Man skal være ydmyk, men det bråket her starta vel i stor grad på bakgrunn av noen bilder som var tatt dagen etter rittet?
Om stiene er ødelagt på bakgrunn av at det ser stygt ut da, er det jaggu meg mange fottur-arrangementer som må forbys og.
Kan vi vise til at stiene er skikkelig ødelagte enn måned etter et arrangement er diskusjonen selvsagt nødvendig. Men erfaringene fra f.eks terrengsykkelrittet viser jo at naturen er ganske så flink til å reparere seg sjøl.
Det er vel der jeg mener både du og endel andre tar feil. Grunneier kan nekte å godkjenne neste arrangement på bakgrunn av hva han SYNES, ikke hva som reelt sett er problelet 1uke, 3mnd eller 1 år etter "skadene " ble påført.
Når endel syklister inntar en litt arrogant holdning om at " dette er da ikkenoe, andre lager det til mye værre" da bommer man. Iaf sålenge arrangementet foregår på grunn der det finnes aktører som kan si STOPP !
Allemannsretten osv var selvsagt aldri beregnet på å gi adgang til å arrangere massive idrettsarrangementer osv i naturen. Hvemsomhelst kan i praksis sykle hvorsomhelst, men dette med ritt er litt følsomt, og bør behandles deretter...
Eksempelet var jo der en representant fra arrangøren mente det var umulig å avlyse på kort varsel ( værforbehold ) Selvsagt er det ikke umulig, det er bare veldig lite ønskelig, sett ut fra et økonomisk perspektiv. Dette argumentet gjør det selvsagt ENDA lettere for oppsitter ( fjellstyre / phil ) å si NEI til hele arrangementet..
Mange kan ha godt av å gå i seg selv, Turistforeningen kan også med hell ta en tur der før de setter etter andre
Stien over Besseggen fra Gjendesheim før steinlegging for å unngå erosjon fra all fottrafikken
Underveis i arbeidet
Ferdigstilt "sti"
Stien over Bukkelægret mellom Gjendebu og Memurubu
Ikke akkurat kremeksempler på sporløs ferdsel dette her. Og dette er ruter som gjøres vesentlig lettere tilgjengelig med Turistforeningens tilrettelegging og båttransport.
Men så klart, da er det jo bare Turistforeningen som har økonomiske interesser i det og da er det vel greit
Redigert av Torshov-Simen; 08/09/201613:19.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Man skal ikke alltid være ydmyk. Jeg synes syklister bør melde seg ut av DNT og gi klar beskjed om hvorfor man gjør det.
Også synes jeg det er latterlig at ikke DNT protesterer mot alle de brede skitraseene som blir anlagt i Oslomarka, hvis man er så opptatt av å bevare stiene.
Det er vel der jeg mener både du og endel andre tar feil. Grunneier kan nekte å godkjenne neste arrangement på bakgrunn av hva han SYNES, ikke hva som reelt sett er problelet 1uke, 3mnd eller 1 år etter "skadene " ble påført.
Når endel syklister inntar en litt arrogant holdning om at " dette er da ikkenoe, andre lager det til mye værre" da bommer man. Iaf sålenge arrangementet foregår på grunn der det finnes aktører som kan si STOPP !
Allemannsretten osv var selvsagt aldri beregnet på å gi adgang til å arrangere massive idrettsarrangementer osv i naturen. Hvemsomhelst kan i praksis sykle hvorsomhelst, men dette med ritt er litt følsomt, og bør behandles deretter...
Eksempelet var jo der en representant fra arrangøren mente det var umulig å avlyse på kort varsel ( værforbehold ) Selvsagt er det ikke umulig, det er bare veldig lite ønskelig, sett ut fra et økonomisk perspektiv. Dette argumentet gjør det selvsagt ENDA lettere for oppsitter ( fjellstyre / phil ) å si NEI til hele arrangementet..
Her ramla jeg litt av.
Skal vi ha andre kriterier for å bedømme slitasje når det gjelder sykkel enn om det gjelder fotferdsel, tilrettelegging for ski, kiting, ridning whatnot?
At man er restriktiv på å gi tilgang til å arrangere store arrangement i naturen på bakgrunn av at det kan føre til stor slitasje har jeg ingen motforestillinger mot hvis begrunnelsen er god. Men da må dette gjelde for store arrangement i naturen generelt, og ikke bare for sykkel, med mindre man kan peke på at sykkel sliter mye mer.
Skal vi ha andre kriterier for å bedømme slitasje når det gjelder sykkel enn om det gjelder fotferdsel, tilrettelegging for ski, kiting, ridning whatnot?
Det har jeg også.
