Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vinterpendlersykkel med egnet utstyr

Vinterpendlersykkel med egnet utstyr #2342736 07/09/2016 07:52
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg tenker å kjøpe meg en sykkel for å bruke til og fra jobb i vinterhalvåret. Nå er det vel en del gode tilbud på høsten slik at det jeg kan få gjort et godt kjøp. Dette er nytt for meg, men jeg tror jeg ønsker en terrenglignende sykkel for å få på gode vinterdekk. Gjerne uten demper da det bare blir ekstra vekt. Gode skjermer som dekker hele hjulet og gode lys. Solid drivverk og generelt en sykkel som tåler vinteren.
Annet jeg bør tenke på?

Noen som vet av noen gode tilbud evt har tips om egnet sykkel på salg. Helst under kr 7.000 inkl utstyr. Gjerne i Trondheimsområdet.

Jepp
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2342742 07/09/2016 08:06
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
I praksis snakker du helstiv 29er eller evt. 27,5" med feste for skjermer, evt. med originale skjermer ICON_SMILE Piggdekk og lys vil du som regel måtte kjøpe separat, med unntak av enkelte pakker som kjedene gjerne tilbyr senhøstes.

Innenfor ditt budsjett vet jeg kun om Diamant Range 40, evt. Range 50 på salg.

Med jevnlig (fortrinnsvis daglig) skyll for å fjerne salt, vil en sykkel holde mange vintre.

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2342763 07/09/2016 08:35
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Ja, de så ut til å være midt i blinken. Takk takk :-)
Det er herved sendt mail til byens G-butikker med forespørsel om pris.

Jepp
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343550 09/09/2016 07:24
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Yes, da ble det kjøpt en Range 50 hos meget hyggelig og grei betjening på G-max. Godt tilbud fikk jeg også.

De tilbydde også god pris på piggdekk, men de dekkene de hadde inne var særdeles grove og tungtrullende.
Det er lite snø og is der jeg pendler så jeg kunne tenke meg et lettrullende piggdekk.
Hva anbefales av dekk?

Jepp
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343552 09/09/2016 07:26
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Tulling
Yes, da ble det kjøpt en Range 50 hos meget hyggelig og grei betjening på G-max. Godt tilbud fikk jeg også.

De tilbydde også god pris på piggdekk, men de dekkene de hadde inne var særdeles grove og tungtrullende.
Det er lite snø og is der jeg pendler så jeg kunne tenke meg et lettrullende piggdekk.
Hva anbefales av dekk?
Hvis det er lite snø og is: Schwalbe Marathon Winter. Ferdig. Sånn. Gå og kjøp!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: baronKanon] #2343557 09/09/2016 07:31
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: baronKanon
[quote=Tulling]Hvis det er lite snø og is: Schwalbe Marathon Winter. Ferdig. Sånn. Gå og kjøp!

+1 Jeg har en Oslo-vinter på de og synes de er helt supre. Ruller lett og gir nok grep så lenge man kjører med hodet på de glatteste dagene.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343565 09/09/2016 07:55
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Takker og bukker :-) Da er det bare å finne riktig butikk med riktig pris. Veldig rart ikke Bikeshop har det ettersom de har masse Schwalbe og det åpenbart er et populært dekk.

Jepp
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343566 09/09/2016 07:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Og om du, som meg, synes det ser underlig ut med smale dekk på en sykkel satt opp for brede dekk, husk at Marathon Winter kommer også i 2.0" bredde. Det finnes for øvrig knapt andre brede, lettrullende piggdekk.

Ulempen med Marathon Winter er at de er blytunge, lett klabber seg til i våt snø og at man må treffe med lufttrykket for å få godt grep på is. Men det er gode dekk som hyppig vinner tester og har mange tilhengere. Det finnes selvsagt alternativer. For diskusjon av noen smalere piggdekk se Duger CX til vinterpendling?

Om du skulle velge grovere piggdekk, er min soleklare anbefaling Schwalbe Ice Spiker Pro Evo. Har suverent grep på is og triller overraskende bra.

