Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 4 1 2 3 4

Bikepacking - på norsk?

Re: Bikepacking - på norsk? [Re: Alpers] #2348836 24/09/2016 22:39
wasrud Offline
Veteran
Veteran
Holder på med det her både sommer og vinter, både med bukkestyre og flatt styre, med veldig tjukke dekk, middels tjukke dekk og med nesten helt tynne dekk. Jeg sier at jeg skal på langtur med sykkel. Driver med langtursykling. Synes tursykling funker - er ikke alltid en må spresifisere seg i hjel. Jeg driver jo med det samme som de som har andre typer vesker (og bagasjebærere). Jeg velger meg anatomsike vesker til syklene mine, kontra pakkrammevesker - for å dra en ryggsekkanalog. Sist langtur på sykkel (tjukkas på stier i fjellet) var jeg jammen med en kar som hadde en sekk i tillegg til rammeveska si. Tror vi gjorde omtrent det samme. Vi kalte det både bikepacking og tursykling.

Når jeg flyr i fjellet med lett minimalistisk pakket sekk og moderne stive sko, så er jeg jo på fjelltur. Det er også de som går med tunge skinnsko og reinskinn i sekken.

Det hender jeg er på noe som jeg drister meg til å kalle ekspedisjon. I mitt hode bør det da være noe som man kan skrive hjem om. Eller i det minste føles slik :-)

Tror både lett ekspedisjonssykling og (lang)tursykling er dekkende.

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Bikepacking - på norsk? [Re: Alpers] #2349605 27/09/2016 17:57
Mikkelb Offline
Fersking
Fersking
Har hatt samme dilemmaet en stund under jobbing med en bok om bikepacking. Jeg tror det letteste er å definere det ut fra hva man overordnet forsøker å oppnå, nemlig å pakke sykkelen lett, enten det er for å sykle raskt på landevei eller kunne sykle i terrenget. Dermed lander jeg på den nokså prosaiske oversettelsen lettvektstursykling.

Om du bruker bagasjebrett eller ikke er underordnet slik jeg ser det. Det handler først og fremst om å ha et lett oppsett. Det er i mine øyne også den gjeldende holdningen i det internasjonale bikepacking-miljøet. Motsetningen til lettvektstursykling (bikepacking) blir da tradisjonell tursykling (bike touring) med tungt lass.

Man kan selvsagt innføre begreper som sykkelpakking eller pakksykling, men det mangler koblingen som bikepacking har til backpacking og kan kanskje bli litt søkt?

Redigert av Mikkelb; 27/09/2016 17:58.

Skribent. Fotograf. Jakter kunsten å leve et enkelt liv.
http://villglede.no
Re: Bikepacking - på norsk? [Re: Mikkelb] #2349700 28/09/2016 07:01
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Siden det er så lett å lage nye norske ord ved å slå de sammen blir det fort langt og tungt. Jeg ville nok brukt "lett tursykling" fremfor "lettvektstursykling". Jeg mener det er bedre og mer forståelig språk.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Bikepacking - på norsk? [Re: Alpers] #2398970 20/04/2017 13:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og der ligger jaggu meg et nytt Landevei og skinner i postkassen. Spesialnummer om bikepacking. Og det under den eneste riktige overskriften: Eventyrsykling!

Dette blir kjekt.

(Og, lektor Haugen: Trek 920 er med!)

Side 4 av 4 1 2 3 4

Moderator  support, Valentino