Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kulelager - main pivot Camber EVO 2014

Kulelager - main pivot Camber EVO 2014 #2341701 04/09/2016 15:15
F
Framogtilbake Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Jeg har Camber Expert Carbon EVO 2014 , og jeg trenger å bytte ut kulelagrene i main pivot på baktriangelet. Det er en del slark i pivotfestet ( 5 mm ish ) .
Jeg har prøvd å rense og smøre kulelagrene men det har ikke løst problemet.

Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med :
1. Kan sykling med denne typen slark være skadelig for andre deler av rammen / drivverk på sykkelen ?
2. Hvordan kan jeg bytte lagrene, dvs. hvilket bearing kit kan jeg bruke. Jeg har prøvd å søke på internett , og jeg kan ikke finne noen bestemt lagersett for Camber Expert Carbon EVO 2014. Er det samme lagersett som for Stumpjumper FSR 2014 f.eks.?
Vurderer også å sjekke om dimen passer med standard Biltema kulelager.

Jeg har sendt mail til Specialized også, men håper på et raskere svar fra o store forum ICON_SMILE

Re: Kulelager - main pivot Camber EVO 2014 [Re: Framogtilbake] #2342859 07/09/2016 11:42
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Framogtilbake
Jeg har Camber Expert Carbon EVO 2014 , og jeg trenger å bytte ut kulelagrene i main pivot på baktriangelet. Det er en del slark i pivotfestet ( 5 mm ish ) .
Jeg har prøvd å rense og smøre kulelagrene men det har ikke løst problemet.

Jeg har to spørsmål jeg håper noen kan hjelpe meg med :
1. Kan sykling med denne typen slark være skadelig for andre deler av rammen / drivverk på sykkelen ?
2. Hvordan kan jeg bytte lagrene, dvs. hvilket bearing kit kan jeg bruke. Jeg har prøvd å søke på internett , og jeg kan ikke finne noen bestemt lagersett for Camber Expert Carbon EVO 2014. Er det samme lagersett som for Stumpjumper FSR 2014 f.eks.?
Vurderer også å sjekke om dimen passer med standard Biltema kulelager.

Jeg har sendt mail til Specialized også, men håper på et raskere svar fra o store forum ICON_SMILE

Jeg byttet først det lageret, men fant kjapt ut at det ikke var nok (ca 2 års helårsbruk på sti). Vet ikke hvilke lagre som passer, men det kosta ikke rare pengene å få byttet alt i bakramma hos LBS (sykkelstasjonen.no).

Tror ikke det er farlig å sykle med det, jeg fant først ut at ting var slitent pga irriterende lyder som jeg trodde kom fra kranken.

Re: Kulelager - main pivot Camber EVO 2014 [Re: Framogtilbake] #2342904 07/09/2016 12:50
F
Framogtilbake Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Takk for svar.
Jeg fant ut at man kan bruke settet fra Camber 2013. Jeg har lest meg til at man kan miste garantien på ramma dersom man har byttet lagrene selv. Med unntak av nettopp main pivot, så er lagrene presset inn i ramma, og da er det straks mer jobb å bytte ut lagrene.

Ser ut til at dette løser seg på kort sikt; fikk bestilt noen rimelige lagre fra Sverige med riktig dim som kan brukes i main pivot. Lagrene som er presset inn i ramma er renset og fettet opp med lagrene i.
Det trengtes for flere av lagrene var stuck, men jobben var relativt grei å gjøre selv. Så jeg kommer til å legge inn denne rutinen i (årlig) vedlikehold.

Re: Kulelager - main pivot Camber EVO 2014 [Re: Framogtilbake] #2343003 07/09/2016 19:45
B
Bølla Offline
Entusiast
Entusiast
B
Du mister ikke garantien på ramma hvis du bytter lagere selv. Men gjør du en bommert og det fører til feil, så bærer du selv ansvaret for konsekvensen. Det gjelder også i forhold til kjøpsloven/forbrukerkjøpsloven.

