Fikk en god stitur på sykkelen i helga. Var dessverre fortsatt en del snø, som begrenset løypevalg, men flere egnede teststier av den steinete typen i området Grinda-Ullevålseter var bare og fine.
Jeg forhåndbestilte denne sykkelen uprøvd. Faktisk uten i det hele tatt å ha sett en i levende live og selv i ventetiden har jeg ikke sett en eneste Fuel Ex i min størrelse (19.5", jeg er 184 cm). Så det var jo litt spennende. Eller, egentlig ikke så veldig, har hele tiden følt meg trygg på geometri-lesningen. Og rett nok, var som å sette seg «på sin egen sykkel» når jeg satte meg på den for å sykle hjem dagen jeg hentet den. Jeg kunne for så vidt ønsket meg enda lengre sykkel jeg, men det visste jeg at jeg ikke fikk. Nye Fuel Ex er jo ganske lang, men med middels lengde stem (60 mm) og styre (75 cm), sitter jeg så å si likt på denne som på fjorårets Spark i Large med 100 mm stem og 72 cm styre.
Ikkenoe uvant, ikkenoe behov for «tilvenning», så selv i den aller første kneika opp på sti og den aller første ned på sti, var dette ganske herlig. Klart, med en sykkel hvor alt er litt kraftigere og mer stiegnet enn det jeg har vært vant med, så blir jo tanken hele veien at det der går sikkert også bra, klarer den, og da går det jo som kjent bedre. Sykkelen føles svært balansert for meg, ikke en eneste gang følte jeg at jeg kom for langt frampå eller bakpå, eller at forhjulet mistet bakkekontakt eller at jeg mistet særlig grep eller spant bak.
Mino-linken står i High, som levert. Kommer til å ha den der en stund, men prøver selvsagt Low ved seinere anledning - når jeg har nok referansepunkter. I ventetiden har jeg jo fulgt denne tråden over 47 sider
http://forums.mtbr.com/trek/2017-fuel-ex-official-post-1015937.html og pedal-strikes er en gjenganger (sykkelen kom ferdig med crank boots

), så da er det greit å starte med high. Ikke noe spesielt med pedal-strikes, Sparken gikk vel så lett nedi (særlig i low og open).
Hadde i hovedsak bakdemper i Trial (midtstilling). Gaffel åpen, det har jeg i grunn alltid. Gjorde ikke justeringer underveis på luft i verken demping eller dekk, vil ha mest mulig sykling når jeg er på tur - tiden ute i skogen er verdifull med småbarn. Pumping og måling tas i kjelleren. Helt klart litt for mye luft i dekkene (26 psi bak 24-25 psi foran), men det var bevisst, både fordi det var første tur med nyoppsatt slangeløst, men også fordi jeg da visste at jeg bare skulle ned etter første tur. Blir 25b og 23f neste tur tenker jeg og 5 psi ned på gaffelen også. Så får vi se.
Dekkene - Bontrager XR3 Team Issue 2.4 - var svært gode på lørdagens føre. Snøen har akkurat gått, men det var overraskende tørt der det faktisk ikke er vanndammer eller gjørme. Men det var mange dammer og gjørme, og dekkene pakket seg ikke, og satt fint både på røtter, stein og svaberg rett selv rett etter de kom fra vanndammer. Noe helt annet enn Schwalbe Pacestargummi m.a.o. Merket jo det også (negativt) på asfalt-transportetappen. Dekkene måler ganske reellt 2.4. også.
Får legge til at jeg også var svært fornøyd med Shimano ME7 og XTR Trail-pedaler, mer om det et annet sted.