|
Det nye friluftslivet - Den nye vinen i sykkels
|
Det nye friluftslivet - Den nye vinen i sykkels
11/09/2016 22:14
|
Awesnes
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Redigert av Awesnes; 11/09/2016 22:17.
|
|
|
Re: Det nye friluftslivet - Den nye vinen i sykkels
[Re: Awesnes]
12/09/2016 16:47
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Tydeligvis vil de ikke ha besøkende der, så da tar jeg pengene mine og drar til Trysil i stedet. 
|
|
|
[Re: Akaly]
12/09/2016 19:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Men der er det sikkert ikke like gode forhold for å ta en willy.
|
|
|
12/09/2016 21:29
|
Oeyvind
Ringrev
|
Ringrev
At de ikke vil ha besøkende der er vel en litt drastisk slutning å trekke? At de ikke ønsker storinnrykk fra inn- og utland, ei heller å på dette tidspunkt markedsføre Sogndal og omegn som sykkeldestinasjon, er i mine øyne forståelig da det etter artikkelens sigende ennå ikke finnes tilstrekkelig "infrastruktur" i skog og fjell til å ta imot den trafikken som kan tenkes å oppstå dersom man aktivt markedsfører dette området - for det er virkelig flott å sykle der. At mange stier er utsatt for mye slitasje er velkjent for meg her i Bergen, og det er skikkelig kjekt å se at noen satser på å bygge gjennomtenkte og holdbare stier for folk flest. Nå kjenner jeg ikke til den økonomiske situasjonen i Trysil, men jeg antar (korriger meg om jeg tar feil) at det der finnes både mer erfaring og mer kapital, samt sponsorvillige instanser som tilrettelegger for en herlig sykkelopplevelse uten risiko for interessekonflikt med øvrig befolkning eller slitasje på sårbare stier. Jeg ser også at det arbeides med en plan i Sogndal om å på sikt promotere stedet som en sykkeldestinasjon, men jeg synes det er forbilledlig å tenke at man først må sørge for at opplegget er bærekraftig. Jeg synes det er spennende at tanken om stibygging på denne måten får konkrete utslag også utenfor "østlandet", jeg er ikke oppdatert på særlig mange kriker og kroker i Norge men mitt inntrykk er at østlandet har ligget litt foran andre deler av landet på dette området (i alle fall i tilknytning til steder med heis). Jeg synes vi skal applaudere et slikt samarbeid, en slik dialog og en slik tålmodig tankegang som den aktuelle artikkelen presenterer 
|
|
|
13/09/2016 00:07
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tydeligvis vil de ikke ha besøkende der, så da tar jeg pengene mine og drar til Trysil i stedet. Ja, og velbekomme!
|
|
|
13/09/2016 05:10
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Synes for det første det var en bra artikkel og skjønner jo tankegangen, for spiller en ikke på lag med grunneiere så vil en tape likevel, og det å ha på plass mer ordna former vil nok gagne de. Det som vil kunne øke muligheten er jo at akkurat grunneierne hadde sett økonomiske muligheter for sin egen del, for eksempel åpne for guding/shuttling selv etc.
Tryslingene er nok bedre til å være "villig" en å ta en "Willy". Takker de for det.
|
|
|
13/09/2016 07:17
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å sammenligne relativt flate Trysil med bratte vestlandslier er dårlig gjort.
Topografien er såpass forskjellig at erosjonen er helt annerledes og stibygging er en helt annen disiplin i de to bygdene.
At man utreder og eventuelt tilrettelegger før man gir frislipp burde vel være en grei føre-var holdning, kan ikke forstå at noen synes det er en dårlig ide?
Det er jo ikke ulovlig å oppsøke disse stiene selv, det er bare ikke ønskelig at folk bryter allemannsretten (ref punktet om sporløs ferdsel) eller kringkaster til andre at de har vært på tur i området. Så vidt jeg vet har dette også vært kutyme i en del frikjøringsområder for ski.
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
13/09/2016 07:22
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Å sammenligne relativt flate Trysil med bratte vestlandslier er dårlig gjort. . Trysil flatt? Gullia er relativt "flat", men det er også mye brattbratt i Trysil.
|
|
|
13/09/2016 07:32
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Etter å ha snakket med gutta fra Sogn forrige helg så virker det som om shuttlingen har nesten tatt livet av mange stier. Shuttling gir mulighet til å sykle med mye grovere sykler og da blir ofte kjørestilen mindre hensynsfull mot underlaget.
Poenget er ikke at de ikke ønsker at du sykler der, men at de trenger tid til å finne løsninger for å håndtere syklingen i større skala på en god nok måte. Det har de ikke i dag, og derfor ønsker de ikke å reklamere for Sogn.
Guding, ja....en lokal gud foran? ;-)
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/09/2016 07:45
|
Garpen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å sammenligne relativt flate Trysil med bratte vestlandslier er dårlig gjort. . Trysil flatt? Gullia er relativt "flat", men det er også mye brattbratt i Trysil. Relasjonen her er vel til Vestlandstiene, mener du at Trysil er like bratt?
NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også! Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
|
|
|
[Re: Garpen]
13/09/2016 07:51
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Å sammenligne relativt flate Trysil med bratte vestlandslier er dårlig gjort. . Trysil flatt? Gullia er relativt "flat", men det er også mye brattbratt i Trysil. Relasjonen her er vel til Vestlandstiene, mener du at Trysil er like bratt? Eksperten i Trysil er norges bratteste alpinbakke, uten sammenligning forøvrig  Men enig i at Trysil med noen unntak er ganske slakt.
|
|
|
[Re: BRD]
14/09/2016 14:42
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Å sammenligne relativt flate Trysil med bratte vestlandslier er dårlig gjort. . Trysil flatt? Gullia er relativt "flat", men det er også mye brattbratt i Trysil. Relasjonen her er vel til Vestlandstiene, mener du at Trysil er like bratt? Eksperten i Trysil er norges bratteste alpinbakke, uten sammenligning forøvrig  Men enig i at Trysil med noen unntak er ganske slakt. Du mener 75 fra toppen av Svarten (noen kaller løypa for svarten, og har vel også hørt experten, men i min "krets" bruker vi mest 75'n ? Den er bratt men tror vinterhogget i Kvitfjell (første henget i utforløypa) er brattere, har kjørt de mange ganger og innbiller meg at den er litt brattere. Brakk beinet i løype 75'n, 1999, så en del år siden men alltid godt i mimre litt. Tror dog ingen har sykla ned der he he, for det er ren steinrøys på sommeren. Utfordringen med Trysilfjellet (bedre naturlige stier på andre siden av elva) er jo at det i utgangspunktet ikke var så mange bra sykkelstier der. Derfor har du bygd stier som tåler både dårlig vær og mange sykelister. Naturlige stier er jo mer sårbar, men samtidig som de "hører" til der de er, og en ikke ønsker motorvei sti. Så skjønner sogningene godt. NB! Har ikke sjekket ut det med Norges bratteste så mulig jeg tar feil. Bare en antagelse.
Redigert av Oddefa; 14/09/2016 14:43.
|
|
|
|
|