Det er en ikke lurt å sykle med lagerslakk. Slakken kan spise i stykker lagerleier slik at det ikke blir mulig å sette inn nye lagere uten slakk. Mao, du kan ødelegge en ramme ved å sykle med slakk. Ødelegger du rammen ved å sykle med slakk må du også bære ansvaret selv. Slakk i lukkede maskinlager lar seg ikke reparere ved rens og oppsmøring, de må byttes. Dine main pivot lagere burde sittet fast i ramma, normalt kommer de ut med en grei dose vold. Det kan være du har skadet lagerleiene, krysser fingrene for at de er ok. Kanskje kan en liten skade på lagerleie fikses med lagerlåsing, dvs spesielt lim som fuger litt a'la "locktite".

Forøvrig koster lagersettene til Specialized fulldempere mellom 799,- og 999,-. Da får du alle lagerne i bakhjulsopphenget, samt skiver/spacere. Det hender også at boltene må byttes, de finnes i komplette sett med pris omtrent som lagersettene. Settene til Camber 2013-2015, finnes normalt på lager hos Specialized-forhandler på Lysaker. Camber 13-15 bearing kit # 989e-5000.

Se manual her:
https://media.specialized.com/support/0000017543/0000017543_R3.pdf

Re: Kulelager - main pivot Camber EVO 2014 [Re: Framogtilbake] #2343056 07/09/2016 22:13
F
Framogtilbake Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Takk for veldig informativt svar, Bølla ICON_SMILE

Main pivot-lagerene mine trengte på ingen måte vold - de gikk ganske greit å dytte ut med fingeren. Så da har nok lagrene spist litt, men det er ikke snakk om mye. Tipper under 1 mm.
Burde med andre ord ordne med fuge/lim. Vet du hvilket produkt som er bra å bruke, Bølla?
Kan dette funke: Loctite 660 442-66010 6ml Quick Metal Retaining Compound.
Det ikke være sterkere enn at man kan bytte lagrene etter hvert.

Re: Kulelager - main pivot Camber EVO 2014 [Re: Framogtilbake] #2343093 08/09/2016 06:55
P
Perfer Offline
Fersking
Fersking
P
Jeg hadde et lignende problem med BB lager i sykkelen min, de blir presset rett inn i karbonen og karbonen var slitt så pressfit-lageret var helt løst og førte til slark i krank. Etter mye googling endte jeg opp med å bruke loctite primer 7649 og loctite 641, etter å ha vasket med aceton tok jeg å sprayet primer på en q-tips og smurte der lageret skal ligge, så tok jeg loctite 641 på lager og BB (kan også bruke 609 men 641 er lettere å demontere når du skal bytte lager igjen).

Så var det bare å montere krank og alt så vente noen timer, lageret sitter bom fast uten slark etter 20 turer i skogen ICON_SMILE

loctite 641 kan ekspandere til å fylle en gap på 0,15mm.

Re: Kulelager - main pivot Camber EVO 2014 [Re: Perfer] #2343286 08/09/2016 12:18
F
Framogtilbake Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
F
Sitat: Perfer
Jeg hadde et lignende problem med BB lager i sykkelen min, de blir presset rett inn i karbonen og karbonen var slitt så pressfit-lageret var helt løst og førte til slark i krank. Etter mye googling endte jeg opp med å bruke loctite primer 7649 og loctite 641, etter å ha vasket med aceton tok jeg å sprayet primer på en q-tips og smurte der lageret skal ligge, så tok jeg loctite 641 på lager og BB (kan også bruke 609 men 641 er lettere å demontere når du skal bytte lager igjen).

Så var det bare å montere krank og alt så vente noen timer, lageret sitter bom fast uten slark etter 20 turer i skogen ICON_SMILE

loctite 641 kan ekspandere til å fylle en gap på 0,15mm.

Jeg frykter at 0,15 mm kan bli litt lite, bare.
Kan du si noe om konsistensen på 641? Tynnflytende som "vanlig" loctite (for skruer) eller mer som f.eks fett ?

Re: Kulelager - main pivot Camber EVO 2014 [Re: Framogtilbake] #2343311 08/09/2016 13:04
P
Perfer Offline
Fersking
Fersking
P
Den er tynnflytende ca som vanlig loctite ja. Tror de skal ha lignende som kan fylle større gaps

Moderator  support