Jeg skjønner simpelthen ikke hva forskjellen på slitasje av en fot kontra et sykkeldekk er. Leste et sted hvor noen var "bekymret for varig ødelagt sti" p.g.a. UB. Men for pokker - hva er det en sti er da? I mitt enkle hode er en sti en ødeleggelse/slitasje av urørt natur p.g.a. gjentatt ferdsel der. Opprinnelig basert på mennesker og dyr. Slutter man å bruke disse, ja da gror de etterhvert igjen og de "varige skadene" vil forsvinne. Dette finnes det utall eksempler på rundt om i bygdene der husdyr som regel ble ført til et sommer beite (laget dermed en sti/tråkk), og gikk ofte samme rutene hit og dit i løpet av sommeren (og lagde nye stier/tråkk). Nå er disse stort sett borte alle sammen.
Forklar meg forskjellen på en sti som holdes åpen p.g.a. DNT, s medlemmer, kontra en sti som holdes åpen av de samme + syklister, men som da er "varig ødelagt".
Det blir ju lite rart når dnt (som väl trondheim turistförening är med i) arrangerar turer som topp 7 med flera tusen deltagare som till dels går över myrstier men absolut inte vill tillåtta 600 syklister att sykla ett ritt. https://www.topp7.no/
Jag har för mig att det inte har sett väldigt fint ut efter topp 7 något år och de mest utsatta stierna har väl blivit massivt kloppade mycket på grund av just topp 7 (storheia-grönlia).
Man skal ikke alltid være ydmyk. Jeg synes syklister bør melde seg ut av DNT og gi klar beskjed om hvorfor man gjør det.
Også synes jeg det er latterlig at ikke DNT protesterer mot alle de brede skitraseene som blir anlagt i Oslomarka, hvis man er så opptatt av å bevare stiene.
Jeg har sendt en forespørsel til DNT sentralt om lokallagets linje i denne saken representerer moderorganisasjonens synspunkter. Foreløpig har jeg fått ett generelt "politikersvar", men jeg kommer til å presse dem videre til jeg får et klart svar på DNTs offisielle holdning til stisykling generelt og Ultrabirken spesielt. Foreslår at alle anmoder sine sykkelbekjente med DNT medlemskap om å gjøre det samme.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Det blir ju lite rart når dnt (som väl trondheim turistförening är med i) arrangerar turer som topp 7 med flera tusen deltagare som till dels går över myrstier men absolut inte vill tillåtta 600 syklister att sykla ett ritt. https://www.topp7.no/
Jag har för mig att det inte har sett väldigt fint ut efter topp 7 något år och de mest utsatta stierna har väl blivit massivt kloppade mycket på grund av just topp 7 (storheia-grönlia).
En sak jag tycker är rar som ofta kommer upp med syklister på stier är att många som diskuterar verkar tro att en sti ska vara torr och fin och allt annat är förstört.
Bilderna jag har sett från årets ultrabirk visar ju områden som ser ut som tusentals områden runt omkring trondheim. Nu finns det ju en och annan myr runt om kring här och möjligt att det är färre i det aktuelle området och det är självklart möjligt att de aktuella stiarna ändrades markant efter rittet. Svårt att veta utan före bilder.
Min poäng är dock att om man beveger sig utanför grusade stier i Norge* så är det väldigt troligt att man ibland kommer till partier med myr och gjörma och att det därför blir spår om man fördas där och om många färdas där så kan det bli rätt många spår. Det finns också en hel del stier där många och långa partier går över blöta områden.
Många som skriver på fjellforum eller är med i dnt verkar av någon anledning inte förstå detta eftersom de verkar tycka att helt normala spår är en katastrof. Om de kommer från syklar iallafall. Om de som tagit bilder och skrivet inlägg om spåren efter årets ultrabirk för exempel skulle gå en tur upp till vassfjellshyttan så skulle de antagligen komma i någon slags chock då stora delen av stien måste vara total förstörd enligt dem (och hela vassfjellet är säkert förstört med tanke på alla liknande stier).
Går de inte på tur utanför de mest tillrättalagde stierna?
*Jag är nog tröndelag fixerade och problemet är säkert mindre i en del andra områden i norge men erfarenheten från rätt torra områden i Sverige tyder på att fenomenet är rimeligt universiellt.
– Birken på fredag, HalvBirken og Birkebeinerrittet og UngdomsBirken på søndag er hyggelige og kjempefine arrangementer, som ikke setter store spor etter seg i naturen, sier Hansen.
Er det mulig å være så trangsynt? Birken-løypa er jo tilrettelagt med gravemaskin og lastebil, med grusing av nye områder senest i år fra Sjusjøen og nedover. Ny grusvei kan vel ikke akkurat sies å ikke sette spor i naturen.
Men dette er vel samme greiene som etter Terrengsykkelrittet i fjor, da ingen av kritikerne ville møte på befaring to uker etter rittet. Hvis noen tar en tur på fjellet i UB-løypa nå, så tviler jeg på at noe særlig ekstra slitasje er synlig.