Et siste poeng: Om du faktisk ikke trenger brede, grove piggdekk - slik jeg oppfattet ditt første innlegg - er ikke nødvendigvis Range rette modell for deg... Med sykkel designet for smalere dekk vil du få større utvalg av lettrullende piggdekk.

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343587 09/09/2016 08:23
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg tror Range kan fungere fint i Trøndelag. Jeg vurderer selv en slik fordi jeg vil ha kun en sykkel til helårspendling og føler det er behov for grove piggdekk en del dager hver vinter. Ubrøytede veier med snø, slaps eller grov is setter litt krav til dekk.
Edit: Alternativt så kan man ta trikk/buss/bil de verste dagene og ha lettrullende dekk de andre dagene.

Redigert av rokkitan; 09/09/2016 09:09.

Karbonbasert livsform.
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343599 09/09/2016 08:34
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Takker og bukker :-) Da er det bare å finne riktig butikk med riktig pris. Veldig rart ikke Bikeshop har det ettersom de har masse Schwalbe og det åpenbart er et populært dekk.

De har akkurat blitt borte fra Bikeshop sine sider. 35mm-versjonen forsvant først, nå ser alt ut til å være borte. De var alle der for knappe to uker siden.

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343607 09/09/2016 08:43
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sykkelkomponenter har godt utvalg av Schwalbe piggdekk til gode priser yes

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Sepeda] #2343635 09/09/2016 09:21
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: Sepeda
Og om du, som meg, synes det ser underlig ut med smale dekk på en sykkel satt opp for brede dekk, husk at Marathon Winter kommer også i 2.0" bredde. Det finnes for øvrig knapt andre brede, lettrullende piggdekk.

Jeg avslører sikkert min uvitenhet her, men passer disse til sykkelen jeg kjøpte? Er 28 og 29 samme?

Jepp
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Sepeda] #2343637 09/09/2016 09:24
T
Tulling Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T

Et siste poeng: Om du faktisk ikke trenger brede, grove piggdekk - slik jeg oppfattet ditt første innlegg - er ikke nødvendigvis Range rette modell for deg... Med sykkel designet for smalere dekk vil du få større utvalg av lettrullende piggdekk.

Jeg ser at det er en selvmotsigelse her, men som selger sa er dette en hybridsykkel med plass for bredere dekk. Felgene virket ganske smale så det skal nok gå med smale dekk også. Veldig greit å ha valgmulighetene.

Jepp
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343652 09/09/2016 09:53
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Er 28 og 29 samme?

28" og 29" er samme felgdiameter (622mm), men vanligvis forskjellig dekkdiameter:
http://www.sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Karbonbasert livsform.
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2343658 09/09/2016 10:00
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Er 28 og 29 samme?

Ja, omkrets på felg av 28" og 29" er den samme. 29-betegnelsen oppstod så vidt jeg vet som et markedsføringsgrep for å differensiere storhjulede terrengsykler fra hybrider og som en avspeiling av økt samlet omkrets av felg m/bredere dekk. M.a.o det som Rokkitan sa ICON_SMILE

De fleste moderne 29" felger er betydelig bredere enn 28" felger, men jeg kjenner ikke bredde på felgene på Range.

...selger sa er dette en hybridsykkel med plass for bredere dekk.

Med Range er et norsk husmerke for en gangs skyld i takt med tiden og den voksende trenden av fleksible sykler med et bredt bruksområde. Du kan bruke sykkelen som en god by-/asfaltcruiser/pendlersykkel med lettrullende, brede dekk som de originale Vee Speedster samtidig som du kan sette på grovere grus- eller terrengdekk for turer utenom asfalten. Og det er god plass til pigg. Det er helt topp.

Men dermed er det ikke sagt at sykkelen egner seg for smale dekk.

