Bikepacking - på norsk?
|
Re: Bikepacking - på norsk?
[Re: lektorHaugen]
11/09/2016 17:13
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det du vil skrive om, er landeveissykler som kan brukes på overnattingstur. Det er vanskelig å se at det er noe som trenger et eget ord. Landeveispakksykling?
|
|
|
[Re: Alpers]
11/09/2016 17:25
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
11/09/2016 17:45
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Touring er bæltunge sykler med oppreist sittestilling, bar-ends rett til værs, bagasjebrett, punkteringsfrie dekk med 45 mm bredde, sidevesker og tunge telt. Farten er lav, distansene korte.
Bikepacking har fjernet bagasjebrettene, stappet alt inn i ramma, samt gjort både produkter og konsept mer sexy (hipstersk, kan vi også si). Utstyret er kulere og treffer et nytt publikum. Min korte test denne uken konkluderte en ting, å ha utstyret inni sykkelen og ikke utenpå bevarer sykkelfølelsen, samt den gode opplevelsen av fart og distanse. Det er noe helt annet enn sidevesker, selv om dette også fungerer til sitt formål.
Skal vi se: Karikering av det "de andre" driver med, åpenbart for å skape distanse. Understreker at egen aktivitet er mer hipp og sexy, og finner vikarierende argumenter for dette. ("bevarer sykkelfølelsen, samt den gode opplevelsen av fart og distanse" - som om lette sykkelvesker skulle komme i veien for dette.) Nå derimot, får vi vite at det dreier seg om å "bruke det utstyret [man] har". Det må være ett av to, Alpers. Du kan ikke hevde begge deler samtidig. Og selvsagt mener jeg det er helt greit å pakke akkurat den sykkelen man vil, akkurat som man vil. Det du vil skrive om, er landeveissykler som kan brukes på overnattingstur. Det er vanskelig å se at det er noe som trenger et eget ord. Vi vil skrive om hele konseptet, og derfor mener vi et intuitivt navn er greit å ha på grenen. Vi vil ta for oss både overnatting utendørs, samt sykling mellom hoteller og moteller. Vi vil holde oss på et enkelt nivå hva gjelder bagasjevolum, altså uten behov for sekk eller bagasjebærer. Touring, i den formen som vist på bildet, er ganske langt fra det som er kjernen i Landevei; lange distanser, høy fart, enda lengre klatringer, tettsittende tøy, presse seg i utforkjøringene, osv osv. Jeg tror ikke Landevei/ landevei.nos lesere vil identifisere seg med den formen for sykling. Vi er flere som har prøvd begge deler, og vi ønsker å holde bagasjevolumet på et minimum. Personlig drømmer jeg om å sykle både Afrika og Sør-Amerika på langs, da ville jeg vært nødt til å ha langt større oppakning, omtrent slik som på bildet, og være usexy etter min egen definisjon. Den (de) turene vil ikke få plass i Landevei, trolig ikke i Terrengsykkel heller. Det er en sykkelform litt for langt fra det vi driver med. Vi liker det amerikanske konseptet med bikepacking, der eksempelvis Specialized har hatt landeveissykling som utgangspunkt da de laget Diverge, Sequoia og Burra Burra-serien. Foukuset var å beholde landeveisfølelsen, og samtidig gi muligheten til å få med det en trenger for en overnatting.
Redigert av Alpers; 11/09/2016 17:47.
|
|
|
[Re: rockphotog]
11/09/2016 17:49
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
De folka der er sten, hakke gale..
|
|
|
11/09/2016 18:16
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Langturene jeg drømmer om på min sykkel foregår også i raskt tempo og tettsittende tøy på variert underlag med store høydeforskjeller - uten bagasjebærere og tung oppakning. Da gir ramme/sete/styrevesker seg selv som den best fungerende løsningen. I mitt hode er det "lett ekspedisjonssykling" eller "sportslig ekspedisjonssykling".
"Pakksykling" e.l. gir meg assosiasjoner til det motsatte.
|
|
|
11/09/2016 18:58
|
Peter Pan
Entusiast
|
Entusiast
Mye smart her som vanlig... Må ihvertfall beholde "grinding" i en evt oversettelse... Hva med grus grinding?!
