Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nettverk/Wifi bridge

Nettverk/Wifi bridge #2344176 10/09/2016 21:53
T
Tjohei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Er på ukjent farvann her nå, nettverk er ikke min sterke side.
Tingen er at canal digital har byttet ut coax med fiber her jeg bor. Hyggelig nok, men det medførte at dekoderen må ha nettverkstilkobling for og ha full funksjonalitet. Lite hypp på å dra nettverkskabel rundt hele huset og fant en annen løsning. Jeg har en bærbar stående i stereobenken hele tiden sammen med dekoderen, pc'en er tilkoblet med wifi. Tok da og "bridget" wifi-tilkoblingen med nettverkskortet og dro en nettverkskabel mellom pc og dekoder. Dette fungerer og gjør at også dekoderen kommer på nett via wifi på pc'en og mye kabeltrekking spart. Spørsmålet nå er om dette er sikkert, så noen advarsler om dette og at pc'en nå muligens kan nåes utenfra. At den ikke er bak en brannmur lenger slik jeg forsto det. Men er usikker på om dette gjelder for den måten jeg har gjort det. Noen som vet eller skjønner hva jeg prøvde å forklare? ICON_SMILE Kjeden blir som følger fiber inn - modem - trådløs router over til pc med wifi-adapter - bro derfra over til nettverkskort - kabel fra nettverkskort til dekoder.

Vedlegg
Uten navn2.jpg (96.27 KB, 1280 nedlastinger)
Redigert av Tjohei; 10/09/2016 21:53.
Re: Nettverk/Wifi bridge [Re: Tjohei] #2344202 11/09/2016 07:33
R
reserveSyklist Offline
Entusiast
Entusiast
R
Hei,

Jeg er ikke kunde på Canal Digital, men utifra hva du sier så vil
pc'n din være direkte påkoblet mot Canal digitals nettverk. Om du får intern adresse eller eksterne ip adresse på pc'n vil vise om den er tilgjengelig på nett. Canal Digital kan kanskje informere deg om hvilke
risikoer du tar på denne måten? Kan jo hende de kjører noe felles brannvegg oppsett på sin side også og ikke bare ruting.
Det er nok en fordel om du setter opp en brannvegg på pcn uansett (finnes mye enkle gratis brannvegger ).

En annen løsning kan være å bruke kablet strøm nett til dette. De siste generasjons ethernet over strøm fungerer bra og sparer deg for kabling. Det er dessverre litt avhengig av hvordan strøm opplegget ditt der også hvordan det funker.

Re: Nettverk/Wifi bridge [Re: Tjohei] #2344286 11/09/2016 11:46
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Spare kabeltrekking i huset... Bruk strømkablene.
https://www.komplett.no/product/864439/d...0mbps-powerline

Re: Nettverk/Wifi bridge [Re: anonym] #2344343 11/09/2016 16:58
T
Tjohei Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Takk for tips. Prøvet og holde antallet duppedingser til minst mulig ICON_SMILE Canal digital leverer en wifi-dongle til denne dekoderen så problemet kan løses enkelt. Men jeg leste en advarsel på nettet som lød slik "You should never create a bridge between an Internet connection and a network connection because it creates an unprotected link between your network and the Internet. This can make your network accessible to anyone on the Internet, which is not good from a security point of view."
Ble derfor usikker på om løsningen min et trygg. Skulle jo tro at det er trygt så lenge routeren (netgear R7000) står imellom pc'en og resten av den skumle verden der ute?
Skulle det være helt feil fra et sikkerhetsperspektiv handler jeg heller inn wifi-donglen. Men tips om å bruke strømnettet er heller ikke dumt ICON_SMILE

Re: Nettverk/Wifi bridge [Re: Tjohei] #2344355 11/09/2016 17:19
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Slik du beskriver det, så er din bærbare PC tilkoblet din WiFi, den er derfor bak brannmur i din trådløsrouter. Du kan også kjøpe en slik https://www.teknikmagasinet.no/produkter/data-o-tv-spill/nettverk/range-extender/asus-rp-ac52-ac750
Denne kan brukes på litt ulike måter, og kan bla ta i mot WiFi signal, og utvide rekkevidden på dette, samtidig som den også gir deg en ethernet tilkobling. Jeg brukte en slik for å få CD-tuneren på nett, inntil jeg trakk CAT6 (Ethernet) kabel rundt i huset.

/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump

Moderator  support