Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Beste utstyr for toppturer med Telemark

Beste utstyr for toppturer med Telemark #2343263 08/09/2016 11:36
BeefCake Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Siden midten av 90-tallet har jeg kun kjørt telemark fremfor alpint. Går ikke mange toppturer per sesong, men som syklist er man jo alltid veldig fokusert på utstyr ICON_SMILE

Har nå et par eldre K2 Coomback på 187 (er 178 selv), med rottefella NTN freeride (første modellen). Støvlene er et par Crispi Evo Shiver. Jeg føler at dette er perfekt for cruising ned store fjellsider, men synes utstyret er tungt og at skiene er lite lekene (skogskjøring er klønete og går for tregt).

Før dette brukte jeg et par twintip "park-ski" med et par eldre bindinger. Dette var langt mer moro i bratte partier og skog, men veldig ustabilt i høy fart.

Hva er den ideelle setupen for et lett og lekent topptur oppsett for telemark?

- Mvh BeefCake
- - - - - - - - - - - - - - -
I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: BeefCake] #2343275 08/09/2016 11:56
E
Espen_ka Offline
Medlem
Medlem
E
Av bindinger er det ATK Newmark som er kongen. Alternativ er å støtte norskutviklede moonlight som lager sin versjon. Begge passer med din støvel.

http://www.moonlightmountaingear.com/products/bindings/pure-tele-2.html

http://www.earnyourturns.com/15696/atks-newmark-lightest-tele-tech-binding/

Av ski er det jo ingen perfekt. Alle er et kompromiss. Se etter noe ski som gir andre egenskaper enn de du har nå. Rossignol soul seven eller DPS wailer Tour 1 er eksempler så slike ski.

Feller har større betydning enn folk flest tror. Pomoca feller i mohair gir en helt annen opplevelse av glid enn G3 expedition for eksempel.

Redigert av Espen_ka; 08/09/2016 11:58.
Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: BeefCake] #2343303 08/09/2016 12:44
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
På topptur synes jeg alltid man må gjøre et kompromi, vanskelig å få jatakkbeggedeler.

Enten får man litt tungt utstyr oppover, men råere nedkjøringen. Eller får man lett oppover og ikke fult så morsom nedkjøring.

Kjører selv med Scarpa T1, Rottefella Fredom og et par Zag H112.
Det er en ski med Midtbredde på 99, personlig synes jeg den er god på skogskjøring, men vet andre mener den kun er bra på lange store svinger.
Trenger litt power i beina, men når man er blitt kjent med skiene synes jeg det funker veldig god som allround toppturski. At de har et litt kult design trekker opp for min del...

Redigert av paalbn; 08/09/2016 12:44.

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: BeefCake] #2343328 08/09/2016 13:45
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Er det gammel Shiver uten inserts (fester for Tech-binding)? I såfall fungerer ingen av Espen_ka foreslår. Da må du i så fall kjøpe nye støvler.

Uten inserts så er det 22designs Outlaw eller Rottefella Freedom som gjelder. En kamerat er veldig fornøyd med Rottefella Freedom; Den er lettere og har mye mindre gå-motstand enn Freeride (som jeg har selv). Motstand i fjærene når du går betyr mye. Det er selvfølgelig enda lettere å gå oppover med en binding uten motstand som Tech eller Voile Switchback (som jeg også har), men kameraten min har pensjonert alle sine Switchbacks og går på Freedom så den er nok ikke så ille i forhold.

Karbonbasert livsform.
Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: BeefCake] #2343336 08/09/2016 14:30
L
LarsThomas Offline
Entusiast
Entusiast
L
Har gått mye topptur med både rottefella freedom og freeride. Stor forbedring fra gamle freeride-bindinga til rottefella.

En tech-basert binding vil selvfølgelig være bedre på oppturen, men synes ikke de har kjørefølelsen til rottefellabindingene (disclaimer: har bare prøvd en tidlig versjon av moonlight).