Jeg synes det er fint at folk kommer seg ut i den vakre naturen vår.
Det ville vært mye mer skadelig og problematisk om de heller hadde drevet med en del sånne andre type aktiviteter som mange faktisk driver med:
såsom fex,
- henge på byen, drekke og slåss (forsåvidt greit nok, men med måte) - sykle landevei (livsfarlig, bare sprø folk som driver me're) - slite sofaen, få hjertesykdommer, diabetes osv mm - leke på mobil & PC, få musefinger og måtte amputere et lem - bli med i en gjeng som hyler til støtte for en lærballklubb - lese for mye bøker og både ødelegge synet og bli for smart for eget beste (etterhvert skjønne hvor ille det egentlig står til med en selv og verden)
Mye bedre at folk faktisk kommer seg ut og sykler i naturen.
Forsåvidt gjelder Nordmarka tror jeg ikke det har blitt anlagt nye løyper i nevneverdig grad på mange år, om overhodet. Skiforeningen søkte om tillatelse til å knytte sammen to løyper i Maridalsområdet i 2013 eller noe sånt, men fikk nei selv om det bare var snakk om 2-3 km. Så i den grad man mener dette er synder, så er det veldig gamle synder. Men det er selvsagt ingen grunn til at ikke stisyklister skal ønskes velkommen. Er selv medlem av DNT, og de gjør mye bra, men på dette punktet er jævlig sidrumpa.
Absolute certainty is the hallmark of the ignorant.
I Lillomarka som også er i Oslo kom det et nytt skistadion på Linderudkollen med tilhørende løyper i fjor. Noen av dem er oppgraderinger av allerede eksisterende mens andre er helt nye. Stort og flott anlegg. Gleder meg til å bruke den til vinteren selv om jeg ikke skjønner hvorfor slitasje fra stisykling er galt, men å bygge store skianlegg ikke er det.
DNT, NOTS og Birkebeiner arrangørene bør få i gang ett samarbeide.
Barking av stier er nevnt; andre muligheter er drenering, grusing og klopping.
Hvis deler av trasseen er fast hvert år så er det være mulig å innvestere en del kroner i dette slik at stiene ikke kjøres i stykker men kan brukes av syklister og fotturister heler året. Regner med at den lokale turistnæringen ser verdien i det også, se hva de har klart i Trysil
I Lillomarka som også er i Oslo kom det et nytt skistadion på Linderudkollen med tilhørende løyper i fjor. Noen av dem er oppgraderinger av allerede eksisterende mens andre er helt nye. Stort og flott anlegg. Gleder meg til å bruke den til vinteren selv om jeg ikke skjønner hvorfor slitasje fra stisykling er galt, men å bygge store skianlegg ikke er det.
Ikke at det spiller så stor rolle, men iflg denne artikkelen er alle "nye" løyper gjenbruk/utbedring. Men fint blir det sikkert.
Gikk Trolltunga forrige helg i regn og tok bilder nettopp for å bruke i slike saker. Stigningen opp i starten så mer ut som en blanding mellom gjørmebad og nypløyd risåker. Da snakker vi ikke en oppgått sti, men et 4-20 meters belte oppover med bare gjørme. Stien over Besseggen er ingen ting i forhold. Dette er en DNT merket sti og det er gjort noe tiltak med klopper og stein, men det hjelper minimalt
Forsåvidt gjelder Nordmarka tror jeg ikke det har blitt anlagt nye løyper i nevneverdig grad på mange år, om overhodet. Skiforeningen søkte om tillatelse til å knytte sammen to løyper i Maridalsområdet i 2013 eller noe sånt, men fikk nei selv om det bare var snakk om 2-3 km. Så i den grad man mener dette er synder, så er det veldig gamle synder. Men det er selvsagt ingen grunn til at ikke stisyklister skal ønskes velkommen. Er selv medlem av DNT, og de gjør mye bra, men på dette punktet er jævlig sidrumpa.
Du kan jo ta VM på ski, før og etter. De anleggene har vel mildest talt satt spor. Prøv å lage sånne løyper til stisykling.
Selv om ikke Skiforeningen får lov å lage nye løyper drives det masse vedlikehold i eksisterende løyper. Dette er arbeid som setter store spor i naturen. Sier ikke nødvendigvis at det er negativt, men det er åpenbart større inngrep enn hjulspor på stiene.
I området rundt Granåsen, spesielt mot Kolstad/Heimdal, ble det anlagt en rekke svært brede skitraseer i forbindelse med VM på ski i 1997 i Trondheim. Flere av skisporene medførte store inngrep i naturen.
Slitasje fra fotgjengere, hester og sykler klarer vi å leve med, og de repererer seg i stor grad selv. Da er det verre med de store og brede skisporene.