere drømmer om lange turer, men ender stort sett på Kikut da andre oppgaver i livet begrenser turene. Det gjelder hvertfall meg. Skulle likt å vist hvor mye jeg har kjøpt som aldri endte opp med tiltenkt bruk.
Gravel/bikepacking er litt sånn som Enduro var i starten. Alt skulle være enduro spesifikt. Fordelen med det er at det kommer mye bra produkter som er konge for de som faktisk skal bruke det skikkelig.
Nå er fortsatt min store fiende styrebager på korte turer. He he. Det meste annet er ofte bra, men Hike a bike har en jobb å gjøre med filmene hvis det ikke skal se ut som 1 april produkt. ;-)
Redigert av olechr; 21/05/202308:07.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Jepp, og det fungerer, folk kjøper det. Fullstendig nedpakket sykkel for å sykle en liten totimers runde rundt byen, det er ganske komisk og observere.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Bikepacking - hva anbefales?
[Re: Loki]
#273405421/05/202309:55
Må jeg si jeg gjerne skulle satt den prøve for et par år siden da jeg prøvde å få med meg sykkelen på Rondanestien fra Oppsangen til Malungen. Stien var for dyp til å bruke pedalene og for smal for sykkel og fotgjenger og man må velge om en selv eller sykkelen skal bruke stien. Da blir km både lange og slitsomme. Kanskje kunne denne bæreselen fra Restrap gjort den kvelden noe triveligere, vist jeg i det hele tatt hadde greid få feriepakket sykkel på ryggen.
Det blir trolig syklister av de til slutt, blir sikkert lei av pakking att og fram ganske raskt. Man får håpe den tungvinte starten ikke ødelegger sykkelgleden.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
På lengre turer i for meg ukjente trakter, bl.a. annet i Jura-fjellene, har jeg måtte gå kilometervis av skog der sykkel ikke kommer frem. Da ville Hike-a-Bike vært en lettelse. Når triangelet er fullt av vesker/bagasje og man ikke kan bære sykkelen på krossvis, blir man lei av å hvile setet mot skulderen.
Du skal ha respekt om du går mange kilometer med 12-20 kg på ryggen på steinete stier oppover en fjellside, i sykkelsko. Enda en faktor i pakking av baggene, finne riktig balansepunkt.
Personlig tror jeg det er et produkt til de som vil kjøpe seg ut av alle potensielle problemer, fra skrivepulten. Backpacking og bikepacking tiltrekker seg mange stæsjnerder, som kaster penger på utstyr som ofte ikke er nødvendig. Har en vært på nok turer vil en etterhvert oppdage hvor lite en faktisk trenger av ting, og hvor mye av dilldallet som blir liggende urørt i baggen.
På illustrasjonsbildene på Bikepacking.com ser det mye lettere ut å bare ta sykkelen på skulderen.
Håper du bestiller. Vil gi muligheten til å bestige et par av Norges høyeste fjell, og heve sykkelen stolt over hode!
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Personlig tror jeg det er et produkt til de som vil kjøpe seg ut av alle potensielle problemer, fra skrivepulten. Backpacking og bikepacking tiltrekker seg mange stæsjnerder, som kaster penger på utstyr som ofte ikke er nødvendig. Har en vært på nok turer vil en etterhvert oppdage hvor lite en faktisk trenger av ting, og hvor mye av dilldallet som blir liggende urørt i baggen.
Hehe. Har vært på én - 1 - overnattingstur med sykkel. Da hadde jeg såvidt jeg husker en arkel veske med sånn lite stativ så det passer med hevsenkpinne. Akkurat dette er ganske nyttig når man skal sykle sti med litt oppakning, men turen gikk i såpass rolig tempo at jeg nok kunne klart meg med fast setepinne også.
Rammeveske tror jeg ikke at jeg hadde, pakket litt i en sekk og surret sovepose og liggeunderlag fast til styret. Det fungerte helt utmerket - kunne nok hatt samme oppsett for 2-3 dager om sommeren.
Ang Tailfin alternativer; har man rackfeste bak kan man alternativt gå for lettvektsrack som Tubus Airy, som vel ligger under 300 gram. Det er et utrolig praktisk rack, kan kjøre mini-panniers ved behov, og/eller strappe en drybag med voile straps, f.eks. bare drybag hvis man vil ha det aero. Mitt rack står på året rundt, lettvint å bare strappe på noe ved behov. Ulempen er at det er litt kort, så for de største/lengste drybag'ene kan det se litt dumt ut. Men i det øvrige har det holdt godt, jeg har dratt det med på eventyr i flere land.
Jeg har et sånt Tubus Airy og brukte det på en tur fra Italia til nordkapp i sommer. Jeg syns det er for lite oppå. Altså helt topp ved bruk av sidevesker, men hvis man vil ha en litt mer aero racktopveske er det umulig å få den til å til sitte skikkelig. Det var en plage, men jeg hadde ikke tid til å gjøre noe med det og gjorde det beste jeg kunne ut av situasjonen. Nå har jeg kjøpt et nytt, større bagasjebrett i titan fra tito titanuim i kina. Det er mye bedre, men veier også over dobbelt så mye...