Sammenligna med rando vil jeg si at freedom plasserer seg et sted mellom en trad rammebinding og en tech-binding i gå-motstand.

Redigert av LarsThomas; 08/09/2016 21:03.
Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: BeefCake] #2343460 08/09/2016 20:31
Ynot Offline
Besatt
Besatt

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: LarsThomas] #2343922 09/09/2016 20:13
Husky Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: LarsThomas
Har gått mye topptur med både rottefella freedom og freeride. Stor forbedring fra gamle freeride-bindinga til rottefella.

En tech-basert binding vil selvfølgelig være bedre på oppturen, men synes ikke de har kjørefølelsen til rottefellabindingene (disclaimer: har bare prøvd en tidlig versjon av moonlight).

Sammenligna med rando vil jeg si at freedom plasserer seg et sted mellom en trad rammebinding og en tech-binding i gå-motstand.

Einig i dette. Går mykje med ein versjon av denne: http://wasatchski.com/tts.htm Ingenting slår tech oppover, men køyrefølelsen med freedom er betre.

Denne får god omtale. Det er vel tredje sesongen for meidjo, og barnesjukdomane byrjar å forsvinne.

http://www.backcountrytalk.earnyourturns...web-soon/page63

Sig

Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: BeefCake] #2367686 04/12/2016 22:56
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg låner tråden, da jeg er ute etter nytt (brukt) utstyr med NTN. Vet altså hvilke bindinger og sko jeg skal ha, men er usikker på ski.

Jeg bruker telemarkutstyret til bakkekjøring, helst på hardt underlag (er det pudder eller mykt, kjører jeg snowboard), samt til kiting på høyfjellet.

Har i dag et par gamle Fischer Big Stix (midtbredde 84 eller noe sånt) med Linken til bakkekjøring, og et par gamle Volkl Katana med 22 Hammerhead til kiting. Er det hardpakket på fjellet så bruker jeg gjerne Big Stix-en til kiting også.

Planen er å pensjonere begge disse, og skaffe meg ett nytt par som skal fungere til alt. Jeg ser altså for meg et par storfjellski som klarer hardpakket fokksnø eller myk påskesnø på fjellet, samt preparerte isete bakker.
Kommer over en del ski på Finn som har
- rockertupp, men camber på resten av skien
- rockertupp og rockertail, men camber på midten.
- tradisjonell camber
- rocker, flat, rocker

Hva skal jeg ha? Riktignok konkurrerte jeg på telemark, men det var på 80/90-tallet, så konverterte jeg til brett og har ikke fulgt med på utvikling på skifronten. Er det sånn at om jeg vil dra på med storslalomsvinger i høy hastighet i bakken, så er det fremdeles camberski jeg må ha? Katana skiene mine er f.eks. flotte til kiting, men i bakken går det ikke an å kjøre på dem.
Mulig en do-it-all ski ikke finnes, i så fall vil bakkeegenskapene bli nedprioritert.
Jeg bruker ofte feller for å komme meg opp over tregrensa før vi kan rigge kiten, men innsteg er sjelden så langt at vekt har noe å si.

Hva er en fin midtbredde? 95-100-ish?

Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: BeefCake] #2367716 05/12/2016 09:41
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Har venner som bruker Kästle TX97 til dette formålet

Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: pblind] #2367727 05/12/2016 10:27
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pblind
Har venner som bruker Kästle TX97 til dette formålet

Nettopp. Det var et par FX94 på Finn nå nylig, men jeg rakk ikke å bestemme meg før de var solgt. Ser ut som TX97 ligner en del. Camber på midten og rocker tupp.

Re: Beste utstyr for toppturer med Telemark [Re: BeefCake] #2368210 07/12/2016 08:45
parob Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
..og der fikk jeg kjøpt et par Kästle FX94 med NTN. Dette blir godstog oppe på fjellet. Slår jeg ikke PR-en min på toppfart med kite på disse, så er det ikke skiene sin feil.

Moderator  support