Min skepsis til smale dekk på en slik sykkel skriver seg fra mine egne eksperimenter med helstiv 29er som urban allbrukssykkel. Etter å ha prøvd lettrullende cx-dekk og smale piggdekk, konkluderte jeg med at:
- rent estetisk tar ikke smale dekk seg bra ut på en sykkel designet for brede. I Ranges tilfelle vil det også bli tomrom mellom dekk og originalskjermer.
- det blir en merkbart hardere opplevelse ettersom demping i dekkene reduserer. Det merkes særlig på en sykkel der både ramme og gaffel er i alu.
- ettersom omkretsen av hjul og dekk i praksis reduseres, oppleves det som å miste et eller to av de tyngste girene.
- krank og krankarmer ligger naturligvis nærmere bakken med smalere dekk, noe som øker faren for at krankarm slår ned i asfalten når man trår i svinger.

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Sepeda] #2343668 09/09/2016 10:23
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
29-betegnelsen oppstod så vidt jeg vet som et markedsføringsgrep for å differensiere storhjulede terrengsykler fra hybrider og som en avspeiling av økt samlet omkrets av felg m/bredere dekk.

Mja...

Det er ikke noe nytt, egentlig. Tommedimensjoner på hjul er gjerne en omtrentlig størrelse på hjulets diameter med et typisk dekk for sykkeltypen.

En 26" felg er langt fra 26" i diameter, den også.

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Stein] #2343679 09/09/2016 10:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du har helt rett.

Men i tilfellet 28" versus 29" blir en slik målestandard dessverre misvisende og har som kjent ført til at svært mange tror at felgene faktisk har forskjellig omkrets.

Fun fact: Navnet "29er" eller "twentyniner" kommer så vidt jeg vet fra Gary Fishers Two Niner i den spede begynnelse av vårt årtusen ICON_SMILE

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2344584 12/09/2016 09:29
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Den integrerte låsen i setepinnen så spennende ut, er det noe tess?

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Sepeda] #2344996 13/09/2016 06:45
A
aldursil Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Er 28 og 29 samme?

Ja, omkrets på felg av 28" og 29" er den samme. 29-betegnelsen oppstod så vidt jeg vet som et markedsføringsgrep for å differensiere storhjulede terrengsykler fra hybrider og som en avspeiling av økt samlet omkrets av felg m/bredere dekk. M.a.o det som Rokkitan sa ICON_SMILE

De fleste moderne 29" felger er betydelig bredere enn 28" felger, men jeg kjenner ikke bredde på felgene på Range.

...selger sa er dette en hybridsykkel med plass for bredere dekk.

Med Range er et norsk husmerke for en gangs skyld i takt med tiden og den voksende trenden av fleksible sykler med et bredt bruksområde. Du kan bruke sykkelen som en god by-/asfaltcruiser/pendlersykkel med lettrullende, brede dekk som de originale Vee Speedster samtidig som du kan sette på grovere grus- eller terrengdekk for turer utenom asfalten. Og det er god plass til pigg. Det er helt topp.

Det ble vel gjort det samme med 27.5 som bare er nymarkedsføring av 650B som lenge har vært en standard for sånne radonneursykler eller konvertering av landeveissykler for å få mere gummi. Nylansering skaper blest og selger, tydligvis.

Uansett, disse Range-syklene har jeg også absolutt troen på. Endel har man tatt litt innover seg behov man har til pendler sykler. Mangler bare snasen løsmning for bagasjebrett og belysning, slik enkelte dyrere modeller kan ha. Trek har denne f.eks. http://www.trekbikes.com/us/en_US/bikes/city-bikes/urban-commuter-bikes/lync/lync-5/p/1395000-2017.
Pent diskret bagasjebrett som duger fint til sykkelvesker. Integrert lysløsning er jeg litt usikker på om er veien å gå, men ser jo diskret ut. Dessverre har ikke denne noe særlig plass til større dekk.

Det blir spennende å høre hvordan denne holder ut, ikke minst låsløsningen som ble nevnt her. ICON_SMILE

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2345153 13/09/2016 10:48
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Fra en annen tråd ble jeg oppmerksom på en annen rimelig, allsidig modell med dekklaring 2.0"+.

Giant Toughroad SLR 2 eller evt. hakket opp til Giant Toughroad SLR 1 med originale bagasjebærere.

Omtales som tur/ekspedisjonssykkel, men har åpenbart potensiale som pendler/vintersykkel.

Trolig en god del andre slike modeller tilgjengelig - jeg kjenner lite til det markedet.