"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski) "Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
|
|
|
[Re: Peter Pan]
11/09/2016 19:00
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Nei, det er noe helt annet  (lange ritt på grus)
|
|
|
11/09/2016 19:54
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Vil forøvrig anbefale The Radavist, nettside for tursykling av beste amerikansk sort der natur står i fokus. Mye landeveissykler, men stort sett av grove kalibre med påskrudd stativ. Hvilken sykkeltype man bruker er litt underordnet, derfor er det kanskje vanskelig å være så kategorisk.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
|
|
|
11/09/2016 20:05
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
De folka der er sten, hakke gale.. Og jeg som har som mål å delta om etpar år.. Chris White har skrevet en grundig side om å forberede seg til et sånt ritt. Veldig interessant både for utstyrsfreaken, fysioterapeuten og hobbypsykologen. :-) http://www.murray-white.net/ultra/index.html
|
|
|
11/09/2016 20:25
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Om redaksjonen i Landevei faktisk tror at Specialized med flere har funnet opp et konsept som er så nytt at det fortjener et eget norsk ord, kan jeg kanskje forstå dere. Men jeg kan faktisk ikke tro at det står sånn til. De fleste vet vel at Trek startet som et selskap som bygde nettopp lette tursykler (Trek 520, 720 og 728.) Dette var på tidlig 1980-tall. For øvrig kan dere jo google René Herse, og se hva slags maskiner han satte sammen. Da blir det kanskje tydelig at den nye vinen ikke er så ny, likevel.
Sykkelturismen er like gammel som sykkelen selv. At enkelte amerikanske firmaer ønsker å kunne definere korte sykkelturer med høyt tempo og lett oppakning som noe helt nytt og kult som de leverer det (eneste) riktige utstyret til, er forståelig. Det er penger i sånt. At et norsk sykkelblad ønsker å bygge opp under illusjonen, er noe vanskeligere å forstå.
Redigert av lektorHaugen; 11/09/2016 20:26.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
11/09/2016 20:57
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Men kjære lektor Haugen, bikepacking i den betydning som Alpers bruker er vitterlig et eksisterende begrep og en eksisterende utvikling innen ekspedisjons-/tursykling (har jeg nå lært  ). Det tillater langt flere enn eierne av dedikerte ekspedisjons- og tursykler å ta lange turer på sykkelen. De fleste landeveissykler og mange kross- og grussykler har ikke fester for bagasjebærere. Og rytterne ønsker ikke nødvendigvis slike bærere. Det samme gjelder terrengsykler, om enn det selvsagt er utenfor Landeveis profil. Det fremstår en smule underlig å insistere på at Landevei skal ignorere (eller ikke benevne på norsk) denne typen ekspedisjons-/tursykling, eller avskrive den som jåleri eller markedsføringstriks, når den er så relevant for Landeveis målgruppe. At du nylig har bestilt en flott Trek 920 kan ikke være bestemmende for Landeveis redaksjonelle valg Ikke alle er så heldig at de eier en slik sykkel. Og hverken Trek 920 eller du vil bli mindre badass av at Landevei dekker denne kategorien Litt om utgangspunktet: Was ist Bikepacking? (Tyskerne sliter åpenbart selv med oversettingen  )
|
|
|
[Re: Sepeda]
11/09/2016 22:20
|
Puro
Fersking
|
Fersking
Dine eneste to innlegg på forumet handler om at vi ikke trenger norske ord for det vi bedriver? Alvorlig? Har bodd mesteparten av mitt yrkesaktive liv i utlandet og Norge fremstår for meg på sitt mest provinsielle når vi stotrer i vei på en blanding av dårlig engelsk og mangelfullt norsk  (Og for all del - jeg gjør det selv fra tid til annen.) All honnør til både Terrengsykkel og Landevei for å finne gode norske betegnelser Er det noe galt i å ville melde meg inn for et par dager siden pga høy interesse for CX-sykkel på min front, og være engasjert når det kommer opp et tema jeg kan være engasjert i og ha en mening i?  Om det er galt så si ifra så skal jeg ikke ta del mer for jeg har bare et par poster så jeg har helt klart ingenting jeg skulle ha sagt. Pleier du vanligvis å dra frem antall posts på folk for å undergrave deres meninger? PS: Ikke alle av oss har mangefull Engelsk eller dårlig Norsk, men det er nok av nordmenn som burde bli sendt tilbake på skolebenken ja.
Redigert av Puro; 11/09/2016 22:22.
Nub som kommer seg fra A til B, fort.:D
|
|
|
11/09/2016 22:56
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er det på tide at noen nettflinkiser limer inn et bilde eller to av det Norske fixiehipster-bikepacking miljøet fra århundreskiftet. Altså forrige århundreskifte. De hadde rammevesker. Og et passende stort tre under armen når de syklet ned Stalheimskleivene. edit. Jeg var flink nok.. under tvil. https://www.instagram.com/p/BJD0qcWg8Fu/?taken-by=ultraromance_mach2
Redigert av skubisan; 11/09/2016 23:09.