Ender sikkert opp med en tailfin før eller senere..
Jeg er enig i at Tubus Airy er lite oppå. Jeg har brukt det på et par ukesturer; * med 12-15 l drybag'er, som er litt avlange, og festet med et par voile straps så sitter det som støpt - for meg funker det fuksjonelt, men man får en 'hale' bak som ser litt rar ut. Jeg kjørte med det på en tur i korea sist høst. * med litt større 20l drybags, som for eksempel av type STS Big River, så blir det for bredt rett og slett til at det funker godt å feste, og sikkert med alt annet som er litt bredt * mini panniers funker fint * jeg skjønner godt at man ønsker mer plass på racket ved andre løsninger
Har også forrige versjon, men den krevde litt mye eksponert setepinne. Sitter som et skudd og har også ekstra åpninger for ev. ytterligere sikring. Oppgis til 10l av Vaude, så litt mindre enn Restraps 14l. Når jeg bestilte fikk jeg avbildet variant og ikke "svart" som xxl merker den som, men det var ikke meg imot. Reflex på hylse og pose.
Jeg har nå fått testet disse mot hverandre og ikke helt fair og sammenligne, men uansett blir jeg mer og mer fornøyd med Vaude sin trailsaddle 2. Til mitt daglige bruk (pendling) er den helt ideell. Nett og lett med rom til det jeg trenger. Restrap skal ha for at det går an å frakta laptop i den, men det blir for stort og tungt for min smak. Kommer nok til å beholde og sette pris på restrap neste gang jeg skal bikepacke med kjøkken og telt eller hvis jeg skal ukeshandle.
På lengre turer i for meg ukjente trakter, bl.a. annet i Jura-fjellene, har jeg måtte gå kilometervis av skog der sykkel ikke kommer frem. Da ville Hike-a-Bike vært en lettelse. Når triangelet er fullt av vesker/bagasje og man ikke kan bære sykkelen på krossvis, blir man lei av å hvile setet mot skulderen.
I strekk der skog eller kratt er så tette at man ikke kan bære sykkelen på tvers, er det bare å løfte den av for å passere de krevende partiene.
Hike-a-Bike vil også gjøre det mer behagelig å bevisst velge ruter der man kan korte ned på reisetid nettopp ved å gå deler av ruten til fots. Man møter hyppig dilemmaet om man skal sykle langt (rundt) eller forsere til fots (rett frem), særlig til fjells.
Ikke alle produkter behøver å være for alle. Flertallet kan synes det er teit, men mindretallet kan få bruk for det.
Fun fact - hvis bæringa ga mersmak - Arizona Trail Bike Race, et av de mest prestisjefulle ultra bikepacking rittene i US, har en 38 km lang passasje hvor det er forbudt å la hjulene touche bakken. Det ha bl.a. rmed naturvernregler i det området å gjøre, tror jeg. Fra reglene:
"You must carry your disassembled bike from the south to north rim of the Grand Canyon. Absolutely no riding or pushing (rolling) of the bicycle is allowed. If you are caught rolling or pushing your bike you will be disqualified and banned from all future events. No exceptions."
One of the hardest parts of the AZTR 800 is the Hike-A-Bike (HAB) of the Grand Canyon.
The physical act alone is monstrous, but so is figuring out how to carry your bicycle properly.
The biggest mistake you can make is under estimating just how hard carrying you bike across the canyon is. It will be one of the hardest things you’ve even done, just ask anyone who’s done it.
Restraps sele er altså oppkalt etter dette strekket på nærmere fire mil. Det begynner å demre.
Som jeg nevnte, kan man selvsagt bruke DIY-løsninger, og det har man da også gjort på ritt som AZTR. Sekker med fester for sykkel, skal også finnes. Men en fiks ferdig, kompakt liten sele som både veier lite (235 gram!) og koster lite, er ikke å forakte. Så får vi se hvordan den blir tatt imot av dem som både ser nytten av den og faktisk har behov for den.
For en liten bedrift som Restrap, som lager selene for hånd, behøver det ikke være omfattende etterspørsel for å rettferdiggjøre en viss produksjon. Et lite nisjemarked er nok.
De som derimot hverken ser nytten av den eller har behov for den, kan more seg med å ironisere
Mens vi venter på å få se Ole Christian med kanarigul styreveske, og helst tilhørende drakt, vil jeg kjapt anbefale et mindre kontroversielt tilbehør.
Nemlig Eyepoc Atchi, som er noe så enkelt som en komprimerbar ryggsekk når du trenger litt ekstra kapasitet for f.eks. matvarer kjøpt underveis, eller vil kombinere sykkeltur med fjellvandring. Selges bl.a. på Jernia.
Norsk-designet sekk som er hakket mer solid og behagelig på ryggen enn enda lettere og enda mer komprimerbare alternativer.
Jeg stoler ikke helt på karabinkroken på humpete tur, så bruker i tillegg strammesnoren til ekstra festepunkt.