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2366245 29/11/2016 10:49
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg trekker opp denne igjen og håper trådstarter er fornøyd med sin Diamant Range. Jeg likte at den var rimelig og praktisk, så det var nesten så jeg gikk for Range 50 men jeg har egentlig ikke lyst på den, spesielt med den skrikende fargen (jeg liker dog oransje). En jobb/transportsykkel er det fint om ikke alle legger merke til på lang avstand når den er parkert. Jeg syns også Giant Toughroad var skikkelig fine.

Krav:
Driftsikker.
2.2" piggdekk/ISP kompatibel.
Gode skjermer/feste for slike.
Bagasjebrett/feste for vesker.
Hydrauliske skivebremser.
~500% girområde (hastighet varierer mellom 10 og 60 km/h).
Ikke åpne wirestrekk.
Mest mulig rustfritt da jeg ikke har tilgang til å vaske sykkel hver dag.

Ønsker:
2 hjulsett. Ett med terrengdekk for stier, frost og isfrie vinterveier. Ett som har enten semi-slick (sommer) eller piggdekk (vinter). Raskt å veksle.
27.5" gjennomgående akslinger ikke-boost, så jeg kan bruke piggdekksettet på stisykkelen også og unngår ikke-kompatible hjul.
Nøytral/kjedelig farge.
Fastmontert støtte, helst ved kranken.
Integrert lås.
Integrert lys.
Lett.

3 alternativer:
1. Utenpåliggende gir. SLX e.l. Enklere/billigere å få to hjulsett, også 27.5" med gjennomgående akslinger. Mere vedlikehold, men billigere deler. Jeg har dog en ekstra sykkel hvis stisykkelen har service og klarer meg med 2 sykler totalt.
2. Pinion med beltedrift. Dyrt, men mer aktuelt med ekstra hjulsett enn Rohloff.
3. Rohloff med beltedrift. Lite vedlikehold. Uaktuelt med to hjulsett og jeg likte ikke giret etter å ha prøvd sykkel med det.

Så gjenstår bare hvilke alternativer som tilfredstiller kravene og ønskene mine. Det nærmeste jeg har kommet en sykkel jeg har lyst på er den elektriske Moustache Friday 27, men jeg vil ha en vanlig sykkel. Den kan dog være ganske dyr så lenge den oppfyller kravene og ønskene mine.

Karbonbasert livsform.
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2367233 02/12/2016 19:48
wasrud Offline
Veteran
Veteran
rose sine black lava modeller har fint og funksjonelt oppsett med navgir, om man har sansen for det. <det har jeg... De koster litt, men er fornuftig bygde hverdagssykler.

Om du kjører litt mer på roholff, så tipper jeg du kommer til å bli ganske så glad i det...

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Tulling] #2367625 04/12/2016 13:18
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om man vil ha en klassisk pendlersykkel med beltedrift og navgir, er Canyon Commuter Brooks 150 et elegant alternativ. Ikke plass til brede piggdekk, men i by- og bynære strøk behøver man ikke nødvendigvis det groveste grepet ICON_SMILE

Om noe skulle fått meg over fra bukkestyre til flatstyre, ville det vært noe slikt yes

Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: Sepeda] #2367697 05/12/2016 08:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Om man vil ha en klassisk pendlersykkel med beltedrift og navgir, er Canyon Commuter Brooks 150 et elegant alternativ. Ikke plass til brede piggdekk, men i by- og bynære strøk behøver man ikke nødvendigvis det groveste grepet ICON_SMILE

Om noe skulle fått meg over fra bukkestyre til flatstyre, ville det vært noe slikt yes
Det finnes jo ikke piggdekk til den (27,5"). Dette er hovedårsak til at jeg ikke kjøpte denne. (OK, suomi har piggdekk med en pigg hver 10. cm, men det er ikke fryktelig flott")

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Vinterpendlersykkel med egnet utstyr [Re: baronKanon] #2367706 05/12/2016 08:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Takk for viktig presisering! Hadde faktisk ikke fått med meg at Canyon Commuter er så klassisk at den har 650b ICON_SMILE

Moderator  support