|
|
|
[Re: Puro]
12/09/2016 05:06
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Pleier du vanligvis å dra frem antall posts på folk for å undergrave deres meninger? Puro - beklager at jeg var litt kjapp og skarp. Du er selvsagt hjertelig velkommen på forumet og har all rett til å mene hva du vil  Her vil du finne mange som deler din interesse for krossykling. Men nå har det seg slik at både Terrengsykkel, Landevei og brukerne av forumet har nedlagt arbeid i å finne gode norske betegnelser på alt som har med sykling å gjøre, slik denne tråden vitner om. Det fremstår derfor som et lite konstruktivt bidrag når det første og så langt eneste du gjør her inne er å gjenta at vi slett ikke trenger norske ord  Det vat mitt poeng, ikke antall innlegg. Se f.eks. ordliste engelsk-norsk.
|
|
|
12/09/2016 05:28
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Om redaksjonen i Landevei faktisk tror at Specialized med flere har funnet opp et konsept som er så nytt at det fortjener et eget norsk ord, kan jeg kanskje forstå dere. Men jeg kan faktisk ikke tro at det står sånn til. De fleste vet vel at Trek startet som et selskap som bygde nettopp lette tursykler (Trek 520, 720 og 728.) Dette var på tidlig 1980-tall. For øvrig kan dere jo google René Herse, og se hva slags maskiner han satte sammen. Da blir det kanskje tydelig at den nye vinen ikke er så ny, likevel.
Sykkelturismen er like gammel som sykkelen selv. At enkelte amerikanske firmaer ønsker å kunne definere korte sykkelturer med høyt tempo og lett oppakning som noe helt nytt og kult som de leverer det (eneste) riktige utstyret til, er forståelig. Det er penger i sånt. At et norsk sykkelblad ønsker å bygge opp under illusjonen, er noe vanskeligere å forstå. Det var da veldig til eder og galle som skulle spres da? Vi leter fortsatt etter litt fornorskning. Du er mer enn velkommen til å delta.
|
|
|
[Re: Radival]
12/09/2016 06:18
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ref ryggsekk, er Assos Spider-bag innafor? (gleder meg evt til å høre Valentino forklare at den ikke er det) Innafor om turen går hjemmefra til ditt arbeissted i Barcode tenker jeg. Eller tilbake. Utafor til vårt formål. Vi ønsker fremdeles å få av eller på vindvesten i fart, gjør vi ikke? Landeveissykkelturisme
|
|
|
[Re: Valentino]
12/09/2016 07:45
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Assos Spider-bag innafor? Flere av oss prøver hardt å være imøtekommende overfor Landeveis prisverdige initiativ og gi anerkjennelse til ideen om å gjøre ekspedisjonssykling mulig også for dem som ikke har ekspedisjonssykkel, men dere gjør det jaggu ikke lett for oss Heldigvis uten Assos Spider-bag. #innafor Når du tror du driver med bikepacking, men skjønner at noe er galt. #denfølelsen
|
|
|
12/09/2016 07:58
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Det er forresten ikke mulig å si hva som er innafor og utafor når en stor romperakett er innafor. Jeg tror vi pent skal holde all stildiskusjon utenfor bikepacking (eller hva vi ender opp med på norsk). Her må det 100% praktiske regjere, for pent blir det aldri.
|
|
|
12/09/2016 08:06
|
Alpers
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Her må det 100% praktiske regjere, for pent blir det aldri. +1
|
|
|
[Re: Valentino]
12/09/2016 09:08
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Ref ryggsekk, er Assos Spider-bag innafor? (gleder meg evt til å høre Valentino forklare at den ikke er det) Innafor om turen går hjemmefra til ditt arbeissted i Barcode tenker jeg. Eller tilbake. Utafor til vårt formål. Vi ønsker fremdeles å få av eller på vindvesten i fart, gjør vi ikke? ok, ok, da fortsetter jeg å bruke den til stisykling Funket helt fint en helg nå forrige helg på Gålå. (og noe bør den jo funke til, siden den egentlig er aaaaaaalt for dyr)
|
|
|
12/09/2016 09:11
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Her må det 100% praktiske regjere, for pent blir det aldri. +1 og jeg som trodde poenget med bikepacking var nettop enkelthetens og letthetens eleganse 
|
|
|
[Re: Radival]
12/09/2016 09:53
|
rockphotog
Besatt
|
Besatt
Her må det 100% praktiske regjere, for pent blir det aldri. +1 og jeg som trodde poenget med bikepacking var nettop enkelthetens og letthetens eleganse Det kalles følgebil.
|
|
|
12/09/2016 13:20
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Kjære Sepeda Jeg er ikke så sikker på om alt skal ha et eget ord, selv om det finnes som et slags fenomen. Jeg ser at det finnes flere som bruker store setevesker, styrevesker og rammebager på langtur nå enn det var før. Det har flere grunner, men det er ikke noe nytt. Det er lett sykkelcamping. Man har laget sykler og utstyr for det i alle år, og det er bare vanlig sykkelcamping, men med sykler som i utgangspunktet ikke er laget for de lengste turene. Jeg synes det er helt strålende at folk reiser på langtur med flere overnattinger på racer. Jeg gjorde det første gang i 2006 for egen del, og jeg kan varmt anbefale det, Men det er bare vanlig camping. Det er trist når folk føler de må skru av bagasjebæreren (og helst sette på en Brooks) for å være trendy nok. (Det er en spissformulering, og det er sikkert ikke mange som oppfører seg sånn.) Det er etter min mening bare markedsførere som har behov for et eget begrep, ikke vi andre. Man skal ikke tenke alt for mye på syklingen, kanskje ikke diskutere den alt for mye, men bare gjøre den, med det utstyret man har. Det finnes ikke noe spesielt ord for å reise på campingferie med sportsbil, kajakk eller liten seilbåt, heller. Men folk gjør det stadig vekk. Er det forresten noen som har et godt, norsk uttrykk for sykkelen nedenfor, tror jeg de har ordet TS er på utkikk etter.
Redigert av lektorHaugen; 12/09/2016 19:44.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
12/09/2016 14:21
|
dagfink
Besatt
|
Besatt
Bikepacking er avleiia av backpacking. Etter liknande mønster kan vi danna det norske ordet styggsekkturisme.
|
|
|
12/09/2016 20:09
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
13/09/2016 14:50
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg mener det bare heter tursykling, eventuelt (lett) langtursykling for å presisere.
Tursykling kan jo være alt fra en times tur i nærområdet, til overnattingstur eller flere uker med eller uten bagasje. Langtursykling høre ut til å vare minst hele dagene, men kan også vare ett år. Og det er fortsatt uklart om man bringer med all bagasje. For meg fremstår bikepacking som en egen genre, hvor det fremgår at man er (stort sett) selvforsynt og skal overnatte. Og da er vel egentlig ikke det norske ordet pakksykling så dumt? Men"pakksykling med bukkestyre, men uten sekk og stativbærer" fremstår ikke som en sjanger for min del, all den tid de som bedriver slikt gir fullstendig blanke i hva landeveissyklister mener om stilregler. At Landevei ikke ønsker å skrive om hybrider, tjukksykler, halvfeite eller (gud forby) sykler med både bukkestyre og bagasjebærer, synes jeg er helt ok. Men å finne et norsk ord for det blir vanskelig, eventuellt bortsett fra "tvangstrøyesykling"...
Thomas
|
|
|
13/09/2016 16:10
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Jeg mistenker at vår kjære redaktør i sitt stille sinn allerede kaller "bikepacking" for "pakksykling"  og det ordet skal vi nok alle kunne leve godt med. "Pakksykling" fungerer først og fremst fordi det lyder som "bikepacking" og er mer eller mindre en direkte oversettelse, om enn "sykkel" og "pakke" har byttet rekkefølge og funksjon. Men "pakksykling" mangler totalt det engelske ordets eleganse. Som påpekt av flere, fungerer "bikepacking" intuitivt ettersom det refererer til "backpacking". En sykkel bærer bagasje slik et menneske gjør det - i vesker festet til kroppen. Samtidig vekker det assosiasjoner om utferdstrang, opplevelser, eventyrlyst og frihet. På norsk derimot finnes ikke denne referansen. Det nærmeste er "pakkesel", som allerede påpekt. Pakkereiser, pakketur osv. er et helt annet, urelatert fenomen - man kan si det er en motsetning Jeg tør derfor påstå at vi aldri ville ha tenkt på "pakksykling" for å beskrive dette fenomenet om det ikke hadde vært for det engelske ordet. Jeg synes som før at vi bør finne et ord som beskriver essensen i fenomenet og griper opplevelsen, ikke oversette ordrett eller bli for tekniske 
|
|
|
14/09/2016 07:52
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg synes som før at vi bør finne et ord som beskriver essensen i fenomenet og griper opplevelsen, ikke oversette ordrett eller bli for tekniske  100% enig, selv om "griper opplevelsen" her åpenbart skal styres etter tradisjoner fra landeveissykling (ref. bukkestyre, bagasjebærer og sekk). Da er det ikke lenger opplevelsen i seg selv som er viktigst, men rammene rundt. Som motvekt er det interessant å se hvor liberale de er innen randonneuring, med sine minimale krav til sykkel (menneskedreven og lys hvis det er mørkt).
Thomas
|
|
|
14/09/2016 14:42
|
Valentino
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
"Pakksykling" kan også forstås som syklister som sykler i felt.
"For et jævla pakk. Kan de ikke sykle én og én?"
|
|
|
20/09/2016 21:01
|
dagfink
Besatt
|
Besatt